Chrysler gaat vol inzetten op elektrische aandrijving, zo liet CEO Bob Nardelli vandaag exclusief weten tegenover televisiezender NBC. Een voorbeeld is de Dodge EV, een elektrische sportwagen met 0,0 uitstoot en 0,0 benzineverbruik.
De Dodge EV doet qua uiterlijk wellicht een beetje denken aan de Tesla en is qua technologie natuurlijk ook zeer vergelijkbaar (en ze zijn beiden gebaseerd op een Lotus, de Dodge Ev is eigenlijk een Lotus Europa). De Dodge EV kan in 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De auto kan gewoon in het stopcontact om op te laden, indien helemaal opgeladen heeft de Dodge een range van 150-200 mijl (300 kilometer).
Op korte termijn komt er geen productiemodel van de Dodge EV, maar dit is wel de richting die Chrysler op wil. In 2010 moet er een eerste hybride elektrische auto op de markt komen (waarschijnlijk een minivan).
Bekijk de video van vandaag op cnbc.com (via jalopnik.com).
Chrysler presenteert vandaag in zijn hoofdkwartier in Auburn Hills drie prototypes van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven voertuigen: de Dodge EV, de Jeep EV en de Chrysler EV. Eén van de voertuigen staat gepland om in 2010 in productie te gaan. Alle drie EV-modellen komen uit de koker van ENVI, het bedrijfsonderdeel van Chrysler dat als doel heeft elektrische aandrijfvormen te ontwikkelen én op de markt te brengen. De Chrysler electric-drive-technologie is beschikbaar voor auto’s met vóór-, achter-, of vierwielaandrijving.
Chrysler LLC en ENVI hebben voor Chrysler, Jeep en Dodge elk een eigen electric-drive-systeem ontwikkeld. Chrysler zal één van deze modellen uitkiezen voor serieproductie en marktintroductie in Amerika in 2010. Na 2010 komt dit model ook in Europa op de markt. In 2009 zullen zo’n 100 Chrysler-modellen met electric-drive-technologie ingezet worden bij wagenparken van overheden, bedrijven en de ontwikkelingsafdeling van Chrysler.
Chrysler is vergevorderd met de ontwikkeling van geavanceerde, voor productie geschikte voertuigen met elektrische aandrijving. Deze technologie komt beschikbaar voor auto’s met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.
De prototypes Dodge EV (Electric Vehicle), Jeep EV en Chrysler EV werden voorgesteld in Auburn Hills. Een onderdeel van die presentatie was een demonstratie van de rijkwaliteiten en –mogelijkheden van de drie voertuigen.
Bob Nardelli, Chairman en CEO van Chrysler LLC: “Wij hebben de sociale verplichting ten opzichte van onze klanten om milieuvriendelijke en zuinige auto’s aan te bieden. Onze intentie is om dat sneller en op bredere schaal dan welke andere autofabrikant dan ook te doen. De introductie van de EV-modellen van Chrysler, Jeep en Dodge laat zien wat de nabije toekomst in petto heeft. Ook tonen deze modellen aan dat we serieus werken aan én op koers liggen voor het op de markt brengen van dergelijke voertuigen”
ENVI
De ontwikkeling van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven voertuigen staat onder leiding van ENVI (van ENVIronmental). Dit is het bedrijfsonderdeel van Chrysler dat is opgezet om zich volledig te richten op productiemodellen met elektrische aandrijving en de bijbehorende geavanceerde technologieën. De ontwikkeling van electric-drive-systemen vordert met rasse schreden.
Tom LaSorda, Vice Chairman en President van Chrysler LLC: “ENVI is ruim een jaar geleden opgericht met het strategische idee om snel elektrisch aangedreven voertuigen voor Chrysler te ontwikkelen en daarbij de verwachtingen te overtreffen. ENVI ontwikkelt de technologie om elektrisch aangedreven en extreem zuinige auto’s daadwerkelijk op de markt te brengen.”
Electric-Vehicle-technologie
De elektrische voertuigen van Chrysler maken gebruik van slechts drie primaire componenten: een elektromotor voor de aandrijving, een geavanceerd lithium-ion batterijsysteem voor de voeding van de elektromotor en een managementsysteem dat de energiestromen reguleert. Frank Klegon, Executive Vice President Product Development daarover: “Met deze technologie bieden we onze klanten emissievrije voertuigen met een actieradius van 250-300 kilometer aan. Deze elektrisch aangedreven voertuigen stellen onze klanten in staat hun sociale verantwoordelijkheid te nemen. Tevens maken deze voertuigen ons minder afhankelijk van olie uit het buitenland en zorgen ze ervoor dat de maandelijkse benzinerekening wegvalt. En dat alles in combinatie met de prestaties en het gebruiksgemak dat onze klanten verwachten.”
Actieradiusverhogende EV-technologie
De actieradiusverhogende EV-technologie combineert de electric-drive- componenten van een elektrisch aangedreven voertuig met een kleine benzinemotor en een elektrische generator. Dat maakt het mogelijk om het electric-drive-systeem van extra kracht te voorzien op momenten dat het nodig is. Zo smelten de goede en milieuvriendelijke eigenschappen van een EV samen met de ruime actieradius van een moderne auto met benzinemotor zonder daarbij concessies te doen aan prestaties, comfort en gebruiksgemak.
De Dodge EV
Het Dodge EV-prototype is een tweezits achterwielaangedreven sportwagen die hoge prestaties biedt zonder schadelijke gassen uit te stoten. Het electric-drive-systeem van deze auto bestaat uit een elektromotor met een vermogen van 200 kW (268 pk), een geavanceerd lithium-ion batterijpakket en een geïntegreerd managementsysteem. Het hoge koppel van de elektromotor (650 Nm) is direct beschikbaar. Mede daardoor sprint de Dodge EV binnen vijf seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt ruim 190 km/h. Dankzij lithium-ion-technologie van de laatste generatie bedraagt de actieradius van de Dodge EV 250-300 kilometer. Het opladen van het batterijpakket gebeurt door simpelweg de stekker in het stopcontact te steken. Na vier uur zijn de batterijen weer volledig opgeladen.
Lou Rhodes, Vice President Advanced Vehicle Engineering van Chrysler LLC over de Dodge EV: “Deze auto zet een nieuwe standaard als het gaat om wat er van een elektrisch aangedreven voertuig mag worden verwacht. De EV-technologie maakt het mogelijk om een sportwagen met hoge prestaties ‘neer te zetten’ en helpt tevens bij het opnieuw definiëren van de visie op een milieuvriendelijke auto van het merk Dodge.”
De Jeep EV
Het Jeep EV-ontwikkelingsvoertuig is een auto met actieradiusverhogende EV-technologie. Deze auto laat zien wat er in de toekomst van een avontuurlijke auto met de capaciteiten van een Jeep Wrangler verwacht kan worden. Met de Jeep EV is het mogelijk om zelfs de meest onherbergzame gebieden te verkennen en tegelijkertijd milieuvriendelijk bezig te zijn.
De Jeep EV maakt gebruik van een 200 kW (272 pk) en 400 Nm sterke elektromotor die wordt gevoed door lithium-ion batterijen. De EV-unit is gekoppeld aan een kleine benzinemotor met een geïntegreerde elektrische generator. Met 30 liter brandstof en volledig opgeladen batterijen heeft de Jeep EV een actieradius van 650 kilometer. De actieradius op uitsluitend elektriciteit bedraagt circa 65 emissievrije kilometers.
ENVI onderzoekt voor Jeep ook de mogelijkheid van vierwielaandrijving met in de wielen ingebouwde elektromotoren. Elk wiel zou op deze manier individueel aangedreven kunnen worden en dat biedt goede mogelijkheden voor hoge prestaties in het terrein zonder concessies te doen aan de on-road-capaciteiten.
De Chrysler EV
Ook de Chrysler EV is een prototype met actieradiusverhogende EV-technologie. De auto op basis van de Chrysler Grand Voyager combineert een elektromotor met een vermogen van 190 kW (258 pk) met een kleine benzinemotor. De Chrysler EV accelereert daarmee in 9 seconden van 0-100 km/h. De totale actieradius is met 30 liter benzine 650 kilometer. De actieradius met uitsluitend elektrische (emissieloze) aandrijving bedraagt circa 65 kilometer. Dat maakt de Chrysler EV tot de perfect zuinige familieauto.
Lou Rhodes: “Met de Chrysler EV laten we zien dat electric-drive-technologie perfect samen kan gaan met een familieauto die plaats biedt aan zeven personen en zonder dat we op enig punt concessies hoeven doen aan gebruiksgemak. De Chrysler EV toont ook aan dat we onze electric-drive-technologie in een breed scala aan modellen kunnen inzetten. Hij kan namelijk óók voor andere voorwielaangedreven modellen worden gebuikt.”
Samenwerking met Amerikaanse Ministerie van Energie
Chrysler en General Electric (GE) zijn samen betrokken bij een project dat met het Amerikaanse Ministerie van Energie wordt uitgevoerd en dat zich richt op geavanceerde technologieën voor opslag van energie. Chrysler brengt daarbij electric-dive-technologie in terwijl GE zorg draagt voor de ontwikkeling van geavanceerde energieopslagsystemen. Het doel van de samenwerking met het Ministerie van Energie is om te komen tot een nieuw geïntegreerd energieopslagsysteem waarbij de batterijpakketten kleiner én beduidend goedkoper zijn dan de huidige systemen.
Chrysler en GE ontwikkelen en evalueren dual-battery-oplossingen die zijn gebaseerd op GE’s unieke technologie.
Frank Klegon: “Eén van de uitdagingen waar we met onze EV’s voor staan, is het vinden van een batterij met de goede balans tussen kracht (voor bijvoorbeeld accelereren) en energie voor langere afstanden. Wij denken dat twee aparte batterijsamenstellingen (één voor kracht, de ander voor uithoudingsvermogen) in één pakket veelbelovend is voor een toekomstig elektrisch aangedreven voertuig van Chrysler.”
robbie zegt
Leuke Lotus Europa…
AutoInformatief zegt
Is dat plaatje geen Lotus Europe? Of ben ik nu zo scheel??
Het is natuurlijk te verwachten dat er meer electrische auto’s komen. Al zullen de meeste autofabrikanten natuurlijk eerst hybrides blijven maken omdat die op het moment even “hot” zijn.
BVO zegt
ik wou net zeggen een lotus europa , ziet er wel beter uit dan de tesla maargoed ik ben benieuwd hoe het straatbeeld er over 10 jaar uitziet als alle merken electronisch vooruitkomen
GekkeHenkie zegt
@BVO het wordt in iedergeval wel mooi stil op straat!
Wolharigbadeendje zegt
CNBC’s Phil Lebeau got a sneak peek at the new EVs Chrysler is developing, and it looks like Auburn Hills is pulling a Tesla, among other things. The yellow Dodge EV you see here is basically an electrified Lotus Europa. With lithium ion battery power, it’s reportedly got an operating range of 150 – 200 miles and can be plugged in to household 110 or 220 outlets. Figure a four-hour charge on the latter, and 8 or so on the former. Zero-to-sixty is said to be under 5 seconds. Like we said, this is basically Chrysler’s Tesla, right down to the Lotus-sourced donor vehicle.
http://www.autoblog.com/2008/09/23/breaking-chryslers-new-evs-previewed/
goed lezen iedereen hier word ’t uitgelegd ;)
victor zegt
ik vind dit toch echt een rip off van een lotus europe
smeck zegt
Dodge stapt over van “zoveel mogelijk displacement” naar electrisch :shock:
Wordt het nu ook tijd dat pasen en pinksteren op 1 dag vallen, vlak na sint juttemus en volgens mij begint het ook te vriezen in de hel…:shock:
AutoInformatief zegt
@ smeck
Kortom de wereld vergaat? :shock:
Maar nu ik dit zo lees. In 2010 komt er een hybdride electrische auto op de markt? Een hybride is toch een benzinemotor die ondersteund wordt door een elektrische of niet? Of kan het ook een elektrische motor zijn die ondersteund wordt door een elektrische?
lincoln zegt
waarom doen ze niet gewoon aan turbo-gen ..
dat is het woord van de straat tegenwoordig ..
The Honda Spirit zegt
Kortom alle dodge/chrysler producten uit productie nemen en die Lotus bouwen. Probleem opgelost.
Sorry hoor, maar dit is natuurlijk ook niet echt bepaald goed voor de geloofwaardigheid van zo’n groot merk.
een elektrische lotus bouwen kunnen wij Nederlanders zelfs tegenwoordig.
Bob zegt
De Volt is niet echt vergelijkbaar met de Tesla en de Volt is inderdaad een hybrid maar niet in de trent van alle Toyota bakken.
Waarbij de Toyota een electrische motor heeft om de benzine motor te ondersteunen (als je volledig op de batterijen rijdt heb je maar een km of 20 radius en dan moet je volledig op benzine rijden), is de Volt een volledig electrische auto.
De auto heeft inderdaad een volledig electrisch systeem, maar heeft een kleine benzine motor die een generator aanstuurt. Deze voedt dan weer het electrisch systeem en geeft dan een extra actie radius.
BART! zegt
@ autoblogger:
Ik ben altijd onder de indruk geweest dat de Tesla gebaseerd was op de Lotus Elise ipv de Europa.
Maar kan aan mij liggen hoor ;-D
robbie zegt
@BART!, de Tesla is ook gebaseerd op de Elise. Zelfs autoblogger maakt wel eens een foutje ;)
timmekeautospotterke zegt
-edit: doe eerst eens lezen en kijken-
autoblogger zegt
@robbie & BART: excuses, heb het inmiddels aangepast in het artikel.
Tevens heb ik het Nederlandstalige persbericht toegevoegd.
R8 zegt
Deze past goed binnen de Dodge-lijn, hij lijkt wel wat op een Ram 2500.