Een paar interessante feiten over de facelift van de Civic.
Het is toch ironisch dat het ‘veel te wilde uiterlijk’ van de nieuwste Civic Type R zo omstreden is. In 1997, toen Honda voor het eerst een Civic Type R aanbood, was het niks behalve een Civic EK met een kleine dakspoiler. Als je liefhebber was, dan wist je dat ze wit waren en de kleine Type R-badges stonden voor de rauwe versie. Hoe anders is dat vandaag de dag: de huidige Civic Type R heeft een hoop show, waarvan niet alles de ‘go’ beïnvloedt.
Honda heeft, geheel in Japanse stijl, van de Civic FK sowieso een vrij bijzondere auto gemaakt op visueel gebied. Het is meer een liftback dan een hatchback, met vele design-dingetjes en frutsels die we van de Japanners gewend zijn. De Type R (FK8) doet er nog een schepje bovenop. Dikke splitters rondom, een enorme achterspoiler, vortex-generators op het dak, et cetera. Ook zijn er vele ‘luchtinlaten’ toegevoegd. Nou ja, luchtinlaten: van de omstreeks 20 nieuwe ‘grilles’ zijn er misschien drie functioneel. De rest is allemaal zwart plastic met een grille-motiefje erin. Het maakt van de Civic een dik ding, maar je hoort vaak dat de auto over de top en te extreem is. Het is Honda’s manier om op te vallen, omdat zo’n beetje elke andere fabrikant is overgestapt naar de ‘EK-strategie’. Een paar visuele aanpassingen, niet zo extreem doen.
Naast de visuals zijn de prestaties van de Civic Type R belangrijk. De nieuwste generatie hot hatches tikt de 400 pk aan, de Civic heeft er 320. Voordat je hem daarvoor afbrandt, de auto dient niet vergeleken te worden met de AMG A45, RS3 of Focus RS. Die hebben allemaal vierwielaandrijving, de Civic levert zijn kracht enkel aan de voorwielen. Als je er even rekening mee houdt dat de auto qua pk onder andere de voorwielaangedreven Golf Clubsport (310), Mégane RS (280) en i30 N Performance (275) aftroeft, lijkt Honda de beste te hebben in het net-niet topsegment. De 320 pk gaat gemengd met 400 Nm koppel en komt uit een 2.0 liter viercilinder met VTEC. Tenslotte, om de beleving compleet te maken, mag je schakelen via een handgeschakelde zesbak. Onder het wilde uiterlijk gaat dus ook een wild beest schuil.
Voordat Honda de ondertussen drie jaar oude FK compleet aflost, zit er een facelift aan de horizon. Ook de Civic Type R gaat dan onder het mes. Autoblog’s vaste Nürburgring-spyshot-goeroe @spotcrewda zag recent in de buurt van de Grüne Hölle een ingepakt model rijden, waarschijnlijk dus die facelift. De misleidende wit-zwarte tape verhult de nieuwe voor- en achterbumper, maar als we er even doorheen kijken zien we nog steeds de wilde neppe luchtinlaten. Gezien het feit dat ze compleet verpakt zitten en de auto nog steeds ademt via de gigantische intercooler tussen de koplampen, zullen ze nog steeds nep zijn. Overigens zou de tape op het dak kunnen betekenen dat de nieuwe Civic een koolstofvezel dak krijgt.
Tot zover wat speculaties op basis van wat we zien. Dat is niet zoveel, dus gingen we even het internet rond om te kijken wat Honda voor plannen heeft. Daar een facelift meestal eenvoudig moet zijn, worden de Civic Type R’s flink bij de kladden gepakt. Je hoort ons zeggen ‘Type R’s’, want er gaan al een tijdje geruchten dat Honda de nieuwe spierbundel gaat splitten in meerdere versies, zo meldde Automotive News al in 2017. Nu lijkt aan het licht te komen dat het gaat om twee versies.
De instapper
Allereerst de ‘nieuwe versie’, dat moet een eenvoudigere Type R worden. Iets minder pk dan de huidige, met een iets zachtere insteek. Laten we het zo zeggen: de huidige Type R is een geweldige racer, maar voor een ritje naar Zuid-Frankrijk is hij toch iets te stug. Daarom moet de Grand Touring-versie van de Type R dat gat opvullen, samen met een versie die het ook ontbeert aan luxe opties, indien gewenst. Vergelijk het een beetje met de Porsche 911 Carrera T, de meest eenvoudige 911. Omdat Porsche redeneert dat je toch niks doet behalve ermee rijden, heb je ook geen luxe zaken nodig zoals een PDK-bak, maar ook geen aanraakscherm met navigatie en/of Apple CarPlay. Honda gaat van de nieuwe Civic dus een soort ‘Type T’ uitbrengen, de versie waar de krachtcijfers er minder toe doen, maar de beleving juist meer. Dat melden onder andere The Truth About Cars en Motor Authority. De instap-Type R moet ook een stukje goedkoper worden. Met een aanschafprijs van 59.330 euro in Nederland mag dat ook wel.
De krachtpatser
Bij een facelift is het normaal dat ook het aantal pk een beetje toeneemt. De Mercedes-AMG A45 bijvoorbeeld, die na de facelift in 2016 van 360 naar 381 pk schoot. Bij de Civic is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Meer pk uit een viercilinder peuteren is het probleem niet, we berichtten je net nog dat BMW een vierpitter met 600 pk gebruikt voor het DTM-assortiment. Het probleem van de Type R is zijn voorwielaandrijving. Dat is leuk voor de beleving, maar je moet van goede huize komen om meer dan 320-330 pk op de weg te houden in een voorwielaandrijver. Het is daarom niet ondenkbaar dat de Type R daarom de dikke(re) hot hatches gaat vergezellen met een vierwielaangedreven versie. Dan kunnen ze de turbo’s van de tweeliter ook nog eens verder opvoeren naar zo’n 350 pk.
Of er in het gat tussen de bloedsnelle versie en de instapper nog ruimte is voor een Type R zoals we hem kennen, met omstreeks 320 pk en FWD, weten we niet. Ten slotte lijkt het erop dat de vernieuwde Type R gebouwd gaat worden in de VS. De fabriek in het Verenigd Koninkrijk waar ze nu uitrollen, gaat sluiten in 2021. Hoe en wat zullen we binnenkort zien, tot die tijd is dit wat we nagenoeg zeker weten. Overigens, dikke kudos voor Honda als de gele kleur van de testauto ook in de prijslijsten komt.
gertjan2012 zegt
Hele vette bak hoor, maar puur uit interesse, is daar nou echt markt voor ? Ik zie ze eerlijk gezegd nooit rijden?
Robert zegt
@gertjan2012: mijn inschatting is dat dit alles te maken heeft met de bizarre CO2-taks die de BPM van auto’s als deze zo opdrijft.
Maar los daarvan, is de Civic in élke verschijning tegenwoordig een bijzonderheid. Toch wel jammer hoe een merk als Honda in een periode van 20-25 jaar zichzelf zó uit onze markt heeft geprijsd.
RiKe zegt
@RRRobert: Het eerste punt dat je maakt klopt volledig, de CO2-taks vermoord de volledige autohandel zeer grondig. En de reden waarom je de Civic in z’n geheel weinig ziet is omdat mensen ogen hebben, en de meeste mensen die achterkant weerzinwekkend vinden (zoals ik). De voorkant vind ik fantastisch, maar bij het zien van die achterkant komt de maaginhoud bijna retour.
lincoln zegt
@gertjan2012:
Kunnen NLers toch niet betalen ..
tge1 zegt
@lincoln: In België is de prijs bijna een lachertje. Daar kosten ze rond de €35000, als ik me niet vergis.
slowland zegt
@gertjan2012: Hier op het Noord Amerikaanse continent wel hoor! Vrij veel zelfs.
Het zijn erg mooie en leuke bakkies
emping zegt
@gertjan2012: de markt is groter dan alleen NL.
boomhauwer zegt
@gertjan2012: in Nederland niet.
thestino zegt
@gertjan2012: In België zie ik er toch regelmatig eentje passeren.
aquila2003 zegt
Wat we nu al weten: hij wordt weer spuuglelijk
moveyourmind zegt
Mooie specs.
Alleen was het pas echt fantastisch geweest als dit een CRX zou zijn geweest. Gewoon een compacte lichte snelle coupé in plaats van een uit de kluiten gewassen gezinshatchback die met het nodige aanbouwplastic sportief moet ogen.
sleepyj zegt
@moveyourmind: daar was de CR-Z voor, alleen die werden nu niet bepaald veel verkocht.
suzikubelona zegt
Zoals mijn dochter van 11 vandaag nog tegen me zei, toen er een nieuwe Civic langs kwam rijden: “Zo denk je dat daar een mooie auto aan komt rijden, en dan zie je hem van dichtbij. En wat is met die achterkant aan de hand?” Ik ben het volledig met haar eens.
RiKe zegt
@suzikubelona: Ik ben het ook met haar eens. De voorkant is gaaf, de achterkant is op z’n Engels gezegd een “abomination”.
suzikubelona zegt
@rike: Of op zijn Japans: グルーサム
tge1 zegt
@suzikubelona: 日本人はこの車が好きと思います。
Dylan zegt
Hahaha leuk! Zag die dag nog een ingepakte type r, alleen een witte
utregcity zegt
Denk dat het een Type E wordt, met een giga batterijen pack en triljoen pk om al die ID’s meteen de kont te snoeren. ?
michaelb zegt
Rijd fantastisch maar is ongelofelijk spuug lelijk zeg
daniel1975 zegt
Het probleem is niet het extreme uiterlijk van de Type R maar het rare uiterlijk (voornamelijk de achterkant) van de Civic die aks basis diende.
hollow zegt
Ik ga me niet uitlaten over de prestaties van dit ding, maar vanaf een bepaalde leeftijd, zeg maar 15-16 jaar, ontgroei je wel dit soort need for speed creaties.
Gulli zegt
Maar goed dat ze de logos hebben afgeplakt, nu kun je nog denken dat het om de nieuwe VW Transporter gaat.
berlinetta zegt
Hoe goed deze auto ook mag zijn, ik vind hem echt spuuglelijk. Het ziet eruit als een creatie van een puisterige puber die teveel NFSU heeft gespeeld.
civicfk3 zegt
Zie ze vaker rijden dan een focus rs