De monsterrace gaat over een paar uur van start, we praten je bij over de route, (Nederlandse) deelnemers en natuurlijk de belangrijkste kanshebbers!
De route
Van 2 tot en met 14 januari wordt Dakar 2017 verreden in Zuid-Amerika, om precies te zijn Paraguay, Bolivia en Argentinië. Opvallend is dat Chili dit jaar niet in de route is opgenomen. Met name de gigantische zandduinen direct aan de kust leverden de afgelopen jaren schitterende plaatjes op. Gelukkig blijft er nog genoeg zand en ander natuurschoon over om van te genieten.
Dakar begint rustig met een technische proef over 39 kilometer, die de deelnemers direct van Paraguay naar Argentinië brengt. Hoewel Paraguay dus voor de eerste maal is opgenomen, kan de lokale bevolking er amper van genieten, de deelnemers zijn met enkele uren reeds het land uit. De dagen daarop wordt koers gezet richting het noorden, naar Bolivia. Op 5 januari doen de coureurs voor het eerst het hooggebergte aan, waar niet alleen het ruige terrein, maar ook de ijle lucht de auto’s en vooral deelnemers parten zal spelen. Middels een lus door Bolivia en weer naar het zuiden naar Argentinië rijden de coureurs acht zware etappes door het Andesgebergte, alvorens de laatste twee dagen een ieder die nog niet is uitgevallen naar de finish in Buenos Aires zal rijden.
Nederlandse deelnemers
Zonder twijfel zullen de meeste ogen gericht zijn op Gerard de Rooy. Vorig jaar wist hij zijn Iveco naar de overwinning in het vrachtwagen-klassement te sturen en ook dit jaar geldt hij weer als titelkandidaat. Kan hij de Russische Kamaz’en achter zich houden of moet hij bijvoorbeeld teamgenoot Villagra vrezen? Tom van Genugten, vorig jaar nog vijfde achter het stuur van een assistentietruck(!), mag dit jaar eveneens vol voor de overwinning gaan voor Team de Rooy. De goedlachse Wuf van Ginkel zit dit jaar achter het stuur van de snelle assistentievrachtwagen.
Niet alle Nederlandse kandidaten voor de eindoverwinning rijden voor Team de Rooy, zo zal Hans Stacey in een rode MAN van Eurol VEKA MAN Rally team (EVM) alles op alles zetten als eerste in Buenos Aires te zijn. Martin van den Brink, die vorig jaar al vroeg in de wedstrijd zijn fraaie Renault-truck zag uitbranden, is dit jaar terug met Mammoet Rallysport. Nog steeds met een Renault, zij het met een Sherpa, een torpedo die Renault normaliter voor het Franse leger bouwt. Een vrachtwagen met een neusje dus, zoals ook de Iveco’s van Team de Rooy. Gezien de nieuwe truck, gaat Van den Brink niet voor de overwinning maar hoopt hij op een plekje bij de top 10. Andere Nederlandse truckers die goed kunnen zijn voor goede klasseringen zijn met name Gert Huzink, Vick Versteijnen, Pascal de Baar en Maurik van den Heuvel.
Bij de auto’s is het Erik van Loon die de beste kans maakt mee te doen om de eindoverwinning. Helaas nog wel even in de ‘oude’ Toyota Hilux 4×4, want de achterwielaangedreven buggy heeft Toyota om onbekende redenen dit jaar nog niet meegenomen. Ook Maik Willems gaat proberen in een Toyota Hilux af en toe de top 10 in te rijden, terwijl Tim en Tom Coronel beide weer van start gaan in een buggy, zónder navigator, maar naar het schijnt mét pechhulp on demand. De vijfde en laatste Nederlandse auto wordt bestuurd door Ebert Dollevoet, hij rijdt in een buggy met Volvo V8 om precies te zijn.
Frans Verhoeven ontbreekt dit jaar helaas bij de motorrijders en dus lijkt de kans klein dat we Nederlands succes op twee wielen gaan krijgen. Robert van Pelt en Jurgen van den Goorbergh hebben vermoedelijk de beste papieren om zichzelf af en toe in de kijker te rijden.
Kanshebbers voor de eindoverwinning
We hebben de Nederlandse kanshebbers voor de eindoverwinning bij de vrachtwagens al even behandeld, maar we kunnen uiteraard niet om de Russen van Kamaz heen. Met name Airat Mardeev en Eduard Nikolaev zullen er alles aan doen het De Rooy en consorten zo moeilijk mogelijk te maken. Vlak ook de Tsjechen Loprais en Kolomny met hun Tatra’s niet uit, de heren hebben in het verleden bewezen hard en constant te kunnen rijden. Met name Ales Loprais zou nog wel eens een etappe of twee op zijn naam kunnen schrijven. De Argentijn Fedrico Villagres komt uit voor Team de Rooy en was vorig jaar goed voor een derde plek, ook hij maakt dus zeker kans op de eindoverwinning.
Bij de auto’s zal de strijd weer losbarsten tussen Peugeot, Toyota en MINI. Vorig jaar was Peterhansel met zijn Peugeot het snelst, al brokkelde de dominantie van Peugeot gaandeweg de vorige rally rap af door pech en technische malheur. Lukt het Peterhansel dit jaar weer om te winnen of kunnen rallylegendes Loeb en Sainz (vader van) in hun Peugeots voor een verrassing zorgen? Niet als het aan Nassser Al-Attiyah en Giniel de Villiers ligt, want zijn wisten met hun Toyota’s vorig jaar als tweede en derde algemeen te eindigen en zijn beide uit op sportieve revenge. Nani Roma en Van Loon zijn de andere twee Toyota-rijders met titel-aspiraties. MINI viel vorig jaar wat tegen, maar wie weet kunnen Hirvonen, Al Rayhi en Terranova dit jaar het tij keren. Outsiders is Xavier Pons in zijn Ford-pickup, vorig jaar the best of the rest. Smaakmaker Robby Gordon is er dit jaar helaas niet bij, al wil hij in 2018 weer gewoon meedoen.
Bij de motoren is het amper te voorspellen wie de meeste kans maakt op de overwinning, aangezien een ongelukje in zo’n klein hoekje zit en een navigatiefoutje je kansloos kan maken voor een goede eindklassering. Vorig jaar won Toby Price en die staat ook dit jaar weer te popelen. Andere namen om in de gaten te houden zijn Stevan Svitko, Pablo Quintanilla, Helder Rodrigues, Adrien van Beveren en Joan Barreda Bort. Maar vergeef het me als op 14 januari geen van deze heren de winnaar blijkt, bij Dakar weet je het immers nooit…
Hoe te volgen?
Natuurlijk zullen we je hier zo nu en dan op de hoogte houden van de gebeurtenissen van Dakar 2017, zeker als er belangrijk Nederlands succes (of pech) te melden is of we je wat spectaculaire beelden kunnen voorschotelen. Ook dit jaar is Dakar op tv te volgen bij RTL 7, dat doorgaans een uitzending om 18:00 en 22:30 heeft. Morgen begint de late uitzending overigens een uurtje later, dat je het weet. Verder kun je natuurlijk ook de website van de organisatie checken, waar je dagelijks de uitlagen en tussenstanden kunt bekijken.
mrrallycross zegt
Zullen voor kansen weer vooral naar de trucks moeten kijken denk ik. Als je kijk naar de fabrieksteam die bij de auto’s en motoren meedoen kan je daar bijna niet tegenop.
dakarbemo zegt
@mrrallycross: Van Loon rijd in een “Fabrieks” Hilux dus die kan zeker dagen winnen
camber24 zegt
Toen ik nog studeerde volgde ik dit altijd. Onwijs leuk evenement. Nu helaas geen tijd meer voor.. Het leven is minder leuk als je werkt, en het echte volwassen leven begint…
baklava zegt
Alles wat je moet weten over de Dakar 2017 is dat de Dakar 2017 niet in Dakar wordt gehouden en dus geen Dakar zou moeten heten.
Dizono zegt
@baklava: joh, als je dat de vijfde keer dat ze het in Zuid-Amerika houden nog steeds niet weet, dan hoef je volgens mij helemaal niks te weten over Dakar. ;)
bofkont zegt
@baklava: Klopt helemaal, de oude originele Parijs- Dakar was geweldig, dit is helaas een slap aftreksel.
6speed zegt
Kan iemand mij vertellen waarom Bernhard ten Brinke niet mee doet?
jeppie zegt
Die had voor dit jaar niet genoeg voorbereiding door de kampioenschappen cross. (exacte onderdeel weet ik even niet.) Daaraan doet hij mee met een Skoda Fabia (?). Dit gaf hij daarom dit jaar voorrang.
v60germany zegt
Dat worden weer langere avonden, maar het dubbel-en-dwars ook zo waard!
Volgas met die dikke diesels, dat zijn mijn favorieten. Misschien ook vanwege wat verkapte sponsoring bij team Huzink dit jaar…
6speed zegt
Weet iemand waarom Bernhard ten Brinke er niet bij is?
gertjan2012 zegt
@6speed: dit staat op zijn eigen website:
“Een goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt zeker voor de Dakar rally. Tijdens de rally moet álles kloppen. Helaas kan ik dat voor de Dakar 2017 niet waarmaken en daarom heb ik besloten om af te zien van de deelname.” Voor 2018 sluit Bernhard deelname aan de Dakar niet uit. “Alle opties staan volgend jaar weer open en we gaan kijken waar ik mij op zal gaan focussen.”
6speed zegt
@gertjan2012: Laten we het hopen dat hij volgend jaar weer van de partij is, toch een beetje Nederlands trots bij de auto’s.
fabiotol zegt
Is er niet iets van een live stream toevallig?
fiestacruizer zegt
@fabiotol: of een goede app?
jeppie zegt
@fiestacruizer: op internet zijn sites te vinden die ik gebruik om het op school te volgens. Live standings bij de Waypoints etc. Moet je even zoeken. De app van de organisatie heeft dat tegenwoordig ook. Even Dakar intypen en je vindt de app.
dakarbemo zegt
@fabiotol: Rallymaniacs.nl heeft traditioneel altijd dagelijks een liveblog die gedurende de etappe per minuut met live foto+tekst en standen wordt bijgewerkt. Uiteraard met focus op top en Nederlanders.
fabiotol zegt
@dakarbemo: yes thanks! Dit is alles wat ik moet weten over dakar!
rob5nismo zegt
Ik moet zeggen dat ondanks dit echt ee n uitdaging is voor mens en machine dat dit me nooit echt weet te pakken zoals le mans ofzl
rikus zegt
Gezien de nieuwe truck, gaat Van den Brink niet voor de overwinning maar hoopt hij op een plekje bij de top 10.
Vraagje voor de kenners: wat is er met die truck waardoor hij niet voor de overwinning gaat?
jeppie zegt
@rikus: er kunnen kinderziektes opspelen mede doordat zijn truck in 2 maanden tijd is gebouwt nadat deze nog een keer was afgefikt. Er is nog niet voldoende mee getest.
thefmanl zegt
@jeppie: deze truck is niet afgebrand hoor, dat was de oude.
jeppie zegt
@thefmanl: niet zo letterlijk nemen :-P . De truck van vorig jaar en de eerste Sherpa. Waar hij nu mee rijdt is zegmaar de tweede Sherpa
room850 zegt
Doet de nieuwe aangepakte mini ook mee dit jaar?
jeppie zegt
@room850: de John Cooper Works oid doet inderdaad mee. Dat is het fabrieksteam en dan heb je als het goed is ook nog Xraid die met de oudere mini’s meedoet. Maar als ik fout zit wordt dit vast verbeterd
arjontje zegt
@jeppie: X-Raid is het fabrieks team van mini. Alle MINI dakar auto’s zijn van X-Raid. Zelfs de mini van Van Loon een paar jaar terug was een X-Raid mini. Maar werd door de eigen monteurs van Van Loon geserviced.
jeppie zegt
@arjontje: maar Xraid rijdt niet met de nieuwste Mini’s terwijl die wel meedoen
Barnato zegt
En niks over de Fiat PanDakar! Kom op zeg! 1.2 diesel panda 4×4 doet al paar jaar mee maar komt nooit op tv ?
swid zegt
@barnato: Buiten de aso beelden van de top en de Nederlanders wordt ieder stukje van de uitzending verhuurd. Als het budget dusdanig groot is dat er met een panda diesel wordt gereden, is op de achtergrond staan bij een shot van een ander team al te duur.
pinut187 zegt
@barnato: in 2007 al eens iets over geschreven, wel blijven opletten: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/19/fiat-pandakar-helaas-pindakaas#!
Design_Driven zegt
Ik heb beelden gezien van een zwarte torpedo KAMAZ dat zag er behoorlijk smakelijk uit. Neem aan dat die mee rijdt aangezien er veel promo filmpjes van waren
Design_Driven zegt
@sketcher: https://youtu.be/bg2OqxhhU-4
dakarbemo zegt
@sketcher: rijdt wederom niet mee. homologatie issues. Kamaz is Pissed want miljoenen ingestoken maar de ASO verandert regeltjes waar zij dat willen en Kamaz heeft braaf te volgen. Maarja dat willen ze niet echt geloof ik
swid zegt
@dakarbemo: je kunt de zaak ook omdraaien en zeggen dat kamaz invloed uitoefend om de aso de regels naar hun hand te laten zetten.
Edge zegt
@swid: Alleen lijkt dat niet echt te lukken als ik de reactie van @dakarbemo mag geloven. Als Kamaz wel zou slagen, zou je verwachten dat hun truck zonder problemen gehomologeerd wordt.
dakarbemo zegt
Voor eenieder die live updates zoekt check rallymaniacs met dagelijkse liveblog met personen die naast de etappes staan en socials van locals+journo’s+teams erbij in verwerken. Focus op top en Nederlandse deelnemers. TopTip voelt de spanning thuis als je posities ziet veranderen en mensen ziet inlopen of zonder contact tijd ziet verliezen tussen checkpoints
Jantje_555 zegt
spijtige van de zaak is dat er niet vanuit belgie of andere landen via de RTLXL pagina kan worden gekeken naar Uitzending gemist
Edge zegt
“Niet als het aan Nassser Al-Attiyah en Giniel de Villiers ligt, want zijn wisten met hun Toyota’s vorig jaar als tweede en derde algemeen te eindigen en zijn beide uit op sportieve revenge.”
@Dizono: Kleine correctie, Nasser Al-Attiyah rijdt dit jaar voor het eerst met de Toyota. Vorig jaar werd hij tweede met de Mini.
Ik heb er zin in. Ik vind de Peugeot 3008 DKR echt een geweldig apparaat en hoop dan ook dat de Fransen hem winnnen. Ik ben groot Loeb fan, dus hij krijgt van mij de voorkeur, maar ook met Peterhansel of Sainz ben ik meer dan tevreden.
Hirvonen moeten we trouwens echt even in de gaten houden. Ondanks dat Mini vorig jaar enigszins tegenviel, wist hij als debutant wel gewoon vierde te worden. Als de Mini dit jaar toch iets beter blijkt te zijn dan verwacht, zou hij zomaar vooraan mee kunnen strijden.
brankohyundai97 zegt
Wij hebben bij ons in de straat de slechtste bestrating ooit, daar zouden die dakar-rijders zelfs voor terugdeinsen
Edge zegt
@brankohyundai97: België toevallig?
robbode zegt
Peter Versluis? Grote kanshebber bij de trucks, niet genoemd..
jeppie zegt
Volgens mij is er gister in de tweede etappe Nederlands succes geboekt, maar een artikel, ho maar. :’ -(