Google weet alles te vinden en nu nog meer. De app voegt nieuwe functies toe en uitgebreide info over laadpalen is er daar één van.
Google weet alles en Google vindt alles. Nu weet Google nog meer. De komende tijd wordt Google Maps namelijk uitgebreid met een nieuw aantal kekke functies. Wat te denken bijvoorbeeld van Immerse View in Amsterdam.
Niet helemaal spiksplinternieuw, want vanaf juni was het al mogelijk om in drie dimensies over het Paleis op de Dam, het Anne Frankhuis en museum NEMO te vliegen. Vanaf nu kan dat over de hele stad Amsterdam.
Als je een route uitstippelt dan kun je die vooraf alvast voor vliegen. Wat daar precies het nut van is weten wij ook niet, maar het is wel een geinige feature natuurlijk. Inclusief een virtuele meeuw en door AI gesimuleerde wolken, al dan niet aangepast aan het weer.
Laadpalen in Google Maps
Naast dat je zo over Amsterdam, New York en Tokio kunt vliegen zijn er ook nuttige dingen toegevoegd. Zo kon je natuurlijk wel al laadpalen vinden via de app, maar nu kun je ook in één oogopslag zien of de paal geschikt is voor jouw elektrische auto, hoe snel de paal laadt en wanneer de laadpaal de laatste keer is gebruikt.
Dat lijkt wellicht niet zo boeiend, maar als de paal recent nog is gebruikt dan is de kans heel groot dat de paal het nog doet natuurlijk. Nu nog de laadpaaltarieven erbij, en dan is de info wat ons betreft aardig compleet.
Naar eigen zeggen wil techbedrijf Google met deze aanpassingen de laadpaalstress en angst voor het rijbereik en de beperkingen daarvan wegnemen. Sympathiek van die jongens.
Kilometers fietspaden
Wat is nog duurzamer dan elektrisch rijden? Fietsen natuurlijk! Om zich nog duurzamer te profileren zijn er naast de Google Maps laadpalen info ook 90 duizend kilometer aan fietspaden toegevoegd. Dat moet je wel iets breder zien, het zijn ook voor tweewielers geschikte wegen. Wat het precieze verschil is weten wij ook niet, maar waarschijnlijk zijn fietspaden er anders alleen in Nederland.
Qua AI blijft het overigens niet alleen bij kekke overvlieg dingen. De tech nerds gebruiken het ook om de plattegrond van de toekomst te bouwen. De app wil je ook helpen om meer duurzame keuzes te maken en daarom geeft Google Maps op basis van de 20 miljard dagelijks opgevraagde navigatiekilometers jou de meest economische route. En dat is goed voor het milieu, aldus het bedrijf.
Binnenkort dus ook op jouw telefoon! Of gebruik je toch liever de TomTom app, Waze of Apple Kaarten?
mashell zegt
Wat betekent “of de paal geschikt is voor jouw elektrische auto”? Of er een Type 2 of Chademo aansluiting aan zit?
Michel zegt
Google verwoordt het zo:
Starting this week, building on our capabilities in cars with Google built-in, EV drivers on Android and iOS will now see even more helpful charging station information, including whether a charger is compatible with their vehicle and whether the available chargers are fast, medium, or slow to help you find the charging station that best meets your needs.
Het is natuurlijk een wereldwijde app. Je hebt inderdaad Chademo, maar ook eerste generatie Tesla, CCS1 en CCS2. Nuttige info dus
kniesoor zegt
Een virtuele meeuw, Wilders zal trots zijn ! 😆
dromedaris zegt
Mooie features, maar ik blijf Waze gebruiken. Simpelweg omdat die de overheidsfotografen aangeeft.
De vormgeving van Google Maps vind ik dan weer het mooiste. Die van Apple ook maar de features vind ik na al die jaren nog steeds basic.
rogerzz zegt
In de praktijk zal ik toch een echte app blijven gebruiken (Vattenfall InCharge/Shell Recharge) voor laadpalen zodat ik kan zien wie de aanbieder is en hoeveel palen er vrij of bezet zijn. Een logo dat er laadpalen zijn, daar heb je niet zoveel aan. Particuliere laadpalen of gereserveerde bedrijfs-laadpalen staan er vast ook op. En Google Maps kennend zal het wel niet kloppen.
De oplossing: Vattenfall InCharge! Erg fijne app.
Edge zegt
” Dat moet je wel iets breder zien, het zijn ook voor tweewielers geschikte wegen. Wat het precieze verschil is weten wij ook niet, maar waarschijnlijk zijn fietspaden er anders alleen in Nederland.”
Uhm, zou het kunnen dat stukken weg zijn waar je ook met de brom en snorfiets mag komen? Het komt nog wel eens voor dat je eerst een bord tegenkomt dat snorfietsers het fietspad op verwijst en enkele meters later een verbodsbord tegenkomt dat de doorstroom van auto’s beperkt.
potver7 zegt
Google Maps weet al een hele tijd fietsroutes aan te geven, het weet dus waar je wel en niet mag fietsen. Vermoedelijk maakt het daarbij geen onderscheid tussen fietsen en bromfietsen (ik heb geen bromfiets, dus geen idee).
Maps geeft voor auto’s verboden vrijliggende fietspaden nu weer met hetzelfde lijntje als voetpaden, op de kaart is dus niet zichtbaar of je ergens mag fietsen, of alleen mag lopen/wandelen. Het lijkt erop dat ze dat nu gaan aanpassen.
gdjnl zegt
Nu nog dynamisch je route kunnen plannen langs laadpalen obv van je State of Charge / bereik. Dan heb je eindelijk een verbeterde versie van ABRP die tenminste wel efficiënte routes pakt met files en ongeplande verstoringen.
flyerbunch zegt
Waze (ook eigendom van Google) heeft gelukkig ook al ff die functies, maar het heeft (te) lang geduurd om dit te implementeren. Blijf wel gewoon bij Waze, qua gebruiksgemak en flitsers.