Die 50 miljoen was het topje van de ijsberg. Vandaag heeft minister Schultz van Haegen de brief met alle plannen gepresenteerd aan de Tweede Kamer.
In totaal trekt de minister van Infrastructuur en Milieu 700 miljoen euro extra uit (PDF) voor de betere doorstroming van het verkeer in ons land. Zo gaat er 200 miljoen naar de regio Amsterdam en 200 miljoen wordt gebruikt voor de regio Rotterdam en Den Haag. Nog eens 200 mil is voor de doorstroming van het verkeer tussen de haven in Rotterdam en Oost-Nederland en Duitsland.
Het infrastructuurfonds is verlengd tot en met 2030 waardoor Schultz gedurende deze kabinetsperiode beschikking heeft over een extra appeltje voor de dorst in de vorm van 700 miljoen euries. De minister gaat het geld vooral gebruiken om knelpunten in ons land aan te pakken. De pegels worden ook gebruikt om onderzoeken te verrichten voor de doorstroming van het verkeer in Zuid-Nederland. Daarnaast zal er 30 miljoen worden besteed aan nieuwe maatregelen om de verkeersveiligheid op de snelwegen verder te verbeteren. Dit moet het aantal ernstige enkelzijdige ongevallen terugschroeven.
In overleg met diverse regio’s wordt er verder gesproken over nieuwe projecten. De provincie Zeeland krijgt bijvoorbeeld vijf miljoen van de minister om de Sloeweg (N62) te verbeteren. Ook wordt de A6 breder en zijn er gesprekken om de doorstroming van de A67 tussen Eindhoven en Venlo te verbeteren.
Foto via Autojunk
roel1980 zegt
Laat ze vooral niet de A50 Oss – Eindhoven en Eindhoven – Oss vergeten! Wordt elke dag meer een drama!
madmarky zegt
“Nog eens 200 mil is voor de doorstroming van het verkeer tussen de haven in Rotterdam en Oost-Nederland en Duitsland.”
Zouden ze dan eindelijk eens wat aan de A15 gaan doen? Hele stukken hebben daar geen matrixborden en met al dat vrachtverkeer is een extra rijbaan ook gewenst. Al zal dat laatste trouwens niet gebeuren, aangezien het asfalt in Nederland 50 miljoen per kilometer schijnt te kosten…
berlinetta zegt
@madmarky: De A15 is inderdaad een drama. Veel vrachtverkeer en tweebaans. Dat is geen goede combinatie.
Breinstein zegt
@madmarky: Ik heb het document gescand gelezen, maar helaas staat het woord A15 er welgeteld 0 keer in. Of de plannen zijn niet concreet of ze gaan er geen donder aan doen.
motoragent zegt
Gesprekken over de doorstroming op de A67 Eindhoven-Venlo? Ik geloof dat iedereen die daar ooit heeft gereden goed beseft dat daar een extra rijstrook hoognodig is, daar zijn geen gesprekken of onderzoeken voor nodig.
henkhupelschoten zegt
@motoragent: Eerder turnhout-Eindhoven-Venlo. A2 richting zuid-Limburg is ook diep triest en dan hebben we het nog niet eens gehad over de a58 en de N279.. De weg die eigenlijk gewoon een snelweg moest worden. Helaas gooiden de hippies en de linkse bejaarden weer roet in het eten…
carman6 zegt
@motoragent: ja please verbreedt die rot weg eens! Wat een ellende om daar over te rijden. Die rechter baan is één trein vrachtwagens en dan niet alleen in de spits, maar altijd behalve een paar uurtjes midden in de nacht…
carman6 zegt
@carman6: en ik zie nu het laatste stukje van het artikel..
autospits zegt
@carman6: In het ED stond dat er een onderzoek gestart word, eind 2018 gaan ze dan besluiten of de weg een extra rijstrook nodig heeft. Kortom we worden weer kei hard genomen, iedereen die daar rijd weet dat die extra rijstrook er nodig is! Ondertussen word al ons belastinggeld in de Randstad gedumpt!!!
Robert zegt
Ik hoop dat ze met het verbeteren van de route Rotterdam-Duitsland ook de A15 bedoelen. Voorbij Hardinxveld is het een drama; er is daar tot aan Arnhem-Nijmegen zelfs geen signalering boven de rijstroken. En 2x 2 rijstroken is ook veel te weinig, gezien de hoeveelheid vrachtverkeer.
mashell zegt
@rrrobert: ik zie liever snelwegen zonder signalering. Die kunnen ook niet om vreemde redenen worden afgekruist of van een onlogische snelheidslimiet worden voorzien. Als er signalering hangt dan komen er ook als vanzelf ook files.
kliko zegt
@mashell: [sarcasm]Dat werkt heel goed hoor! Bijvoorbeeld op de A12: ’s ochtends als het druk is gewoon een baan dichthouden, ’s nachts of in het weekend is er geen hond op de weg, dus dan lekker alles open! Of wacht… Moest het niet andersom??[/sarcasm]
martinus zegt
Het karrenspoor.. onderdeel van de Rijksweg 1, de A1 mogen ze wat mij betreft ook verbreden. Nu is hij tussen Deventer en Duitsland 2 baans.. eigenlijk niet meer van deze tijd met alle vrachtwagens richting Duitsland.
Daarnaast een stukje handhaving is ook niet verkeerd een beroepsverbod of 10.000 euro boete voor chauffeurs die inhalen ondanks een inhaalverbod.
lincoln zegt
Te laat ..
Heb inmiddels al besloten om op Sylvana te stemmen ..
john4545 zegt
Nog. Meer. Wegwerkzaamheden. Alsof 6 jaar klooien aan de A4 niet genoeg was, gaan ze dat nu nog een keer doen. Waarom niet gelijk 5-banen aan elke kant en gewoon voor 30 jaar klaar zijn? Dit land is net de freggelgrot: bouwen om het bouwen.
timtag zegt
Bedankt voor het WEER uitsluiten van de andere provincies!! We reageren een land!! Niet 2 provincies
autospits zegt
@timtag: In Den Haag regeren ze alleen over het westland, de rest van NL kan lekker meebetalen aan hun luxe voorzieningen!
metalmike zegt
@timtag: Volgens mij betreffen de maatregelen projecten in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
autospits zegt
@metalmike: Als pleister op de wond, als je goed leest gaat 90% naar de Randstad! De A67 is bijv. een levensgevaarlijke weg, verbreden is noodzakelijk maar daar word eind 2018 pas een beslissing over gemaakt!
lekkerlinksrijden zegt
Ik zie een paar haarscheurtjes in dit plan, bruggen
JeejEm zegt
Het is makkelijk om over dit soort voorstellen je mening te geven, iedereen vind er wel wat van! Maar tegelijkertijd lijkt me dit een van de moeilijkste beslissingen om te nemen. Ga er maar naast staan: de meeste infrastructurele uitgaven zijn investeringen voor een zeer lange termijn. Ik denk dat er weinigen van ons zullen zijn die hun handen durven branden aan de toekomst van mobiliteit. We vinden het al spannend wat er over 5 jaar verkeerstechnisch gebeurd. Over 10 jaar zullen de eerste persoonlijke drones vast bestaan. Hebben we over 30 jaar al die lappen asfalt dan wel nodig? Van mij mogen ze die laatste vroeg goed onderzoeken. Geld uitgeven aan wegen die we in de nabije toekomst niet meer nodig hebben lijkt me eeuwig zonde.
spylegion zegt
@JeejEm: als er in geen enkel partij verkiezingingsprogramma rekening wordt gehouden met de steeds groter wordende invloed van spaceweather, op oa onze elektrische grid, hebben we over 10 jaar idd geen wegen meer nodig.
Breinstein zegt
Gezien mijn eerdere opmerking (bij een vorig artikel) over de situatie rondom Arnhem heb ik het artikel aandachtig doch gescand gelezen. Helaas staan de woorden A15 en Arnhem er welgeteld 0 keer in en het woord A12 1 keer (als resultaat benoemd dat deze bij Ede verbreed geopend is).
Ik heb dan ook het idee dat het plan rondom ‘een betere doorstroom van Rotterdam naar Oost-Nederland en Duitsland nog niet zo concreet is of dat ze er niet concreet over wilt communiceren (want dat is toezeggen). Ben heel erg benieuwd.
730ld zegt
Ze kan er beter van af blijven!!! Het is een puinhoop
730ld zegt
De A2 richting Eindhoven is s’ochtends ook een mega drama