Met name snelle Duitse, maar ook Japanse en Zweedse auto’s hebben een begrensde topsnelheid.
Dit heeft verschillende redenen. Bijvoorbeeld vanwege regelgeving of een maatregel van de autofabrikant zelf. In deze video geeft Wouter je uitleg hoe het zit met de begrensde topsnelheid van een auto.
focusrs1 zegt
De nieuwe GR Yaris is ook begrensd op 230kph… de eerste 1600km tijdens het inrijden (dan rij je zowiezo geen topsnelheid). .. daarna langs de tuner en dan is dat hinderlijke euvel ook opgelost!
retsok zegt
En zijn alle polestars dan ook begrenst op 180 km/h?
ger_dekker zegt
volgens mij kun je de snelheidsbegrenzer bij ieder voertuig verwijderen, niet meer dan een gimmick dus. En dat is maar goed ook. Er zijn zoveel plekken, ook in Nederland, waar je gewoon los kan op bepaalde momenten op een totaal verantwoorde manier. Wel op de pliessie letten he…., waze inschakelen…….en gaserop. Kijk maar eens op bestwelsnel.nl
300km wordt regelmatig aangetikt.
frank2b zegt
De Lexus GS450h is ook begrensd op 250km/u. Daar zit een ook een constructiegedachte achter: de aandrijving van de HSD combineert de rotatiesnelheid van de verbrandingsmotor met die van de elektromotor en de generator in een planetenwielstelsel. Dat is een erg slimme vervanger van de versnellingsbak, maar het resultaat is wel dat bij hoge snelheid de generator in dat samenspel te snel kan gaan draaien. Om die reden heeft de GS450h een extra reductiebox die bij 100 km/u een standje terug gaat en is de wagen op 250 km/u begrensd.
JoostvdWater zegt
Exact. Dit is ook de reden waarom een CT, IS, RX en ook van Toyota auto’s als de Auris en Prius niet verder komen dan 180 km/u. Deze aandrijflijnen missen om kosten technische redenen de dure extra reductie bak die nodig is. Inder daad puur een limiet op de rotatie snelheid in de hybride versnellingsbak. De opvolger van de aandrijflijn uit jouw GS 450h die in de LC 500h en ook LS 500h ligt heeft nu een vier-traps reductie, maar ook deze modellen zijn begrensd op 250 km/u.
kniesoor zegt
Een begrensde top van 250 km/u is op zich wel toereikend wat mij betreft. Een vorige auto liep begrensd 300 km/u – nooit mee gereden. Een huidige kan daar naar men zegt nog een paar kilometer overheen. Verwacht niet, dat dat ooit uitgeprobeerd gaat worden. Van die astrologische topsnelheden zijn voornamelijk leuk als barpraat.
woudloper zegt
@amghans: gewoon dagje autobahn.
Je moet van elke auto die je ooit had toch eens alles eruit gehaald hebben.
nissanfairladyz zegt
Topsnelheid brengt geen plezier of adreline. Helemaal niet in moderne auto’s met comfort waarbij als je 250 rijdt het hetzelfde aanvoelt als 180. Het is saaaai. Auto’s die flinke G’s produceren bij het optrekken. Dat is gaaf. Rollercoasters gaan ook helemaal niet hard, het gaat puur om de G’s.
Het is ook een dooddoener op feestjes, omdat als iemand verteld dat zijn auto zoooo snel kan. Denk ik altijd van.. op wie maak je indruk? Je rijdt het bijna NOOIT. Het is saai, en ook nog eens heel gevaarlijk.
maferick74 zegt
Ik kan t niet afspelen, zucht. Vroeger was alles beter…
woudloper zegt
Koning Albert 2 van België kocht ooit een sl65. Was pissed toen hij zag dat ie begrensd was op 250km/h. Mercedes benz heeft toen een homologatie van 1 exemplaar van de auto moeten doen om de vorst zijn onbegrensde sl65 tot boven de 300 te laten gaan.
nissanfairladyz zegt
Had ook zo’n op 250km/u begrensde auto. Het boeit geen HOL. Ooit 1 keer 240 gereden gewoon puur voor het proberen. Je hebt er geen drol aan. Waar had ik dagelijks wel veel lol aan? Het optrekken, snelle response. De wegligging in de bochten, en mooie V6 geluid. De ervaring van acceleratie.
Topsnelheid boeit geen HOL voor je auto rijplezier.
kevertje zegt
Ik blijf het complete gekheid vinden dat mensen een snelheidsbeperking van 180km/u als straf ervaren. Ik heb in mijn leven zelf 2 ernstige ongelukken meegemaakt bij veel lagere snelheden en weet echt waarover ik praat. Zelfs bij 140km/u is vrijwel elk klein euvel zoals een klapband, iets dat op de weg ligt of een ongelukkig manoeuvre, ook van de mede-weggebruiker – onmiddellijk dodelijk. In het beste geval kom je er vanaf met zware handicaps en jaren revalideren. Als het korte pretje van de snelheidsmeter bliksemsnel naar boven te zien gaan dit waard is, stel ik me toch vragen hoor. We wanen ons vaak superman, maar zijn dat niet. Wanneer ik op de vele lange trajecten die ik rij sommigen bezig zien, weet ik heel zeker dat ze op dat moment niet aan lief, vrouw, kinderen of moeder, vader, beste vrienden, of wie dan ook denken, maar alleen aan zichzelf.