China is het beu en houdt alles zelf. Na het beperken van de export van gallium en germanium, beperkt China nu de export van grafiet.
Allemaal superleuk natuurlijk dat we elektrisch gaan rijden. Maar dan moeten we wel de elektrische auto’s hebben natuurlijk. Nou schieten de nieuwe EV’s als paddenstoelen uit de grond en dat zijn heel vaak elektrische auto’s van Chinese merken.
Ook in Nederland timmeren merken als BYD, Zeekr, Lynk & Co en Nio stevig aan de weg. Die merken komen allemaal uit China en dat is geen toeval. Naast dat de Chinese overheid met veel plezier geld pompt in de eigen autoindustrie speelt er nog iets anders.
Om elektrische auto’s te bouwen moet je batterijen hebben. En om batterijen te maken heb je grondstoffen nodig. Laat China nou net een hoop van de grondstoffen hebben. Die stoppen ze in hun eigen batterijpakketten en auto’s, maar die grondstoffen exporteren ze ook naar onder andere Europa en de Verenigde Staten.
Beperkingen export
Eerder dit jaar beperkte de Chinese overheid al de export van gallium en germanium, maar nu is het de beurt aan grafiet. Vanaf 1 december moeten alle exporteurs van grafiet in China een vergunning aanvragen voordat ze het goedje mogen exporteren.
Ter verdediging van de nieuwe regels voert het land aan dat het een kwestie is van nationaal belang en nationale veiligheid. Jaja, ze willen vooral hun eigen economische belangen veilig stellen natuurlijk. En een geopolitiek spelletje spelen.
Onderzoek Europese Unie
Ook aan deze kant van de wereld bemoeit de overheid er zich mee. Zo doet de Europese Unie inmiddels onderzoek naar Chinese auto’s op de Europese markt. Chinese auto’s zijn stukken goedkoper en concurreren oneerlijk op ons continent. Autoproducerende landen als Frankrijk bedenken inmiddels ook manieren om hun eigen elektrische auto’s aantrekkelijker te maken voor de eigen binnenlandse consument.
Dat onderzoek kan overigens op maar weinig begrip rekenen van de Chinezen. De exportbeperkingen zijn wellicht dus ook gewoon een reactie op het plagen van de Europese Unie.
Verenigde Staten
China en de Verenigde Staten liggen economisch al langer op ramkoers en ook de export van grafiet naar Amerika is per 1 december onder dezelfde restricties geplaatst als de export naar Europa.
Ook voor de autoproducenten aan de andere kant van de plas problematisch dus. Temeer omdat China verreweg de grootste verwerker van natuurlijk grafiet is. Daarnaast is het land verantwoordelijk voor 70 procent van al het synthetisch vervaardigde grafiet ter wereld, zo rekent de Financial Times ons voor.
Dat synthetisch grafiet wordt dan weer met aardolie gemaakt, dus niet zo schoon als je de grondstoffen voor je emissievrije auto wil hebben, maar goed.
Andere voorraden
Hier liggen overigens wel kansen op andere plekken in de wereld. Waar China met 65 procent de grootste leverancier is van natuurlijk grafiet, is slechts 16 procent van de wereldvoorraad in China te vinden. Een land als Turkije heeft maar liefst 27,3 procent van de grafietreserves in huis en Brazilië 22,4 procent.
Er zal dus iets moeten veranderen in de grondstoffenproductie. Op dit moment is de batterijindustrie afhankelijk van anodes en die komen zo goed als allemaal uit China. Zeker met reserves op andere plekken in de wereld is dat dus helemaal niet nodig. Wellicht dat Erdogan hier nog een mooie kans ziet voor zijn economie?
Met de aankondiging van de Chinese overheid om de export van grafiet te beperken schoten de aandelen van de China Graphite Group aan de beurs van Hong Kong alvast 10,7 procent omhoog. Dus de eerste winnaars zijn bekend, en die zitten niet in het westen.
ericc zegt
Brazilië en China zijn landen die in de Brick zitten en een grote economie willen creëren. Dit om de westerse wereld dwars te zitten. Ook India en Zuid-Afrika treden toe tot deze anti-westerse economie. Hoop dat Europa wakker wordt! ICE verder ontwikkelen en EV op de schop!
steephh zegt
@ericc ja goed idee, we zouden ook meer geld moeten steken in het moderniseren van de fax, de vaste telefoon, kolen kachels herinvoeren, de beeldbuis televisie verbeteren en de LP een upgrade geven. Als klap op de vuurpijl stel ik voor dat we terug gaan naar transport te paard. :-)
herve11f zegt
Momentje de LP was nooit weg, hé!😇
steephh zegt
@herve11f Fair haha! Maar waar blijft die verbeterde LP nou 😁 mijn platen zijn inmiddels grijs van ’t spelen!
grrrrrene zegt
Haha, na de Walkman in de jaren ’80 en de Discman in de jaren ’90 heb ik vergeefs gewacht op de LPman, maar helaas.
Maar inderdaad, Europa moet vasthouden aan irrelevante, oude techniek. Dat zal China leren. Als je maar hard genoeg achteruit rijdt, word je ook niet ingehaald, want je wordt een tegenligger :P
Frankypanky zegt
“Westerse wereld dwars zitten”?!
Waarom zouden die landen naar de pijpen van het westen moeten dansen? Serieuze vraag!
Waarom zouden dat vingertje van het westen moeten dulden, alsof het westen zo foutloos is?
mashell zegt
Hahaha. China willen we niet, dus blijven maar naar de pijpen van de Arabieren dansen. En die dragen niet eens broeken… Ik zou zeggen die Arabieren hebben het verprutst met hun Opec inhaligheid, het financieren van islamitisch terrorisme met het zich toe eigenen van westers cultuurgoed zoals F1 en voetbal. En dat terwijl we met hun producten onze leefomgeving vernietigen en het klimaat om zeep helpen.
Met China en EV’s zijn we beter af.
Frankypanky zegt
Zou het?
De rest van de wereld vindt dat er sprake is van hypocrisie: de inval van de VS in Irak, Libië, Afghanistan . De bezetting door Israël van Palestijns gebied, etc.
Van Brazilië, Zuid Afrika, India, China, Saudi Arabië en zoveel andere landen denkt men: “we doen zaken met elk land dat zaken wil doen met ons. Het westen moet ons geen lesjes geven over mensenrechten, die zijn alleen van tel als het goed voor ze uitkomt.”
Nu jij weer…
fanboy zegt
@ericc: Zeg hoe lang heb je daar over nagedacht?
Punt 1, er valt niet veel meer te ontwikkelen aan de ICE.
Punt 2, de ICE maakt dat we een benzine en diesel afhankelijkheid hebben. Niet uit China, maar van andere zeer twijfelachtige staten, het is dus lood om oud ijzer.
De OPEC heeft gewoon een draaiknop op hun bureau waarmee ze onze economie kapot kunnen maken. Rusland ook, alleen zetten we die nu buitenspel.
We moeten niet zo achter de feiten aanlopen, en ook niet de hele tijd alles naar China brengen (productie) omdat het daar lekker goedkoop is.
En dat gaat veel verder dan EVs.
rc1990 zegt
Precies. En ik wil meer geld verdienen. Niet zo zeer voor mezelf, maar om de buren van mijn neef dwars te zitten.
Robert zegt
Tja, dat krijg je als je de afhankelijkheid van Russische olie en gas inruilt voor die van Chinese accu’s en zeldzame aardmetalen. En dat land vervolgens moreel de les gaat lezen en economisch aan banden durft te leggen.
“Ja maar, in andere delen van de wereld hebben ze die aardmetalen ook”, hoor je de klimaatdrammers en groenslinksers dan weer roeptoeteren. Daar komt -ie weer: ze laten zich leiden door onderbuikgevoelens in combinatie met een totaal gebrek aan realiteitszin.
Niemand heeft de moed en de motivatie om de zéér arbeidsintensieve én milieubelastende productieprocessen grootschalig op te pakken zoals China dat doet. Dus móet je op zoek naar plausibele alternatieven. En die zijn er genoeg, alleen zo lang de discussies door one-trick-ponies wordt gevoerd en gewonnen, hou je er zo weinig aan over.
pomoek zegt
@robert? Euh, als het genoeg pegels op levert gaan zaken als arbeidsintensief en milieu belastend niemand tegen houden. Toen opec moeilijk ging doen in de jaren 70 schoot de prijs van olie omhoog waardoor het opeens interessant werd om in bijvoorbeeld de Noordzee olie te gaan boren. Dat zal met zaken als grafiet ook zo gaan. Als de prijs hoog genoeg is zal dat spul lucratief door andere aanbieders kunnen worden verkocht. Het zal duurder worden. Maar ja, dat is het kvtte aan principes. Die kosten geld.
W115 zegt
Turkije EU lid maken voor de grondstoffen. Willen wij met Oekraïne ook doen.
faalhaas zegt
Als ze maar van restaurant de lange muur afblijven.
fanboy zegt
@faalhaas: daar haal jij altijd je grafiet?
schuimbekje3 zegt
grappig dat vele het verschil niet meer zien tussen actie en reactie…. zo als dit. china is slachtoffer van vs handelsoorlog en slaat nu terug, net als dat een bepaalde groep in 1947 (engelsen) een grote puinhoop veroorzaakten in het nabije oosten wat nu weer actueel is. alleen dat het reactie is zien veel mensen niet, behalve een paar rijksambtenaren…
andrebb zegt
Was pfas benodige accu grondstof in plaats van grafiet.
iphonistvongates zegt
Dit zijn alleen nog maar de zgn. voorhoede schermutselingen. Game on!
gasterplancke zegt
Nergens in jullie bericht staat dat het afknipen door de Chinezen een reactie is van de blokkade van de Amerikanen op de import van bijv ASML machines. Zou je natuurlijk ook kunnen vermelden. Dan krijg je misschien wat minder eenzijdige reacties.
pomoek zegt
@gasterplancke: Ja, maar dan moet je er ook bij gaan vermelden waarom de VS wil dat asml geen chipmachines gaat verkopen aan China. Iets met wapens en Taiwan.
Voor je het weet hebben we het hier over de opium oorlogen.
Dat is zelfs voor autoblog teveel nuance.
Frankypanky zegt
Diezelfde VS die bommen levert die nu als rijstkorrels over Gaza worden uitgestrooid.
En maar prevelen dat Israel hopelijk proportioneel reageert ..
SA idem, en die gooien bewust bommen om ziekenhuizen in Jemen.
Hoezo hypocrisy?
piebepost zegt
Aah, Turkije en Brazilië. Gelukkig zijn dat geen boevenlanden.
Autofanaat1990 zegt
Dus ICE i.c.m. waterstof dan maar? Zijn we niet afhankelijk van zowel China als de OPEC.
grrrrrene zegt
Gezien het gezeur over de range van een BEV, zal een ICE met waterstof niet snel gemeengoed worden. Als je 400km range wil, moet je zo’n grote opslagtank meezeulen, dat je geen bagageruimte meer overhoudt.