De verplichte snelheidsbegrenzer gaat voor meer irritaties zorgen dan dat het levens gaat redden.
Binnenkort moeten we er allemaal aan gaan staan: ISA. Dat is niet alleen de naam van je highscool crush, maar ook die van een systeem waar je highscoolcrush in verandert als je ermee gaat trouwen. Een compulsief irritant systeem dat jou gaat monitoren en corrigeren.
Het hele idee is natuurlijk compleet van de pot gerukt. Ergens hebben een paar hoge omes in Brussel besloten dat dit pakket aan maatregelen een verbetering is. En weet je, we gaan niet compleet George Orwell op de EU. Daar hebben we Thierry Baudet en zijn wappies voor. Misschien mogen de originele intenties van de EU van nobele aard zijn, we weten allemaal dat de uitwerking ten koste gaat van de burger c.q. consument. Jij dus.
Want iedereen weet nu al dat het systeem dermate veel weerstand gaat oproepen dat iedereen het uitzet. Dat kan nu nog. Het grote probleem is het probleem dat er nu ook al is, want de verkeersbordenherkenning is vaak redelijk goed geïnformeerd, maar zeker niet foutloos. Het probleem is dat als jij 1 km/u te hard gaat in een 50 km/u zone, de auto gaat piepen. Maar dus ook als het systeem een bordje gemist heeft en je 80 km/u mag. Dan moet je tijdens het rijden dat systeem uitzetten.
Verplichte snelheidsbegrenzer
Altijd lekker om tijdens het rijden – terwijl iedereen achter je ongeduldig wordt – door de menu’s heen te scrollen. Het grappige is, bij de EU hebben ze dat meegewogen. Volgens hen is die foutmarge 5%. Maar stel dat dat echt zo is, dan nog is het dus heel erg irritant wanneer het systeem ernaast zit. Dus heeft de EU uw opmerkingen gehoord en daar doen ze lekker helemaal niets mee.
Dus naast emigreren naar een bananenrepubliek, wat zijn je opties? Nou, laten we hopen dat fabrikanten met een centrale knop komen waarmee alle systemen in een keer kunt uitschakelen. Een beetje zoals het Night Panel van Saab. Saab deed dit als een soort krampachtige link naar de vliegtuigen, zodat de piloot zich kan concentreren op wat er in de lucht gebeurde. Maar ja, iedereen voelt natuurlijk al aan zijn water dat de kans groot is dat het systeem ooit permanent gaat worden en als een boze schoonmoeder altijd op je zal gaan letten.
Goed gedaan, jongens!
Als laatste willen we de leden van de EU feliciteren. Dankzij dit onnodige pakket aan maatregelen is het onmogelijk voor fabrikanten om kleine auto’s te kunnen bouwen. En ondanks dat we zeker blij mogen zijn voor veiligere auto’s, slaat de EU (zoals gewoonlijk) veel te ver door. Want serieus, parkeersensoren zijn vanaf nu verplicht op een nieuwe auto! Kom op zeg! Lane assist, diverse waarschuwingssystemen en een achteruitrijcamera eveneens. De enige verplichte items die zin hebben zijn een noodremsysteem, verbeterde gordels en een alcoholslot.
Nogmaals, de intenties mogen van nobele aard zijn; de EU zal ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben. Heeft niemand nu door dat er een draak van een maatregel wordt getroffen voor een niet bestaand probleem? Enfin, autorijden wordt zo het bastion van de illusie van verworven vrijheden. Opdat wij niet vergeten. Koop een dikke occasion op Marktplaats nu het nog kan.
Wat vinden jullie? Is de verplichte snelheidsbegrenzer een vloek of een zegen? Laat het weten, in de comments!
Fotocredits: gele 992 GT3 op de snelweg for @carphotograpgydm via Autoblog Spots.
b00st zegt
Die SAAB knop was ultiem! Als ik zie hoe vaak de verkeersbordherkenning verkeerd loopt hier in BE (vooral door slechte plaatsing, bvb aan een afrit, niet door de techniek an sich), dan is het een zeer slecht idee. Wordt wel makkelijk om hardrijders in je straat aan te pakken, gewoon een bord van 30 maken en klaar.
Gele Koplamp zegt
En wist je dat Autoblogs lieveling (la 159) die optie ook heeft ;)
Even het minnetje op de richtaanwijzer ingedrukt houden (en plus om ongedaan te maken)
Met dit soort regelingen word het voor mij een principekwestie om de 159 zo lang mogelijk in de lucht te houden.
heckblende zegt
Alles dat irritant is aan de nu verplichte snelheidsbegrenzer: alle artikelen en het bijbehorende geklaag, en vooral het noemen van “privacy”
Trojan zegt
Ja want als je een hekel hebt aan irritante piepjes van een systeem wat er nog zeer regelmatig helemaal naast zit ook dan ben je maar een simpele ‘klager’.
maarteno zegt
iets met klagen over klagen is ook klagen toch!? ;-)
V8Vantage zegt
Nou dat geklaag over de eu icm privacy is redelijk terecht : https://three.ma/chatcontrol
Redrum zegt
Dat is al van tafel
V8Vantage zegt
Klopt
maar dat het überhaupt ter tafel kon komen….
kennone zegt
Nou dat noodremsysteem ben ik ook nog niet van overtuigd hoor. Heb zelf al meerdere keren gehad dat de auto reageerd op een geparkeerd exemplaar en dan mag je hopen dat de gene achte ke goed aan het opletten is..
Johanneke zegt
Zo dan. Auto van mijn ouders ook. Rij ik door mijn wijk, smalle straatjes, auto’s langs de stoep. Rij ik op een geparkeerde auto af, zodat een tegenligger er langs kan, en dan kan ik naar links om langs die geparkeerde auto te rijden. Flipt die hele auto, REMMEN!!! komt er in het heads up display te staan. Doe eens normaal man, ik kan huis wel met 30 een geparkeerde auto ontwijken.
El_Bastardo zegt
Oscar Wilde zei het zo mooi: “The bureaucracy is expanding to meet the needs of the expanding bureaucracy.”
marcomanta zegt
Straks komt er een weegschaal onder je stoel……
mashell zegt
Zit er toch al voor de gordelverklikker?
O plaat zegt
Als je de optel som maakt. Overal camera’s met gezichts herkenning, een auto die je gedrag continu monitort, een wetsvoorstel om elk bericht en foto die je verstuurd op te slaan en te monitoren,.. Vergeleken met waar de EU naar toe gaat was de KGB een bende wiet rokende hippies.
Richmond zegt
Omdat de kgb niet deze technologie voor handen had.
mashell zegt
Klagen over de EU en dan de data vrijwillig in de Google could zetten want dat is handig. Dat er tussen Google en de Amerikaanse overheid niet zo veel verschil zit maakt niet uit…
Redrum zegt
Ik kan u met hand op het hart zeggen dat de EU een pak meer data opvragingen doet dan de US.
Redrum zegt
Dat is ineens ook weer het verschil, dat fameuze wetsvoorstel is ook tegengehouden.
petroldrinker zegt
Ik kan me buiten de invoer van de euro weinig goeds bedenken uit de hoed van EU…. dit is weer zo een voorbeeld waarom we beter zonder de EU kunnen dan met….
meer dan 15 jaar terug had je in Kuwait (volgnes mij de hele GCC) al een vergelijkbaar systeem, boven de max snelheid van het land ging die piepen (afhankelijk van merk hoe of wat, mitsubishi bleef altijd, toyota tussen 120 en 130 alleen piepen, en andere autos deden 3 piepjes en klaar), maar had geen invloed op de auto, ging niet op cameras kijken waar snelheden anders zijn etc, nee puur bij 120 wat de max snelheid is anyways, veel beter systeem, en ging ook niet beperken in vermogen en je tegenhouden zoals de plannen vd EU natuurlijk weer wel zijn voor nog meer controle over gedrag vd burgers…
Richmond zegt
Zonder de EU hadden we hier in Nederland heel wat minder handel en aangezien we voornamelijk van de handel leven en niet van de eigen industrie om onze broek op te houden, mag je veel danken aan de EU. Betreft auto’s verplichting van veiligheidszaken zoals gordels, airbags, abs is niet te ontkennen dat dat goed is. En zonder verplichtingen was dat echt geen gemeen goed geweest. En zouden de auto’s beter zijn zonder de ncap en de meeste (niet alle) euro emissie regels? Simpeler is ook niet per definitie beter.
maotje zegt
@richmond minder handel? Dat is echt flauwekul. Rotterdam is de doorvoerhaven van Europa.
Zonder rotterdam zou europa spaaklopen. De shell in de europoort heeft een olietransportleiding lopen tot in duitsland. De meeste vleesproducten en bloemen waar we beide in uitblinken wereldwijd in de export gaan naar landen buiten de EU.
Trojan zegt
Handel is (naast veiligheid, want daarvoor is de NATO) het meest domme argument voor de EU ooit.
mashell zegt
Handel gaat het beste in vredestijd. De EU brengt ons welvaart door vrijhandel en minder conflicten met andere EU landen. Maar de mensen willen het niet zien, dat heeft Groot Brittannië in de ellende gestort. Nu het in Den Haag een nog incompetentere bende is dan het al was heb ik mijn hoop op Brussel gevestigd.
leefvrij zegt
Jij snapt het tenminste. Zonder EU hadden we (net als de UK, en daar gaat het lekker met de handel, not) invoerrechten moeten betalen en was de handel wel naar Hamburg of Antwerpen gegaan. Nederland is een handelsland en de EU levert ons ongeveer drie keer zoveel op als dat het ons kost.
maotje zegt
@leefvrij.
Hamburg kan nooit de hoeveelheid aan wat in rotterdam aankomt. Dus die vlieger gaat niet op.
Je hebt t over we. Maar wat heeft t jou als persoon zijnde in positieve zin opgeleverd? Even niet kijken naar de export of geld voor de overheid maar enkel naar jezelf.
petroldrinker zegt
@maotje niks, helemaal fucking niks,
maotje zegt
@petroldrinker
Inderdaad. Helemaal niks. Het is allemaal op handel ingevoerd en niet op de burgers. Voor de invoering van de EU ging het ook prima meg de handel en het land. Geeft al aan dat we daar de EU niet voor nodig hebben.
De nadelen daarentegen zijn enorm voor de bevolking.
petroldrinker zegt
@maotje precies, maar durf dat niet te onderbouwen bij mensen want dan komen ze je halen, hoe durf je zo negatief te zijn over de EU zeggen ze dan….
Hawkeye72 zegt
D66 gestemd? Of Volt misschien? Misschien let je niet op, zou kunnen, maar door alle EU regels worden (nieuwe) auto’s duurder en duurder waardoor steeds minder mensen een auto kunnen betalen. Het is misschien geen doordacht complot, maar eind effect is wel dat de EU met haar regeldrift het leven van veel mensen minder leuk en minder vrij maakt. Voor rijke mensen maakt het allemaal niet zo veel uit. Al erger ik me dood aan het snelheids waarschuwings systeem in mijn 2 jaar oude GLE, dat toch wel snel 30% van de tijd fout zit. Nu knippert het alleen in de HUD, maar hoe irritant moet het zijn als het piept. Maar blaas vooral lekker de loftrompet over de EU, vinden ze fijn terwijl ze aldaar eerst even van jouw centen heen en weer vliegen om vervolgens met het vingertje te wijzen naar iedereen die vliegt en rijdt….
alfafever zegt
Je mag best commentaar hebben op de slechte dingen die uit de EU komen. Die zijn er zat en deze belachelijke verplichtingen op nieuwe auto’s zijn dat een goed voorbeeld van. Maar dat je geen goede dingen kan bedenken ligt 100% aan een gebrek aan informatie van jouw kant.
1) Per saldo verdienen we aan de de EU ipv dat het geld kost, vooral vanwege het vrije handelsverkeer. Dat geeft een geweldige boost aan onze export en daar profiteren we goed van. Daarnaast scheelt het het bedrijfsleven heel wat administratieve rompslomp
2) Doordat we binnen de EU lekker aan elkaar verdienen, hebben er al bijna 80 jaar geen gewapende conflicten tussen deze landen plaatsgevonden.
3) De USA en China zijn economische wereldmachten die er beiden niet voor schromen om allerlei kleinere economieën keihard hun wil op te leggen. Als een op zichzelf staand Nederland kan je dan alleen maar op je knieën smeken dat ze je niet al te hard anaal nemen. Je hebt dan de keuze om het schoothondje te worden van de USA of die van China, maar genomen wordt je. Als EU kan je samen een vuist maken die wat voorstelt. En ja, dan zit je dus onder het juk van de EU. Maar daar heb je iig wat in te brengen en 10 keer liever dat, dan overgeleverd zijn aan de wolven.
baardmijt zegt
Met de inhoud van je betoog ben ik het in grote lijnen wel eens. Maar in het kader van ‘anaal genomen’ worden ‘een vuist maken’, dat leidt toch wel een beetje af voor.een beelddenker.
wimbers zegt
ik heb het in mijn auto ook, maar dan als instelling (auto uit 2016) ik kan het instellen dat ie gaat piepen als ik 5km te hard rijdt, maar ook pas als ik 30 te hard rijdt, ik kan hem instellen op geluid, visueel, allebei, of de beste instelling, helemaal uit!!
tortuga zegt
Maar nu kan het niet meer uitgeschakeld worden
Dutchdriftking zegt
Lang leve de chiptuners….
rismo zegt
Ja dat dus + een goude handel in kapotte GPS en kapotte camera’s.
Ik geloof niet dat je een boete kan krijgen als het simpelweg defect is.
PS: mocht iemand iets nodig hebben, kan wel wat coderen als dat nodig is.
potver7 zegt
Een fabrikant die dit pakket veiligheidsmaatregelen gebruikt als argument dat ze geen kleine auto’s meer kunnen maken, die onderschat het koperspubliek volgens mij. Natuurlijk, al die dingen kosten geld, maar niet zodanig veel dat kleine auto’s onbetaalbaar worden.
En parkeersensoren zitten al sinds jaar en dag op kleine auto’s.
Voor wat betreft ISA: als de EU roept dat de foutmarge 5% is, dan zou ik er maar van uitgaan dat dat in de praktijk eerder zo’n 10-15% is. Maar goed, dat gaat dus wel twee kanten op, en van een false-negative heb je geen last (totdat de boete op de mat valt)
Het systeem vereist wel dat de Europese overheden ervoor zorgen dat de snelheidsborden goed onderhouden zijn. Hoe vaak zijn borden niet beschadigd, vervaagd, weg of verstopt achter andere borden of begroeiing…
SvenB zegt
Ideaal bij een nieuwe v60.
Een druk op een knop op het stuur en het staat uit.
gilettelubbers zegt
Ik kan op mijn auto sinds gisteren een nieuwe update doorvoeren. Betekent dit ook dat die nieuwe update vol met dit soort achterlijkheden zit?
Willy500E zegt
De vraag naar goede oudere auto’s gaat alleen maar toenemen.
RutgerK zegt
Is dat GPS snelheid of teller snelheid?
Winterbanden geven vaak net een watvgrotere afwijking.
In de Model 3 is nu 103 km/u op de teller 100 km/u op GPS. Met de winterbanden ia dat 105 km/u op de teller.
fapfap zegt
Tenzij je winterbanden groter zijn dat je zomerbanden, dan gaat de afwijking de andere kant op.
leefvrij zegt
5% afwijking is echt heel veel, Dat betekent dat je bij elk ritje van 10 minuten je 30 seconden naar onterecht gepiep aan het luisteren bent. Wie gaat dit dan nog aan laten staan?
Of krijgen we nu allemaal slakken op de weg die het systeem volgen en dus voor extra gevaar zorgen?
Jurgen zegt
Idiote maatregel numero …ik ben de tel kwijt. Als ik zie hoe vaak mijn camera het verkeerde bord als snelheid aangeeft kan dit voorlopig niet gaan werken, of er is een bordje 30 geweest en het bord einde snelheidsbeperking is er niet of staat zeer onlogisch, dan blijft ie gewoon 30 aangeven..
seatleon zegt
Mijn auto heeft ook automatisch remmen. Als je iets te vlot op een bocht naar links afrijdt met een boom, heg, bosje, vangrail oid dan wordt dat systeem helemaal gek. Afgelopen weekend moest ik een aantal keren achteruit met de aanhanger op eigen terrein, dan koppel je niet elke keer de stroom aan. Dan gooit een VAG-product er gewoon vol de rem erop. Je zou eens tegen de aanhanger aan rijden. Nu ben ik best voor slimme technieken om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar mijn ervaring is dat als ze slecht werken of irritant zijn ze gewoon uitgezet worden. Ik denk dat Isa hetzelfde lot volgt.
SuperQ zegt
Ik werk in de verkoop bij Audi en vorige week op de lancering geweest van de nieuwe Q6 e-tron. Bij deze auto kan het worden uitgezet met het “sterretje-knopje” op het stuur die Audi’s hebben. Bij de Audi’s met de dubbele schermen (vanaf A6) onder elkaar kan het op het onderste scherm als shortcut worden toegevoegd.
De fabrikanten zijn er gelukkig dus wel mee bezig.
Want het is zwaar irritant…
roadster zegt
Met goede bedoelingen heeft dat niets te maken. Elektronicabedrijven bedenken dit soort systemen. Dan wordt een lobbybureau ingeschakeld om de EU politici te vertellen dat ze dit verplicht moeten stellen. Vervolgens kunnen de betreffende bedrijven flinke orders binnenhalen van autofabrikanten. En de politici (of partijgenoten) worden later beloond met een goedbetaalde functie bij de betreffende bedrijven of lobbybureaus. En de autokoper betaalt de rekening. De werking van de EU in een notendop.
E320cdi zegt
Gemiddeld genomen is mijn conclusie dat het aantal veiligheidssystemen en andere onzin om de bestuurder te helpen, er alleen maar voor zorgt dat een bestuurder minder betrokken is, minder oplet, minder nadenkt en minder (goed) inschat.
Af en toe heb ik een hartverzakking in m’n VAG product vanwege een onaangekondigde noodstop, terwijl er in geen velden of wegen een obstakel te bekennen is. En dan gaat ‘ie weer keihard piepen om niks. Als ik dan in m’n andere auto stap waarop alleen parkeersensoren achter zitten, is het echt een verademing.
En stel dat gas geven de veiligste optie is in een situatie, maar de begrenzer dat blokkeert. Dan ben je ook mooi de sigaar. Wat een ellende. Laat mensen gewoon zelf rijden.
mashell zegt
Hier kunnen de fabrikanten zich juist onderscheiden. Hoe goed werken de systemen, hoe minder irritant de meldingen.
V8Vantage zegt
De EU schiet zijn doel voorbij. Het is nu een bolwerk van melkerd baantjes geworden met stomme targets en een vrijbrief voor lobby-lui om producten en diensten te slijten. Gelukkig wonen we nog in NL die privacy redelijk hoog heeft staan. Hierboven al een linkje gezet maar hier nog maar eens zodat je kan zien hoe andere landen binnen de EU over privacy denken: https://three.ma/chatcontrol
mashell zegt
Als ik me niet vergis is de Nederlandse privacy wetgeving gewoon de Europese. Dat linkje wat je stuurt is nogal gekleurd en eenzijdig, meer propaganda dan een wetenschappelijke beschouwing.
pietertje123 zegt
Dat wordt een drama: gemiddeld genomen zal er veel kloppen aan de gegevens die de auto van de kaart krijgt maar in de praktijk klopt het heel vaak net niet. Soms voor een klein stukje maar soms ook hele rondwegen die nog op 50 staan waar 80 mag.
En uiteraard wordt het dan helemaal feest met de teller afwijkingen t.o.v. GPS nauwkeurigheid.
Flink irritant maken en nog wat juridisch gedreig er bij: je reed te hard en dat wist je want je auto piepte of je had het uitgezet en dat kan alleen bewust dus je hebt niks meer te vertellen en in beroep gaan schaffen we dus ook maar af want er bestaan geen redenen meer om harder te rijden dan de vastgestelde wettelijke snelheid. etc etc
Gezien het drama van diverse active cruise controle systemen die niet verder kijken dan vlak vóór zich wil ik al die troep nog lang niet in de auto.
Als je het speakertje kunt vinden kun je met kauwgom of een stukje tape een boel irritatie dempen, ook handig bij de EV’s die voor elke scheet en onwaarschijnlijk risicomoment een symfonie van een keyboard uit de jaren tachtig laten horen.