Ondanks dat niemand het met zekerheid durft te zeggen, moet dit echt de allerlaatste Alfa 4C zijn.
Wat moet je doen als je in financiële en commerciële nood bent? Simpel, je bouwt een sportwagen. Lekker veel ontwikkelingskosten en weinig afzetmogelijkheden. Maar hey: het merk staat wel overal in de schijnwerpers en in de showrooms wordt het ook spannender.
In het geval van de Alfa Romeo 4C is het nog steeds niet helemaal duidelijk wat ze in gedachten hadden. Wellicht dat we over enkele jaren alle details te horen krijgen. Dat Dallara stiekem al een auto af had, waar later Alfa Romeo de logo’s op kon plakken. De 4C is inmiddels uit productie, maar wordt nog verkocht. De reden: er was wat overproductie. En er is maar één manier om overtollige voorraad te slijten: met een special edition!
33 Stradale Tributo
In dit geval gaat het om de ’33 Stradale Tributo’. Dat model werd een tijdje geleden al geïntroduceerd. Er staan er nog een paar in de showrooms, blijkbaar. Uiteraard is het verhaal eromheen nog kleurrijker dan de allerlaatste Alfa 4C.
De laatste 15 exemplaren zijn specifiek voor de Australische markt. In de VS waren er slechts 33 beschikbaar. Daarvan zijn er 5 Spiders en heel opmerkelijk: 10 coupé’s. Die waren al eerder uit productie dan de Spider.
Alle exemplaren van de allerlaatste Alfa 4C zijn gespoten in de kleur Rosso Villa d’Este. Dat wordt gecomplementeerd met donker-gouden velgen en een hele hoop koolstofvezel details. Daarnaast is er de hoognodige hoogglans zwarte afwerking. In het interieur is er bruin leder, zwart alcantara, nog wat koolstofvezel en uiteraard de obligate Limited Edition-badge.
Aandrijflijn allerlaatste Alfa 4C
Alle exemplaren van de 33 Tributo zijn voorzien van de bekende 1.750 cc grote viercilinder met turbo, goed voor 240 pk en 350 Nm. Wellicht een toefje meer, want de allerlaatste Alfa 4C is voorzien van een Akrapoviç-sportuitlaat.
Qua aandrijflijn zit je altijd vast aan de TCT-automaat en achterwielaandrijving. Omgerekend kost de coupé 76 mille, de Spider 83 mille. In Nederland is de auto al een tijdje niet meer leverbaar. De coupé stond tot het einde van 2018 in de prijslijsten. De Spider mocht het tot 2020 uitzingen.
Meer lezen? Dit zijn 12 speciaaltjes die ’t m doen!
Rick-dos zegt
Je vraagt je inmiddels af of er überhaupt een strategie is bij Alfa Romeo. Met de introductie van de 8c dacht je dat er een modellenoffensief zou komen maar op een paar modellen na was er niet veel. Toen dacht je dat de 4c wel een startsein zou maar ook weer niks. Af en toen verneem je dan hoe geweldig de Alfa Giullia Quadrifoglio is maar ook dat wordt al snel vergane glorie.
Zijn ze nou krampachtig de naam AR in het leven aan het houden of is er nog ergens een toekomst gerichte strategie?
pogostick zegt
Eens. Ik denk dat Alfa Romeo een beetje nodig heeft wat Ford met Aston Martin heeft gedaan. Een goede impuls, visie, geldinjectie en een modellengamma wat het daadwerkelijk goed doet op de markt.
Ik vond zelf de Giulia een goede poging maar blijkbaar is die toch niet bijzonder genoeg… of juist te bijzonder. Idem met de Guilietta; dat moet toch leuker zijn om voor de deur te hebben dan een Golfje.
basman147 zegt
Uiteindelijk heeft FCA er te weinig geld voor (overgehad?) om Alfa Romeo en Maserati écht opnieuw in de markt te zetten. Met 2 of 3 nieuwe modellen en vervolgens jarenlang niets red je het niet, je moet continu in het nieuws blijven en blijven investeren.
Ze hadden er vooral bij Alfa veel meer werk van moeten maken om ook de Guilietta en de Mito te vervangen en de Guilia range uit te breiden (estates zijn goed voor 40/50% van het D-segment in DE en IT…).
Verkleind Giorgio platform als het kan, vernieuwd Guilietta-platform als het moet, voor een hatchback, sedan en crossover met Guilia-looks in een lagere prijsklasse. Guilietta was in 2016, 207 toch al aan vervanging toe.
Fatsoenlijk infotainment-systeem en betere perceived quality in het interieur voor de Giulia was ook prettig geweest vanaf het begin. Denk dat veel leaserijders zich daardoor hebben laten afschrikken.
PunicaOase zegt
@pogostick: om te zien zeker, maar qua rijden vond ik die Giullietta niet zo best.. ook QV niet..
lithiumion zegt
@Rick-dos: nu onder het beleid van Stellantis, kunnen we denk ik meer verwachten en minder grillen van het FCA beleid
jaapiyo zegt
Is dit nou sarcasme?
flatsix010 zegt
De 4C behoort tot de auto’s die eigenlijk ontzettend gaaf zijn maar er meerdere redenen zijn waarom je er zelf nooit een zult kopen.
alfaman zegt
@flatsix010: helemaal mee eens, reed vroeger alles van Alfa. Mijn beslismomenten van de afgelopen 20 jaar: Basis 156 was duurder in de lease dan volle A4, goede 166 was twee keer zo duur in gebruik dan een A6 quattro 3.0 en de Stelvio heeft de helft van de ruimte van mijn Q7. Tussendoor 159 gehad maar die heb ik snel ingeleverd toen mijn zoon ouder dan drie maanden werd… (ruimte was echt om te huilen)
SpiderIV zegt
@alfaman: “Stelvio heeft de helft van de ruimte van mijn Q7”……… tja Ford Transit is nog ruimer 😉.
enricoleerdam zegt
Blijft een prachtige auto, net als de 8c
Paul58 zegt
Wat blijft die 33 stradale toch een ongelofelijk mooie auto, ongekend. Deze staat makkelijk in mijn top 3 all time.
4C ook erg fraai en zal ongetwijfeld heerlijk sturen echter had Alfa denk ik beter geld kunnen investering in een station versie van de Giulia of een opvolger van de Mito oid. Ben er bang voor maar hoop dat er nog toekomst zit in het ”speciale” en eigenaardige merk AR.
janstehouwer1954 zegt
De Italianen zijn de enigen die Kunstwerken kunnen maken in de gedaante van een automobiel😊
bernoulli zegt
Heel tof ding. Alleen onbegrijpelijk dat ze niet meer werk hebben gemaakt van het interieur. Alsof het uit een of andere Panda of Punto komt met die draaiknoppenairco met schuif, overal goedkoop zwart plastic, goedkope stengeltjes en een Halfords radio. Zelfs een Fiat 124 ziet er van binnen een stuk hoogwaardiger uit met dat Mazda-dash.
imaginenl zegt
2e hands gaan ze al voor die prijzen dus als ik het geld had liggen zou ik zeker toeslaan. Helaas
basman147 zegt
Uiteindelijk heeft FCA er te weinig geld voor (overgehad?) om Alfa Romeo en Maserati écht opnieuw in de markt te zetten. Met 2 of 3 nieuwe modellen en vervolgens jarenlang niets red je het niet, je moet continu in het nieuws blijven en blijven investeren.
Ze hadden er vooral bij Alfa veel meer werk van moeten maken om ook de Guilietta en de Mito te vervangen en de Guilia range uit te breiden (estates zijn goed voor 40/50% van het D-segment in DE en IT…).
Verkleind Giorgio platform als het kan, vernieuwd Guilietta-platform als het moet, voor een hatchback, sedan en crossover met Guilia-looks in een lagere prijsklasse. Guilietta was in 2016, 207 toch al aan vervanging toe.
Fatsoenlijk infotainment-systeem en betere perceived quality in het interieur was ook prettig geweest vanaf het begin. Denk dat veel leaserijders zich daardoor hebben afschrikken.
sportabgasanlage zegt
Prachtige auto om te zien, en het rijdt ongetwijfeld top met dat lage gewicht. Ook de tweedehandsprijzen tonen aan dat dit nog altijd een geliefd model is, en later ongetwijfeld een verzamelobject wordt (hoewel minder exclusief dan de 8C).
Toch kleven er ontzettend veel nadelen aan de auto, dat veel liefhebbers afhaken: hoewel licht, de motorisering houdt niet echt over natuurlijk. Ook is het een totaal onpraktische auto. Zelfs de frunk kan niet open, waardoor je nauwelijks bruikbare bagageruimte hebt. Dat doet Porsche met de Cayman/Boxster toch beter. Ook het interieur lijkt uit een oude Panda te komen. Toch het deel waar je als bestuurder de hele tijd tegen aan zit te kijken en gebruikt. Al met al typsch Alfa: prachtig auto, maar er is gewoon te veel mis mee om het tot een succes te maken.
frederik zegt
@sportabgasanlage: Heel goed samengevat. De 4C is prachtig om te zien, maar een sportauto wordt zo veel bruikbaarder als je er ook wat bagage in kwijt kan, en af en toe wat kinderen. En het niet altijd (te) veel herrie is. Dan gebruik je ‘m veel vaker en heb je er dus meer lol mee. Dat heeft Porsche als geen ander begrepen.
S zegt
Eindelijk de laatste?
Hoe kun je dat nu schrijven. Heel erg jammer. Ondergewaardeerde prachtig volledig uit koolstofvezel gebouwde sportauto. Gelukkig zijn de meeste kopers echte liefhebbers hierdoor kan ik nog lang genieten van deze auto!
lithiumion zegt
@serg: alleen de ‘cockpit’ is uit koostofvezel gebouwd. Nou is dat voor een dergelijke ‘productiewagen’ al een enorme hoeveelheid
supertjeduc zegt
Altijd dat gezeur over AR , er zijn genoeg merken met 50 modellen die het niet voor elkaar krijgen om daar 1 leuke auto te maken
Elke giulia die langs rijdt is een feestje om te zien
Net zo als deze 4C erg mooi , ooit als ik groot ben …..
Rhyo zegt
Ik heb deze auto dus nooit mooi gevonden. Net een speelgoed auto. Ook motorisch valt het tegen.
Waarschijnlijk ben ik een van de weinigen :)
jelmer zegt
Toen ik vorige week weer eens een 4C in levende lijve trof, viel het me op hoeveel visuele impact de auto heeft. Dat zie je niet op de foto’s. Helaas zijn ze waardevaster dan je als occasion koper wilt. Zo ongeliefd zijn ze blijkbaar nou ook weer niet..
net10 zegt
Prachtige sportwagen, dit wordt denk ik zeker een klassieker.