De eerste van de vijftig exemplaren BMW 3.0 CSL is geleverd en wel in Nederland, mét Nederlandse platen!
BMW M heeft hun vijftigjarige bestaan grootschalig gevierd. Je zou zeggen met allerlei speciale modellen als cadeautje aan henzelf, maar de kopers van de modellen worden natuurlijk écht getrakteerd. Eén van de belangrijkste zaken voor BMW M als heftige sportautofabrikant is de terugkeer van de historische naam CSL. Op de M4 CSL, maar ook een extra speciaal actiemodel dat de historie van de CSL-naam eert. En wel met exact dezelfde naam als zijn verre voorvader: de BMW 3.0 CSL.
BMW 3.0 CSL
Deze auto werd aan het einde van feestjaar 2022 onthuld als ultiem speciaaltje van M. Even kort wat je kan verwachten: de technische basis van een BMW M4, wat ook diens S58 zes-in-lijn betekent. Deze is opgevoerd naar 560 pk en ‘slechts’ 550 Nm, maar dan wel enkel gekoppeld aan de handbak. De styling springt ook in het oog vanwege een soort heftige bodykit voor de M4 die de auto moet laten denken aan de originele ‘Batmobile’ CSL. Uiteraard met een gelijkwaardig design qua M-strepen.
Een auto die wat controverse liet opborrelen. Want los van wat je vindt van de BMW 3.0 CSL, is het dus eigenlijk gewoon een M4 met bodykit. Dat noemen we even zo om context te plaatsen bij de basisprijs van meer dan 700.000 euro. Dat is wel gruwelijk duur. Maakt het uit? Nee, want er komen maar 50 exemplaren en die zijn allemaal al verkocht, dus voor BMW is de missie geslaagd.
Levering
Met de onthulling laat in 2022 was het de bedoeling om de BMW 3.0 CSL te leveren in 2023. Dat is gelukt: dit is de allereerste BMW 3.0 CSL die aan een klant is uitgeleverd. En jawel: er zitten Nederlandse kentekens op! BMW Van Poelgeest heeft de eer gehad om de allereerste Batmobile ter wereld aan een klant te mogen uitleveren. Die braaf een halve ton aan de fiscus heeft afgestaan om hem op Nederlands kenteken te rijden. Dat gaat ook nog wel eens anders in die wereld.
Acht ton
Dat laat ook zien wat voor astronomisch bedrag de koper van de allereerste BMW 3.0 CSL heeft moeten neerleggen. Door ons open data-systeem kunnen wij natuurlijk even spieken bij de specs van de BMW 3.0 CSL op kenteken. Daar blijkt onder meer dat er 816.198 euro is betaald voor dit apparaat. Het is een unicum voor Nederland om de eerste te hebben, maar daar blijft het ook bij. Slechts één van de vijftig exemplaren was voor ons land bedoeld.
Het opgeschroefd krijgen van een kenteken biedt ook hoop dat de eigenaar deze BMW 3.0 CSL daadwerkelijk af en toe gaat gebruiken. Houd dus je camera te allen tijde gereed en wanneer je de 3.0 CSL spot zien wij de foto’s natuurlijk graag tegemoet op Autoblog Spots.
rollingstoned zegt
816.198 euro voor een massaproduct met een andere bodykit en wat stickertjes… 😂
HZW zegt
En ik kan hem niet bepaald mooi vinden, ik vind het eigenlijk gewoon een lelijk ding, met een belachelijke prijs.
Allison Burgers zegt
Maar dan ben je op vrijdagavond wel het mannetje op de parkeerplaats van de Mac.
Johanneke zegt
Wat. 800k. Heeft deze dan in ieder geval meer vermogen, of betere vering, of meer carbon, of, of, iets?
Of een handbak. Dat zou wat zijn. Want ja, onpopulaire mening dit dat, maar als ik automaat ga rijden rij ik wel elektrisch.
rikus zegt
Artikel niet gelezen dus?
Johanneke zegt
Oja zie het nu, heeft een handbak. Dat is dan wel weer mooi.
El-Loco zegt
Ondanks de achterlijkheid van dit product had hij wel een iets gezelliger fotoshoot verdiend dan dit.
bunnylebowski zegt
Mega gaaf
Jens_Roadster zegt
Mega lelijk en overpriced.
alcantara zegt
Lelijk kenteken, dat geel steekt zo af. Witte platen zou 1000x mooier staan.
Gele Koplamp zegt
Of bestel de auto in een andere kleur dan dat eeuwige bestelbuswit ;)
ggj1987 zegt
En geen reclame er op
mashell zegt
Nee! Witte platen zijn zo saai. Geel is juist een vrolijke kleur.
renskuhh zegt
Als je toch zo veel geld hebt dat je dit kan kopen, 800k voor een Ferrari etc. Oké maar voor een M4! pfff. En er ook nog financieel mee kunnen rijden. Respect en stelt de vraag wat voor moois de eigenaar nog meer in bezit heeft.
MarcoM zegt
Ultieme droom en als je het geld hebt, dan gewoon kopen, puur omdat het kan en de unieke droom is om te bezitten. Ik hoop dat het geluid ook klinkt zoals het hoort bij een CSL, dan is het helemaal af.
rollingstoned zegt
Jouw droom wellicht, maar zeker niet de mijne. En dat geldt ook veel anderen aan de reacties te zien ;-)
MarcoM zegt
Tja, dan geniet ik er alleen van.
Willy500E zegt
Is een investering, anders geen reden om dit geld voor zo’n auto te betalen
Gele Koplamp zegt
Bij voorbaat excuses voor deze azijnbijdrage.
Ik snap dit soort auto’s niet. Geen van de 50 auto gaat ooit het daglicht zien, tenzij er eoa YT-influencer zo gek is geweest om er een te kopen en ‘m gaat verbouwen (alles voor de likes).
Ik snap dat fabrikanten ze maken. Genoeg mensen met teveel geld die dit als investering zien. Met wat kleine aanpassingen en investeringen heb je een limited edition en binnen no time zijn ze verkocht. Dikke marge tov een de ontwikkeling van een compleet nieuw model.
Als koper heb je een leuke toevoeging in je garage, maar als je er toch geen meter in gaat rijden. Worden ál die speciaaltjes nou echt zoveel meer waard over een paar jaar? Ik denk dat we in een enorme bubbel zitten en dat het niet lang duurt voordat die gaat barsten. Over 10/20 jaar zit het geld bij een generatie die over het algemeen geen f#ck geeft om auto’s.
Voor dat geld kan je ook shoppen bij Singer én Alfaholics. Of ipv een verzameling aan ‘stickerspecials’, bel je Zagato of Touring voor een mooie one-off.
Anyway, ik wens de eigenaar wel heel veel lol en plezier van de CSL en wil hem namens Nederland bedanken voor zijn gulle donatie aan de staatskas. Daarvoor alleen al; hulde!
rollingstoned zegt
Goede post en geheel mee eens. 👍
z4coupe30si zegt
Je kan een mooie, legendarische 3.0 CSL badge op bagger plakken, maar het blijft bagger.
kniesoor zegt
Vind het wel een aardig otootje, eigenlijk. Geslaagde herinterpretatie van de 3.0 CSL van weleer wat mij betreft.
wjeurs zegt
Leuk dat ze dit doen, tof project, maar de uitvoering had zoveel beter gekund. Dit is veel te duidelijk een 4 serie met een bodykit. Als je iets had gebouwd zoals de 3.0CSL Hommage concept uit 2015 was t veel beter geweest en had je er veel meer geld voor kunnen vragen. Als dat soort ‘kleine’ projecten bij merken als Aston Martin uit kunnen, waarom dan niet bij een grote speler als BMW?
harrie zegt
Je zou maar 8 ton hebben neergelegd op basis van die coole concept schetsen, en dan deze gemcdonaldsiseerde M4 geleverd krijgen.
sabrerator zegt
BMW lacht zich de ballen uit de broek. Bodykitje om een standaard product, handbakje erin en dan gewoon 10x de prijs krijgen!
Doet me denken aan een heel oud Top Gear item waarin ze BMW merchandise op de hak namen en Clarkson een bord met iets dat eruit zag als overgeefsel pakte en daar een BMW badge in legde. “Zo, nou kun je er geld voor vragen, ze kopen het toch wel, want er staat BMW op.”
Maar goed, ideaal ding om te laten zien dat je ergens 8 ton teveel had en er echt niets nuttigs kon verzinnen om mee kon doen.
V8Vantage zegt
Gaaf ding. Cool dat deze op NL platen staat. Zouden meer mensen moeten doen.
Wat een hoop azijn btw. De beste persoon heeft toch zijn eigen geld uitgegeven en niet die van de azijn heren en dames hierboven?
MarcoM zegt
Zo is dat.