Het belangrijkste mist, maar dat mag niet deren.
Het Duitse Porsche is druk bezig met de feestvieringen rondom de zeventigste verjaardag van haar sportwagens. Nadat het haar werknemers eerder dit jaar al een bonus gaf en een de Porsche 911 ‘Project 70‘ opnieuw leven inblies, gaat het nu aan de haal met de Porsche 356. Overigens niet zomaar een willekeurig exemplaar, maar de allereerste 356 Roadster die de fabrikant ooit maakte.
Nu, voordat we aan het verhaal beginnen moeten we één tergend detail vooropstellen: het gaat niet om het origineel. De allereerste Roadster, ‘No. 1’, is door de jaren heen dusdanig beschadigd, gerepareerd, gemoderniseerd en weer aangepast dat er werkelijk geen beginnen aan was om het origineel te restaureren. Het is dus, in werkelijkheid, niet meer dan een veredelde replica van de hand van Porsche-werknemers. Echter weten we van andere wagens uit het VAG-concern dat dit bepaald geen slechte eigenschap hoeft te zijn.
Porsche heeft de replica echter niet in zoverre afgemaakt dat deze tot in het kleinste detail hetzelfde is. Althans, de Duitsers maakten een 3D-scan van het origineel, matchten deze met de originele ontwerptekeningen en baseerden daarop de vormen van het exemplaar dat we hier voor ons hebben, maar een aandrijflijn heeft hij niet. De replica, die grotendeels van hout en aluminium is gemaakt, functioneert enkel als showauto en heeft dus geen behoefte aan een werkende (of überhaupt aanwezige) aandrijflijn. Wel heeft hij een vooras, stuurinrichting en het stuur van de Kever.
Porsche had in totaal ruim acht maanden nodig om de replica te maken zoals deze er nu uitziet. In dit tijdsbestek waren het vooral details als het instrumentarium en de lakkleur waarvoor veel tijd opzij gezet moest worden. Porsche moest, om de lakkleur te vinden, door verschillende lagen lak heen werken, alvorens ze besloten de originele lak via de onderkant van het dashboard te zoeken. Het resultaat mag er wezen.
ghost zegt
Klinkt een beetje als half werk, doe het dan dusdanig goed en lepel een aandrijflijn erin.
ghengiskhan zegt
Kudos voor Porsche dat ze dit doen. Verjaardagskadootje voor zichzelf. Ook moet ik zeggen dat voor iemand die een lichtblauwe 156 met een rood lederen interieur heeft (ik) dit ondanks het andere merk toch een beetje als thuiskomen voelt. Op de eoa manier.
Vroem.
lekkerlinksrijden zegt
Deden de medewerkers dit in de loze uurtjes dan? 8 maanden is erg lang om een replica te maken door hetzelfde bedrijf dat het origineel maakte. Of ligt dit aan mij? In deze tijd met computers en alle handen machines ksn dit toch veel sneller lijkt mij
stephane8200 zegt
@lekkerlinksrijden: dat dacht ik ook. In het Porsche museum in Stuttgart heb je een afdeling die klassiekers restaureert en onderhoudt. Ik vermoed dat ze dit als opvulwerk deden tussen het klantenwerk door. Dat zou een verklaring voor de 8 maanden kunnen zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@stephane8200: dan is het niet vreemd dat het 8 duurde, thx
Arnoud zegt
De zogenaamde pre-A is de mooiste Porsche ooit gemaakt. Prachtige, eenvoudige lijnen en zonder enige opsmuk als chroom stripje hier tierelantijntje daar. Sorry 997..
e36thuglife zegt
Deze lijkt op een speelgoed waggi. Doe mij maar een eckte eckte.
fritzel zegt
@e36thuglife: je doet je naam eer aan.
postzegel zegt
“De allereerste Roadster, ‘No. 1’, is door de jaren heen dusdanig beschadigd, gerepareerd, gemoderniseerd en weer aangepast dat er werkelijk geen beginnen aan was om het origineel te restaureren. ”
Sneu… maar vooral dan voor Porsche zelf. Een replica in elkaar draaien ( en dan mooie marketing praat eromheen over het vinden van de originele kleur, bla bla bla).
Trek dan het origineel uit elkaar, strip ‘m tot het bot, en bouw ‘m weer op,. met liefde, onbeperkt budget en vooral ‘als visitekaartje’ voor wat je allemaal kunt. Nu is dit vooral een ‘visitekaartje’ dat ze het ‘echte werk’ vooral niet kunnen.
(En het is zo simpel: omdat Porsche de auto dan zelf restaureert kan ze gewoon zeggen dat ’t met originele onderdelen en enkel door Porsche medewerkers is gedaan, en dat maakt al het werk aan de auto dus per definitie ‘fabrieks-origineel’)
ronnys zegt
@postzegel: Dat is wel kort door de bocht. Er komt een moment dat als je een auto stript tot het bot dat je alleen het registratie formulier overhoud. Dan kan je zeggen ik zet het originele nummer weer in de auto en noem het gerestaureerd. En opbouwen met originele onderdelen, die er niet meer zijn, lukt ook niet.
Dus hij is volledig nagebouwd conform de originele tekeningen in 3D scans van de auto.
schreute01 zegt
Ga voor de lol eens kijken in het Porschemuseum in Gmünd, waar het origineel is geproduceerd. Daar staan prachtige originele Porsches.
rufctr01 zegt
Lijkt wel of de nummerplaat bij het origineel iets schuiner ligt