Ze stoppen er nu écht mee.
Bij veel merken is het vrij overzichtelijk hoe een modellijn loopt. Een auto wordt geïntroduceerd en vervolgens vier jaar geleverd, dan wordt deze wat opgefrist en drie jaar later staat de opvolger klaar.
Nu zijn er uiteraard uitzonderingen op de regel. Met name de Italiaanse autofabrikanten kunnen er wat van. Denk aan de Fiat Punto, die na facelift nummer zoveel géén opvolger kreeg. Of de Lancia Delta, die pas 10 jaar later werd voorzien van een opvolger. Soms weten ze blijkbaar niet wat het handigste is om te doen. Zo was het einde van de productie van de Alfa Romeo 4C aangekondigd, maar bleek dat volgens een woordvoerder in de Verenigde Staten niet het geval te zijn. Dat is nog te begrijpen, want Alfa Romeo moet daar nog de gehele voorraad 4C’s zien te slijten. De ‘2020’ Alfa Romeo 4C zal nog wel even leverbaar zijn.
Eenzelfde situatie zagen we met de Maserati GranTurismo. Daarvan kregen wij ook het bericht dat deze uit productie zou zijn gegaan, maar stiekem heeft Maserati nog een tijdje de GranTurismo en GranCabrio in productie gehouden. Echter, nu wordt het einde (nogmaals) aangekondigd. Ze doen dat met een Special Edition, dus dan weet je dat het serieus is.
Het model heet de Maserati GranTurismo Zéda. GranTurismo Zeda is niet een Brabantse verbastering van de vrouw van Michael Douglas, maar staat voor de letter ‘Z’, de laatste letter van het alfabet. Het is een GranTurismo (een coupé dus) waarbij er drie verschillende lakken zijn aangebracht: lichtgrijs mat, grijs en een blauwe ‘dieplak’. Deze auto moet dan écht de laatste GranTurismo zijn. Een opvolger staat klaar, maar wordt in een andere fabriek gebouwd en is geheel elektrisch en voorzien van autonome functies.
Ondanks dat het een auto is om een zwak voor te hebben, was de GranTurismo zwaar verouderd. De auto was al sinds 2007 op de markt. In totaal zijn er 28.805 GranTurismo’s en 11.715 GranCabrio’s gebouwd. Volgens Maserati wordt de opvolger volgend jaar geïntroduceerd. Als sinds jaar en dag gonst het van de geruchten dat de Alfieri dat stokje gaat overnemen, alhoewel het design van die auto dan ook al weer 6 jaar oud is.
Dutchdriftking zegt
Inmiddels is de auto natuurlijk extreem achterhaalt, maar wat zou ik graag een witte Gran Cabrio willen!
viezefreddyw zegt
Het zat er natuurlijk al 7 jaar aan te komen, maar toch is het jammer. Het blijft een tijdloos mooie auto. Hoe pijnlijk is het dan dat ze dat ding deze kleuren geven. En dan ook nog eens matgrijs…
ghost zegt
@viezefreddyw: toen ik de neus zag dacht ik nog; ooohw dikke kleur maar die achterkant…
momo zegt
-EDIT: wees gewoon vriendelijk tegen elkaar a.u.b. Wij petrolheads zijn al in de minderheid.-
ghost zegt
-Edit: dit is een site over autonieuws, niet om over en weer te schelden.-
Wouter zegt
Na 12 jaar (!) nu echt uit productie. Echt. Geloof ons. Best bizar hoe lang ze het vol hebben gehouden. Het is echt een schitterende auto, maar wordt inmiddels vernederd door de concurrentie. En ook door auto’s die helemaal geen concurrent zouden moeten zijn. En een beetje fietser op een speedpedelec is ook sneller. Maar dat geluid he, dat geluid. En die looks.
geelbarrel zegt
@Wouter: een lekker wijf is nog niet direct een Daphne Schippers… (maar Daphne is wel een lekker wijf!)
phr34k zegt
@geelbarrel: smaken verschillen!!
ghost zegt
@geelbarrel: eerder bijna een vent, ze is groter dan een gemiddelde man, heeft meer spieren dan de gemiddelde man en de gemiddelde man heeft grotere manboobs. Sorry, maar ik haak toch af bij haar..
dirkiii zegt
@ghost: klopt iets te veel testosteron.
berlinetta zegt
@geelbarrel: Ik vind haar ook niet echt bepaald knap.
MaartenD zegt
@geelbarrel: Daphne een lekker wijf? Je valt op mannen begrijp ik?
poes zegt
@Wouter: het zou mij echt geen bal interesseren. Zag er laatst toevallig eentje staan. Die daarna rustig weg reed. Ik heb nog last van m’n nek… Man, wat een extreem stijlvolle wagen is dit toch. Met één van de mooiste motorblokken ooit gemaakt. Gekoppeld aan een heel prima automaat.
timh zegt
Wat een toffe kleur. Wel een beetje omslachtig om eerst op de productie lijn de chrome accenten te plaatsen om ze er vervolgens voor de blauwe kleur weer af te halen.
dirkv zegt
@timh: het blijven Italianen
ttr6 zegt
In 2009, toen de “S” uitkwam, een proefrit bij Eindhoven mogen maken. Fan-tas-tisch vond ik hem. Die mechanische flipperbak, de acceleratie…..maar bovenal het verslavende geluid. Ik heb mij altijd afgevraagd of Driessen (de dealer die de proefritten organiseerde) de lokale politie had omgekocht even een andere kant op te kijken. Er was daar voor een vermogen aan potentiele bekeuringen op te halen, maar zo ver ik weet is het op die A50 allemaal goed gegaan.
garp zegt
En die velgen waarmee hij leverbaar was. Stuk voor stuk briljante ontwerpen. En altijd passend bij de wagen. Genot om naar te kijken.
harrie zegt
Waarom gaat ie uit productie?
Was de verf op?
Edge zegt
Wat dachten ze bij Maserati? De GranTurismo gaat uit productie, dus snel nog even de lelijkste Gran Turismo bouwen die ooit onze fabriek heeft verlaten? Ik ben sowieso al geen fan van kleuren die in elkaar overvloeien, maar hier lijkt het wel alsof de achterkant van de auto enkel in de grondlak staat, het midden een tussenlaag verf heeft gekregen en het front wel netjes in kleur is gespoten….
mark383 zegt
@edge: ik vind het juist schitterend. Vaak is zo’n kleurverloop verschrikkelijk ja, maar dit is erg fraai gedaan als je het mij vraagt. Geeft soort illusie van snelheid op de foto’s.
ericd zegt
Te groot en te zwaar om een echte GT te zijn. Bij de volgende mot er minimaal 300 kg af.
tenaci zegt
@ericd: zal tegenvallen. Die wordt elektriek dus zal eerder zwaarder worden.
w0o0dy zegt
Ik kreeg van de week een mailtje van Maserati met een soort vage aankondiging voor 2020… Wat en wanneer stond er niet bij dus in feite eweet ik niets behalve “2020 en Milaan”.
w0o0dy zegt
Ehm correctie Mei 2020 in Modena.
w0o0dy zegt
Met plaatje
https://ibb.co/ygC07MX
boomhauwer zegt
Ik wil er nog altijd eentje..
tmenges zegt
Mijns inziens de mooiste Italiaan van de afgelopen jaren!
kennone zegt
@tmenges: 8C Compentizione?
tmenges zegt
@kennone: no way! Zal wel vloeken in de kerk zijn maar de 8C heeft mij een veel te koddig uiterlijk , een beetje als een peuter met een paar kilo overgewicht.
alfablog zegt
Twee keer een rondleiding door de productiehal(len) gekregen. Fascinerend.
eklasse zegt
Bij pannenkoeken mislukt meestal de eerste….
krikke240z zegt
Ik heb het nooit een model gevonden. Alleen inderdaad die geweldige klank dat dat ding produceert! Maar ik sta dan soms ook versteld van mijn eigen gat… Next!!
krikke240z zegt
@krikke240z: een mooi model*
MaartenD zegt
Ik ben totaal niet objectief maar wat een prachtige auto met prachtig motorgeluid. Jammer dat zijn opvolger een rijdende accu wordt..blij dat de mijne nog een fijne v8 heeft.
jorden zegt
Style never goes out of fashion.