Eens even kijken wat ik nog heb liggen. Hmm, is een S5 nog interessant? Of zijn er liefhebbers voor een Bentley T1 Convertible? Het wordt steeds lastiger om iets echt nieuws voor de woensdag klaar te hebben liggen, óók gezien het grote tekort aan exoten in de omgeving van… Een studentenflat!
Maar natuurlijk zijn er nog restjes van de afgelopen maand, die door tussenkomende gebeurtenissen als de Miljonair-Fair niet aan bod zijn gekomen. Jazeker, het wordt weer een klassieke mixture of spots, net iets oververtegenwoordigd door Bentley’s, maar in Amsterdam is dat statistisch verantwoord.
Audi S5
Te beginnen met een recentelijk op kenteken gezette Audi S5, om precies te zijn op 7 november 2007. Een auto die momenteel nog een erg grote schare liefhebbers achter zich aan heeft, en ik kan niet ontkennen dat óók ik het een mooie auto vind om te zien. Maar is het een blijvertje of ruilen we deze plaats op ons verlanglijstje binnenkort weer in voor het aller-aller-nieuwste?
Nog genoeg tijd om over na te denken, de S5 is ook nog vrij nieuw. Opmerkelijk vind ik het zelf dat er een V8 voorin ligt, waar het toch een forse auto is en je eerder het blok uit de S6 of S8 verwacht. Die levert 354 pk, weliswaar minder dan de vierhonderdzoveel van de S6 of S8 maar de massa van 1.600 kilo valt me alleszins mee. Dat is niet veel meer dan de compacte R8, en dan kun je er ook nog kinderen en bagage in kwijt! Een snelle alleskunner die we voorlopig waarschijnlijk alleen in weinig tot de verbeelding sprekende kleuren zullen zien.
Bentley T1 Convertible
Zoals ik had gezegd zou er ook een T1 Convertible aanwezig zijn. Leuk om te melden is dat dit één van mijn eerste spotherinneringen ooit was, 87-XT-41 in de P.C. Hooftstraat, een jaar of zeven geleden. En nu, met een andere eigenaar, alweer. De auto is waarschijnlijk een bekend gezicht, in de vorm van een Rolls-Royce Corniche bijvoorbeeld.
Ja, een auto met die carrosserie kan erg veel namen hebben. Want naast het feit dat de Corniche er zelf al in minstens 5 uitvoeringen is, is er ook nog een Silver Shadow Drophead Coupé (waar het allemaal mee begon) en zijn er maar liefst drie varianten met Flying B, uiteraard veel zeldzamer gezien het net iets mindere imago van Bentley destijds (“poormans Rolls-Royce” waar een T1 in werkelijkheid precies evenveel kostte als een Silver Shadow I: f.88.312 in 1970). De bekendste van die open Bentley’s draagt de wat algemene naam “Continental” een term waarmee je in de wereld van Bentley’s (en Lincolns ook, overigens) niet ver komt wat betreft specificiteit.
Zoals we twee weken geleden lazen verandert Bentley de naam gewoon elke paar jaar om het interessant te houden, want voordat we hem “Continental” noemden heette de auto “Corniche”, ook verkrijgbaar als Coupé. En inderdaad, gewoon een naam die geleend is uit de schappen van Rolls-Royce. Maar dat is nog niet alles, want ten tijde van de Silver Shadow Drophead Coupé bood Bentley de T1 Convertible aan, overigens ook weer te krijgen als Coupé. Echt grote verschillen zijn er niet, vandaar dat ik deze groene auto aanvankelijk aanzag voor “Corniche”. Daarvan werden er 63 als coupé geleverd en 77 als cabrio. Van de T1 zijn er 99 geleverd met een vergelijkbare dichte koets en maar 41 in de afgebeelde uitvoering. Verwarrend? Verrekend met de 421 – uitsluitend open – Continentals komt het neer op 539 cabrio’s en 162 coupé’s. Zo, dat ruimt op.
Bentley Continental GTC
Maar in plaats van alles steeds te hernoemen gebruikt Bentley namen ‘uit nostalgie’ ook wel wat vaker. Zo blijft ‘Continental’ altijd een vertrouwde naam, en de naam ‘Brooklands’ is ook in hergebruik geraakt. De Continental GTC is zonder enige twijfel de best verkochte cabrio van Bentley ever. Die 421 Continental’s uit de jaren ’80 vallen daar keihard tegen weg. Het is gewoon veel makkelijker en meer value for money, een GTC kost niet veel meer dan een kleine Lamborghini waar een T1 Convertible destijds alleen nog maar werd afgetroefd door een klein aantal nòg duurdere modellen op het gebied van prijs. Sommige mensen vinden het dan ook lang niet bijzonder genoeg, dus zo hier en daar duiken modellen op die behandeld zijn door bijvoorbeeld Mansory. Vooral in het Oostblok duiken die nog wel eens op.
Ferrari F355 Spider
Een schrale troost was het toen ik bij het Amstel Hotel aan kwam en een F355 Spider aantrof. Tsja, de 599 en de F430 Spider waren al vertrokken. Ach, de F355 vind ik toch stukken mooier om te zien. Ik heb het niet zo op de huidige koers-van-vormgeving van Ferrari ft. Pininfarina. De F355 vind ik één van de betere zetten van Ferrari. Stoere, heldere, rechte lijnen, en een nog redelijk natuurlijke soundtrack. Het gemaakte geluid uit de F430 is ook leuk hoor, daar niet van, maar met mijn grote voorliefde voor merken als TVR kan ik iets puurs beter waarderen.
Zilver is trouwens bijzonder om op een Ferrari te zien, zelfs op een 612 zien we deze lichte kleur maar redelijk zelden. Meestal zien we de F355 natuurlijk in rood, en dat staat beter bij de agressieve vormen van de auto zelf. Na een paar minuten werd de auto vergezeld van een Jaguar XKR Convertible. Twee cabrio’s naast elkaar in December, apart!
Ferrari 612
Een andere luxe en redelijk ruime cruiser (rekening gehouden met twee inzittenden…) is de Ferrari 612, die met zijn prijskaartje van drie ton kaal nog erg veel klanten weet te hosselen. Het is dan ook niet zo’n extreme auto als de 599 GTB, die ook nog wel goed lijkt te verkopen. Zal hij meer verkocht worden dan de 550 en de 575 samen? De 612 is nu in ieder geval al minder zeldzaam dan zijn illustere voorganger, de 456(-M) GT. Er zijn ook al wat leuke variaties verschenen, zoals een GP uitvoering uit de fabriek zelf, een Hamann en een Novitec Rosso die we in Düsseldorf zagen. Maar komt er meer? Zoals sommigen wel weten zijn er van de 456 GT wat merkwaardige uitvoeringen verschenen, zoals een cabrio, een station en een werkelijk onooglijke sedan. Ik ben benieuwd, tot dan moeten we het doen met de coupé.
Maserati GranSport
Na het Miljonairfair-avontuur was de pret nog niet over, want op de terugweg kwam ik nog eens twee favoriete auto’s tegen. De ene was een Mulsanne S, maar gezien de overkill of square van twee weken geleden slaan we die maar even over. Een andere was de Gransport, een auto die ik misschien nog wel mooier vind dan de GranTurismo. Jazeker, dat lezen jullie goed. Hij mag van mij dan nog wel even blijven, hoewel het er toch naar uit lijkt te gaan zien dat de GranTurismo de 4200 GT komt opvolgen. Hoe hard er ook wordt geroepen dat het twee aparte lijnen naast elkaar zijn, het lijkt me vrij evident wat hier in werkelijkheid aan de hand is. Gewoon zeggen dat het twee verschillende modellen zijn, dan verdienen we ten minste nog een beetje extra aan de 4200 GT voor we ‘m weg doen, is het niet? Nou ben ik wel benieuwd naar de opvolger van de GranSport!
Porsche 997 GT3
Het is niet altijd feest, want na deze spot houdt het weer even op. In tijden van schaarste en armoede gaat het nou eenmaal zo, geen Phantom Drophead of Vector W8 als toetje, helaas. Maar een 997 GT3 blijft ook leuk, want ondanks de lagere prijs zien we hem stukken minder dan de 997 Turbo. Het aantal dat ik tot nu toe ben tegen gekomen is dan ook makkelijk op twee handen te tellen, terwijl de 997 Turbo’s maar niet aan te slepen lijken te zijn. Het is al vaker gezegd, de GT3 is wat meer hardcore. Zo is een Diablo SV ook lastiger te spotten dan een VT, terwijl de laatste wel even een stukje duurder was. De wit-hype is op de 997 GT3 trouwens goed aangeslagen, het is verreweg de meest voorkomende tint op deze auto. Inmiddels zie je de 997 GT3 al vaker dan de 996 GT3, terwijl daar twee series van zijn gebouwd gedurende enkele jaren. De 997 GT3 is er nog maar een jaar!
Lout zegt
Naisss!
Joris HPF zegt
Weer knappe spots appel :D die GT3 velg (laatste foto) zou ik wel eens als wallpaper willen 1024×768 asjbelief :!:
CasperH zegt
Zo, die F355 mag wel even door de wasstraat volgens mij. Maar desondanks is dat gewoon de beste auto in het rijtje :)
Joost zegt
Mooi stuk, maar wat ik niet snap is het verschil tussen een 599 en de 612, is het een andere carosserie, motor, chassis of comfort van binnnen.
Verder vette spots, raar om te denken dat we over 30 jaar zo een 612 of een continental op de zelfde manier bekijken als de bentley T1
s3revo zegt
niet eens een R8? valt me nog mee… Toch wel de auto om in gezien te worden van het moment
Fej zegt
@ Joost
de 612 heeft 4 zitplaatsen!
Oly zegt
@Fei is maar wat je 4 zit plaatsen noemt het is een 2+2. Dus eigelijk zijn die plaatsen achter voor je kinderen zonder benen.
Mooie foto’s soms ben ik toch zo blij dat ik in amsterdam woon.
Armada zegt
@ Joost
De 612 heeft ook een iets andere body dan de 599.
Zeg maar gerust dat de 612 een beetje de elephant man versie van de 599 is :D
dekster zegt
Die 612 graag, ja die daar. :)
Mooie reeks wederom.
Dink zegt
Zo’n ole Bent is toch wel heel erg lekker.
Steven zegt
@Joost,
de 599 is een totaal andere auto dan een 612. ander motor ander chassis andere body ander interieur.
vind die gt3 nog steeds über-geil.
nope {audi} zegt
Exact zo’n gt3 heeft een van mijn bazen, het blijft een mooie wagen…… de s5 ook natuurlijk….
Joske zegt
Die Bentley Continental GTC staat er ook bij zo van ik knal hier ff mijn golf uit 1990 tegen de stoep op, dat lijkt me nou niet echt gezond voor je banden zo.
Guan zegt
Die S5, gaat die weg zonder schade of rijd hij nu met een mooi litteken op z’n velg rond? Ik kan dat niet begrijpen hoe mensen (om zo te zien) zo onzorvuldig met zo’n mooie bak om gaan.
Net als die Bentley half op de stoeprand geparkeerd..
sjoerd zegt
komen sommige foto’s niet gewoon bij http://www.autojunk.nl vandaan??
JP zegt
super mooie spots ja alleen die S5 wordt ik echt kostmisselijk van. sorry maar verder echt super :D
Cerbera zegt
kan er niet aan wennen….aan 612 scaglietti….vindt em zo..zo…zo groot!
dan is een 456GT naar mijn smaak beter in proportie…maar goed, we weten allemaal wat er over smaak gezegd wordt?
Philip zegt
Prachtige GT3! :P
Rik zegt
Mag ik van u 1 x GT3?
Doe maar wit met zwart leer.
Jep, die laatste. Dank. :p
Gast, appel, thnx weer voor schoon alhier gepresenteerd.
Adrie Bombarie zegt
Die Ferrari 355 heeft even een lekkere scheur in z’n voorbumper. lijkt een beetje afgeragd. uitlaat scheeft in de achterbumper. niet meer echt netjes….
Alex zegt
Damn die GT3 is echt sweeeet!!! hebben hebben hebben!!!
Koen zegt
@Joris HPF
Mooie foto van een GT3 velg kan je eventueel ook hier vinden: http://farm1.static.flickr.com/249/455586841_946d802e53_b.jpg
Appeltje zegt
@ Joris HPF
appeltje@autoblog ;) Dan komt je wallpaper vanzelf naar je toe!
@ Sjoerd
Ik neem aan dat ze nog niet op autojunk staan, ik heb ze er niet op gezet in ieder geval.
Bedankt voor de reacties!
VLS54 zegt
Wat betreft die Maserati GranSport;
Wat zijn die achterlichtunits toch ontzettend veel lelijker (en verpesten ze de hele auto ermee) dan bij de 3200 GT. Die ronde streepjes achterop de 3200 die de auto zoveel flair meegeven en hem extreem sexy en begeerlijk maken! Fantastisch. Maar voor driehoekvormige units kom ik mijn bed niet uit. Dat iemand dat mooi kan vinden!?
Over de verkoop van die porsche 997 / 996;
Vind je het gek dat de 997 veel beter verkoopt–>Die heeft tenminste niet die onooglijke koplampen die extreem raar doorlopen in de motorkap. De 997 heeft tenminste weer die lampen zoals het hoort en waar ik sinds de 993 al naar terugverlangde….Wat een misser was de 996!
Maarten G zegt
Jammie, die T1 ligt nog vers in m’n geheugen! Leuke aflevering!
Christiaan zegt
Mooie auto’s hoor!
RScosworth zegt
Die F355 blijft zo’n lekker ding! Zelfs zonder geluid! :D
Knappe foto’s weer!
Stijn zegt
Dat je de 997 GT3 vaak in het wit tegenkomt hoeft niet te verbazen, dit is namelijk de kleur waarin hij voorgesteld werd. Porsche heeft de trend (nu bijna 2 jaar geleden) ingeluid!
Van de 996 GT3 zijn er inderdaad twee generaties geweest maar de eerste productie van de MKI was beperkt en de tweede is ook niet zo lang op de markt geweest (pas vanaf de lente van 2003 leverbaar geworden). Tevens zal het hogere comfortniveau (met dank aan PASM) en de bloedmooie looks de aantrekkelijkheid en bruikbaarheid van het model verhogen.
En de 355 blijft inderdaad de beste Ferrari, de lijn, het geluid,…
Papa zegt
de 612s is een dramatisch mooie auto, ongelovelijk… je moet hem alleen wel weten te waarderen en enige smaak hebben!
Félix zegt
die bent staat gewoon daarzo op de stoep omdat hij anders voor de helft op de weg staat omdat ie zo breed is.
IPA35 zegt
612 is zeker dik. en die porsche is wel lelijk
Citrofiel zegt
Hoogtepunt van deze serie is voor mij de F355 Spider. Maar zo hoog is die punt niet… Er zitten wel weer mooie foto’s tussen! De auto’s zijn alleen niet meer zo spannend. Kan ook niet. Ooit heb je alles gehad… Nououou! Het lukt me maar niet om een positieve afsluiter te verzinnen, zonder er weer een negatieve achteraan te zetten. Wat ben ik toch vervelend…
Appeltje zegt
Ik kan het jou wel vergeven hoor Citrofiel, ooit heb ik alles gehad… Ik speur binnenkort wel weer een SM op want zo vaak is die nog niet langs geweest… Maar hopelijk zie ik weer wat nieuwe/nog niet behandelde modellen ;)
Jelle3000 zegt
allemaal niet zo bijster interessant… :(
Citrofiel zegt
@ appeltje; :D Dat is mooi. En ik hoop met je mee.