Zeven voormalige politie-Porsche’s, 15 Carrera 2.7 RS’en, 40 930 3.0 Turbo’s en zo’n 140 andere klassieke 911’s. En dan hebben we het alleen nog over de restauratieprojecten… Maak kennis met Manfred Hering en zijn bizarre collectie.
Zoveel Porsches voor jezelf houden is natuurlijk zonde, Manfred Hering is eigenaar van het bedrijf Early 911’s en heeft een zeer leuke bedrijfsvoorraad en daarbovenop ook een leuke privécollectie. In die collectie vind je zowat elke type klassieke 911 ooit gemaakt, al zien we ook een prachtige 356 van de Polizei en spotten we tussen de projecten de koplamp van wat een heuse 907 lijkt, de voorloper van de legendarische Porsche 917. Projecten heeft het bedrijf dan ook in overvloed, zo’n 250 oude Porsches in totaal, vertelt Hering aan Classic Driver. Daar kan Magnus Walker nog een puntje aan zuigen, en dan heb ik het niet over zijn baard.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld restomodder Singer ben je voor een 3.0-literblok in je klassieke 911 uit eind jaren ’60 bij Manfred aan het verkeerde adres. Alle auto’s worden teruggebracht in de staat waarin ze de fabriek verlieten, tot de kleur aan toe. Gelukkig heeft Manfred zo’n grote voorraad dat jouw droomuitvoering er zeer waarschijnlijk wel bij zit. Om het kiezen wat makkelijker te maken hebben we in de gallery onder dit artikel alvast 33 heerlijke plaatjes voor je klaar gezet.
Afhankelijk van de staat van de basis, gaat Early 911’s op drie verschillende manieren te werk. Is de body nog goed, dan kan de auto technisch worden gerestaureerd met behoud van het patina. Vaker is de body in zo’n staat dat een totale restauratie nodig is. Je kunt dan kiezen of je de auto fabrieksnieuw wilt hebben, of dat je liever hebt dat de Manfred en consorten wat patina toevoegen aan de restauratie. Overigens werkt Hering niet alleen, in totaal zijn er bij het bedrijf circa vijftig mensen in dienst.
Fotocredits: Rémi Dargegen / Classic Driver
Pallas zegt
Patina toevoegen…. belachelijk. Patina behouden indien mogelijk. zoniet er gewoon veel in rijden krijgt ie vanzelf “katakter”.
tupperware zegt
@Pallas:
Yep, maar jij bent dan ook een van de weinige hier die het snapt.
Blijft trouwens een prachtig gezicht, zoveel echte 911-jes..
Pallas zegt
@tupperware: Hebberig word je er van.
sydney zegt
Wat een mooie snoepwinkel.Toch zou ik het deurtje overslaan en voor een Singer gaan.Als er dan toch een hoop geknutseld wordt..
VeniVidiVici zegt
Ziekelijke verslaving… meer is het niet! Dingen staan gewoon doelloos te staan… Zonde!
dutchneon zegt
@VeniVidiVici: denk dat het geen verzamelaar is met 50 mensen in dienst heeft ie wel een leuke handel neem ik aan ;)
VeniVidiVici zegt
@dutchneon: Ik geloof niet dat die 911-jes met doek erover gerestaureerde klanten auto’s zijn…
lekbak zegt
Leuke verzameling, beetje eentonig wel. Maar met 50 mensen in dienst en een dergelijke bedrijfsvoorraad is het ook nogal een bedrijf. Niet verwacht dat er zo’n grote markt voor is. Bestaat dit ook voor Mercedes-Benz?
audicoupe84 zegt
@lekbak: Mercedes-Benz Classic Center
406_v6 zegt
@audicoupe84: Op 2 plaatsen zelfs; in Felbach in Duitsland en in Irvine, Californië.
EJS zegt
@406_v6: en Brabus Classic…
desjonnies zegt
@lekbak:
Rooie Arie, doet van twee E-klasse Diesels er één strakke bak van maken die dan weer voor de Taxi jongens zijn.
De neus komt bijvoorbeeld uit Kassel en de kont uit Dresden.
Of bedoel je iets anders……?
dutchneon zegt
allememachies!! ik hou wel van een gokje hier en daar en ben niet bang aangelegd maar wat zou ik bang zijn voor brand met zo’n collectie…. desalniettemin heeft deze meneer zijn eigen droombaan gecreëerd prachtig!
w0o0dy zegt
15×911 2.7Rs en 40x 930 turbo…. dat is zomaar 12,5 miljoen aan projectjes… ai en ik zie al op tegen een huis-project hahaha
norge zegt
Doe mij die met die ronde koplampen maar…
wiebe zegt
@norge:Ja welke met die luchtgekoeld motor
lckies zegt
@norge: die met die boxermotor is inderdaad het mooist
Pallas zegt
Sorry dat ik er steeds over zeur, maar fiks die app eens! Reacties komen en gaan of met enorme vertraging.
malefunk zegt
@Pallas: Volgens mij kunnen we blijven zeuren… Ze zijn vast bezig met het lezen van de Telegraaf…
gtwillem zegt
Vind ik wel stijl: de Porsches terugbrengen naar fabriekspecificatie met origele onderdelen.
Hij zit wel op een goudmijn: 10 jaar geleden was een klassieke (’69) 911 nog 40-60k, tegenwoordig mag je daar minimaal een 1 voorzetten. Ook een goede 3.0 SC is ineens 40-50 waard terwijl de laatste 911 3.2 Carrera’s met G50 bak richting de ton gaan.
parker zegt
@gtwillem: vraagprijzen misschien, maar niet de transactieprijzen. ‘Zeepbel’-911: aanbod groter dan ooit door crisis en vraag historisch laag door diezelfde crisis, maar toch stug elkaar blijven volgen met je oplopende internetprijs en overal maar roepen dat de prijzen zo stijgen.. Raar fenomeen.
gtwillem zegt
@parker: dat ben ik helaas met je eens. De vraagprijzen zijn bizar hoog, maar de statijden zijn erg lang. Ik zat soms veel te lang op de AutoScout app te kijken naar Porsches en het valt opndat de toch wel erg dure modellen ook heel lang blijven staan. Of bij een andere private seller/handelaar/dealer wordt aangeboden.
993c zegt
@parker: nou daar klopt dus niks van… Een goede luchtgekoelde 911 met weinig km’s is meestal binnen een week weg..
NLBUURMAN zegt
@gtwillem: op de 2e foto hierboven zie ik dan ook wel 2 andere groepen: een dure 930 Flachbau (de rode), en een witte 914. waar de eerste zeldzaam is en geroemd wordt, en de 2e een beetje in een doofpotje gestopt werd. Ook staat er wel een 968 tussen
bisazza zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrrallycross zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ot: heel erg vet maar begrijp ik dat hij een deel gebruikt voor onderdelen voor resauratieprojecten?
potjak zegt
@mrrallycross: dat is vreemd en lees het wel vaker. Ik heb dat niet, bij mij werkt het wel gewoon zoals het hoort.
mout zegt
Voor mij een bescheiden Dakar-911je, aub.
Nou ja – misschien is dat een beetje ingegeven door de week van het jaar.
Hmmm. Misschien een 911-je voor elke week? Een 917 in de week van LeMans, een wat late, sterke, lichte, atmosferische luchtgekoelde voor een weekje spelen op het circuit, een politie-Targa voor toerritten, een turbo-cabrio voor de strandvakantie, een 356 Polizei voor het halen van vaatjes betaalbare peut.
lamm7191 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
burnout zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bartteeuwen zegt
wel handig dat je voor allemaal hetzelfde doek kan bestellen hehe
swaffelaer zegt
Ik zag een 930 speedster staan, een smalle. Hij heeft vast ook wel een WTL van hetzelfde model staan, denk ik. Dan toch maar eens mijn spaarvarkentje omkeren, kijken hoe ver we komen.
rufctr01 zegt
Oei, wat gaaf!
gash zegt
Mooi, maar ze worden helaas zo duur dat de meeste eigenaren er alleen nog hooguit suffe toerritjes mee maken.
ghost zegt
Leuk, dat zeker. Bijzonder? Nee, niet als je het mij vraagt. Op techno classica Essen zie ik elk jaar rijen dik Porsches staan, de een nog bijzonderder dan een ander. Het echt bijzondere spul is allang bekend bij wie dat in bezit is en wanneer dat weer van eigenaar verwisseld.
bofkont zegt
Allemachtig vrij bizar :)
awesome zegt
En toch zou ik eerder naar Magnus Walker gaan. Deze vent is me iets te smooth om echt vieze handen te krijgen.
jorden zegt
De enige betaalbare 911 is een 996 en die is nou niet bepaald legendarisch. Worden klassieke Porsches nou niet iets teveel opgehemeld??
phaeton zegt
@jorden: Moet jij eens kijken over 20 jaar
gtwillem zegt
@jorden: en dat is op zich erg opmerkelijk te noemen. Want een 996, van na de facelift met de flink verbeterde 3.6 boxer (de 3.4 had aanvankelijk wat kinderziektes) is een raszuivere Porsche die fantastisch rijdt en erg betaalbaar is. Sterker nog: een 996 is om te rijden een betere en volwassenere auto dan een 993. De 993 wordt inderdaad enorm opgehemeld, maar het is een behoorlijk klassieke auto in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten van BMW, Ferrari, Mercedes. Om maar te zwijgen van de Japanse invasie aan sportwagens van de jaren 90 (Skyline GT-R, NSX, RX-7 FD, Supra Twin Turbo en Mitsubishi Evo IV, V en VI).
gregorius zegt
@gtwillem: maar het is zo jammer dat die 996 zo lelijk is. 993 vind ik mooi en een 997 ook wel, maar die 996 generatie… nee; ’t kon me niet overtuigen.
mclarenf1lm zegt
@gregorius: Als je een paar jaar wacht zullen mensen de 996 vast ophemelen voor zijn uiterlijk, en dat wij het ”niet snapten”
patrick zegt
Mijn hart gaat niet zo snel sneller kloppen bij het zien van een porsche. Maar hele mooie foto’s en wat een mooie kleurtjes allemaal op die porsches
fransananas zegt
Fantastisch! Zou er graag een dagje rondbrengen en er 1 of 2 mee naar huis toe nemen.
gtdave zegt
Hier kun je de verzekering mee flessen, thug life
g40freak zegt
Magnus heet die man met baard
motiondrive zegt
Wat een held, hij heeft mijn 1:43 collectie in de schaal 1:1… Hulde!
gtdave zegt
@motiondrive: lijkt me heerlijk om te zien. Is hier al een link van?
motiondrive zegt
@gtdave: Haha, nee, daar is geen link naar.
Orichy zegt
Zoveel liefde zie je weinig, maar wel gaaf om te zien.
Ik zou het nooit bij 1 type kunnen houden; A, ik heb het geld niet en B, is er gewoon niet 1 type, waar ik zoveel van hou.
Voor mij is er teveel diversiteit op de wereld en dan is ook nog mijn gemoedstoestand, die dan om een ander type zou vragen, per gemoedstoestand.
Specht zegt
Alle 911’s (maar ook andere Porsche modellen) die in Nederland lang te koop staan zijn of gewoon veeeeel te duur, simpelweg niet interessant genoeg, of er is (extreem) mee gerommeld (bijv. schadeverleden of geen matching nummers).
De rest gaat binnen no time terug naar Duitsland.
Als je een origineel Nederlandse Porsche spot die voldoet aan je eisen, dan is mijn advies: bellen naar de verkoper (evt aanbetalen) en zo snel mogelijk bekijken en geld meenemen. Anders is een willekeurige Duitse handelaar je zo voor, want die kopen alles wat los en vast zit voor de juiste prijs.
Nederlanders gaan eerst is uitgebreid rondvragen op de forums of de auto bekend is, daarna uitgebreid mauwen over verkeerde velgen/uitlaat/zijschermen die er soms opzitten en vervolgens na een ellenlange discussie een keer gaan kijken bij de auto, om er vervolgens achter te komen dat het ding al naar het buitenland is, waar ze die foute velgen/uitlaat/zijscherm er gewoon afhalen en terug brengen naar originele staat. Et voila, prijs 20.000 hoger en weer doorverkopen aan lui die het geld vervolgens zonder zeiken op tafel leggen. :)
mariskaatje zegt
Porsche zijn wel gaaf,maar ik zou van italiaanse autocollectie toch Meer gaan stijgeren
PeugeotGTI zegt
Een Porsche verzameling is voor mij net zoiets als een honden verzameling. Ik ben een kattenmens. Leuk, mooi, interessant, gepassioneerd. Niks voor mij, word er niet warm of koud van.
s62b50 zegt
@PeugeotGTI: want niets rijdt lekkerder dan een peugeot?
gtwillem zegt
@s62b50: je schijnt je je wel lekkerder te voelen in een Peugeot….
gregorius zegt
@PeugeotGTI: Peugeot; …. er zijn toch interessantere katten in omloop!
Tonnie zegt
Wauw. Wat zijn die klassieke porsches gaaf zeg! Heel mooi dat hij ze in originele staat terug wil brengen, maar sommige van die racers zie ik liever door de tijd getekend.
Hupke zegt
Patina toevoegen,…, maar wel neerkijken op restomod’s. Logica is daar wel ver te zoeken.
mclarenf1lm zegt
Klinkt als een leuk bedrijfje, alleen jammer dat het om Porsches gaat, iets te populaire klassieker voor mij, na een bezoekje aan Interclassics en je hebt er genoeg gezien voor de komende 5 jaar..