Een Ferrari 458 Italia is schijnbaar verdomd moeilijk te begrijpen voor mensen die nooit achter een spelcomputer hebben gezeten. Zo moeilijk zelfs, dat Ferrari een leuke instructievideo heeft gemaakt waarin ze uitleggen hoe je alle gadgets bedient.
De high-tech 458 heeft veel techniek uit de Formule 1 meegekregen. Zo zitten vele knoppen op en rond het stuurwiel. Niet alleen de claxon en radio bedien je vanaf het stuurwiel, ook de knoppen van knipperlichten, vering, ruitenwissers en motormanagement zitten op het stuur. Daarnaast zijn er twee displays voor diverse instellingen, ook weer met diverse knoppen.
De handleiding wordt niet meer gelezen door de gemiddelde Ferrari koper, daarom hebben de mannen uit Maranello er maar een video van gemaakt. Weet je ouwe heer tenminste hoe je de Manettino knop weer op Highest safety in all conditions zet wanneer je hem teruggeeft. (via Carscoop)
Ik zou het eerste jaar dat ik in het bezit zou zijn van deze auto dagelijks tien minuten kwijt zijn met de instellingen. Ik snap er de ballen van, het is compleet onlogisch. Te weinig playstation gespeeld blijkbaar…
@Citrofiel: Da’s ook zonde van die 2,5 dag/jaar dat je niet kan rijden in je Ferrari.
@C220AMG: Precies, dat kan niet de bedoeling zijn. Daarbij zijn de meeste Ferrari-kopers niet van de Playstation-generatie, dus een beetje handiger mocht wel… Maar goed, voor mij is het natuurlijk compleet irrelevant. :)
@Citrofiel: So sorry, you are hackt.
OldTimer heet straks AnalogCar. Patent pending.
Jij bent slim genoeg om de waarde van een domeinnaam in te schatten. AnalogCar.com is al vergeven. Te koop !
Stel je eens voor; 25 jaar na nu, 70 miljoen auto`s gehackt en mijn Sierra of een 2CV rijd nog steeds.
25 jaar geleden was er geen PlayStation, toch.
Geeft je te denken welke studierichting een jong mens zou willen volgen. Ik mis je vriend Pallas, die heeft auto`s in Cuba gezien. HackFreeCubaCars.com
@boygeorge: 4:08 < Toch niet helemaal uitgerust zo lijkt! :P
@boygeorge: Geduld, ben een druk bezet man. Wat in het vat zit zit verzuurt niet…
@boygeorge: Leuke toekomst schets jij daar. Terug naar het verleden. Ik ga maar hard aan het werk om een grote verzameling analoge auto’s aan te kunnen schaffen. ;)
@Citrofiel: Dat is inderdaad leuk. Back to the Future.
Als je gaat investeren heb ik nog 1 vrijblijvend advies.
Verzamel van 1 merk, 1 model, 1 motor-type, zo veel mogelijk en nu vast zoeken in productie-jaren 1987.
Goed voorbereid is de toekomst peanuts, zelfs over 25 jaar.
@Citrofiel: heeft een moderne Citroen C5 niet ook een heel toetsenbord op het stuur?
@mashell: Klopt, maar die knopje zijn tenminste nog goed zichtbaar en de functie is duidelijk. Er zijn geen wacky schermpjes met tientallen menu’s met nuttige en onzinnige dingetjes waar je doorheen moet worstelen. :)
LOL had het filmpje net op de Ferrari website zelf gekeken.
De 458 Italia is uitgeroepen tot Performance car van het jaar.
En volgensmij valt het wel mee met de ingewikkeldheid van het stuur. Gewoon effe een paar keer goed kijken.
@ascari15: Ja, helaas door dezelfde mensen die de Leaf tot auto van het jaar hebben uitgeroepen…
@purplehaze: Een stel vreemde gasten die hun meningen uit persconferenties halen ofzo. Volgens mij hebben ze zelden enig idee hoe een auto nou werkelijk is.
OT: ben zelf van de PlayStation-generatie en ik snap er nog steeds de ballen van na dit film
Jaa of een brandweer man!!
Wel een gaaf filmpje!
Ik snap niet dat mensen dit niet snappen. ;)
Geweldig … ziet er erg intuitief uit … zeker niet moeilijk. Vind de claxon wel op een rare plek zitten … volgens mij raak je die voortdurend per ongeluk aan.
@bertuss: Echt he, na het kijken van dit filmpje snap ik hoe het werkt.
Misschien komt het omdat ik een xbox heb ipv playstation :P
laat mij maar gewoon er mee klote op een circuit dan kom je er vanzelf wel achter, niks playstation generatie, de generatie van eerst rijden dan de boekjes lezen;)
Ik heb zelf met een 458 gereden, en het is allemaal niet echt logisch hoe dat werkt. Vooral die richtingaanwijzers zijn vervelend.
Typisch Italiaans dus, maar ik denk wel dat als je zo’n auto hebt en er vaker in rijdt dat je het uiteindelijk wel begrijpt.
Daar zat Clarkson ook al over te klagen :D Het ziet er ook belachelijk onlogisch en ingewikkeld uit, maar het is geen reden om hem te laten staan. Want het went toch wel.
eerst verkloten en dan de boekjes lezen ja… ;-)
wat is hier nu moeilijk aan?
Ik heb al eens in een 458 mogen rijden: Fantastische ervaring!
Was een matzwarte met zwarte velgen.
Not hard to use…
Heerlijk filmpje! Jammer dat ie net buiten m’n lease budget valt ;)
Wanneer komt de rijtest met Wouter in de 458. Hij heeft erin gereden, is dat maandag dan?
Die knipperlicht gaat nergens over. Hoe verzinnen ze het :S
@Atenza: wollah, het is die knipperlicht!
Begin van het filmpje: bediening op stuur – ervaring uit Formule1. En dan komen de voorbeelden: toeter en richtingaanwijzers. Knap hoor, dat die coureurs dat meteen meepakken! En dan nog het instellen van het volume, de temperatuur en de zender. Je mag de tijd wel nemen voor je rondje in de F1, anders heb je al je knopjes niet gehad binnen het rondje!
Even heel wat anders … hoe zit dat met die automaat. Er staan meerdere filmpjes op internet van onboard in de 458. Blijkbaar kan je dat voor een smak geld doen in Maranello. Wel leuk :) smul smul :) Anyway … ik vroeg me af je hebt dus geen koppelingspedaal en is het dan zo simpel als gas en rem … meer niet ? En bij een stoplicht op rem of neutraal … zal wel niet … maar ben toch nieuwsgierig.
@bertuss: Jep, in Maranello vanaf 100 euro kan je 10 minuten in een 458 rijden, of 80 euro voor een California of 430 etc. Langere rit = meer geld.
In de 458 waar ik in heb gereden werkt het als volgt: auto starten, met de flipper in 1 zetten en dan gewoon gas geven en remmen.
Overigens gaat de auto bij zo’n dubbele koppeling niet gelijk rijden bij het loslaten van de rem zoals bij een normale automaat, ook al staat hij in de 1e versnelling, pas bij gasgeven gaat hij in beweging.
@Jazzie:
Aaah kijk zo’n vermoeden had ik al. Kan ik wel aan wennen aan zo’n systeem. Vind ‘normale’ automaten waardeloos namelijk !
ALs ik de reagerduurdiers moet geloven heeft iedreen wel eens een 458 gereden! ;)
nou ik ben van de pong en de commodore64 generatie en ik zou maar al te graag een hele dag in die cockpit ziiten om het uit te zoeken.
Ik vind het waanzinnig !(goed)
@yerrie: precies. Het is een enorm luxe “probleem”!
Wel, ik snap het wel…
En daarbij, als je een Ferrari hebt, wat 99,99% van Autoblog niet heeft, zou het wel duidelijker zijn ;)
En daarbij lees gewoon de manual :lol:
Al heb ik wel mijn twijfels over de ergonomie van de 458…
Wat niets afdoet aan hoe lekker hij is ;)
Dit is toch hartstikke simpel? Als je dit niet snapt, dan verdien je de Ferrari niet! (Is dat een goeie smoes om er één aan mij te bezorgen?) Ik waardeer zo’n stukje elektronica wel, vooral als het niet al te aanwezig in de aandrijflijn zit. En zo te zien heeft Ferrari behoorlijk nagedacht over de logica, bedieningsgemak en uitstraling van de systemen. Hier kunnen heel veel andere merken nog een puntje aan zuigen!