Maar niet getreurd als jij daar niet toe behoort, we brengen je op de hoogte.
Vanaf December 1981 staat alles bij Maserati in het teken van turbo’s. Dubbele turbo’s om precies te zijn, want in dat jaar ziet de eerste Biturbo het licht. Onder de kap van de eerste productieauto met twee turbo’s een tweeliter V6 met 180 pk. Die tweeliter was met het oog op de eigen markt ontwikkeld, in Italië worden auto’s met een motor groter dan twee liter namelijk extra belast.
Diverse versies volgenden. Van tweeliters tot aan 2.8-liter motoren met tot wel 280 pk en van tweedeurs coupés tot vierdeurs sedans en een heuse Spyder. Alle drie overigens met een andere wielbasis; 2,4 meter voor de Spyder, 2,5m voor de Coupé en 2,6m voor de sedan. Maar het wordt nog veel onoverzichtelijker. Er kwam namelijk ook een iets grotere Maserati 228, met de lange wielbasis van de sedan, maar dan tien centimeter breder. Dit model was hoger gepositioneerd. Later evolueerden de modellen in de zescilinder Ghibli 2 (wielbasis 2,5m) en de ruige achtcilinder Shamal (wielbasis 2,4m), terwijl de mindere goden als 222 en 430 door het leven gingen. Ook de vierde generatie Quattroporte was een afstammeling van de Biturbo’s.
En dan is er dus nog de Karif. Dit model werd in 1988 geïntroduceerd en was toen de snelste Biturbo. Hij combineert de korte body van de Spyder met een vaste hardtop, waardoor de auto stijver en lichter was dan zijn open broertje. Daarnaast was de Karif enkel leverbaar met de 2.8 Biturbo met 285 pk. Later zou een katalysator daar de nodige cavalli vanaf snoepen, waardoor er slechts 225 pk over bleef
Zonder een kat was de Karif absoluut razendsnel. Nul naar honderd in 4,8 seconden en een topsnelheid van 255 km/u waren in 1988 niks om je voor te schamen. Sterker nog, daarmee was de Karif net zo snel als de Porsche 930 Turbo 3.3, terwijl de Ferrari 348tb uit 1989 aanzienlijk trager uit de startblokken kwam. Denk overigens niet de Karif een basic sportwagen was, de auto zat bomvol leer en hout en kwam standaard met climate control en op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling. Ook was zo’n beetje alles elektrisch verstelbaar, als het het tenminste deed natuurlijk, want het blijft een Biturbo…
Maserati limiteert de Karif tot 250 exemplaren, maar uiteindelijk worden er tussen 1988 en 1993 slechts 222 Karifs gebouwd. Dat de auto, met name en profil gezien, niet heel lekker op het netvlies ligt, draagt daar ongetwijfeld aan bij, net als de torenhoge aanschafprijs destijds. Dat Maserati twee jaar later zelf met de nog snellere en heftigere Shamal komt, helpt evenmin. Een leven in vergetelheid is zijn lot.
victornator95 zegt
De achterlichten lijken sprekend op die van een Bmw E30 type 1
rafael2001 zegt
@victornator95: maserati was hiermee eerder
kapiteinaudi zegt
De jaren 80 was toch een ietwat donkere periode voor Maserati. (En voor heel veel andere merken)
tenaci zegt
@kapiteinaudi: ik ben het best wel met je eens, maar gek genoeg vind ik hoe ze de jaren 90 in evolueerde wel weer indrukwekkend. De Ghibli 2, Shamal en Quatroporte zijn schitterende wagens, maar toch echt gebaseerd op eighties Masers!
jeroenwz zegt
@kapiteinaudi: ja en nee.
Ja: na de Bora, Khamsin, Ghibli en zoveel andere mooie wagens zeker.
Nee: zonder de Biturbo en als zijn afgeleiden had Maserati nu niet meer bestaan.
trustmeiamanengineer zegt
Stuk voor stuk fantastische, lelijke maar toch super gave wagens! Interieur met blauw leer, lelijke glimmend hout erbij, geweldig! Net als de 222 van Chris Harris in TopGear van afgelopen zondag.
Ik zou graag nog wel eens zo’n jaren 80 kar in huis halen. Moet ik wel eerst (veel) sleutel ruimte hebben, en een zak met geld voor het onderhoud.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: met dit soort wagens heb je meer aan een goede relatie met een specialist die toevallig in de buurt moet zitten, en die zak met geld uiteraard.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: ik zat de hele aflevering te denken: waarom nu weer een oude Maserati? We hadden dit seizoen toch al een aflevering met 3 van die dingen gehad….
hfdude zegt
60 pk verliezen door een kat? Explain?
Dutchdriftking zegt
Die aflevering van TGT met 3 Biturbo s, heerlijk!
viezefreddyw zegt
Het is eigenlijk een heel erg lelijk ding. Maar omdat hij zo lelijk is, vind ik hem ook wel weer mooi. Het ding deed me ook wel eens denken aan een SL, met name door de hardtop. En de auto is natuurlijk weer vernoemd naar een wind, zoals Maserati kennende. Nee, niet die ene wind die je laat nadat je een kapsalon met knoflooksaus naar binnen hebt gewerkt. Maar naar een wind die, ik geloof, in Somalië blaast.
kenner zegt
Uiteraard kende ik deze
posthumus zegt
Er heeft jarenlang een Karif op het Rapenburg gestaan in Leiden. Veelal vergezeld door een donkergroene Delta Integrale Evo II. Liep daar altijd graag langs :-)
hwgp zegt
de hele biturbo serie vind ik zo lelijk dat ze mooi zijn. zelf enkele jaren een 228 gehad. de looks en snelheid van een Lada, tot de turbo’s op gang kwamen! :-)
de Karif is maar een gek ding, de Shamal krijgt dan wel de voorkeur
Volvo_440_turbo zegt
Ik dacht een kenner te zijn… dankzij Autoblog ben ik het nu ook écht!
elemento zegt
Oom had zo een auto in 1993… ik was toen helemaal gecharmeere van gouden horloge
r3fl3x zegt
Cool, deze kende ik inderdaad nog niet
rufctr01 zegt
Wat is de Shamal toch nog een mooie verschijning.
alfablog zegt
Schitterende interieurs vond ik ze hebben met een mooi uurwerk. Heb een 4200 coupé, maar de interieurs en het klokje worden elke generatie eenvoudiger helaas.
toyotafortuner zegt
Fraaie wagen zeg!
Duell zegt
Dit soort stukjes maakt Autoblog.nl speciaal. Top !
tvr1974 zegt
Net als de Ghibli cup(de blauwe laatste foto’s) het top model was van de ghibli series was de Racing het top model van de 222-224 serie. Die missing in het stukje zelf. Was nog exclusiever en nu een echte collector. Ik heb mijne destijds gekocht en 3 jaar later verkocht voor t zelfde bedrag en een hoop plezier van gehad..