Het lijkt erop dat zelfs Ferrari gaat buigen voor de milieupolitie. Alle toekomstige modellen van het Italiaanse merk zouden namelijk voorzien worden van een turbomotor.
Momenteel snuffelt Ferrari al voorzichtig aan KERS en hybridesystemen, maar voor de volgende generatie modellen zou het merk uit Maranello daar ook nog turbo’s aan toe gaan voegen.
In aanloop naar de onthulling van de LaFerrari waren er al speculaties dat die auto voorzien zou worden van twee turbo’s, maar dat bleek niet te kloppen. Ook werd al eens een California met turbomotor gespot.
Laten we ook niet vergeten dat Ferrari vanaf volgend jaar turbomotoren gaat gebruiken in de Formule 1 en concerngenoot Maserati heeft momenteel al de nodige motoren met turbo’s in het gamma.
De kans dat de opvolgers van de California, 458, F12berlinetta, FF en LaFerrari één of meerdere turbo’s krijgen is vrij aannemelijk. We verwachten dat de opvolger van de California de eerste Ferrari sinds lange tijd gaat worden die een turbo (of turbo’s) krijgt. (via: motortrend.com)
En er zijn natuurlijk al genoeg tuners die bewezen hebben dat een paar turbo’s prima kunnen op een Ferrari.
mashell zegt
Ferrari turbo’s, milieu, heiligschennis, onacceptabel, historie, of wacht F40?
tupperware zegt
@mashell:
Of de tussen 1982 en1985 gebouwde 208GTB/GTS turbo.
macready zegt
@mashell:
Precies, een heel stuk over Ferrari en de toekomst van turbo motoren en dan geen enkele keer de pieken in de historie aanhalen (288–>F40 als boegbeeld inderdaad).
st33fie zegt
@mashell: icoon
slipstreamer zegt
Verpest beetje het karakter van een Ferrari, maar een hoogtoerige 1.8 Turbo met een gewicht van rond de 1100 zou ik ook wel mooi vinden.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@slipstreamer: En een ouderwets mooi design.
Hupke zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet:
Vooral dat want de gedrochten die ferrari de laatste 20 jaar probeert te verkopen zijn niet om aan te zien. Gatver, puur aesthetic ben je meer met een random toyota dan met de laatste ferrari’s.
Henk_he zegt
@Hupke: smaken verschillen gelukkig.
Forza zegt
Bron?
vale46 zegt
F40
MARS zegt
Binnenkort ook Italiaanse stofzuigers… ;-)
macready zegt
Wellicht dat Ferrari ook onderkent dat kers- of hybride systemen in het algemeen het grootste nadeel van turbomotoren kunnen verminderen of zelfs grotendeels ondervangen: lag en gebrek aan linariteit over het hele toerenbereik, met name onderin.
Blijft nog het geluid. Daar waar de meeste fabrikanten tegenwoordig fors inleveren op geluid door gebruik van turbomotoren (BMW, Porsche, McLaren etc.), geldt de F40 voor mij nog steeds als lichtend voorbeeld dat het in elk geval anders kon… wellicht kan.
Hupke zegt
@macready:
Tegenwoordig zijn er turbo’s met variabele geometrie en nog andere snufjes, de turbo’s zelf kunnen al redelijk bewerkt worden om een vlakkere koppelcurve te krijgen.
macready zegt
@Hupke:
De verschillen zijn kleiner maar ze zijn er nog wel, ook bij de nieuwste serieel/parallel geschakelde en/of variabele geometrie toepassende turbomotoren.
Zie bijv. hier:
http://www.bimmerboost.com/images/imported/2012/04/911mclarengt2-1.jpg
De LFA als schoolvoorbeeld van een behoorlijk lineaire afdracht over bijna het gehele toerenbereik. De GT2 RS met laat ondanks z’n variable geometrie nog duidelijk punten onderin liggen en een mooie rechte lijn is het ook allerminst. De MP4 komt al meer in de buurt, maar ook hier laat de koppelkromme onderin nog het turbokarakter zien. Hier nog een schoolvoorbeeld van een mooi N/A verkoop van de 458 :http://www.ferrarilife.com/forums/attachments/current-v8s-458-california/43283d1333222610-capristos-new-carbon-fibre-airbox-dyno1.jpg
Hupke zegt
@macready:
Als je per se een vlakke koppelcurve wil in het gehele bereik kan je natuurlijk gaan twin-chargen. Maar dan zit je weer met extra gewicht, complexiteit, betrouwbaarheid, kostprijs,… en dat allemaal zodat je met die supercar ook gemakkelijk kan parkeren of zuinig zijn in de file.
Ik wil maar zeggen, het is mogelijk maar meestal maken fabrikanten keuzes en bij een supercar gaat dat vooral liggen op snelheid.
henkspank zegt
oh god why
boomhauwer zegt
F40,208 turbo, 288 gto…zie het probleem niet…
betonstaal zegt
Iets met Kabouter Wesley ‘Turbo Turbo’ en dat er dan iets in de brand vliegt.
TDI-goeroe zegt
nog even en er komt een diesel in, TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
nooffence zegt
@TDI-goeroe: liever geen ferrari die als een tractor klinkt ..
jweelden zegt
Heeft iemand een link of kan iemand uitleggen wat die middelste pijp tussen de uitlaten is bij de legendarische F40.
jweelden zegt
Heeft iemand een link of kan iemand uitleggen wat die middelste pijp tussen de uitlaten is bij de legendarische F40 iets met turbo ofzo?
tupperware zegt
@jweelden:
Yep, die pijp zat aan de wastegate.
jweelden zegt
@tupperware: en waarom heeft de rest dat niet of juist de F40 dat wel?
tupperware zegt
@jweelden:
Italianen houden wel van een beetje drama, echt nodig is het niet. Mijn turbo blaast ook prima af zonder extra pijpje.
rubend zegt
@tupperware: je hebt idd turbo’s met een interne wastegate, dan heb je dat pijpje niet nodig.
Maar in het geval van een externe wastegate komt de afvoer daarvan vaak zat weer uit in de downpipe.
tuscan zegt
@jweelden: die is van de externe waste gate (turbo) het pijpje noemen ze ‘ screamer pipe’. Het geluid van de F40 wordt mede door dit pijpje bepaald. Het geeft een bizar geluid.
JanJansen zegt
Praten over een opvolger van LaFerrari, terwijl deze pas in 2014 op de markt komt.
bron??
volvo350pk zegt
Eigenlijk vind word ik redelijk enthousiast van een ferrari blok met turbo. Als je het geluid van een ferrari combineert met het heerlijke geluid van een turbo ben ik om
saxoke zegt
Hoe was da weer???? Een turbo wordt warm, warmte is hitte, hitte is vuur, vuur is brand, en brand is ferrari.
T16 zegt
@saxoke: Ik zie een positieve business case. Ferrari maakt een product dat gegarandeerd voor end of life spontaan ontbrand, de klant is goed verzekerd en koopt weer een nieuwe nadat hij van de eerste schrik is bekomen. Iedereen blij ;-) en niet teveel oude meuk op straat.
rrghost zegt
OH NOOooooo
pkgek zegt
Misschien had de F40 ook al gewoon 2 turbo’s…
En dat is zelfs naar huidige maatstaven nog steeds 1 van de beste auto’s!!!
Zie Chris Harris:
http://www.youtube.com/watch?v=3MDTcXGsjuo
Evo’s supercar special, ook leuk om te kijken:
http://www.youtube.com/watch?v=QCpCbZaD8xc