Tesla begon voorzichtig met tien locaties, maar nu zijn niet-Tesla’s overal welkom.
Vorig jaar was het dan zover: de allereerste Superchargers werden opengesteld voor niet-Tesla’s. Gewoon in ons eigen Nederland. Op deze manier kan ome Elon ook wat verdienen aan rijders van concurrerende merken. En voor de EV-rijder is er meer keuze qua laadlocaties. Win-win. Die enigen die er op achteruitgaan zijn de Tesla-rijders. Die hebben namelijk geen exclusief laadnetwerk meer.
Tesla begon het openstellen van de Superchargers kleinschalig, met tien locaties. Kennelijk verloopt alles naar wens, want het is nu tijd voor de volgende stap. Vanaf heden worden alle Supercharger-locaties in Nederland opengesteld voor andere merken. Het gaat om 36 locaties. Inmiddels is de pilot ook al uitgebreid naar Frankrijk en Noorwegen.
Voor het opladen kunnen niet-Tesla-rijders gewoon gebruik maken van de Tesla-app. Je betaalt wel een hoger tarief als je geen Tesla hebt. De tarieven zijn ook alweer gestegen sinds november. De exacte kosten verschillen per locatie, maar de prijzen liggen rond de €0,70 per kWh. Dat wil zeggen: als je geen abonnement hebt. Als je voor €12,99 per maand een abonnement afsluit betaal je rond de €0,27 per kWh. Dat is dus al snel de moeite waard.
Tesla-rijders hebben verder geen privileges. Als er net voor je neus een Audi e-tron de laatste Supercharger inpikt heb je dus gewoon pech als Tesla-rijder. Iedereen die een laadpaal langer bezet houdt dan nodig wordt trouwens wel bestraft. Dat je het even weet. Als er geen plekken meer over zijn betaal je als laadpaalklever een boete van €1 per minuut. Dat is dus duur parkeren.
Foto: Een niet-Tesla aan de Supercharger, gespot door @TonCoronel
Rudy zegt
Hoe zit het met de stekkers etc? Zijn deze identiek bij de recentere elektrische auto’s?
En laadsnelheden dan?
tortuga zegt
@Rudy: zouden ze is een artikel over kunne schrijven als die er nog is hier
flutterby zegt
@Rudy: de Model 3 heeft een CCS stekker net als de meeste EVs. Het probleem is vaak alleen niet de stekker maar de lengte van de kabel. Superchargers hebben enorm korte kabels.
utregcity zegt
@flutterby: dat kun je wel zeggen, moet m’n auto bijna in de paal rijden, terwijl laadklep voorin zit.
aschja zegt
Dus met 1x laden heb je die abonnementskosten er al uit??
rutgerg zegt
@aschja: naja 1x pmnd dan. Die 12,99 is natuurlijk pmnd…
wimof zegt
Misschien moet je intekenen voor 120 maand, wel opzegbaar, wanneer je de link kan vinden.
banderas zegt
Zelfs met een bereik van 200-250 km ging ik slechts 6x in een jaar naar een snellader. Nu met 300-400 km range waarschijnlijk 3x per jaar. De meeste mensen komen nauwelijks bij snelladers.
mashell zegt
Dat betwijfel ik. Niet alleen heb ik zelf dit jaar al zes keer snel geladen, het is tegenwoordig op zaterdag- en zondagmiddag vaak gewoon druk bij Fastned.
flutterby zegt
@mashell: dit jaar al 6x? Dat heb ik vorige jaar niet eens gedaan en kom maar 200 km ver.
Gulli zegt
Doe je dat om die laatste 50km met gemak te halen of gooi je hem ‘vol’ tot 80%?
Ik heb in Nederland nog nooit aan de snellader gestaan, alleen vorige zomer in Duitsland en Denemarken een keer of 6 idd maar dat was op doorreis. Thuis sta ik voor 95% van de keren dat ik sta te laden gewoon hier in de straat, heeeeel af en toe maak ik eens gebruik van een lader op locatie, van het weekend nog omdat het de enige plek in de buurt van het museum was die nog vrij was, dan maar ff een uurtje de stekker erin 😇
mashell zegt
Ik doe dat als het nodig is om thuis of op bestemming te komen, soms ook strategisch om ergens ook weer vandaan te kunnen komen. Hoeveel ik laad hangt er vanaf, soms ben je aan het eten of koffiedrinken, soms is het echt een paar extra kilometer. Ik rijd heel het land door en zeeland, limburg, friesland, heen en terug lukt gewoon niet altijd op een 100% lading.
Gulli zegt
Nee dat snap ik, voor de ritjes die ik maak (100km per dag max, met 420km range) heb ik het gewoon echt niet nodig. Maar ik kom dan ook niet regelmatig in Friesland en/of Zeeland vanuit de randstad :)
rutgerg zegt
@banderas: dan rijd je gewoon niet zoveel lange ritten. Ik moet regelmatig ritten van 200km enkele reis en ondanks dat ik als ik netjes rijd de 400 wel haal met de id.4 moet ik bij zulke ritten met veel snelwegkm’s toch even aan de snellader hoor… vaak ook omdat 1 of 2 uurtjes bij de klant of op kantoor laden gewoon niet genoeg extra kwh geeft.
tvr1974 zegt
@banderas: maar als je dus bij Tesla kunt snelladen voor 0.27 tov 0.59-0.79 bij fastnet of ionity denk ik dat velen electra rijders dit wel gaan gebruiken.. ik ben op zoek naar een electra auto en wil geen Tesla..maar dat netwerk is wel top dus win/win nu. kia kopen en bij Tesla laden…
rogerzz zegt
Qua privileges, word je ook gezoend? Want als je €0,70 aftikt per kWh en dus genaaid wordt dan hoor dat er wel bij denk ik.
rutgerg zegt
@rogerzz: fastned en Ionity zijn net zo duur…
rogerzz zegt
En hoevaak zie je daar particulieren laden of laad jij je auto daar op? Stroom inkopen voor ±8 cent en vervolgens €0,70 in rekening brengen vind ik toch wel echt schofterig hoor..
Qua Fastned, daar zou Autoblog ook wel eens een artikel over kunnen schrijven. Dat bedrijf, aandeel en de strategie is echt wel een artikeltje waard met wat financiële getallen. Die draaien relatief gezien enorm weinig omzet tov. de investeringen. Een schuld van -70m euro en nog geen 5m omzet in 2021, terwijl investeringen nodig zijn/blijven en afschrijvingen relatief hoog zijn. Tip; sla die aandelen maar over..
rutgerg zegt
@rogerzz: ik laad er alleen als het moet… maar wat je zegt geldt ook voor de benzine langs de snelweg natuurlijk. En daarbij komt dat het niet enkel die 8ct stroom is die je betaald. Die supersnelle dc laders van 350kwh zijn natuurlijk niet gratis…
ghost zegt
@rogerzz: ik laad zo vaak particulier op bij Fastned. Lekker boeiend, kost nog altijd geen reet vergeleken met peut.
utregcity zegt
@ghost: precies dat! 🥳
flutterby zegt
@rogerzz: liever te duur dan niet te koop. Overigens klaag je eerst dat het te duur is gevolgd door dat er geen succesvol businessmodel achter zit. Zie je zelf niet hoe tegenstrijdig dat is?
rogerzz zegt
Whut?! Een bedrijf wat totaal inefficiënt is met weinig volume (afname) en veel concurrenten die goedkoper zijn (marktwerking), een enorme schuldenberg en daardoor domme/dure locaties mogelijk niet kunnen terugverdienen. Te optimistische ofwel verkeerde prognoses/verwachtingen hadden/hebben over de toekomst en mogelijk de huidige investeringen niet kunnen terugverdienen. En dat terwijl ze in theorie een marge hebben waar de meeste industrieën niet van durven te dromen, wat snap ik dan niet? De energiemaatschappij die stroom levert voor 8 cent heeft daar ook winst in zitten (wat relatief en absoluut een stuk minder zal zijn). Een onsuccesvol businessmodel kun je overigens niet redden door hogere prijzen te vragen. Nouja, ik ben erg benieuwd wat ik niet snap :)
Ik heb mij er ooit eens in verdiept omdat ik wat geld in Fastned aandelen wilde stoppen (want enorme marges dus), maar als je je huiswerk doet ga je daar in ieder geval je handen niet aan branden op deze manier.
Gulli zegt
Volgens mij zitten sommige artikelen achter een betaalmuur maar Follow the Money heeft wel een interessant dossier over Fastned opgebouwd; https://www.ftm.nl/tag/fastned
https://www.ftm.nl/artikelen/fastned-fake-it-till-you-make-it
flutterby zegt
@rogerzz: de concurrenten zijn goedkoper omdat ze bereid zijn om verlies te lopen die binnen het totale concern verwaarloosbaar zijn. Daarom zie je ook geen enkele “ICE” fabrikanten financiële cijfers naar buiten over de EVs.
rrk147 zegt
@rogerzz: de hele infrastructuur zal toch ook moeten worden betaald? En waar een snelweg tankstation ook een groot deel van z’n omzet uit de koffie en broodjes haalt, valt dat bij de Tesla laders niet mee.
flutterby zegt
@rogerzz: een flesje water in het tankstation is ook duurder dan water uit de kraan, echter heb je daar niets aan als je dorst hebt tijdens het tanken.
ecknine zegt
Indien je zo een abonnement van €9,99/maand neem betaal je €0,25/kWh bij Ionity.
tvr1974 zegt
@rutgerg: fastnet en ionity zijn meer dan het dubbele..
Pascal zegt
Da’s prima Elon! Dus volgende keer kan ik qua laadnetwerk net zo goed een BMW nemen, top.
goodvibrations zegt
Ik neem aan dat het ingecalculeerd is… Iets minder omzet qua Tesla’s en beduidend meer aan de Tesla snelladers..
Wel balen idd als je een Tesla hebt.. Vervalt toch een van de specifieke voordelen.
koeberg zegt
Je suggereert dat dit een matige bedrijfsbeslissing is van Musk? Ik denk dat dat hard meevalt. Musk is ook niet gek. Hij ziet best dat er steeds meer niet-Tesla EVs op de weg rijden die laden bij niet-Tesla laadstructuur. Daar verdient hij dus niks aan. De paar autoverkopen die hij gaat mislopen van mensen die eigenlijk toch al geen Tesla wilden maar het alleen voor het laadnetwerk doen wegen in de verste verte niet op tegen het flinke marktaandeel in laadstructuur dat hij mis zou lopen wanneer hij zijn laadnetwerk gesloten zou houden.
Pascal zegt
@koeberg dat suggereer ik zeker niet. Ik ben er juist van overtuigd dat Tesla slim genoeg is om alles eerst goed door te rekenen voordat ze een dergelijke beslissing maken. Ik geef alleen aan hoe ik er als koper naar kijk (en ik vermoed zomaar dat ik niet de enige ben). De aanschaf van een auto is voor veel mensen een optelsom na het afwegen van voor -en nadelen. Zoals: “Een Model 3 is misschien niet de mooiste EV maar heeft wel een fantastische aandrijving”. Of: “Bij Tesla krijg ik een minder mooie afwerking en interieur, maar wel een zorgeloze laadervaring”. Feit is dat Tesla nu 1 van hun sterke pluspunten (USP’s) van tafel haalt en dat dit voor een aantal mensen de doorslag gaat geven om een andere auto te kiezen met bijv. een luxer interieur. Dat gaat heus niet alleen maar het groepje zijn die”toch al geen Tesla wilde” (getuige ook ondergetekende die zelf Tesla rijdt en hier verder positief over is), maar het zal nogmaals ongetwijfeld ingecalculeerd zijn.
Hubert zegt
Geweldige regeling dat als je klaar bent, je 1 euro per minuut moet aftikken.
Zoiets moeten ze overal gaan doen. Zal een hoop ergernis schelen.
Pascal zegt
Mogen ze hier in de wijk ook invoeren. We hebben hier enkele phev-rijders die hun mini-accu in 3 uur tijd opladen en vervolgens hun auto nog rustig 3 dagen laten staan. Het komt helaas nog niet bij die beste mensen op dat hun buren misschien af en toe ook even willen laden. Een idle-fee is precies de juiste maatregel tegen zulke ietwat sociaal onderontwikkelde figuren.
ghost zegt
@Pascal: idd! Hier zelfde verhaal, phev-rijders die het fokken voor de rest. Inmiddels ben ik al zo ver dat ik gewoon bij hen aanbel met verzoek de auto weg te halen👻
mashell zegt
Ja maar… Ik heb niet zoveel zin om 4:37 uit mijn bed te moeten omdat de wagen dan toevallig vol is.
DeWitteCondor zegt
@mashell: wellicht kan het zo worden ingesteld dat het boetetarief van kracht is tussen 08:00 en 22:00. En in woonwijken kan misschien een ander (lager) tarief worden gehanteerd dan bij snelladers. Bijv 2 euro p 10 minuten.
Ik neem aan dat je bij de meeste EVs ook op een app kan zien hoe lang ie nog moet laden / melding krijgt als ie bijna klaar is?
mashell zegt
Je laatste veronderstelling klopt, mits die app gewoon werkt…
Ik zit niet in de 2e kamer dus ben ik er niet van problemen proberen op te lossen met regeltjes met daar weer uitzonderingen op, het wordt al snel te ingewikkeld. Mij lijkt te beste oplossing: plaats heel veel meer laadpalen.
DeWitteCondor zegt
@mashell: ja uitbreiding infrastructuur lijkt de meest prettige oplossing, alleen denk ik dat dat gewoon niet te realiseren is op dit moment, gezien de overbelasting van het stroomnet die er al is. Er verschijnen veel meer EVs in de wijken dan dat er palen kunnen worden geplaatst. Ideaal scenario zou zijn dat iedereen lekker zelf overdag laadt op zn oprit met stroom uit zonnepanelen. Maar daar is ons land niet op ingericht / in te richten. Gros heeft geen oprit.
Wij hebben hier in de wijde omtrek van deze wijk volgens mij 2 laadpalen voor tig huishoudens. Dat werkt dus niet. Ik zou kunnen laden op onze oprit (ware het niet dat ik geen EV heb), maar dat gaat voor de meeste niet op.
Pascal zegt
Wat @DeWitteCondor zegt. Als er alleen al wordt ingesteld dat je bijv. na 12 of voor mijn part 24 uur weg moet wezen, dan kan iedereen gewoon relaxed opladen (en uitslapen) en worden de ergste ‘laadpaalplakkers’ tenminste gestimuleerd om hun wagen ook eens te verzetten.
degrotemuis zegt
@pascal Mijn ervaring is dat het gesprek aangaan vaak al helpt. Het is vaak geen onwil maar gewoon Echt geen besef hebben. Oké, soms zal je een idioot tegenkomen die vindt dat de laadplek privé bezit is, want ooit aangevraagd voor de eigen PHEV, maar over het algemeen zijn het mensen die gewoon niet doorhebben dat ze intussen al lang niet meer de enigen zijn. Zo ook wel eens te horen gekregen van een Opel Ampera rijder dat de beste man de auto juist liet staan omdat hij anders een extra plekje afpikte van de buren die daar niet mochten staan. Die dacht dus serieus goed bezig te zijn, ondanks dat meerdere EVs intussen mochten strijden om de tweede laadplek ernaast.
Snap wel wat je eerder postte, zo valt er toch een Tesla USP weg. Als niet-Tesla rijder wel blij mee, helemaal als het nog voor de zomer uitgerold wordt door Europa, wordt wat verder reizen toch weer een stukje gemakkelijker, maar met laadsnelheden die toereikend zijn voor de meeste EVs en prijzen lager dan ionity, voor 12,99 per maand extra zelfs lager dan de meeste AC laadpunten vervalt niet alleen het exclusieve voordeel voor de Tesla rijder, maar kan het ook wel eens echt druk worden.
Pascal zegt
@degrotemuis Je hebt gelijk hoor, er hoeft helemaal geen onwil achter te zitten en het gesprek even aangaan is altijd de beste route in zo’n geval. Ik zie hier de hele wijk inmiddels vol staan met EV’s en kan me daardoor zo slecht voorstellen dat men zelf niet nadenkt, maar sommige mensen hebben het besef gewoon echt niet. Gelukkig heb ik een huis in aanbouw met een eigen parkeerplek en laadpunt, lijkt me heerlijk om echt zorgeloos te kunnen laden.
Ook mee eens met wat je zegt over de Superchargers. Ik zie dat er steeds grotere tijdvakken op de dag zijn dat ze nu al nagenoeg vol zijn met Tesla-rijders, dus het gaat er niet beter op worden nu er andere merken bij komen. Ik gun het jou natuurlijk wel van harte om extra laadmogelijkheden te hebben :) Stiekem had ik toch al zin om hierna terug te gaan naar m’n favoriete merk (BMW), dus onder aan de streep valt de beslissing voor mij ook prima uit.
sanki zegt
70 cent is ook wat je bij FastNet kwijt bent dus dat klopt wel.
tysson zegt
Mooie RS6 PHEV
mashell zegt
Met de laadpoort op de enige juiste plaats! Met de e-tron wil ik niet eens bij Tesla laden want bij Tesla gebruiken ze hele korte kabels (en het betalen met de app is erg onhandig als je een laadpas van je werkgever hebt).
rogierio zegt
@mashell: dat van die laadpas is inderdaad erg onhandig, of zelfs onmogelijk? Ik heb een mtc pas een voor zover ik het kan nagaan kan dat dus niet
TonCoronel zegt
@tysson: Grappig om mijn eigen foto van jaren geleden eens terug te zien. dit was de befaamde Essing Tuning RS6 met 900 PK. Heb hem terug gebracht(lees compleet hersteld) naar RS6-R MTM specs, helaas na een aantal maanden na woninginbraak gestolen. blijft een machtig mooi apparaat.
L zegt
@toncoronel: gruwelijke machine, blijft zonde dat ze zo diefstal gevoelig zijn
Ot92 zegt
Ah kiek… Een Rs6 in zijn natuurlijke habitat.
flyerbunch zegt
Mooi initiatief van Tesla waar ze uiteraard ook weeral centjes mee terugverdienen. Minder nieuws voor de Tesla rijder die minder exclusiviteit heeft en bijna dezelfde struggles mag voelen van de gewone EV rijder. Zou wel interessant zijn als men dit in heel Europa had. Maakt het reizen per EV net iets fijner, maar nog ff afwachten dus.
AK zegt
Audi stekker klopt niet eh ahahhaha links
utregcity zegt
Heb wel de ervaring dat ze voor niet Tesla-rijders de laadsnelheid knijpen. Langzamer dan bv bij Fastned. 🤔
Redrum zegt
Niet echt, je moet natuurlijk bij een V2 wel zien dat je niet met 2 auto’s aan eenzelfde Stall staat, indien mogelijk. (Stall sharing)
Bij V3 chargers is dit geen probleem.
twijn zegt
Nog niet interessant zolang je niet met elke laadpas kan betalen. Nu kan ik niet met laadpas van de leasemaatschappij de laadsessie starten of weet iemand hier een workaround voor?
Pascal zegt
Naar mijn weten is die er niet, en kan je alleen maar betalen middels je creditcard via de Tesla-app. Voor met name de leaserijders met laadpas lijkt me dat inderdaad knap onhandig!
flutterby zegt
@twijn: waarom denk je dat ze de pilot uitbreiden? Geen hond (zonder Tesla) laad bij de Superchargers.
MM93 zegt
Maar kunnen andere merken nu ook communiceren met een Tesla snellader? Tesla gebruikte een ander communicatie protocol tussen paal en auto dan de andere merken. Een vreemd merk aan een Tesla lader kon voor serieuze schade zorgen aan hoogvolt componenten in de auto.
mvdbosch zegt
Nog nooit een niet tesla bij een suc gezien de afgelopen maanden. Najah, 1 x een enyak die na een paar minuten prutsen omdraaiden bij de naastgelegen allego snellader ging laden. Valt allemaal wel mee….