We hebben alle Mercedes 250e prijzen voor je op een rij.
Het fenomeen plug-in hybride is niet nieuw. We konden er al kennis mee maken bij auto’s als de Mitsubishi Outlander en Volvo V60. Destijds was het vrij basale techniek die op papier goed was voor een lage uitstoot. Lang leve de NEDC.
Gemeengoed
Tegenwoordig wordt de PHEV meer en meer gemeengoed. Niet zo populair als voorheen, want er zijn geen incentives. Het is wel het laatste bastion als je veel vermogen wenst voor een aantrekkelijke prijs. Of anders gezegd: auto’s met een beetje vermogen zijn zonder elekrische ondersteuning niet meer te betalen.
C-segment
Voor vandaag hebben we een kwartet van Mercedes. Het gaat om de compacte niche-modellen uit het C-segment: de CLA, CLA Shooting Brake, GLA en B-Klasse. Deze auto’s zijn allemaal anders, maar in technisch opzicht zijn ze allemaal gebaseerd op de A-Klasse.
Identieke aandrijflijn
Sterker nog, de aandrijflijn van al deze auto’s is identiek. Allemaal hebben ze een maximum systeemvermogen van 218 pk en een systeem koppen van 450 Nm. Ze zijn allemaal voorzien van een achttraps automaat met dubbele koppeling. Van 10 naar 80% laden duurt ongeveer 25 minuten met een 24 kW DC-lader. De actieradius is een beetje afhankelijk per model, maar Mercedes communiceert 60 km.
Prijzen
De prijzen van de A-Klasse waren al bekend, voor nu hebben we ook de prijzen van alle andere modellen. Om het even overzichtelijk te houden, hebben we de Mercedes 250e prijzen even in een tabel gezet.
Model | Prijs |
A250e | € 44.465 |
A250e Sedan | € 45.046 |
B250e | € 46.231 |
CLA250e | € 49.045 |
CLA250e Shooting Brake | € 50.237 |
GLA250e | € 52.062 |
Alle Mercedessen met de 250e-aandrijflijn zijn per direct te bestellen.
Prijzen concurrentie
Ondanks dat de PHEV telkens populairder wordt, is het in het C-segment (en afgeleiden) nog niet een veel voorkomend type auto. Wel zijn er erg veel modellen aangekondigd, dus dat gaat nog zeker een zwaarbevochten segment worden.
BMW 225xe Active Tourer (F45)
€ 44.875
Jaja, de auto die we allemaal dolgraag willen haten. Iedereen droomt over een BMW Coupé met een atmosferische zescilinder, handbak en achterwielaandrijving. Dit is een voorwielaangedreven Midi-MPV met automaat en driecilinder. Dat is meteen een verschil ten opzichte van de Mercedes-Benz B250e. Het is weliswaar niet een droom-BMW, maar wel een prima gezinsauto. De auto is wel een beetje op leeftijd aan het geraken.
Mini Countryman Cooper SE ALL4 (F60)
€ 41.610
Het is bijzonder knap hoe fabrikanten soms twee identieke auto’s er compleet anders uit kunnen laten zien. In technisch opzicht zijn de bovenstaande BMW en deze Mini Countryman identiek. Ten opzichte van de GLA250e is de Mini een stuk frivoler dan de Benz. De kans dat iemand beide auto’s overweegt, is relatief klein. Het is de ideale auto voor gezinspapa’s die het liefst een Mini Cooper S hebben, maar dankzij kinderen toch iets ruimers nodig hebben. Zoals onze hoofdredacteur.
grasvreter zegt
Iemand enig idee wat je enigszins kan verwachten qua range? En dan bedoel ik volledig elektrisch.
Rudy zegt
~60km staat in het artikel
grasvreter zegt
Toen ik reageerde nog niet ;) maar thanks.
viertakt zegt
Ik heb er deze week 63km gereden, zuiver elektrisch. Net voor 64km sloeg motor aan. Dan nog 40 km aan 4.5 liter gereden.
Wel met 18inch
nicolero1 zegt
@grasvreter: ik heb de a250e. Op snelweg 120km/u kan je een 52km elektrisch halen. Als je enkel bebouwde kom rijdt heb ik er al 80km elektrisch uit gehaald! Best betrouwbaar dus!
Rudy zegt
Enige echt interessante is volgens mij hoe deze prijzen zich verhouden met de non-hybride met vergelijkbare motorisering.
Lijkt een behoorlijk prijsverschil tussen te zitten als ik kijk naar de CLA Shooting Brake:
CLA 200 (1,3 motor met 163pk / 250Nm) kost €41.582
CLA 250 (2.0 motor met 225pk / 350Nm) kost €51.313
CLA250e Shooting Brake (HYBRID) kost € 46.957
(consumenten adviesprijzen, geldig sinds juli 2020)
Behoorlijk prijsverschil, vooral de stap van de (non hybrid) CLA 200 (163pk 1.3 motor) naar de CLA 250 (2.0) is erg groot. Daar zorgt de hybrid voor een mooie tussenoplossing.
Mijn ervaring is alleen dat bij de meeste “lagere” auto’s het fors ten kosten kan gaan van de kofferruimte. In mijn eigen geval (330i G21) was de hybrid nieteens goedkoper en leverde je veel teveel binnenruimte in (en moest ik ook nog eens minstens een halfjaar wachten).
tenaci zegt
Mwhoaa, dan ga ik in het c segment liever voor de Kia Ceed SW PHEV. Voor nog geen 35k een ruime station. Iets kleinere elektrische range, maar voor meer dan 90% van mijn ritten lang genoeg.
Dutchcarwizard zegt
Overpriced
autodidact zegt
@baidu: zeer zwaar overpriced inderdaad. Veel blingbling maar als je beter kijkt helemaal niets bijzonders. Best okee, maar niet voor die prijzen.
Dutchcarwizard zegt
Inderdaad.
fanboy zegt
Destijds basale techniek? Dan is het nu, 7 jaar later, vast nog simpeler?
Zo’n Outlander zit best leuk in elkaar qua aandrijflijn en ik zie hier geen verbeteringen eigenlijk. Geen vernieuwing alleek breder keus in merken.