Ga er voor zitten.
Het eens zo grote en machtige McLaren is sinds enkele jaren “een beetje” de weg kwijt. In de Formule 1 heeft het de zaken inmiddels weer enigszins op de rails weten te krijgen, het is nog lang niet op het niveau dat we van ze verwachten. In de IndyCar is het team nog veel verder van huis.
Het drama kon niet duidelijker in beeld worden gebracht dan afgelopen weekend, op de beslissende kwalificatiedag van ‘The Greatest Spectacle in Racing‘: de Indy 500. Het was een perfecte storm van incompetentie – autosportfans wereldwijd zagen zondagavond hoe Fernando Alonso en McLaren werden vernederd door het sponsorloze Juncos Racing.
Voor wie niet bekend is met de Indy 500 en de unieke manier waarop het evenement wordt georganiseerd, doen we een stap terug. De gehele maand mei staat in het teken van de wedstrijd. Wekenlang wordt er geoefend door de teams om de auto zo goed mogelijk af te stellen voor de kwalificatie en de race. Het weekend voor de 500 wordt er gekwalificeerd. Op zaterdag is iedereen aan de beurt. De coureurs moeten over vier vliegende ronden zo snel mogelijk over het circuit scheuren, waarna de rangorde wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde snelheid. De snelste negen coureurs moeten op zondag nogmaals in actie komen tijdens de zogenaamde Fast Nine Shootout. Nieuw dit jaar was de Last Row Shootout.
In de Last Row Shootout vechten de langzaamste coureurs voor een plaats op de laatste rij. Bij een doorsnee raceklasse zou dit een merkwaardig fenomeen zijn, bij de Indy 500 is het volkomen logisch en draagt het zelfs bij aan de allure. Aan het spektakel mogen namelijk maar 33 auto’s meedoen. Het aantal inschrijvingen dit jaar bedroeg 36 stuks. Voor de rekenwonders, dat zijn er 3 teveel.
Toen Fernando Alonso in 2017 wilde deelnemen, had hij een wagen van het gevestigde en competitieve Andretti Autosport. Dit jaar wilde McLaren het zelf proberen. Immers, alle bolides zijn in theorie hetzelfde, dus hoe moeilijk kan het nou eigenlijk zijn? Wel, ontzettend moeilijk, want de Spanjaard wist zich niet te kwalificeren voor de race.
Het is een klassiek geval van zelfoverschatting. Na de ongelooflijk spannende ontknoping op zondag gingen er allerlei verhalen de rondte over hoe McLaren het zo finaal had weten te verknallen. De realiteit is zo mogelijk nog gênanter. McLaren CEO Zak Brown deed deze week tegenover The Associated Press zijn verhaal en daaruit bleek hoe zeer het team de Indy 500 had onderschat.
De problemen begonnen in april, toen het team de auto voor het eerst ging testen. ’s Ochtends had Alonso de baan op moeten gaan, maar door een ontbrekend stuurwiel dat later nota bene door Zak Brown zelf opgepikt zou worden kon ‘Nando enkel toekijken. In de middag kon hij pas in actie komen.
Toen de officiële testweken eenmaal begonnen, waren er problemen met de kleur van de auto. McLaren had een auto gekocht van het onervaren Carlin – wiens twee eigen auto’s eveneens niet wisten te kwalificeren – maar dit team had de juiste tint oranje niet op tijd gereed. Zodoende had Alonso geen reserveauto tot zijn beschikking in het geval dat het misging. En mis ging het. In de week van de kwalificaties crashte de Spanjaard, met als gevolg dat hij bijna twee dagen niets kon doen, enkel omdat de auto niet Papaya Orange was. Hij stond nog in de shop.
De relatief schaarse momenten dat Alonso zijn auto wel aan de tand kon voelen, verliepen allesbehalve vlekkeloos. Tal van elektrische problemen verminderden de testtijd van McLaren. Hierom was Alonso nergens op Fast Friday en werd de eerste kwalificatie met grote moeite afgewerkt. De eerste run moest worden afgeblazen om een lekke band – deze was in de pits niet gedetecteerd omdat het team de verkeerde sensoren had gekocht – de tweede run was Alonso simpelweg te langzaam.
In een wanhopige poging snelheid te vinden ging McLaren smekend op bezoek bij andere teams om een set-up te lenen, maar ook hier liet het de bal weer vallen. De cijfers werden onjuist omgezet naar het metrische stelsel, waardoor de auto op zondag te laag bij de grond lag en over het asfalt schraapte, met als gevolg een vonkenregen van jewelste. De fout werd op tijd rechtgezet, maar door tijdsgebrek had het team geen flauw benul van hoe de auto het die avond zou doen tijdens de Last Row Shootout.
Alonso reed zoals gebruikelijk het licht uit zijn ogen, maar kwam uiteindelijk na precies tien mijl enkele honderdsten (pak ‘m beet een halve autolengte) tekort op de tijd van debutant Kyle Kaiser van Juncos Racing. Brown verklaarde later dat de auto eigenlijk sneller had moeten gaan, maar dat het team de verhoudingen van de versnellingsbak verkeerd had afgesteld. In plaats van 229 mph (368,5 km/u) haalde de McLaren slechts 227,5 mph (366,1 km/u). Dat kon er nog wel bij.
vaakbenjetebang zegt
Onjuist omgezet naar het metrische stelsel?
Dat. Meen. Je. Niet.
ikschrijfookoverautos zegt
@vaakbenjetebang: jup.
“Alonso went out to practice Sunday with an entirely new setup, but in the frantic changeover a mistake was made in converting inches to the metric system the English team uses and the car scraped and sparked on his first lap. It had to be fixed and Alonso got in just five more laps before rain ended the session.”
vaakbenjetebang zegt
@ikschrijfookoverautos: De waarheid is soms vreemder dan fictie. Zo is er ook ooit een vliegtuig in de problemen gekomen omdat liters en gallons nou eenmaal niet hetzelfde zijn.
ikkeook zegt
@vaakbenjetebang: En zo heeft er ook ooit een verhaal op het web bestaan van een Fransman die naar Amerika ging emigreren. Hij was alleen zo erg aan zijn kasteeltje verknocht dat hij vooraf de bouwtekeningen opstuurde om het kasteeltje na te bouwen. De Amerikaanse bouwer maakte er echter inches van i.p.v centimeters. De Fransman was dan ook erg verbaasd toen hij zijn optrekje zag.
marinepower zegt
@ikkeook: zo was ongeveer 25 jaar geleden de bestelde hot air balloon van Mannenkoor Karrenspoor (mooi man) opeens de grootste ballon in de wereld. Hij was gemaakt in de UK, en daar gebruiken ze geen cm’s…..
pomoek zegt
@vaakbenjetebang: Dat was, gelukkig(?) wel te verklaren. Canada was bezig over te gaan naar het metrische systeem. Van het vliegtuig waren beide brandstofmeters defect. Op zich reden om niet te vliegen. Door miscommunicatie over de status van de brandstofmeters dacht de piloot dacht dat hij gewoon mocht opstijgen zolang je maar weet hoeveel brandstof er aan boord is. En daar werd vervolgens de beroemde fout gemaakt waarbij kilos via gallons en ponden verkeerd werden omgerekend in liters. Het vliegtuig lande op een landingsbaan dat, tijdelijk was omgebouwd tot racebaan, zonder dat er slachtoffers zijn gevallen.
vaakbenjetebang zegt
@pomoek: Ook een vaste kijker van Air Crash Investigation? Hier nog eentje. Het is eigenlijk nooit één fout waardoor het (bijna) mis gaat, maar een stapeling. Toch blijft het voor mij als beroepstechneut onbegrijpelijk dat zoiets fout kan gaan. Natuurlijk kun je ze als individu fout doen, daar ben je mens voor, maar juist bij dergelijke kritische zaken mag je toch verwachten dat er een systeem is dat je helpt. Altijd weer fascinerend en leerzaam om te zien dat er toch blijkbaar een casus te verzinnen is die het systeem dan onderuit haalt.
pomoek zegt
@vaakbenjetebang: royale with cheese…
Design_Driven zegt
@vaakbenjetebang: Ah zelfs NASA heeft die fout wel eens gemaakt.
Gulli zegt
@vaakbenjetebang: zelfs de NASA heeft het ooit voor elkaar gekregen, in 1999 de Mars Climate Orbiter. Twee verschillende stukjes software gebruikten los van elkaar metrisch en imperial. Helaas waren dat de hoogtemeter en de navi. De boel is dus gecrasht
kenju zegt
@vaakbenjetebang: Er zijn zelfs gevallen van vliegtuigen die om deze reden niet genoeg brandstof hebben meegekregen.
RazorHead zegt
Ik ga ‘m zeggen: Onder Ron Dennis was zo iets nooit gebeurd.
vaakbenjetebang zegt
@razorhead: Ron Dennis zou ter plaatse doodvallen als iemand een rekenfout maakte bij een complexe CFD-analyse, laat staan van inches naar millimeters.
gertjan2012 zegt
Ik vind eigenlijk 75% van Nando zijn carrière om te lachen. Vaak verkeerde keuzes , rare beslissingen en een tikkeltje té arrogant
joejojo2012 zegt
Ok, heel zuur voor Alonso en het team. Alle fouten goed analyseren waarom het fout is gegaan -> Hoe dit voorkomen kan worden voor 2020 en uiteindelijk volgend jaar met een schone lei opnieuw proberen.
Edge zegt
Ik vind het echt ongelofelijk hoe amateuristisch McLaren voor de dag kwam op Indy. Geen stuurwiel paraat hebben, de verkeerde kleur oranje op je auto hebben, verkeerde sensoren inkopen, dat verzin je toch niet? Dat soort dingen krijg je ook alleen maar voor elkaar als het organisatorisch een zooitje is binnen de Indycar tak en de communicatie met Carlin ruk is, anders hadden er links en rechts wel mensen aan de bel kunnen trekken. En dan op het moment suprême ook nog geen flauw idee hebben waar je mee bezig bent, snel bij Penske en Andretti set-up sheets kopen, ze verkeerd omrekenen naar millimeters en alsnog afgaan als een gieter.
Wat ik overigens wel weer aimabel vind is dat McLaren Alonso heeft aangeboden om het stoeltje van een andere coureur uit te kopen (je kwalificeert de auto, niet de coureur in Indycar), maar Alonso dat heeft geweigerd omdat hij geen startbewijs wil afpakken van iemand die er hard voor heeft gewerkt om zich te kwalificeren.
ikschrijfookoverautos zegt
@edge: hij beseft waarschijnlijk dat zijn Triple Crown – mocht hij hem dan winnen op die manier – in dat geval helemaal geen reet meer betekent. Die Le Mans-zege was natuurlijk ook een aanfluiting.
berlinetta zegt
@ikschrijfookoverautos: Zou goed kunnen. Die Le Mans-overwinning van hem is inderdaad niet zo spectaculair. De vraag of de auto het volhield was spannender dan het racen zelf.
koen0373 zegt
@berlinetta: zijn rondetijden op Le Mans waren dat echter wel. Snaar en snaarstrak
berlinetta zegt
@koen0373: Dat geloof ik graag, maar ik had ook niet anders verwacht van een F1-wereldkampioen.
gertjan2012 zegt
@edge: naar wat ik begreep wilde Zak Brown geen startbewijs kopen, en was het niet Alonso. Maar maakt verder niet uit. Goed dat ze die poging niet hebben ondernomen!
pomoek zegt
@gertjan2012: zo zou ik inderdaad ook aan de indy500 kunnen meedoen. Ik rij binnen 3 tellen de muur in, als ik de auto al gestart krijg, maar dat maakt niet uit!
Gulli zegt
@gertjan2012: op Jalopnik las ik ook de uitleg van @edge, misschien kennen we andere bronnen?
gertjan2012 zegt
@gulli: https://www.motorsport.com/indycar/news/mclaren-not-buy-indy-entry/4392076/
( eerlijk gezegd zou ik Nando er nog wel voor aanzien om het wel te doen )
Edge zegt
@gertjan2012: Kijk alsjeblief uit wat je voor waarheid aanneemt als het aankomt op McLaren-artikelen die op Motorsport.com worden. Zak Brown heeft daar een dikke vinger in de pap, en dat heeft zich helaas al meerdere malen geuit in twijfelachtige artikelen waarin met quotes wordt geknoeid om McLaren in een positief daglicht te stellen.
Dat geldt ook voor dit artikel. Een quote die aan Alonso toe te schrijven valt, wordt aan Zak Brown opgedragen en het stuk waarin Zak Brown toegeeft te hebben rondgekeken of het mogelijk was Alonso een zitje te kopen laten ze helemaal weg. Dit is het originele artikel waar van Jenna Fryers van AP News waar Motorsport naar verwijst en waar Zak Brown ook gewoon eerlijk toegeeft dat Alonso geen gekocht stoeltje wilde: https://apnews.com/d467f0f538bc421c9a0214081ba4e13e?utm_medium=AP_Sports&utm_source=Twitter&utm_campaign=SocialFlow
Lijkt me handig als @koen0373 dit ook even leest ;)
Gulli zegt
@Edge: dat meneer Brown hoogstpersoonlijk heen en weer is gereden om een stuurtje te vinden vind ik dan nog de kroon op de slapstick.
ikschrijfookoverautos zegt
@gulli: “Zak Brown should not be digging around for steering wheels”. Wat. Een. Quote.
Gulli zegt
@ikschrijfookoverautos: had het mooi gevonden als hij met een imitatie-Nardistuurtje terug was gekomen. “Ja dit is het enige dat ze zo snel hadden! Werkt dat ook?”
kenju zegt
@edge: Aimabel? Of gewoon realistisch dat dit hem of flinke kritiek zou komen te staan? En realistisch dat dit niet zou gaan om stoeltjes van mensen in auto’s die een kans hebben op de winst? Zeker aangezien Alonso deze Triple Crown najaagt om zijn persoonlijke eer in te vullen.
koen0373 zegt
@Edge: Zak Brown zegt het tegenovergestelde. McLaren deed dat juist niet omdat ze on merit wilde deelnemen. Maar blijft een total fail, deze poging
duckmefaddy zegt
Dit doet me denken aan die ouderwetse F1 teams die met een F2 wagen van 5 jaar oud aan de start verschijnen, puur en alleen om te kunnen zeggen dat ze meedoen.
En dan lekker Amerikaans een eervolle vermelding krijgen als laatste jongetje van de klas, omdat meedoen belangrijker is dan winnen, ofzoiets van een rubbertegele denkwijze
berlinetta zegt
Wat een gepruts zeg. Hoe het eens zo grote McLaren zo hard kan afgaan, zowel in de F1 als in de Indycar. Jammer van zo’n groot team.
Wat ik overigens niet begrijp is dat gedoe met die oranje kleur. Wat maakt het uit dat de auto niet de juiste kleur had? Staat daar iets over in de reglementen?
Design_Driven zegt
“Go smile” staat er op zijn helm, ik denk dat de glimlach er wel af is inmiddels.
posthumus zegt
En zo heb je een clusterf#ck
dees zegt
Vorig seizoen nog zo goed bezig tijdens de Indy
Dutchdriftking zegt
Lekker gewerkt pik!
ghost zegt
Ach ja, hij heeft hem gereden, vind het gaaf in die zin!
verplicht zegt
Wat is nu het echte verhaal met Alonso en McLaren? Waar komt die wederzijdse adoratie vandaan?
Vanuit Alonso gezien moet het toch een ongelooflijk incompetent zooitje zijn bij die jongens?
En vanuit McLaren gezien; als je de beste man carte blanche hebt gegeven met dit is hoogte (of diepte) punt, dan ben je er toch ook inmiddels wel klaar mee?
@Edge, jij bent altijd ontzettend goed op de hoogte, Kun jij daar iets zinnigs over vertellen?
gandini zegt
@verplicht: Er zijn simpelweg geen andere teams waarbij hij én eventueel ooit nog in de F1 zou kunnen stappen én ondertussen gefinancierd mee kan doen met andere uitdagingen zoals Le Mans en de Indy 500. Ik zie Ferrari, Mercedes en Red Bull dit nog niet doen. Bovendien zitten die ook niet meer op Alonso te wachten. Hetzelfde geldt voor de grote Indy 500 teams, die steunen hun eigen topcoureurs.
Kortom: McLaren en Alonso hebben op dit moment gewoon wederzijdse belangen en zijn daarom tot elkaar veroordeeld.
Alex_79 zegt
Het is dus toch wat anders om in een Andretti auto met mclaren stickers rond te rijden, of met het onervaren Carlin team een aanval te wagen. Helaas heeft Alonso zich zelf in die positie gemanoeuvreerd door zijn opmerkingen over Honda, waardoor die er voor gingen liggen. Naast de onervarenheid van Carlin had ook teamleider Bob Fernley totaal geen ervaring in Indycarteams. Volgend jaar toch Ed Carpenter maar eens opbellen, klein privé-team maar hij weet altijd minstens één auto te kwalificeren. Dit keer zelfs twee, voor zichzelf en Brit Ed Jones, die met een Arabische licentie rijdt.
mpgc zegt
@Alex_79: klopt als een bus. Op het moment dat duidelijk werd dat de samenwerking met Andretti dit jaar niet meer mogelijk was, hadden ze er van af moeten zien. Hard rijden op Ovals doe je niet zomaar even, laat staan een grote oval zoals Indianapolis.