En er waren een hoop Golf IV GTI-modellen, eigenlijk. Welke was het beste? En welke kennen we nog niet?
Enkele weken gaven we even wat speciale aandacht aan de Golf 4. Het is misschien wel de Golf in zijn meest ultieme vorm. De Golf IV had alles wat je maar kon wensen in een Golf. Een fraai interieur, rij-eigenschappen ‘van een klasse hoger’, keuze uit veel opties en bijzondere motoren.
Het enige dat minder goed was aan deze generatie: de GTI. Dat was een beetje een mispeer, oneerbiedig gezegd. Dat was absoluut geen sportieve gooi-en-smijt-auto meer. Integendeel. Het was een vlotte, keurige, comfortabele hatchback. Meer geen ‘hete hatchback’. Echter, als het om de Golf IV GTI gaat, zijn er een heleboel verschillende uitvoeringen.
Want er waren veel meer varianten van de GTI, dermate veel zelfs dat je GTI beter als ‘uitrustingsniveau’ kunt beschouwen. Afhankelijk per markt was de GTI er met een enorm aantal motoren. Daarnaast zijn er ook per markt weer gave speciale Golf IV GTI’s uitgebracht. In dit artikel lopen we ze allemaal langs. Ja, ALLEMAAL. Ondanks dat we de lijst met de grootst mogelijk zorg hebben samengesteld, kan het zijn dat we er eentje over het hoofd gezien hebben. Mocht dat het geval zijn, laat het weten in de comments, dan zetten we ‘m erbij!
Golf GTI 1.8T (150 pk)
1997 – 2000
Aanvankelijk was er maar een snelle Golf in Nederland, de GTI. Deze was voorzien van een 1.8T motor met 150 pk en 210 Nm. Daarnaast kreeg je sportstoelen (van Recaro) en 16 inch lichtmetalen velgen. Ondanks dat het een kwaliteitsproduct was, was het absoluut geen sportieve auto. Het was gewoon een fijne en vlotte hatchback.
Golf GTI 2.3 (150 pk)
1997 – 2001
De vijfcilinder was een apart geval. Sterker nog, voor zover bekend is het de enige Golf V5. De motor is in feite een VR6 minus een cilinder. Dus een V-motor met één cilinderkop. De 2.3 motor leverde net als de 1.8T 150 pk. Het koppel van 205 Nm stond bij 3.200 toeren paraat. Daarmee kon je in 8,8 seconden naar de 100 km/u optrekken en een top van 216 km/u halen.
Golf GTI 1.9 TDI (110 pk)
1997 -2000
De langzaamste Golf IV GTI was uiteraard een diesel. Gelukkig koos men niet de 90 pk sterke unit, maar die met 110 pk. Die had namelijk 235 Nm om nog een beetje vlot te zijn op de snelweg. Met een top van 193 km/u en een 0-100 km/u tijd van 10,6 seconden was het in absolute zin geen snelle auto, alhoewel het voor een diesel-hatchback niet verkeerd was. In Nederland was deze uitvoering niet als GTI leverbaar, in Duitsland bijvoorbeeld wel.
Golf GTI 2.0 (115 pk)
1999 – 2002
Het absolute dieptepunt was deze uitvoering. De relatief moderne 1.8 20v voldeed niet meer aan de uitstootnormen, dus kwam er een stokoude doch aangepaste 2.0 achtklepper voor in de plaats. In principe was dit best een fijne (en betrouwbare) motor. Maar met maximaal 115 pk en 170 Nm was het geen strepentrekker. Van 0-100 km/u sprinten duurde 10,5 seconden en maximaal haalde ‘ie 195 km/u. In Nederland kon je de 2.0 niet als GTI bestellen, maar bijvoorbeeld in Engeland wel.
Golf GTI 1.9 TDI (115 pk)
1999 – 2000
In 1999 konden wij Nederlanders eindelijk ook genieten van een diesel met GTI-badge. Ja, een GTI badge, geen GTD. Het was de eerste Volkswagen diesel met pompverstuivers. Het vermogen van 115 pk was niet direct bijzonder, maar het koppel van 285 Nm was dat wel. Het was een motor die op papier goed scoorde: puike prestaties en een uitstekend verbruik. Het was een ouderwetse nagelaar, net in een tijd dat de commonrail-diesels van Alfa Romeo, Peugeot en Ford aantoonden dat het veel geciviliseerder kon. Maar qua prestaties en verbruik was het een winnaar.
Golf GTI 1.9 TDI (150 pk)
2000 – 2003
In principe geldt alles van de 115 pk-versie ook voor de GTI TDI met 150 pk. Alleen had deze aanzienlijk meer vermogen en koppel. Het was een behoorlijk ongelikte beer qua geluid en manieren. Uiteraard met een flink turbogat. Maar hey, je had een 150 pk sterke diesel! Dat was destijds ongekend. Ook deze GTI kon je in Nederland bestellen (alhoewel je ook kon kiezen voor een Highline-uitvoering.
Golf GTI 1.8T (180 pk)
2002 – 2003
Een GTI met 150 pk was in de jaren ’90 nog de norm, maar na de milleniumwisseling liep Volkswagen wat achter de feiten aan. Dat werd gedeeltelijk recht gezet met de Golf IV GTI met 180 pk en 235 Nm uit de 1.8T-motor. In Nederland zie je deze versie bijna niet, je kon hem namelijk maar een een korte periode bestellen.
Golf GTI 2.3 V5 (170 pk)
2000 – 2002
In 2000 werd de vijfcilinder voorzien van een betere kop. In plaats van twee kleppen per cilinder, waren er nu vier. Dit resulteerde in een vermogen van 170 pk en 225 Nm aan koppel. Dit kwam de prestaties ten goede, want 0-100 km/u duurde nu 8,2 tellen en de top was 224 km/u. Alle V5’s hebben standaard een vijfbak.
Golf GTI 25th Anniversary Edition
De Golf GTI was eigenlijk in geen enkele uitvoering echt leuk. Een standaard Ford Focus of Alfa 147 stuurde aanzienlijk leuker. Deze GTI kwam heel erg dichtbij, er werd namelijk echt werk van gemaakt.
Zo kreeg dit model grotere remmen voor en achter, dikke Recaro sportstoelen, dikke bodykit en 18 inch grote BBS RC-velgen. Het onderstel was aanzienlijk straffer dan standaard. De koplampen kregen een kenmerkende zwarte behuizing mee. Er waren drie kleuren leverbaar: zilver, zwart en rood.
Golf GTI Edition (NL)
2001
In Nederland kon de auto als Golf IV GTI Edition besteld worden. Deze auto is identiek aan de Anniversary Edition, maar is door ABT gekieteld naar 210 pk en zo’n 270 Nm. In de tussensprint waren dit zeer snelle auto’s, bijna op het niveau van de 911 Carrera en M3 uit dezelfde periode. De combinatie van veel koppel en relatief gunstige overbrengingen zorgen ervoor dat deze auto’s alsnog erg vlot zijn.
Volkswagen GTI (US)
Op de meeste markten heet de auto Volkswagen Golf GTI, maar niet in de VS. Daar noemt men het de ‘Volkswagen GTI’, minus de Golf dus. De gewone GTI was ook in de VS een vrij saai model, net als hier.
Van de Amerikaanse GTI zijn twee gave special editions gemaakt:
Volkswagen GTI 337 Edition (US)
De Volkswagen GTI 337 was identiek aan onze GTI 25th Anniversary Edition, op de koplampen na. Die hebben in Europa de zwarte behuizing, in de VS zijn ze zilver.
Volkswagen GTI 20th Anniversary Edition (US)
Deze vierde het 20 jarige bestaan van de Volkswagen GTI in Canada en de VS. Nu is de koplampbehuizing wel zwart. Aan de achterzijde is er een afbeelding van een Rabbit, een hoedtik naar het model uit 1983.
Deze GTI Edition heeft de 180 pk sterke 1.8T en altijd de handgeschakelde zesbak. Kenmerkend zijn de 18” lichtmetalen velgen van OZ (Model Aristo). Er zijn er 4.200 van gebouwd, 200 voor Canada, 4.000 voor de Verenigde Staten.
Volkswagen Golf GTI VR6 (BR)
2003
We hadden het er net over dat alle Golfs IV’s met een zescilinder vierwielaandrijving hebben. Dat is niet strikt het geval. Er was namelijk één uitzondering, de Golf GTI VR6. Dit was een speciale editie voor de Braziliaanse markt.
Deze combineerde de 2.8 VR6 (hier met 200 pk) met de zesbak en voorwielaandrijving. Je kon eventueel wel opteren voor een vijftraps automaat.
VW Golf GTI R (SA)
2003 -2004
Nu komen we bij de wel heel obscure hoek terecht. En natuurlijk de leukste hoek. Dit was het afscheidsmodel voor de Zuid-Afrikaanse markt. In Zuid-Afrika neemt Volkswagen een bijzondere positie in en er worden geregeld aparte uitvoeringen gemaakt voor deze markt. Daar zit soms ook wat overlap bij, zoals in dit geval.
De Golf V was immers al uit. De GTI R is een reguliere GTI met de 180 pk-viercilinder turbomotor, in dit geval gekoppeld aan een zesbak. De uitlaat kwam van VW Racing vandaan en klonk lekker sportief. Uiteraard had deze Golf ook een sportief pookje (van VW Individual). Het bijzondere was de bodykit: die kwam namelijk van de Golf IV R32. Standaard kreeg je een vijfdeurs. Koetswerk. Er zijn er 150 stuks van gebouwd.
Volkswagen Golf GTI (BR)
2007 – 2013
De Golf IV werd in 2003 opgevolgd door de Golf V. Op sommige markten werden de modellen eventjes langs elkaar geleverd. Maar in Brazilië wist de Golf IV de Golf V te overleven! Dat is niet een nieuw fenomeen, maar wel voor een sportieve topversie.
Er was namelijk een aangepaste Braziliaanse Golf IV en daarvan was ook een GTI. Uiteraard met een 1.8T-motor, maar dan met 193 pk aan vermogen. Waar het exterieur duidelijk afwijkend was van ‘onze’ Golf IV, kun je in interieur duidelijk herkennen dat een een oudere generatie is, ondanks een moderner stuurwiel.
Dit waren alle Golf IV GTI’s op een rij. Let wel, we hebben alleen gekozen voor de ‘GTI’-uitvoeringen, er waren ook nog zescilinders en andere (semi-)sportieve uitvoeringen. Mochten we een Golf IV GTI over het hoofd hebben gezien, laat het weten, in de comments!
wopfe zegt
Leuk en volledig stuk! :) Overigens werd de Golf 2.3 V5 (170 pk) wel zonder de gti badge gemaakt met een automaat en tot en met 2003. Niet sportief sportief, maar wel snel en veel motor in een kleine auto. En het geluid dat de auto maakt is uniek (zonder klepjes of plastic bekertjes tussen de spaken zoals moderne auto’s)…
Robert zegt
Autohandelaar, -liefhebber en -verzamelaar Marco Degenhardt (5ZYL_Marco) heeft toevallig een paar dagen terug een video op z’n YouTube kanaal geüpload met een Jetta Mk.1 die is voorzien van dit blok (en heel veel aanverwante techniek) uit de Golf IV. Episch gave wagen is dat geworden:
https://youtu.be/8SdgYQu2X-A
MarcoM zegt
@RRRobert: ik heb het ook gezien, prachtige, enthousiaste man.
Volvo_440_turbo zegt
2 TDI’s waren hier in België althans geen GTI’s, namelijk de 110 (rode I) en 115pk (rode DI)
Ik dacht, maar niet zeker dat de TDI 150p hier in België zowel als GTI als ‘gewone’ TDI werd verkocht.
Sommige andere versies van hierboven zijn in België niet verkocht denk ik.
saxoke zegt
@Volvo_440_turbo: die 150pk TDI was er volgens mij als highline en als GTI. De verschillen zullen zeer klein geweest zijn
jippie zegt
Als Golf IV was de GTI echt om te huilen, nog minder fun dan de Golf III. Wat dat betreft blijft de Golf II GTI 16V absoluut ongeëvenaard.
pier zegt
Die 2.0 met 115pk is echt een schande geweest om die GTI te noemen. Voor het geluid zou ik de 2.3 nemen, maar de edition is qua prestaties natuurlijk erg leuk. Qua opties waren er serieuze mogelijkheden destijds in de Golf, wat dacht je van het lcd kleurennavigatiescherm met 8 luidsprekers en cd rom voor de Benelux voor 9.450 gulden (januari 2001). Of een lederen Recaro sport interieur voor 8.000 gulden.
Destijds kostte een 2.3 4Motion 61.000 piek en de 2.8 4motion 72.000 piek. De hier genoemde GTI 1.9tdi met 150pk kwam op 68.175 gulden. Destijds toch hele serieuze bedragen!
Dutchdriftking zegt
De 25 jubileum uitvoering was zoals de GTI moest zijn. De 2.8 24v VR6 vind ik persoonlijk dan weer erg leuk
bpc zegt
De 1.8t liet zich makkelijk kittelen maar had wel wat betrouwbaarheids issues de 1.9tdi in arl liet zich ook makkelijk kittelen was oer betrouwbaar en best zuinig, de hoogdagen van VW eigenlijk
HansTT zegt
Ik heb de GTI TDI met 115 PK nog gehad, de eerste in NL. Noviteit was de 6-bak in deze auto. Daarmee ook meteen gedoe gehad dat de bak niet lekker kraakvrij schakelde… verder heerlijke auto.
De VR5 had als bijzonderheid volgens mij dat het gewoon een VR6 blok was waar 1 zuiger was weggelaten. Het blok klonk fenomenaal, maar had volgens mij wel koelingsproblemen.
meetsysteem zegt
Wat is die Golf 4 toch een stuk mooier en beter in verhouding dan de 8. Ook van binnen. 😔
rallyfever zegt
Zeer mooi artikel!
Zeker als je eerste auto een golf 4 1.9tdi 115pk was
Zeer veel plezier mee gehad!
Mooie herinneringen aan!
Shaw zegt
Golf forever, ik had ze op de 8 en 1 na allemaal ooit, ook als Golf III GTI. De 2.0-L-motor met 115 pk had voldoende koppel om het nog een beetje vooruit te helpen maar was inderdaad geen echte sportieve auto. De Golf IV 2.8 V6 4motion ook niet maar trok wel nog veel beter op…
karhengst zegt
Leuk artikel en mooi een volledig overzicht te lezen! Vond het “V5” idee altijd een interessant concept. Is dat überhaupt goed in balans?
Duidelijk nog de tijd dat de Golf een compacte Passat moest zijn. Dat verschil is inmiddels flink groter.
Wel jammer dat als je tegenwoordig een Golf IV ziet, dat de verlichting het deels niet doet.
meneerdemeneer zegt
Leuk artikel Willeme.
kingdante zegt
Heerlijke motors die v5. Hier een mk2 met v5 als daily. Iedere keer weer een genot.
joshua85 zegt
Sportief pookje :)
AudiRS zegt
Gaaf artikel! Watme herinneringen aan de Golf TDI 150pk. Ook wel het ARL blok. Gechipt naar 200pk en 450nm. Ongekend in die tijd waar een BMW 530d nog niet aan kon tippen.
ukbob zegt
Wie las de titel ook met een Hans Teeuwen stemmetje..? “Allemaal..!!!” 🤣
bernoulli zegt
Leuk artikel.
Bijzonder dat er nooit een Golf-evenknie van de Leon Cupra R is gebouwd.
Van zegt
Ik heb geen gti gehad, maar de volgende golfjes wel:
1. golf 2 td met intercooler 80pk; mijn eerste golfje die zoveel indruk op mij achterlaat dat ik echt fan ben geworden. Zat stuurbekrachtiging en edition blue leder interieur in!
2. golf 3 1.9 tdi 90pk 3 drs in kleur zwart met als opties climatronic en lederen bekleding.
3. golf 4 tdi 110 pk highline met als bijzondere opties xenon en climatronic
4, golf 5 2,0 tdi 140pk r-line met groot navigatie origineel, R leder interieur en climatronic
Het jammere is dat een golf interessant is voor de dievengilde. Altijd een risico als je een bomvolle hebt.
pitapita zegt
Golf IV is inderdaad ook mijn favoriet. Je kunt aan de afwerkingsdetails en panel gaps duidelijk zien dat Ferdinand Piech zich hiermee persoonlijk heeft bemoeid.
Heb zelf een 1.8T 20v 150pk gehad en dat was inderdaad een heerlijke GT, maar geen GTI zoals de Peugeot 306 en de Xsara VTS dat wel waren. Het onderstel was wel iets straffer dan de non-GTI modellen en ik vond dat erg fijn. De zitpositie was echt perfect in combinatie met de Recaro’s. De Golf V daarentegen voelde veel breder en flodderiger aan van binnen.
Grappig was dat deze GTI standaard werd geleverd met schuifdak, maar dat kon je tegen zeer geringe meerprijs inruilen voor een airco. Ook cruisecontrol was standaard, terwijl dat op mijn Audi TT uit 2017 een extra was.
Mijn vrouw had later nog een 1.9 TDI 130 Sportline met zesbak en dat was ook erg fijn om in te rijden vooral vanwege het verslavende koppel.