Vandaag hebben we alle Ford Fiesta info en prijzen
Het is nog altijd een van de leukste ‘volwassen’ B-segment hatchbacks: de Ford Fiesta. Toen ondergetekende nog een Alfa Romeo had, was het de huurauto die we van de bergingsdienst meekregen. Met name op rotondes, B-wegen en klaverbladen was het altijd een feestje.
2017
Het model is pas sinds 2017 op de markt, dus het is nog toch te vroeg voor een facelift. Wel zijn er in de tussentijd een paar kleine wijzigingen geweest in het leveringsprogramma. De driedeurs is sinds 2019 niet meer leverbaar, net als de 70 pk sterke 1.1, bijvoorbeeld. Die heeft nu 75 pk. Maar vandaag is er meer nieuws.
BISG
De belangrijkste noviteit is namelijk de Fiesta 1.0 EcoBoost met BISG. BISG staat voor Belted In Starter Generator en is Fords benaming voor de 48V-generator die we tegenwoordig op veel auto’s zien. Met deze relatief eenvoudige ingreep kun je een lager verbruik realiseren, terwijl de auto uiteindelijk iets sneller is. Een zogenaamde win-win situatie.
1 juli
Gisteren konden we al het een en andere mede delen, voor nu hebben we alle prijzen die gelden vanaf 1 juli. Op die datum gaan eigenlijk alle prijzen veranderen, in verband met volledige overgang naar de ‘WLTP CO2 BPM-straffen‘. Het gaat nog spannend worden hoe dit gaat uitpakken.
De instapper
Het Ford Fiesta prijzen beginnen onderaan bij de Fiesta Trend 1.1. Deze atmosferische viercilinder levert 75 pk en is de basisuitvoering, waar Ford graag 16.950 euro voor terug ziet. Houd er rekening mee dat de Trend géén airco heeft.
Connected
Een stap hoger staat de 1.0 EcoBoost met 100 pk in Connected-uitvoering voor 18.995 euro. Deze heeft Apple carplay, cruise control en airconditioning. De Fiesta Connected met 125 pk heeft standaard een automaat en kost 22.095 euro.
Titanium
Een stap daarboven komt de Fiesta Titanium. Deze is met drie motorconfiguraties (benzine) leverbaar. Een 1.0 EcoBoost met 100 pk (20.295 euro), een 1.0 EcoBoost met 125 pk en automaat (23.395 euro) en 125 pk sterke mild-hybrid met zesbak (21.865 euro). Kortom, de 125 pk met handbak is 1.570 duurder en de automaat is 3.100 euro duurder. Dit geldt ook voor de Titanium X, ST-Line, ST-Line X, Active X en Vignale.
Fiesta ST
De duurste van de prijslijst is de Fiesta ST. In Nederland krijgen we automatisch de meest luxe uitvoering, de ST3. Deze heeft Recaro sportkuipen, 18″ wielen, B&) geluidsinstallatie, LED-koplampen en rode remklauwen, onder andere. Deze versie kost 33.600 euro, maar dan heb je wel 200 pk tot je beschikking.
Dutchdriftking zegt
Hoeveel zwaarder wordt een auto precies van een 48v systeem? Dat lijkt mij namelijk toch een fors nadeel wat niet beschreven wordt.
hiostu zegt
Ik kan zo snel geen gewicht vinden voor het systeem in de Fiesta. Maar een Golf 1.5 eTSI met 48volt mild hybrid systeem is ongeveer 65kg zwaarder dan de 1.5 TSI. De Golf heeft een 13-kWh lithium-ion accu. De exacte capaciteit van de Fiesta accu kan ik nog niet vinden, maar ik gok op iets tussen de 12kwh en 13kwh wat dus ongeveer hetzelfde is als de Golf.
megaand zegt
@hiostu: de 13kwh is voor de gte niet voor de mhev.
hiostu zegt
Ik zie dat je gelijk hebt. De bron die ik er op nasloeg ging vrij snel over van eTSI naar eHybrid. Ik vond 65kg al weinig voor 13kwh accu.
Dus het gewicht zal wel ongeveer hetzelfde zijn alleen met veel minder grote accu.
toyotafortuner zegt
Is dat anno 2020 nog steeds een ding, airco die in sommige gevallen niet standaard is inbegrepen? Wat een armoede
niek1411 zegt
Ja, het is nog steeds een ding, en dat zal waarschijnlijk nog lang zo blijven. Die uitvoering staat er alleen in om de vanafprijs lager te laten lijken. Er is niemand die echt zo’n kale Fiesta koopt.
Tonnie zegt
@niek458: toch zijn die uitvoeringen vaak wel op marktplaats te vinden…
prototip99 zegt
geen airco in 2020.
dat is toch gewoon triest.
towi1989 zegt
Dan vink je toch gewoon die optie erbij aan? Als het onder de ‘standaarduitrusting’ zou vallen betaal je er ook gewoon voor.
tymo zegt
@towi1989: een vriend van mij heeft net een nieuwe BMW, full options, maar ook geen airco. Betaal je 31k voor een 1250 GS, maar airco ho maar!
lekbak zegt
@tymo: wat er wel toe doet: zit er een reflecterend hesje bij?
tymo zegt
@lekbak: nee, die optie had hij niet aangevinkt
iannuzi zegt
@tymo: € 31K voor een BMW, daar had hij ook 2 goede motorfietsen voor kunnen kopen.
joost1234 zegt
@tymo: Ha, dat is nog veel triester dan bij een Fiesta. Lekker ‘premium’
Alex_79 zegt
helemaal niet gek. Ik rij nu in een mazda2 115pk en helaas is die variant niet meer leverbaar (grmbl). En dat ondanks het feit dat een E-loop systeem inzit dat remenergie terugwint. Dus we genieten nog twee jaar van deze stilletjes briljante auto (1 op 22 in het huidige coronaverkeer, 900 km bereik) en dan eens kijken of die Fiesta Mild Hybrid de theorie een beetje waarmaakt. Over de Mazda is lang niet zoveel stampei gemaakt, maar die heeft alle verwachtingen ruim overtroffen… zonder een turbo nodig te hebben
geenidee zegt
@Alex_79: die deelt het onderstel ook met de fiesta, win-win want het interieur is bij Mazda nog wat fijner imo.
Alex_79 zegt
@geenidee: ik heb begrepen dat het Mazda interieur eigenlijk een concept van BMW was. Had de cockpit van de 1 serie moeten worden, maar men vond het ontwerp in München te gewaagd. Toen heeft Mazda aangeklopt of ze het in de 2 en de 3 mochten gebruiken
mrdjm zegt
Leuk al die prijzen naar volgens mij willen we nu juist weten of de prijzen zijn gestegen, gedaald of gelijk gebleven….