Als het aan de Europese Commissie ligt, zullen niet alleen de busjes eraan moeten gaan geloven.
Nee, dit vind ik geen goed idee. Dit mag niet en kan niet en verander de onbegrensde Autobahn alsjeblieft niet in een doorsnee snelweg waar we met z’n allen braaf achter elkaar moeten tokkelen, van de dikste Ferrari tot de scharminkeligste Fiat 500. Hoe moet ik anders mijn wilde haren kwijtraken?
Oké, kalmeer. Om alle auto’s te begrenzen op 70 mph (een kleine 113 km/u) is slechts nog maar een plan van de afdeling Mobiliteit en Transport. Hiermee hopen zij het aantal van 30.000 verkeersslachtoffers per jaar te reduceren. Zowel nieuwe als bestaande auto’s krijgen een camera waarmee de verkeersborden worden gelezen. Zodra de computer merkt dat er te hard wordt gereden, trapt de auto zelf op de rem.
Al is dit systeem een mooie manier om hardrijders aan te pakken, vind ik het wel erg betuttelend om het meteen voor iedereen door te voeren. Daarnaast zorgen al die remmende auto’s op de snelweg voor spookfiles, en hoe goed werkt die bordenregistratie? Als de camera het bord niet kan lezen omdat de zon er verkeerd op staat of omdat er precies een tak voor hangt, rijdt iedereen de verkeerde snelheid.
Gelukkig wordt er politiek tegengas gegeven. De Britse minister van Transport, Patrick McLoughlin, heeft zijn mede-ambtenaren opdracht gegeven de plannen tegen te werken, omdat het de vrijheid van automobilisten aantast. Een bron binnen de overheid vertelt:
This has Big Brother written all over it and is exactly the sort of thing that gets people’s backs up about Brussels. The Commission wanted his views ahead of plans to publish the proposals this autumn. He made it very clear what those views were.
Een andere optie is het plaatsen van een kastje dat via een satellietverbinding de juiste snelheid doorkrijgt. Ook is het niet per se nodig dat de auto automatisch afremt zodra je te hard krijgt, maar kan er ook een waarschuwing op het dashboard worden weergegeven. Net zoals je navigatiesysteem doet, eigenlijk. Dit werkt feillozer en is minder irritant, maar duur om door te voeren en wat mij betreft nog steeds onnodig.
Voor voorlopig wordt er nog gesproken over de snelheidsbegrenzer op busjes. In de herfst zal een document door de technische experts van de Commissie worden gepubliceerd waarin meer informatie wordt gegeven. Hopelijk krijgen we dan ook te horen wat de plannen zijn met de personenauto’s. (Via The Telegraph)
Hupke zegt
Zou crimineel zijn gezien er nog onbeperkte stukken snelweg zijn.
mout zegt
Zo moeilijk is het niet. Gewoon weer de oude wet invoeren dat er voor elke auto uit iemand moet lopen die met een vlag zwaait. Werkte in 1890 ook prima. Bovendien schrikken de koeien dan niet zo.
fejjie zegt
@mout: Maar dan kan je nooit sneller rijden dan je vrouw kan lopen
mout zegt
@fejjie: Om mijn vrouw nou zo open voor ‘koe’ uit te maken…
Hubert zegt
@fejjie:
Gewoon cadeaubon van de H&M voor d’r neus hangen!
fejjie zegt
@Hubert: Werkt alleen als je niet premium rijd :)
desjonnies zegt
Gelukkig is Duitsland momenteel de baas in Europa.
En die hebben een hele zware autolobby, waar ze in eigen land “last” van hebben.
Dus zie ik dit niet zo 1.2 3 gebeuren.
Aan de andere kant toont dit weer eens dat democratie gewoonweg niet werkt.
En dat dit soort plannetjes in achterkamertjes gesmeed worden
En via gluiperige en slinkse manieren ingevoerd worden (althans, dat probeert men)
Terwijl het leven simpel is : er vallen een X- aantal slachtoffers per jaar in het verkeer.
Dat is triest, absoluut.
Maar alles heeft zijn prijs en zolang WIJ bereid zijn die prijs te betalen voor snel en individueel vervoer, accepteren we ook de risico’s.
Want zo is de mensheid, zo steken we in elkaar.
En WIJ worden door hun ” vertegenwoordigd ” kuch,kuch
Alleen zijn politici de enige soort die dit simpele gegeven nog steeds niet begrijpen.
mashell zegt
@desjonnies: in een democratie kan iedereen een plan lanceren. Hoe dom ook. Dat het kan bewijst het succes van de democratie. Dit plan wordt natuurlijk afgeschoten, dus maak je geen zorgen.
BJ zegt
@mashell: Ik weet niet zo goed waarom je daar zo zeker van bent. De democratie laat vaak genoeg zien dat er meer domme plannen doorkomen dan goed voor ons is. Als ie er voor busjes komt, komt ie er ook voor personenauto’s. Misschien niet volgend jaar, misschien niet over 3 jaar, maar dan wel over 10 jaar.
smartass zegt
@desjonnies:
De Nederlandse overheid zal anders ook gruwen van dit plan, dat gaat ze miljoenen aan boetes schelen en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
lijphoofd zegt
Dit zlsoort plannen zijn toch wel plannen waarvan zelfs Stalin en Mao zouden zeggen dat ze een stap te ver gaan.
En ik neem aan dat dit dan niet van toepassing gaat zijn op de voertuigen van de EU? Want, althoug all animals are equal, some animals are more equal than others.
j00rs zegt
Ze moeten echt eens dimmen daar bij die Europese Commissie, ik ben absoluut niet tegen Europa maar die betutteling slaat echt bizar ver door. Allemaal nutteloze, geld kostende, vrijheids belemmerende regels.
luxaeterna zegt
@j00rs: Betuttelend? Eigen fout van vele automobilisten. Elke dag opnieuw worden snelheidslimieten met de voeten getreden (met de wielen gereden). En ja, dan kom je op een punt dat het grote Europa zijn macht laat zien.
Erger dan dat nog vind ik dronken rijden, dan ben je echt een enorme oetlul. Er gaat nu weer een hoop reageerders afkomen met “jama hey jong het rijplezier!”
What if I told you dat onze wegen niet gemaakt zijn om rijplezier te bieden? Circuits zijn er voor rijplezier. Wegen moeten er op gericht zijn om zo vlot en veilig mogelijk van A naar B te gaan.
j00rs zegt
@luxaeterna: Betutteling ja, net als de verplichte APK voor motoren. Ik ben het wel met je eens dat dronken rijden erg is.
Daarom zou ik niks tegen een verplicht alcohol slot in elke auto hebben (afgezien van de kosten). Maar eens een keertje 130 rijden ipv 120, gaat echt niemand van dood hoor.
darkpluisje zegt
@j00rs: plus in een noodgeval heb je opeens niet meer de mogelijkheid om hard te rijden als dat wel nodig is
mashell zegt
@j00rs: betutteling zou zijn als motorfietsen aan de zelfde emissienormen moeten voldoen als personenauto’s. Dan is het voorbij met de pret. Een APK voor deze toch met enige regelmaat bij een ongeval betrokken voertuigen is niet meer dan logisch.
j00rs zegt
@mashell: De motorrijder onderhoud zijn motor prima. Bovendien is achterstallig onderhoud van een motor vrijwel nooit de reden voor een ongeval.
autobart zegt
@j00rs: Precies, eerder het gebrek aan vaardigheden en controle over de machine.
imba zegt
@mashell: Gebruik je verstand voor je wat zegt. Een zeer klein percentage onder de motorfiets ongelukken komt door achterstallig onderhoud.
desjonnies zegt
@luxaeterna:
jij bent die politieagent die, toen ik aangifte kwam doen van mijn gestolen autoradio letterlijk zei :
“Ja maar mijnheer, dan moet u niet zo’n dure Becker in uw auto monteren ”
Dit is de engie democraat in Europa, maar omdat Europa zo “democratisch” is, mogen alleen onderdanen van het Verenigd koninkrijk op hem stemmen
Democracy, my ass !
http://www.youtube.com/watch?v=3RjUJy7kDOM
http://www.youtube.com/watch?v=lqovTGjYjM4
Nigel Farage for president !!!!!
bozewolf zegt
@desjonnies: farage, schreeuwlelijk zonder oplossingen, holle retoriek inspelend op de onderbuik.
Gewoon een engelse wilders die gozer. Favour of the month politiek.
desjonnies zegt
@bozewolf:
ik kan iemand die vind dat Europa al af is,m dat we GEEN geldverslindend Euro parlement nodig hebben (dat ons allerlei loze regels oplegt) en die van mening is dat
Europa ver genoeg is door 1 interne markt en vrij vervoer van goederen en personen geen schreeuwleelijk noemen noch betrappen op holle retoriek.
Me dunkt dat dat juist van toepassing is op degenen die dit soort ideeën zitten uit te broeden.
bozewolf zegt
@desjonnies: Farage is precies hetzelfde als Wilders. Hij kaart wel serieuze problemen aan, maar schreeuwt dan wat iedereen wil horen en komt niet met oplossingen.
BJ zegt
@luxaeterna: Gossie… dus jij denk dat deze maatregel de verkeersveiligheid ten goede komt? De meeste ongelukken die gebeuren, gebeuren sowieso wel, of je nou 10km/h harder of minder hard rijdt. Omdat men zit te bellen, dronken is, zit te smsen, verkeerde inschatting maakt met inhalen, etc. Bovendien zijn er (uiteraard niet in regeltjesland NL) in duitsland en zuid europa buiten de bebouwde kom veel wegen waar je 80, 90, 100 mag maar dat daar echt niet veilig is. Juist daar gebeuren veel dodelijke ongelukken die hiermee echt niet opgelost worden.
Het meest effectieve wat hiermee bereikt wordt, is dat de bureaucraten zichzelf aan het werk houden. Hun werk is nieuwe regels verzinnen, die uitwerken, invoeren en controleren, waardan weer inkomsten mee gegenereerd worden om nieuwe regeltjes te verzinnen. Daarom zal dit soort nonsens NOOIT ophouden en glijden we steeds verder af naar een samenleving waar niemand meer eigen verantwoordelijkheid hoeft te nemen en ook niet meer kan nemen.
lemans96 zegt
@luxaeterna: “…En ja, dan kom je op een punt dat het grote Europa zijn macht laat zien.”
Een macht die ze niet via mijn mandaat hebben verkregen maar keihard bureaucraties naar zich toe hebben getrokken.
Als men mij dit gaat opleggen, dan ga ik er voor zorgen dat ze daar heel veel spijt van krijgen…
luxaeterna zegt
Mag er van mij gerust komen. Je mag maximum 120 of 130, een paar Duitse baantjes uitgezonderd. Waarom zo de Focus van Jos dan 185 moeten kunnen halen?
Iedereen die ooit al gepakt is voor dronken rijden een alcoholslot, en in elke wagen software die zorgt dat de maximum snelheid overal met maximum 15km/u overschreden kan worden.
Enkel voertuigen voor de hulpdiensten onbegrensd.
Spuit jullie gal al maar.
6cylinder zegt
@luxaeterna: Meh doe mij die chip maar.
Ik voel me zo onveilig nu de overheid nog niet 24/7 weet waar ik ben!
2800cc zegt
@luxaeterna: ja met mensen zoals jij valt gewoon niet te kletsen, waarschijnlijk ben je ook streng gelovig..
Maar dit systeem gaat er dus niet komen en weet je waarom, omdat er dan geen geld meer valt te verdienen aan snelheidsovertredingen, maar daar zal die kneus die dit plannetje bedacht heeft nog niet over na hebben gedacht, dat doen dat soort lui namelijk niet; vooruit denken..
–
Zelfde met verlichting lamgs de snelweg, eerst voor miljoenen nieuwe lichtpalen plaatsen om er vervolgens achter te komen dat er geen geld is om ze ook aan te zetten, gevolg.. ze staan nu uit..
luxaeterna zegt
@2800cc: Ik geloof in geen enkele religie… Het gaat mij erover dat 1) je uitzonderingen daargelaten nergens sneller mag dan 130 en 2) de gemiddelde gezinswagen 180km/u haalt. Wat is daar dan het nut van? Dat is gewoon koren op de molen van Europa.
sacha zegt
@luxaeterna: Met de hamer uit mijn gereedschapskist kan ik ook iemand doodslaan. Wat is daar het nut van? Ook maar verbieden dan?
2800cc zegt
@luxaeterna: omdat je zelf bepaalt wat je doet; of je je keurig aan elke regel wilt houden of niet..
–
Straks gaan ze nog zeggen: “je mag niet meer verdienen dan het minimumloon +5% daar moet je prima meer rond kunnen komen”
Of breng ik nu iemand op ideeen?
lemans96 zegt
@luxaeterna: Wel eens gehoord van actieve veiligheid? Probeer bijvoorbeeld eens om met een auto, die max. 130 haalt, even snel een vrachtauto in te halen die vervaarlijk slingert. Of om een zware last te trekken met een auto die net genoeg vermogen heeft om tot de 130 te komen…
Figuren als jij zijn de engsten: onwetend en meegaand. De besten voor elke vorm van totaliratisme.
Esprit_de_Flandre zegt
@luxaeterna: Volledig mee akkoord. Begrens gewoon elke auto op 150km/h. Snel genoeg om indien nodig stevig in te halen. Alles daarboven wordt toch niet gebruikt door 99% van de mensen. En die ene procent die het wel gebruikt zijn gewoon een beetje achterlijk…
Dat gezegd zijnde, er zou dan wel een systeem in moeten waardoor je het kan uitschakelen op circuit. Zo kunnen alle M/AMG/RS/… liefhebbers toch nog hun pleziertje hebben…
autobart zegt
@luxaeterna: Vraag jij je ook niet af of het nut heeft om te leven dan? Als je je altijd aan alle regeltjes houdt en niet meer doet dan nodig is, wat is er dan nog aan plezier te beleven?
audifreak zegt
@luxaeterna: Je doet je naam in ieder geval geen eer aan.. volgens mij is bij jou het licht definitief uitgegaan als ik deze steunbetuiging aan de volledige inperking van de individuele vrijheid van de burger achter het stuur zo lees.
lemans96 zegt
@audifreak: Je zult dan dus ook wel waardering hebben voor totalitaire doctrines als het nazisme, communisme en mohammedanisme? Luisteren naar de grote leiders zul je !
audifreak zegt
@lemans96: Haha, volgens mij reageer je op de verkeerde persoon!
lemans96 zegt
@audifreak: Oops. Klopt, sorry. ;-)
notsobig zegt
@luxaeterna: Jij zit hier op Autoblog omdat? Je lijkt me niet echt een auto liefhebber?
Misschien past karkamelblog je wat beter…
faalhaas zegt
De vrijheid van een stok of een gebalde vuist in je anus…
guusboum zegt
Hmmm, en als dit nou een straf wordt voor mensen die veel ongelukken veroorzaken? Ik bedoel, je gooit niet iedereen de cel in zodat je zeker weet dat ze in de buitenwereld geen misdrijf begaan…
rovalo zegt
Hallo! Is ’t vandaag 1 april ipv 1 september?
nickmercedes zegt
En als je wil inhalen kan het niet meer omdat je auto begrensd is….
En ja inhalen blijft nodig omdat er altijd een paar oude mensen ofzo zijn die 100 gaan rijden als je 120 mag want ‘oo het is zo gevaarlijk’ ofzo..
Ja dat is lekker veilig..
gerritdriessen zegt
Laat ze lekker doodvallen daar bij de europese commissie
pet2r zegt
of je bént aan het inhalen. Staat er een bord, paf, gaat je auto op de rem staan. Mooi toch !
Jah, dit komt de veiligheid zeker ten goede.
rufctr01 zegt
Hoe moet de EU , of NL,dan de begroting rond krijgen?? 90% loonbelasting gaan heffen?
MARS zegt
Jongens, neem nog een hapje brood…
ruudw zegt
Gewoon een sticker over de camera en klaar is kees. En bijna alles is natuurlijk te hacken
j00rs zegt
@ruudw: Precies, als dit er ooit echt komt weet ik al wat voor een bedrijf ik ga beginnen.
flyingd zegt
Ik Quote mezelf met mijn reactie op de busjes begrenzer:
“Heel slim van de politiestaat Europa. Je burgers moet je beschermen, en dat doe je door ze van hun vrijheid en keuzes te beroven. Maar dit is pas het begin. Een opstapje naar de toekomst.
Vrachtwagens reden te hard. Dus begrenzer er op
Busjes rijden te hard, Dus begrenzer er op
Personenauto’s rijden te hard , Dus….. see the point?!!”
stijnl zegt
Sjonge jonge hebben ze niks te doen daar ofzo
heidekonijn zegt
@stijnl: Tuurlijk wel : gratis geld graaien. En als er ongewenste aandacht komt, gooien ze zo’n balletje het publiek in. Verdeel en heers. Werkt al duizenden jaren.
2800cc zegt
@heidekonijn: ik geloof echt, dat als ze hier mee doorgaan we binnen niet al te lange tijd volks opstanden krijgen.. het wordt steeds erger, het is bijna lachwekkend als het niet zo triest zou zijn..
6cylinder zegt
Gaan we straks dan discussiëren over leraren bewapenen met Kalasjnikovs? Gaat namelijk ook nooit gebeuren.
notsa zegt
Dit kan toch nooit in Nederland komen, dan verdienen ze in Den Haag niet genoeg aan snelheidsovertredingen…
fant zegt
Ja, dat werkt ook lekker met die Nederlandse borden natuurlijk:
“130
Tussen 8:36 en 18:27
Bij volle maan
Zonder neerslag
Als Pluto en Saturnus op één lijn staan”
Dat moet dat ding dan allemaal gaan lezen en begrijpen? En hoeveel verkeerdsdoden gaan we hiermee verhelpen? Alsof je iemand niet dood kunt rijden met 113km/u…
ciocat zegt
Da is er straks zeker een gat in de begroting wegens minder boetes..
heidekonijn zegt
Keiharde logica :
1. Aan 0km/u vallen er 0 verkeersdoden en is er 0 vervuiling door verkeer.
2. Hoe sneller de verkeersstroom, hoe beter de economie.
Laten we nu eens een Europees referendum houden en beslissen wat we willen voor de komende 20 jaar ; geld om eten te kopen of 0 verkeersdoden. Even met het hakbijl door de hypocritische stellingen en kiezen. Wat een tijd zullen we besparen als we het er 20 jaar niet meer over moeten hebben.
Mogelijke tip voor mensen met een fetisch voor verkeersdoden en vervuiling : de beste preventie hiervoor is het verwijderen van het menselijk element op aarde. Begin bij jezelf zou ik zeggen. Iedereen vaart er wel bij.
fimo zegt
Ik word hier zo moedeloos van. Wanneer houdt de betutteling op? Verantwoordelijkheid gewoon bij het individu en een overheid die verantwoording aan het volk aflegt ipv van andersom. Is dat zoveel te veel gevraagd? Lijkt me basis toch?
Volksopstand lijkt me na het zoveelste belachelijke idee wel op zijn plek, maar we laten ons mak in een keurslijf persen. Ik mijzelf incluis.
Maar waar moet je als burger beginnen? Help!
oxymoron zegt
@fimo: Dit voorstel lijkt een logisch gevolg van veel kijken naar programma’s als Blik op de weg en Wegmisbruikers. Een wegbeheerder streeft naar een rustig verkeersbeeld, zonder ongelukken en met een constante doorstroming. Als dat niet lukt op vrijwillige basis, ook niet met verkeersborden en nadrukkelijke repressie in de vorm van politie en camera’s, kom je uit op verdergaande technische oplossingen. Als de mensen niet willen meewerken, dan de vervoermiddelen maar. Zo gezien roepen we de betutteling zelf over ons af. Zoals luxaeterna hierboven om 12:25 al schrijft: “.. onze wegen [zijn] niet gemaakt om rijplezier te bieden. Circuits zijn er voor rijplezier. Wegen moeten er op gericht zijn om zo vlot en veilig mogelijk van A naar B te gaan.”
Of ik het er mee eens ben is vers twee. Maar begrijpen waar het voorstel vandaan komt kan ik wel.
fimo zegt
@oxymoron: Ik snap je reactie, maar ben het niet geheel met je eens. Wegbeheerder is verantwoordelijk voor overzichtelijke en kwalitatief goede wegen. Pertinent niet voor veiligheid. Daarvoor is zijn invloed te beperkt.
Probleem is dat we de verantwoordelijkheid niet bij individu (durven te) leggen en stellen daarom een instituut verantwoordelijk.
Daarbij komt dat je niet alle risico’s moet willen afdekken. Dat is simpelweg te kostbaar. (in geld, tijd, frustratie etc.)
eqaulo zegt
Snelheid maakt geen doden, het is het gebrek aan rijkunde en snel rijden dat daarvoor zorgt. Bij veel dodelijke ongevallen komt er zelfs geen snelheid aan te pas en heeft het vooral met onkunde/onoplettendheid te maken.
Ikzelf ben woonachtig in België en hoor veel jonge mensen klagen over hoe “moeilijk” het rijexamen is terwijl je er eigenlijk helemaal niks moet voor kunnen, in mijn ogen dan. Stel me dan ook vooral vragen bij de rijopleiding. Waar ik woon heb ik het gevoel dat de mensen niet eens beseffen dat ze in de auto zitten, het is meestal belangrijker om andere dingen te doen terwijl ze achter het stuur zitten, maf gewoon. Een actieve rijhouding is de meesten spijtig genoeg vreemd.
En alles wordt gedaan onder het motto “het is voor de veiligheid” terwijl het vaak gewoon geld moet opbrengen, beetje triest van onze “leiders” kuch*
pagani86 zegt
Wat heeft het voor nut gehad om onze snelwegen naar 130 km/h te verhogen…. Dat zou dan geld verspilling zijn geweest.
mashell zegt
@pagani86: dat klopt dat was geld verspilling, maar heeft de VVD wel aan de verkiezingsoverwinning geholpen. Daar ging het om. Wat je daar van krijgt zie nu. 15 miljard bezunigen, nee 18 miljard, nee nog 6 miljard meer. Maar de JSF die komt er gewoon.
lemans96 zegt
@mashell: Oooh, de JSF ! Haat ! Wapemtuig ! Haat!
Nee, laten we onze luchtmachtpiloten lekker met 30 jaar oude F-16’s rondfladderen…
azenomei zegt
Wat een droeftoeters daar in Brussel.
mikex zegt
Aan de Eurocraat die met dit voorstel op de proppen gekomen is.
Welke lobbygroep heeft u gepaaid ?
We vinden makkelijk een statisticus die de uwe tegenspreekt.
Hebt u zich al afgevraagd hoeveel mensen er degelijk kunnen rijden ?
Ik vermoed dat u overtuigd bent dat het behalen van het rijbewijs een garantie
is dat de bestuurder weet hoe ten allen tijde zijn wagen onder controle te houden ?
Zelfs al beperkt men de max. snelheid tot 90 km/u, dan nog zullen er verkeersdoden vallen.
Bestuurders zullen (nog meer) activiteiten (sms, email, facebook, …) doen die niets te maken hebben met geconcentreerd en actief rijden.
Waarom zouden we niet simpelweg 1 max. snelheid overal hanteren … 50 km/u bvb. ?
Dan nog ga je kunnen zeggen dat er verkeersdoden vallen door snelheid.
Ik zou het niet kunnen verwerkt krijgen dat iemand mijn zoon of mijn vrouw doodrijdt, maar laat de mensen opnieuw meer hun verantwoordelijkheid opnemen ipv de hele bevolking telken male als 1 grote kudde tussen 2 lijnen te laten lopen en murw te slagen.
Neem willekeurig 100 burgers en laat die met hun wagen een uitwijkingsmanoeuvre doen voor bvb. een kind die plots de straat opkomt rennend achter zijn bal of bvb. een hond die plots de snelweg oploopt.
En dit alles binnen de vooropgelegde snelheidsbeperkingen en zelfs tegen lagere snelheden dan toegelaten.
Het zal vrij confronterend zijn beste Eurocraat.
En ook eens iets anders dan “blik op de weg” die helemaal niet representatief is voor al de onkunde op de openbare weg.
Investeer in opleiding.
Integreer sensibilisatie, wagenbeheersing, … in de rijopleiding want rijden is een vak.
Zorg dat onze nieuwe bestuurders zich bewust zijn van het wapen dat ze in handen krijgen VOORDAT ze de weg opgaan.
Laat ze na het behalen van hun rijbewijs na 2 jaar en na 4 jaar terugkomen voor een praktijktest.
Laat de “rotten in het vak” die recidiveren opnieuw hun rijbewijs afleggen.
De rijopleiding zal veel duurder worden, maar wat is 1000 EUR of zelfs 2000 EUR tegenover een mensenleven?
Vraag zelfs 2500 EUR en steek 500 EUR ervan in het slachtofferfonds.
En ga zo maar door met voorstellen die mijn inziens veel constructiever zijn dan 1 onnozele en goedkope 1liner.
Maar dit alles is arbeidsintensiever en minder “politiek zichtbaar” dan “alle auto’s krijgen een snelheidsbegrenzer” niet ?
MLTB zegt
@mikex: Postzegeltje d’r op en opsturen naar het Rijk die handel. Goede argumenten, geef je volkomen gelijk.
jayk zegt
Als dit echt ingevoerd zou worden verhuis ik naar amerika
the-budel-guy zegt
@jayk: want in murica kan je wel hard rijden….
Maar eerlijk gezegd zou ik sowieso al naar Amerika willen verhuizen :P
bozewolf zegt
@jayk: kun je beter ergens ander heen want daar zijn ze over t algemeen niet heel mild voor speeders.
bozewolf zegt
Idioot plan. Dit soort mongolenideeen worden bedacht, maar het duurt wel maanden en meerdere rechtszaken voordat we in NL een Belgische kopschopper kunnen berechten, want meneertje wilde niet uitgeleverd worden.
Hebben we daar nou èèn Europa voor? Ondertussen stroomt het Roemeense zigeunerkampertuig hier wel binnen, maar in Brussel fantaseren ze over automobilisten in een keurslijf.
Ik ben helemaal pro-Europa, in principe, maar de laatste jaren ben ik nogal gedesillusionerd geraakt door wat er wel en niet wordt gedaan. Zon soort mongolenidee zal eens de laatste druppel zijn.
Je kan sowieso beter al die drankrijdende oostblokkers van de weg af plukken ipv zon debiel begrenzeridee.
rob68 zegt
Goed plan, auto industrie dondert inelkaar maar dat geeft niet want ik werk daar niet .
Gezondheidszorg wordt ook aardig werkeloos als er geen ongelukken gebeuren (not my problem)
Politie kan ook een paar duizend man ontslaan (geeft niet zijn toch rotzakken) .
Wat ik zeg ,
goed … eh…plan….
spylegion zegt
Dit plan komt er nooit doorheen; Stappen de Duitsers namelijk meteen uit de EU..
hanzel zegt
Rij ik vorige week over de A4, in de richting van een niet nader te noemen dorp met een uit de hand gelopen hobby voor vliegtuigen, in mijn elektronisch begrensde auto met zelflezende snelheidsbordencamera word ik binnen 3 seconden met grof geweld heen en weer gerammeld omdat rijkswaterstaat zelf niet weet hoe hard er ter plekke gereden mag worden, in het geschud ontwaar ik ik 3 borden met tegensprekende snelheden, 70 (matrix) 80 (rond bord met rode rand) en 130 (idem bord) in nog geen 50 meter van elkaar ???
OT
Mocht dit een feit worden dan voorzie ik nog grotere veranderingen in de automobiel industrie, zwaait alvast naar o.a Ferrari Maserati e.d merken, die toch hierdoor een groot klantenbestand zien verdwijnen als sneeuw voor de zon.
fastshifter zegt
Dat gebeurt nooit: kost de staat veel te veel aan boeteinkomsten ;-)
wimbers zegt
natuurlijk weer een geniaal stuk bewijs van gebrek aan focus en gevoel voor prioriteit in brussel…
Alle aandacht zou nu moeten gaan naar het goed opzetten van de interne kostenstructuur. het creeren van acceptatie binnen Europa, en het terugbrengen van alle tekorten.
r*kprojecten zoals deze hebben voordat dit nieuws ons bereikt al miljoenen gekost die voor veel betere dingen kunnen worden gebruikt.
ezrider zegt
Het is de discussie niet waard eigenlijk, dit voorstel gaat het nooit halen natuurlijk.
Het zou de volledige automobielindustrie om zeep helpen, en Europa in zijn kielzog meesleuren. Jammer dat die dure euro-ambtenaren zich bezighouden met volstrekt onhaalbare wetsvoorstellen.
driescuit zegt
Ik zie de snelheids – chip”tuners” al als paddestoelen uit de grond verrijzen
xjs678qr zegt
Ik ben hier helemaal voor, mits enkele ondersteunende maatregelen: verhoging naar 150kmh beperking op autosnelwegen, afschaffen van zones 30 en 50 op wegen bedoeld voor doorgaand verkeer en dan nog het verplichten van een dynamische CC met lane assist en dode hoek sensor…
zelfrijikeenbarrel zegt
autorijden wordt wel lekker makkelijk. Geen cruisecontrol meer nodig, gewoon een baksteen op je gaspedaal en altijd de max snelheid rijden…
v12biturbo zegt
No way