Jazeker, je krijgt nu vier jaar ‘fabrieksgarantie’ op je nieuwe Audi.
Nog niet zo heel erg lang geleden, was garantie nog een bijzonder item. Veel mensen kochten hun auto particulier en auto’s waren niet al te best. Ja, we kunnen nu klagen over issues, maar vroeger was het echt niet beter.
Garantie
Veel auto’s bevonden zich na 5 jaar al in staat van ontbinding en als je het niet aanpakte, was het een paar jaar later klaar. Mede dankzij de komst van de Japanse auto’s ging het in een stroomversnelling. Qua garantie was het vrij eenvoudig. De meeste automerken gaven één jaar fabrieksgarantie. Japanse merken hadden vertrouwen in eigen kunnen en boden maar liefst 3 jaar garantie aan.
2 jaar is minimaal
Anno 2020 is het heel anders gesteld met garantie. Vanauit de EU is bepaald dat 2 jaar garantie het minimale is. Dus elke fabrikant biedt sowieso 2 jaar garantie, nu zijn er veel uitzonderingen. Kia en Hyundai bieden maar liefst 7 jaar fabrieksgarantie.
24 maanden Audi fabrieksgarantie verdubbeld!
Audi leverde voorheen die 24 maanden, maar heeft de periode verdubbeld. Dat geldt voor alle Audi’s met benzine- of dieselmotoren. De garantie wordt doorverkocht als je de Audi na twee jaar vervangt voor een andere auto. De tweede eigenaar kan er dan ook aanspraak op maken. Ook mobiliteitsservice zit er bij. Kortom, op zich een keurige regeling. De enige kanttekening is het maximaal aantal kilometers dat je mag rijden om aanspraak te maken: 100.000 km.
Alleen 48 maanden Audi fabrieksgarantie op benzine en diesel
Ook is het vreemd dat Audi het alleen aanbiedt voor benzine- en dieselauto’s. Over gas (A3 g-tron) wordt met geen woord gerept, maar dat is logisch want op dit moment zit er geen gasstoker in het leveringsgamma. Wel over elektrisch: die hebben standaard zes jaar garantie (en onderhoud) al bij de aanschafprijs inbegrepen. Dat pakket bestaat uit zes jaar onderhoud (incl apk), 8 jaar garantie op de accu en 2 jaar fabrieksgarantie op de rest van de auto.
Extraatje
Wel even om iets mee rekening te houden: de garantie wordt door Pon gegeven als extraatje. Dus het geldt niet voor een Audi die je zelf importeert. Het is dus 24 maanden fabrieksgarantie plus 24 maanden dekking van de importeur, niet van de fabriek.
Vergoeding
Ook moet je de reparatiekosten in het buitenland eerst voorschieten in jaar 3 en 4. Als men vindt dat het een garantiekwestie betreft, krijg je je geld terug. Kortom, dit kan een waardevolle toevoeging zijn. Zeker na veel dieselgate, TSI olieverbruik, ketting-issues en transmissie-problemen. Lees de garantievoorwaarden dus even goed door, maar als je niet te veel kilometers maakt, is het een prettige toevoeging die extra peace of mind geeft.
SpiderIV zegt
Garantie in combinatie met de firma PON ????? Vreemde match
dees zegt
Garantie op alles behalve slijtage onderdelen, oftewel alles.
grasvreter zegt
Ik heb bij Ford zelfs moeilijk moeten doen over de cd speler die er binnen 2 jaar mee ophield. Het is echt sneu.
Collega had de versnellingsbak van zijn Up met 2.5 jaar en 25k km naar de knoppen. Slijtage. Jammer joh. Ja je kan door fout gebruik een versnellingsbak slopen, maar je kan ook een constructiefout in je versnellingsbak hebben. Jou woord tegen dat van hun.
karhengst zegt
Dat is toch wel voer voor de rechtsbijstand lijkt me? Volgens de in Nederland geldende wetgeving heb je op z’n minst een tegemoetkoming te verwachten wanneer iets de geest geeft en het nog bij lange na niet de leeftijd heeft gehaald die “redelijkerwijs” te verwachten is.
Dat een versnellingsbak er met 2,5 jaar onderuit valt is niet de te verwachten levensduur. Tenzij het een DSG was natuurlijk ;-)
soundgarden zegt
@karhengst: knul.. Je moet ook de natte DSG hebbrn, nooit geen problemen..
karhengst zegt
knul.. woosh
breakingpoint zegt
Meer verkoop. Plus langere klantenbinding; AKA meer onderhoudskosten bij de officiële dealer. Zodus meer inkomsten. Combineer dat met veel kleine lettertjes ivm “garantie” en je hebt een zeer winstgevende formule.
berlinetta zegt
Garantie wordt ook vaak verrekend in de verkoopprijs. Het is inderdaad vaak een simpel rekensommetje.
flex01 zegt
@breakingpoint: eerste 4 jaar verplicht onderhoud uitvoeren bij de dealer. Kassa
mashell zegt
Het ging natuurlijk ongeveer zo… ongeveer een maand geleden, bij een brainstorm op het Pon kantoor, een ambitieuze jonge dertiger, hoewel voor zijn functie niet vereist netjes in jasje en dasje die hardop dacht: als we toch alle garantieclaims afwijzen dan maakt het toch helemaal niet uit hoelang we “garantie” bieden? Als we meer “garantie” bieden dan BMW en Mercedes, trekt dat misschien wat kopers over de streep.
bastiaanhd zegt
@mashell: lachen
moveyourmind zegt
“Ook moet je de reparatiekosten eerst zelf betalen. Als men vindt dat het een garantiekwestie betreft, krijg je je geld terug.”
Hoop dat je mooi kan fluiten als je daar in trapt…
Dutchdriftking zegt
Tja, vooral het éérst zelf betalen is nogal een dingetje. Als je motor in elkaar hoest mag je dat dus eerst even voorschieten? Lijkt mij niet.
rutgerg zegt
@dutchdriftking: kan Pon daarna veel makkelijker zeggen, nee dit is geen garantie helaas. Ze hebben het geld al binnen. Als ze t andersom doen moeten ze t nog maar zien te krijgen natuurlijk. Ik vind dit wel een rare en tricky voorwaarde hoor… zeker met een bedrijf met zo’n reputatie als Pon
mashell zegt
Vanuit Pon gezien is zelf voorschieten anders een heel logische invulling van “sigaar uit eigen doos”. Maar als je het als garantie wil verkopen wel uiterst slechte marketing.
harrie zegt
Garantie op ellende.
nord zegt
Op mijn Alfa Giulia QV zit 3 jaar fabrieksgarantie en je krijgt na 3 jaar de optie om nog eens 3 jaar erbij te kopen voor 1700 CHF tot 240000 km.
leonlampe zegt
@nord: dat geld alleen in Zwitserland?
nord zegt
Volgens mij in heel Europa.. bovenop ook gratis service 5 jaar tot 100000 km. Je betaalt alleen olie en andere vloeistoffen.
mcshine zegt
Als je de harde plastics in de interieurs tegenwoordig bekijkt verwacht je ook weinig garantie claims op je falende soft touch materialen…..
Robert zegt
Niet geheel toevallig is de garantietermijn gelijk aan de looptijd van de meeste leasecontracten.
Een T(F)SI met 10-15000 km per jaar kan na vier jaar nog prima rijden, maar de meeste ellende begint pas ná het moment van die eerste vier jaar of ca. 80.000 km
flutterby zegt
Garantie is toch helemaal niet premium?
Pascal zegt
“Als men vindt dat het een garantiekwestie betreft, krijg je je geld terug.” In het geval van Pon weten we uit ervaring dat dat “nooit” betekent, alles is volgens Pon immers een ‘producteigenschap’; zelfs wanneer Audi in Amerika al veroordeeld is om precies datzelfde probleem wel gratis op te lossen doen zij nog steeds of hun neus bloedt. Dat is dus lekker goedkoop uitdelen! Ik vraag me af wie hier serieus nog intrapt.
Robert zegt
@Pascal: de meeste leasemaatschappijen slikken dit klaarblijkelijk nog als zoete koek.
Maar je hebt zeker een punt. Voor zaken waarvoor in Duitsland officiële terugroepacties en coulanceregelingen in het leven zijn geroepen betekent dat nog niet dat Pon die klakkeloos 1 op 1 zal overnemen. Heb het helaas meerdere keren zien gebeuren; gelukkig zelf niet meegemaakt.
karhengst zegt
Die zijn waarschijnlijk groot genoeg om andere voorwaarden te kunnen bedingen. Eenmaal uit de lease komt de auto in handen van de particulier die natuurlijk wel gewoon keihard genaaid wordt. Dat maakt echter niet uit want de auto is toch al op de markt gebracht en daarmee het marktaandeel zeker gesteld.
saxoke zegt
Pon die garantie geeft. Punt
bitd zegt
Meestal bij de Import was het al 5 jaar en 100k-125k km
rutgerg zegt
Er was toch eens het verhaal dat Pon haar auto’s bij de fabriek goedkoper inkoopt zonder de fabrieksgarantie, en daarom zo moeilijk deed over claims. Omdat Pon dus zelf opdraait voor de kosten. Mensen die in Duitsland hun auto’s (ook Nederlandse auto’s) brachten werden gewoon gerepareerd zonder gemor, waarna de factuur automatisch naar Pon ging verwacht ik…
Iemand enig idee of dit echt zo is?
melkkoe zegt
2 jaar garantie is meer dan genoeg.
Vechten om garantie met een importeur is slecht voor de bloeddruk.
Als de garantieperiode voorbij is, weet je zeker dat je gewoon mag betalen. Hoef je ook niet perse terug naar de merkdealer
mopar zegt
Voorsprong door techniek…al hebben ze er bij Audi niet het vertrouwen in dat die techniek het langer dan 2 jaar kan volhouden.
Dit lijkt me een gevalletje van “leuk op papier”, maar om in de praktijk te moeten knokken om te bewijzen dat iets ook echt onder garantie behoort is verre van gemakkelijk, zeker bij die aasgieren van Pon.
flyerbunch zegt
Klinkt meer als mensen blijmaken met een dooie mus! ?
powerblue zegt
Kia en Hyundai hebben géén 7jaar fabrieksgarantie maar ook 2 jaar. Na de verplichte 2 jaar is er 5 jaar garantie. Dit is (zeker juridisch) heel wat anders dan fabrieksgarantie.
LaLancia zegt
Audi’s hebben geen fabrieksgarantie in NL. Pon koopt dit namelijk af, en krijgt dan een leuke korting op de geïmporteerde auto. Dus de 2 jaars importeursgarantie wordt met nog eens twee jaar verlengd.
monsieurleloure zegt
Tot 100.000km, Precies daarna kun je die Audi wegflikkeren.
Blijft een lachwekkend merk.
Evengoed ben ik fan want het blijven heerlijke auto’s
SimonMc zegt
@willeme: Geeft Hyundai geen 5 jaar garantie?
oxidizers zegt
Waarom zou je zo’n auto kopen? Je leased een audi.
refher zegt
Mijn A7 waar een groot gedeelte van de bak, luchtvering, vliegwiel, airco van vervangen moest worden bij tussen de 100.000 en 110.000 kilometer, De A4 van een vriendin van mij met een bak die niet meer wilde schakelen (120.000 km), De A6 van een andere vriend van mij die een elektrisch probleem heeft dat de dealer niet kan oplossen….
Alle auto’s gekocht bij een officiële dealer en in alle gevallen een geval van helaas pindakaas. “U rijdt een Audi, meneer, dan kunt u wat hogere onderhoudskosten verwachten”. “Garantie” en dealerservice is bij Audi bizar slecht. Nul coulance en nul schuldgevoel c.q. medeleven. Wel enorme werkplaatsrekeningen.
Laten we netjes blijven. Alle VAG-producten zijn in onze vriendenkring inmiddels taboe. We hebben het er gewoon niet meer over; zijn er helemaal klaar mee. Veel mensen zijn Ford (!!) gaan rijden en die lijken tot nu toe heel te blijven; hierbij wel aangetekend dat men auto’s met een handbak zoekt; ook wanneer dat betekent dat er geen nieuwe auto gekocht (kan) wordt(en) en een jong gebruikt exemplaar een oplossing moet bieden. Meestal komen die uit Duitsland.
Zou dit er wat mee te maken kunnen hebben dat de verkoop van nieuwe auto’s momenteel moeizaam zo verloopt, maar de verkoop van gebruikte auto juist in de lift zit? M.i. zou het zo maar kunnen.
rutgerg zegt
@refher: van Audi naar ford… niet de meest voor de hand liggende keuze. Zeker van een A7 niet…
refher zegt
Jongens, zeg het maar, het is misschien wel een goede vraag voor een “aankoopadvies”. Een representatieve diesel met 6 cilinders en een handbak is niet meer te krijgen. Dus dan kom je in de categorie auto’s van Passat, Mondeo of Superb terecht. Auto’s die kraak nog smaak hebben maar waar je in ieder geval een kans hebt dat de zaak heel blijft.
Zelf heb ik voor een Focus ST gekozen. Doordat die redelijk licht is, merk je het gebrek aan vermogen niet zo, maar hij gaat wel goed de bocht om. Wanneer ik ruimte nodig heb, kan ik altijd nog een andere auto pakken. Dus tsja…..
Bovenstaande A4 is voor een BMW 320 ingeruild, de A6 voor een Mustang en ik was nog een andere vriendin vergeten met een Q5 (stuurinrichting, verlichting voor, dynamo vervangen) die nu een Puma gaat kopen; zo’n ding met een 1 liter torretje.
De lijst van andere tegenvallende VW-producten is te lang om hier te behandelen. Bottom line is dat heel veel mensen in mijn vriendenkring een product van de VAG-groep reden en eigenlijk is inmiddels iedereen over gestapt op wat anders; een enkele Porsche daar gelaten.
melkkoe zegt
De crisis heeft er bij de vriendenkring dus ook flink ingehakt?
Van A7 naar ford met handbak doe je niet vrijwillig