De meerderheid van de Tweede Kamer vindt het een puik plan om een kentekenplicht in te voeren voor tractoren.
Het zal niemand ontgaan zijn dat boze boeren de laatste tijd nogal wat overlast hebben veroorzaakt met hun tractoren. Stelletje aandachtstrekkers. Oké, sommigen hielden het gewoon netjes, maar er waren ook boeren die het te gortig maakten. Het is alleen een beetje lastig iemand op de bon te slingeren als er geen kenteken genoteerd kan worden.
Daarmee komt er weer een eeuwenoud oud vraagstuk op tafel: moet er niet een kentekenplicht komen voor tractoren? Volgens de meerderheid van de Tweede Kamer is het antwoord hierop: ja. Tot de partijen die dit een goed idee vinden, behoren onder meer D66, de VVD, de PvdA, GroenLinks en SP. Het CDA is er nog niet helemaal uit. Ze willen die arme boeren namelijk niet nog verder op kosten jagen met APK-keuringen en dergelijke.
Het debat over de kwestie vindt vanmiddag plaats. Zoals het er nu voor staat komt het voorstel zonder problemen door de Tweede Kamer en moet alleen de Eerste Kamer nog akkoord gaan. Het gaat dan nog wel even duren voordat de kentekenplicht ook daadwerkelijk ingaat. Dat zal namelijk pas vanaf 1 januari 2025 zijn. Voor die tijd kunnen er nog heel wat snelwegen geblokkeerd worden.
vingers zegt
Ongelofelijk dat dit zo lang geduurd heeft. Jarenlang heeft ieder 16 jarig jochie (meisje) 50 ton wat 50km/h kan gaan onder hun kont kunnen hebben zonder enige vorm van regulatie.
pomoek zegt
@vingers: voor mij nog altijd een raadsel waarom er zo weinig ongelukken gebeuren met tractoren en kinderen in bakfietsen. Je zou verwachten dat er dagelijks wel vreselijke ongelukken mee gebeuren. Gelukkig valt het
wel mee(?)
robert110 zegt
@vingers: Zonder enige vorm van regulatie? Boven op de normale regels waar iedereen zich aan moet houden is er nog een enorme stapel regels die specifiek voor landbouwvoertuigen zijn, en als je daar niet aan voldoet ga je gewoon op de bon.
Daarnaast is er al een aantal jaar een volledig rijbewijs (daarvoor was het een certificaat van bekwaamheid) verplicht voor het besturen van een landbouwvoertuig.
brammetjedeb zegt
@robert110: blijft een 16 jarige…
lekbak zegt
@brammetjedeb: de jongens die op hun 16e op de trekker zitten doen dat meestal al vanaf hun 5e. Die kunnen zeker zo goed sturen als de betere vrachtwagenchauffeur en hebben ook inzicht.
Dat er zeer weinig ongelukken gebeuren is wel een teken dat het gewoon verantwoord is.
bmwx5m50d zegt
@brammetjedeb: trekkerchauffeurs hebben meestal meer inzicht dan de gemiddelde automobilist, ook de 16 jarige hebben gewoon goed inzicht
deora zegt
@robert110: ik heb dat certificaat ooit ook gehaald. Een middag met een kleine trekker en kiepwagen wat rondjes rijden op een parkeerplaats. Dus dat stelde weinig voor. Nu met het rijbewijs is het beter geregeld.
gwnbmw zegt
@vingers: die dingen mogen maar 25km/u, ze mogen een 80 weg niet op en in de stad hebben ze toch niks te zoeken. In de dorpsstraten passen die dingen uberhaupt niet. Ook moet je al jarenlang gewoon een volledig rijbewijs halen (T) om een landbouwvoertuig te mogen besturen. En een normale trekker kost je gauw richting een half miljoen euro, wat die gasten ook dondersgoed weten. Die doen echt wel normaal met die dingen.
Dickie zegt
@gwnbmw: €80.000-300.000 half miljoen ga je niet halen zelf niet met een Dikke Fendt,
jens28 zegt
@vingers: straks kunnen die jochies nogsteeds op dit matriaal rijden, de reden dat er zo weinig ongelukken gebeuren is omdat we gewend zijn aan de machines, we veel ervaring hebben met de omvang, gewichten en risico’s die er bij komen kijken. Het plus puntje voor ons is dat we straks pver alle N wegen mogen! Scheeld ons een hoop tijd,?
srt8tukker zegt
@vingers: hoezo? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/rijbewijs-tractor-of-trekker
kniesoor zegt
Qua pas in 2025 ingaat : mooi, dan kan de TK proberen voor die tijd de oorzaak van het problem, dat de boeren hebben, op te lossen. Oorzaken wegnemen is altijd beter dan gevolgen bestrijden, nietwaar ?
diablogt zegt
Mag ik ‘eigen schuld dikke bult’ zeggen? Ja, dat mag ik.
dracae zegt
@diablogt:
Dat is ook wat ik dacht, zonder het vervelend te bedoelen. Zoals iemand hierboven al schreef, er gebeuren relatief weinig ongelukken met landbouwvoertuigen, dus was er geen reden voor extra regels.
Nu een gedeelte van de protesterende boeren zich hebben misdragen zonder dat ze geïdentificeerd konden worden voor maatregelen is er wel een noodzaak.
Jammer, want weer bureaucratie, maar degenen die daar problemen mee hebben moeten naar de vervelende lui in hun eigen gelederen kijken.
Dutchdriftking zegt
Zelfs in Frankrijk hebben de trekkers een kenteken, vandaag nog invoeren.
robert110 zegt
Ze zijn er al jaren mee bezig, en elk jaar als het bijna rond is wordt het weer uitgesteld. Ik ben benieuwd of het dit keer wel lukt.
Ik ben er persoonlijk wel voor, ook vooral omdat het samen gaat met een snelheidsverhoging van 25 naar 40 km/h. Niet dat we ons nu aan het snelheidslimiet houden maar verzekeringstechnisch is het wel een prettig idee dat het straks gewoon mag.
crashingduke zegt
@robert110: knipogend naar jouw reactie hierboven, dan krijg je zeker heel veel bonnen?
robert110 zegt
@crashingduke: Valt wel mee, voor snelheid schrijven ze niet zo snel. En de rest heb ik altijd wel aardig voor elkaar. Ooit een keer een boete gehad voor 20 km/h te hard en een keer een voor niet afgedekte lading maar daar is het wel bij gebleven. De politie hier in de omgeving is dan ook erg meewerkend en geeft de eerste keer vaak een waarschuwing.
gregorius zegt
Op kosten jagen….. Die gasten worden al zwaar gesubsidieerd en (een gedeelte van hun) zijn de oorzaak van het (teveel) CO2 probleem. Gestoord dat een klein land als Nederland zo groot moet zijn in voedselproductie (en export).
In 1 middagje en 100 euro heb je je tractor op een kenteken. En in een hoop landen hebben tractoren al een kenteken.
hondafiel zegt
@gregorius: Die boeren verdienen hun brood met ondernemen en daar hoort blijkbaar ook de export van voedsel bij. Net zoals wij veel voedsel importeren. Of zit jij iedere avond aan de stamppot?
robert110 zegt
@gregorius: De voedselconsumptie van Nederland is tweemaal zo hoog als de productiecapaciteit van de Nederlandse landbouw. Dat er zo veel geëxporteerd wordt heeft dan ook niet zo zeer te maken met overproductie maar met een ongelijke concurrentiepositie binnen Europa en het idee in Nederland dat voedsel zo goedkoop mogelijk moet.
Daarnaast ligt de tijd dat boeren zwaar gesubsidieerd werden ver achter ons.
gregorius zegt
@robert110: Het gedeelte van mijn reactie op ‘de kosten jagen’ komt voor uit wat in December, na de boeren protesten, wederom in vele kranten stond. Ik quote “De Algemene Rekenkamer becijferde in mei van dit jaar dat tweederde van de Europese inkomenssteun voor Nederlandse boeren naar agrariërs gaat met een bovenmodaal inkomen. Het onderzoek liet zien dat de gelden die Nederland jaarlijks uit Europa ontvangt, grotendeels ondoelmatig worden besteed. Ruim eenderde van de Nederlandse boeren die subsidie ontvangen zou ook zonder die inkomenssteun al bovenmodaal verdienen, terwijl deze subsidiepot er speciaal is om boeren te voorzien van een ‘redelijke levensstandaard’.
Daaraan zou je redelijkerwijs kunnen zeggen dat een relatief logische maatregel om traktoren te laten voorzien van kentekens, niet per se het ‘op kosten jagen’ van boeren is.
En omdat Nederland zo klein is; moeten we efficient worden. Daar is de Nederlandse boer geweldig goed in. Min of meer gedwongen, omdat het anders lastiger is om te overleven. Da’s mooi. Laten we dan vooral efficient produceren wat we nodig hebben.
Nou lees je overal dat vooral koeien veel CO2 per kilo vlees produceren. Goed, kijk ik even naar koeien. Kijk ik vervolgens naar de ‘Beef and lamb’ cijfers, zie ik dat voor Beef, NL ongeveer 370000 ton aan Beef exporteert en 270000 ton importeert. En dat zal vast goed zijn voor de boeren en de economie. Jullie rijden daar straks max 100 km/h doordat NL te veel CO2 produceert; terwijl de koe dus voor een aardig gedeelte verantwoordelijk is en 1 op de 4 koeien dus eigenlijk voor de export aan het boeren en scheten is.
Nu snap ik ook wel dat ik vast ergens misschien fout zit met een berekening en een aanname; maar als 0.6% van de werkgelegenheid boer is (cijfers van CBS) terwijl die een procentueel een hoop uitstoten; moet je toch als land eens gaan nadenken.
(Overigens staat er ook dat Melk en Varkensvlees boeren het relatief ‘slecht’ hebben. Beide stoten veel uit. Misschien daar eerst eens beginnen om die groep om te turnen naar minder belastend en meer winstgevend boer zijn).
robert110 zegt
@gregorius: Het grootste deel van subsidie die de boeren direct kunnen krijgen wordt berekent per hectare, dus dat de boeren met een hoger inkomen meer subsidie krijgen vindt ik niet vreemd, met meer grond is het logisch dat je ook meer verdient. Voor deze subsidie worden wel eisen gesteld aan de boer op gebied van natuur, milieu en vergroening. De hoogte van deze subsidie en de eisen zijn Europese bepaald. Verder kunnen boeren nog wat subsidie krijgen voor groene investeringen. De rest van de landbouwsubsidie dat Nederland vanuit Europa krijgt komt niet direct bij de boeren terecht, hoe dit wordt besteed is ook niet aan de boeren.
Wat betreft de uitstoot gaat het niet om de CO2 zoals jij zegt maar om de stikstofuitstoot, in het geval van de veehouderij spreken we dan van stikstof uit NH3. Vergelijk je dat met de werkgelegenheid van 0,6% dan is dat inderdaad hoog, vergelijk je het met 65% van de Nederlandse grond dat de landbouw in gebruik heeft dan valt het wel mee, zo’n vergelijking is dan ook niets zeggend.
Wat betreft de vergelijking import-export van het koeien vlees sla je wel de spijker op de kop. Wat er in Nederland voldoende geproduceerd wordt moet je niet uit het buitenland halen, zeker niet als je wilt dat de boeren zich aan strengere regelt houden als de rest van Europa.
kobus1967 zegt
@gregorius: net zo idioot als bmw’s en mini’s produceren voor het buitenland of staal voor de export.
Ook de boten met bananen en appels in de haven van Rotterdam die verder Europa ingaan worden meegeteld bij de export.
Overigens blijft 80% van de agrarische export binnen 500km van Nederland, gezien het feit dat we lid zijn van de EU zou je dit ook lokale productie kunnen noemen.
Aardbeien uit Zuid- Frankrijk die in Parijs verkocht worden leggen meer km’s af.
gregorius zegt
@kobus1967: nou haal je wel wat dingen door elkaar.
Nederland die BMW’s en Mini’s produceren voor de export? NL produceert een stuk minder auto’s dan dat NL per jaar aanschaft. Mijn punt gaat voornamelijk over dat NL nu gebukt gaat onder die CO2 in de lucht wat slecht is voor de Nederlander. Ik vraag me af of, per vierkante kilometer aan autoproductie (of eigenlijk, in-elkaar-schroeven van onderdelen), deze sector bovengemiddeld vies is (denk dat het wel meevalt) en ik gok gemiddeld waarde-toevoegend.
Maar staal productie is compleet gestoord. 9000 man die in Nederland in de Staalproductiesector werken; en die sector zorgt voor 7% van de CO2 uitstoot (of meer, als je het berekent op een manier die sommigen eerlijker vinden, maar Tata-steel zelf niet). Van die 9000 man, zullen er zeker 6000-8000 nou niet bovenmodaal zijn en het grootste gedeelte van de waarde-toevoeging zal naar de aandeelhouders van Tata Steel vloeien. Naast een paar pensioenfondsen in NL, zat het voornamelijk niet-Nederlanders zijn. Met andere worden: niet Nederlanders worden rijk ten koste van een gigantische uitstoot in NL.
lekbak zegt
@gregorius: lekker kortzichtig weer. Als we dat staal (van zeer hoge kwaliteit) hier niet zouden produceren dan zouden elders 7000 man dat spul produceren met dito uitstoot.
gregorius zegt
@lekbak: inderdaad. Ergens anders waar de lucht het nog wel aankan. Want in NL is dus gebleken dat er zoveel CO2 de lucht in gaat, dat die paar stukjes Natura 2000 het niet meer op kunnen nemen en dat de mensen dus de te verontreinigde lucht in ademen.
lekbak zegt
@gregorius: het enige wat in Nederland is gebleken is dat we hier beter zijn in cijfers manipuleren. Die natura 2000 gebieden hebben echt geen last, dat is een verzonnen probleem.
Ik ben verre van een “klimaatontkenner” (vreselijk woord) en doe zelf heel erg mijn best om mijn impact zo klein mogelijk te maken. Maar dat hele stikstof geneuzel rammelt wel aan zoveel kanten, dat is echt te bizar voor woorden.
Overigens: zonder geld doe je niks voor het milieu, de staalindustrie is ontzettend belangrijk voor Nederland. Er is veel meer dan alleen die paar duizend man die bij de hoogovens werken. Alleen het feit dat we hier staal produceren en daarmee een stukje minder afhankelijk zijn van China is alles al driedubbel waard.
nietcreatief zegt
@gregorius: ho even, ho even, ho even!
Tata steel IJmuiden heeft de op 2 na laagste uitstoot van CO2 per ton staal wereldwijd. Dus nummer 3 van een paar duizend sites. Van die 9000 eigen werknemers in NL is zo goed als iedereen boven modaal.
Ze zijn daar, in vergelijking met de rest van de wereld, moeilijk efficiënt. Zo efficiënt zelfs, dat zonder de uitstootvergunningen handel waar de producten die buiten de EU gemaakt worden geen last van hebben, met China op PRIJS geconcurreerd kan worden.
Dat stuk over het “eerlijker” berekenen van de uitstoot heb ik gelezen. Dat is letterlijk na 3 zinnen al prutswerk!
Omdat er door de overheid geen cijfers werden verstrekt, werd als uitgangspunt genomen dat het bedrijf ten allen tijden alle aardgas inname stations maximaal had staan, daarnaast werd de CO2 uitstoot die voortvloeit uit het gebruik van steenkool los gezien van de uitstoot van de krachtcentrales die draaien op de productiegassen.
Productiegassen die overblijven als restproduct bij de verwerking van die kolen.
Het hele dingetje was gebaseerd op de aanname dat de wet van behoud van ellende niet bestaat.
Er stond letterlijk in: “de 2 aardgas ontvangststations zijn grote vervuilers, ze stoten veel CO2 uit”. Dan ben je toch al gewoon af? Zo’n station stoot niks uit, die ontvangt, meet de hoeveelheid, bemonsterd de gaskwaliteit en brengt de druk omlaag naar de werkdruk van een fabriek verderop.
Die verstookt het en geeft op aan de overheid wat erin is gegaan en wat eruit. Diverse overheidsinstellingen komen een paar keer per jaar, soms onaangekondigd kijken of de metingen nog kloppen en of de ijkingsrapporten in orde zijn. Staat het ze niet aan hangen er mega boetes aan vast.
gregorius zegt
@nietcreatief: ok, dank voor de extra info.
Wat zou het toch heerlijk zijn als dit soort dingen nou ook eerst eens echt goed onderzocht worden voordat een ‘onderzoek’ door de ‘kwaliteitsmedia’ overal wordt gepubliceerd.
Het is in ieder geval leuk om te lezen dat je hier dus meer vanaf weet en ook in dit geval weer niet alle info klopt.
En mijn punt was op basis van de 7 of meer procent; maar als het dus daadwerkelijk een stuk minder is en dat dit process hier in NL bij de top hoort qua milieuvriendelijk; dan is alleen mijn redenering van waarde, maar mijn voorbeeld dus niet.
nietcreatief zegt
@gregorius: die 7 of meer procent is nog steeds waar hoor. De Tata IJmuiden is voor NL begrippen een mega groot bedrijf, dat een proces heeft dat heel veel energie vraagt.
En een bedrijf van heftig formaat valt, ondanks dat het op wereldschaal maar een kleine speler is, nogal op op onze postzegel.
Het is heel makkelijk om te zeggen: dat bedrijf is te groot voor NL en moet maar dicht want dan hebben we onze doelen op uitstoot gehaald als land.
Het neveneffect is alleen dat de bedrijven die de productie over nemen bijna of helemaal zonder uitzondering vervuilender zijn en je er op wereldschaal dus als mensheid op achteruit boert.
Eerst maar eens die 550 megaton ruwijzer overproductie (volledig opgekocht door de Chinese overheid omdat letterlijk niemand wereldwijd het hebben wil) dicht.
Ter vergelijking: China heeft totaal iets van 1100 megaton productie capaciteit, Europa 440 totaal. China maakt meer ijzer/ staal voor de kat zijn viool dan Europa maken kan. Met zomaar dubbele CO2 cijfers, SO2, NOx, koolwaterstoffen en dergelijke wil ik niet eens over nadenken…
c-ad zegt
Weer een reden voor de boeren om te protesteren.
stationcar zegt
Hoe moeilijk kan het zijn, gewon invoeren die kentekens. Als ze dan weer de snelweg opknorren met 400 tegelijk kan je rustig achter een stapel boetes de deur uit doen. Ideaal.
harrie zegt
Dat ze er nu opeens heel veel haast mee hebben is gedreven door pure angst .
cossiekiller zegt
In Belgie hebben ze allemaal een kenteken. Zelfs de kleintjes die tussen de fruitbomen rijden. Is toch niet meer dan normaal?
mashell zegt
@cossiekiller: Duitsland ook.
Calimero zegt
Kentekenplichtig betekend niet automatisch ook APK keuring. Kijk maar naar motoren en snor/bromfietsen.
Zelfs de scootmobielen hebben een soort van kenteken, het oude verzekeringsplaatje.
Tractoren rijden ook met regelmaat op de openbare weg, al is het misschien dan beperkt. In de landen om ons heen en daarbuiten hebben tractoren gewoon ene kenteken, waarom in Nederland dan niet?
(met uitzondering van de tractoren met GV kenteken- Grensverkeer)
Arnoud zegt
Goed idee. En dan gelijk verbieden voor loonbedrijven om grond kilometers over de weg te verplaatsen met tractoren. Tenzij er motorrijtuigenbelasting wordt betaald. Een zandhandel rijdt met een vrachtwagen die per kilometer veel duurder is. Als je het hebt over oneerlijke concurrentie en oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen… Landbouwvoertuigen mogen van oudsher wettelijk slechts bij uitzondering over de openbare weg om van de boerderij naar eigen percelen te komen.
mashell zegt
@original_arnoud: dat met die loonwerkers is eigenlijk al lang verboden. Het is namelijk een economisch delict. Waar de FIOD niet aan toe komt om te handhaven.
rulefollower zegt
Ik heb een 4wd Holder met 10pk uit de jaren 50. Zou daar dan straks ook een plaat op moeten? Ziet er niet uit.
gregorius zegt
@rulefollower: ze zijn in NL erg goed in het afbakenen van speciale klassen van voertuigen: bromfietsen, brommers, lichte motoren, zwaardere motoren. Ik denk dat dat wel los zal lopen.
Edge zegt
Ik vind het goed dat men kentekenplicht overweegt voor tractoren, maar ik snap niet goed waarom die dingen nou zo noodzakelijk zijn bij het bekeuren van asoboeren die met hun John Deere de snelweg blokkeren. Als Pietje op zijn Batavus door een voetgangersgebied fietst, krijgt hij gewoon een boete van oom agent zonder dat daar een kenteken aan te pas komt. Waarom heb je dan wel een kentekenplaat nodig om asoboeren te bekeuren?
gregorius zegt
@edge: 1 trekker op een weggetje in de polder staande houden, lukt nog wel.
1000 trekkers, 1 voor 1 bekeuren terwijl je ze allemaal eerst nog even uit hun trekker moet trekken; da’s lastiger. 1 MB B-klasse met een camera langs die trekkers rijden en je hebt ze allemaal!
Edge zegt
@gregorius: Ja, helemaal mee eens, maar in dit geval gaat het om de ‘asoboeren’ die met hun trekkers langzaamaanacties houden en op- en afritten bezetten. Die gaan echt niet ineens van de snelweg af als ze een B-klasse met kentekenscanner op het dak voorbij zien rijden. Daarvoor ben je toch echt aangewezen op agenten die die mensen aanspreken op hun gedrag, sommeren weg te gaan en beboeten.
gregorius zegt
@edge: klopt; maar als ze allemaal een boete van ’tussen de 100 en 1000 euro’ geeft (Straffen gevaarlijk rijgedrag, artikel 5), en dan vooral over de 500 euro, dan denken ze volgende keer wel nog een keer na voordat ze een dergelijke actie gaan doen.
kees66 zegt
@gregorius: Ik denk dat die boeren dan bij een eerstvolgende actie gewoon allemaal de kentekenplaat van de tractor afschroeven… dan heb je hetzelfde probleem als nu, geen capaciteit om ze allemaal aan te houden en een bekeuring uit te schrijven. Voor dit soort massale acties geen steek opgeschoten dus.
Overigens ben ik het wel mee eens dat tractoren ook gewoon een kenteken moeten hebben. Nooit gesnapt waarom die dingen zonder kenteken gewoon de weg op mochten.
bernoulli zegt
Iets met Europa en APK toch? De Boeren Intifada heeft in elk geval geholpen e.e.a. weer te agenderen.
johnwaters zegt
-EDIT: De plaat blijft hangen.-
nietcreatief zegt
Op zich wel apart, een land waarin de tanks van krijgsmacht met een kentekenplaat rijden hoeven de landbouwvoertuigen dat niet.
bernoulli zegt
@nietcreatief: tanks hebben ook geen kentekenplaat. Die hebben een defensie-registratienummer.
Kun je ook zien. Ze hebben geen GAIK-plaat.
nietcreatief zegt
@bernoulli: oh, dank je voor de info!
MetalLaires zegt
Nog meer controle en registratie. En het 1984 volk wilt het ook nog als ik vele reacties lees…
johnwaters zegt
@msfiorentina: en dan kan de belastingsdienst overal camera’s hangen om te registreren hoeveel keer de boer naar zijn veld rijdt. Ooit was NL een vrij land, nu lijkt het wel een Sovjet staat.
indy zegt
Zou tijd worden. En dan ook wegenbelasting betalen en APK invoeren. Inclusief al die karren die ze er achter hangen.
En dan mogen ze ook nog eens harder las ik, van 25 naar 40 km/h
Terwijl wij door hun stikstof uitstoot juist 100km/h moeten rijden.
Zo, dat lucht op.
basr32 zegt
Vind je het gek? De VVD en co. zorgt ervoor dat de boeren de sjaak zijn door de zelfverzonnen problemen van de overheid. Dan maar kentekenplicht, kun je ze nog harder naaien.
mashell zegt
@basr32: de VVD houdt de boeren juist de hand boven het hoofd en laat de burger boeten, deze mag immers nog maar 100 km/h rijden. Veestapel met 20% inkrimpen en we zouden gewoon 130 kunnen blijven rijden en heel het land vol zetten met “jaren 30” woningen met van die spuuglelijke erkers er aan.