Allard Kalff gooit schaduw op Nico Hülkenberg. Volgens de VIaplay-man signaleert diens aanstelling gebrek aan ambitie van Haas F1.
Er zijn wat interessante transfers geweest dit jaar in de Formule 1. Alonso verlaat Alpine voor Aston Martin. Piastri gaat niet naar Alpine, maar wel naar McLaren. Gasly gaat dan wel naar Alpine en laat zijn plekje bij Alpha Tauri aan Nyck de Vries. Maar toch ook een opvallende switch is degene die er bij Haas F1 plaatsvindt. Daar wordt Schumacher na twee jaar vervangen door Nico Hülkenberg.
Dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Schumacher is namelijk 23 en begon er net een beetje in te komen. Steeds vaker zat hij dicht in de buurt of zelfs voor Magnussen qua pace. Hülkenberg daarentegen is inmiddels 35. Op zich ben je dan nog wel in de kracht van je leven, maar als topsporter toch doorgaans dichter bij het eind dan bij het begin. Bovendien heeft Hülkenberg de afgelopen drie seizoenen maar vier F1 races gereden, nadat hij zijn vaste plek bij Renault eind 2019 verloor.
Het verhaal gaat dat Nico teambaas Günther Steiner met een paar goede gesprekken heeft weten te imponeren. Tegelijkertijd was diezelfde Steiner het een beetje zat dat Schumacher vaak schade reed. Dat is voor elk team pijnlijk, maar zeker voor een team als Haas F1. Zo’n afgeschreven auto kost immers al snel heel veel geld.
Dat Schumacher onceremonieel gedumpt wordt, is vooral in Duitsland groot nieuws. De Hulk voelt geen spijt. Hij zegt nauwelijks contact te hebben met Schumacher en dat als hij het stoeltje niet had aangenomen, iemand anders dat vermoedelijk gedaan had. Het is bekend dat Haas F1 ook uit was op de diensten van Ricciardo, maar die verkoos een andere rol bij Red Bull Racing. Misschien ook omdat Ricciardo de nickname Hulkenback zo tof vindt. Wat Schumacher echt de das om heeft gedaan, is vermoedelijk dat Ferrari het vertrouwen verloren heeft in de Duitser. Vanaf dat moment stond zijn stoeltje bij Haas F1 ook op losse schroeven. Een luttele week later was er voor het eerst het gerucht dat Hülkenberg hem zou vervangen.
Allard Kalff vindt desalniettemin dat de aanstelling van de Hulk een zwaktebod is. In gesprek met Motorsport.com, vermeldt Kalff dat hij liever gezien had dat Haas F1 voor een talent uit de F2 was gegaan. Met Hülkenberg haalt het Amerikaanse team volgens hem namelijk iemand binnen die bewezen heeft ‘niet snel genoeg te zijn’ en ‘de druk niet aan te kunnen’. De verbintenis signaleert wat hem betreft dan ook ‘gebrek aan ambitie’. Ouch…
Nu is het waar dat de Hulk in 180 pogingen nooit tot een podium kwam. Menig maal kwam hij dichtbij, vooral als het weer regende, maar altijd ging het toch mis. Dat voorspelt dus niet veel goeds. Aan de andere kant: veteraan Magnussen scoorde afgelopen seizoen wel de meeste punten voor het team. De Deen heeft eigenlijk een vergelijkbare carrière achter de rug. Het grootste verschil is dat K-Mag dan wel een keer op het podium stond. Dat gebeurde zelfs in Kevins eerste F1 race. Helaas voor Kevin, was het ook meteen zijn voorlopig laatste podium in de F1.
Maar ja, als je meestal niet de beste auto van het veld hebt, is een set ‘safe hands‘ die de auto thuis brengt en puntjes sprokkelt misschien wel de way to go. Wat denk jij van de terugkeer van Hulkenberg? Slimme move van Günther, of geestelijke armoede? Laat het weten, in de comments!
Frankypanky zegt
Kalff l*lt uit zijn nek. Welk F2 talent dan?
Drugovich? Die heeft jaren rondgereden in de F2. Vooral op ervaring gewonnen dan rauw talent.
Tweede man Pourchaire is een Sauber-protege. Liam Lawson is samen met Ayumu Iwasa RedBull talentpool-coureur. Logan Sargeant gaat voor Williams rijden in 2023.
Jack Doohan is verbonden aan Alpine, nadat zelf opstapte bij Red Bull.
En dan heb ik de complete top 6 gehad. De rest van de top 10 heeft contracten met oa. Mercedes, Red Bull en Ferrari!
Verschoor is de enige ‘vrije’ coureur en die eindigde op P12, dus geen kans op punten voor de Superlicentie.
Turbo S zegt
Ben het volledig met Allard eens. Wat betreft die “safe hands” zal het wel een goede beslissing zijn, hij zal hoogstwaarschijnlijk minder schade rijden dan Schumacher. Echter verwacht geen heldendaden van Hülkenberg. Punten zullen er zelden tot nooit inzitten. In tegenstelling tot de Vries die bij zijn eerste invalbeurt punten pakte in een Williams reed Hülkenberg tijdens zijn invalbeurten altijd steevast achteraan.
awesome zegt
Haas kan wel voor ‘ervaring’ gaan maar zo goed is Hulkenberg niet.
Als Haas echt ambitie had dan waren er grotere talenten te vinden. Gewoon lekker de toko aan Andretti verkopen.
christian85 zegt
Tja, Kalff……
Richmond zegt
Her is op veilig spelen. Ze denken door het besparen op de crash kosten en de ervaring van Hulk dat ze een stabiele basis kunnen vormen om de komende seizoenen op voor te borduren
drdre1 zegt
Kalff kan helemaal geen schaduw werpen op Hulkenberg. Hij kan nog niet eens een schaduw werpen op een Kia! : “Dat Kia op de goede weg is, tonen ze aan met hun pittige 1.2 eco motor welke met een hybride batterij is gekoppeld. De Kia rijdt niet alleen plezierig in stadsverkeer, je kan er óók de snelweg mee op! Kia gunt, met dit design, een kijkje in de toekomst waarbij kleuren en een stuurwiel toonaangevend zullen worden en met name jongeren zal interesseren om verder naar m’n kritiekloze en oeverloze gezwets te luisteren op RTL Autowereld! Nu eerst over naar Rick van… “
kniesoor zegt
😂
okdoei zegt
Je vergeet: …”en dat is een ding wat zeker is.” Dat zegt die knaap echt 8.000 keer per 5 minuten.
drdre1 zegt
Precies ja! 😂
flatsix010 zegt
Hahaa, ik hoor zijn stem er gewoon bij!
mc96 zegt
Of er op dit moment een F2 coureur is die een beter alternatief zou zijn vraag ik me af. Maar ik ben het wel met Kalff eens dat de keuze voor Hulkenberg niet echt van veel ambitie getuigt. Hulkenberg is een aardige vent en hij heeft een heel redelijke staat van dienst. maar het zou me verbazen als hij betere resultaten gaat afleveren in 2023 dan Kmag (of dan Schumacher zou hebben gedaan).
harrie zegt
Poeh, Nico zal wal een kut kerst hebben na deze harde woorden van Het Orakel.
jeroenm83 zegt
Allard Kalff. Laat maar.
Straks nog een portie vitello tonnato.
MaartenD zegt
Deze opmerking van de grote Allard komt denk ik wel binnen bij Nico. Die ligt er wel wakker van
Robert zegt
Allard moet zich nu focussen op de komende Dakar Rally. En verder niet.
Los daarvan ben ik het wel eens met de vraagtekens over de keuze van Hülkenberg. Het is een degelijke coureur met een ongekende gunfactor, maar niet een die boven de middelmaat uit zal stijgen.
Ik verbaas me trouwens eerder over het feit dat een Amerikaans raceteam ook na zoveel jaren nog steeds geen Amerikaan heeft weten te strikken voor een Formule 1 avontuur. Zeker niet als je weet dat Gene Haas zo’n enorme staat van dienst heeft opgebouwd in de IndyCar en alle voorgaande raceklassen.