De voormalig Formule 1-verslaggever Allard Kalff vindt dat de Formule 1 nu veel te veilig is.
De halo rondom de bestuurder, het HANS-systeem van de helmen, al dan niet virtuele safety cars. Over de afgelopen decennia is de Formule 1 een stuk veiliger geworden voor bestuurders. Er gebeuren nog steeds ongelukken en helaas hebben die ongelukken soms een dodelijke afloop, maar het is zeker stukken veiliger geworden dan het ooit is geweest. Goed nieuws, zou je denken, maar daar is niet iedereen het mee eens. Zo vindt Allard Kalff dat de Formule 1 nu té veilig is geworden, zegt hij bij de BNR Nationale Autoshow.
Als je een prestatie levert, dan moet daar wel een risico-element aan vastzitten. Het is net als wanneer iemand gaat koorddansen over de Grand Canyon, maar dan met een touw waardoor hij niet meer dan tien meter kan vallen. Dat is een stuk minder spannend dan wanneer hij geen touw heeft.
Allard Kalff
Wat hem betreft waren de races van vroeger, toen hij daar nog verslag van deed, dan ook een stuk spannender. Kalff was van 1995 tot 2000 verslaggever en pitreporter voor RTL. Daarvoor werkte hij als verslaggever voor Sportnet en Eurosport. Niet alleen het racen was in die ‘goeie oude tijd’ beter, maar ook het verslaggeven.
Begin jaren ’90 liep je zo bij Lotus naar binnen, toen Johnny Herbert en Alex Zanardi daar reden, om een kopje thee met ze te drinken. ‘Johnny zit boven, neem maar een kopje thee voor hem mee’, hoorde je dan. Uiteindelijk bleef ik daar zitten tot de debrief van de kwalificatie, kon ik zo meekrijgen wat ze allemaal voor de race wilden aanpassen.
Allard Kalff
Kalff was vrijdag bij de Nationale Autoshow, om te praten over zijn nieuwe boek, Leven in de Racerij. Deze biografie is vandaag uitgekomen. In het boek vertelt hij vooral over hoe het is om ’terecht te komen in een wereld waar je heel normaal aan tafel zit met George Harrison, Michael Schumacher en Jos Verstappen’. Zijn carrière als autosportcoureur komt ook aan bod, zij het in beperkte mate. “De verhalen over wat ik met die mensen heb meegemaakt, vind ik leuk om te delen. Veel leuker dan of ik wel of niet wereldkampioen ben geworden.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: een overzicht van welke elektrische auto’s dit jaar nog leverbaar zijn. En Wouter rijdt in de BMW M2 CS.
_Eend_ zegt
Nieuw boekje dus maar even een kwootje de deur uit doen dat wat stof op zal doen waaien. Want dan verkoop je meer boekjes.
outlook zegt
Allard wie?
karhengst zegt
Kalf, vandaar dat ‘ie maar wat rond loeit.
mcshine zegt
Wat een idioot… natuurlijk is het voor de kijker leuk als er iemand crasht, maar ik vind het vervolgens ook prettig om die coureur vervolgens nog “intact” te zien weglopen, juist bij een spectaculaire crash.
cossiekiller zegt
Wat een kalff bedoel je?
Boomer zegt
Ik ben het wel met hem eens.
Al die Tilke tempels met tientallen meters uitloopstrook na een bocht zorgen voor dat er een fisherprice raceklasse onstaan is, Iedereen durft alle risico’s te nemen want er gebeurd toch nooit wat.
Vroeger moest het gewicht van je bellen ook nog mee in de wagen, en degene die de grootste had durfde het snelst de bocht door. Was je iets minder bedeeld kon je gewoon minder snel de bocht door. De mannen werden van de mietjes onderscheiden.
Tegenwoordig zijn het allemaal gladgeschoren millenials de bij ieder akkefietje op de radio beginnen te janken.
Nee wat dat betreft mag er best wat meer ‘angst’ terug in de sport. Je denkt wel effe na om aan de binnenkant te duiken bij iemand als je niet helemaal zeker weet of je er ongeschonden uit komt.
Pordon zegt
@airc: We zijn voor het gemak Antoine Hubert maar even vergeten?
ruudvandermeer zegt
@pordon: hear hear
Edge zegt
@airc: Er is genoeg reden om Tilke te bekritiseren, maar dat de circuits tegenwoordig zo enorm veilig zijn met de vele uitloopstroken kun je hem echt niet verwijten. Hij volgt simpelweg de regels en veiligheidseisen die de FIA aan een bepaald type bocht en een circuit verbindt. Het probleem met Tilke is dat zijn banen qua layout gewoon niet leuk zijn, of dat zijn banen hartstikke leuk zijn om in een videogame in time-trial modus te rijden maar niet echt geschikt zijn voor spannende races in F1 wagens. Dat komt vooral omdat hij een one-trick pony is die zijn circuits altijd volgens hetzelfde recept ontwerpt. Chainbear heeft daar een leuke Youtube over gemaakt, mocht je interesse hebben.
mashell zegt
@Edge: dat er een youtube video over is maakt het nog geen feit. Eerder het tegendeel zou ik zeggen.
De saaie voorspelbare optocht races zijn volgens mij veel meer op de oudere circuits waar inhalen alleen kan als de voorganger uitvalt.
wimof zegt
Had dit voorbeeld ook kunnen nemen doch het risico voor hem was onbestaande, het was vooral de mietjes die me mateloos stoorden.
Lees de zin nog eens na en bedenk met wat een “dédain” het is geschreven.
harrie zegt
Allard hep een boekie te verkopen.
kniesoor zegt
@harrie: Precies dat.
goodolddays zegt
Hij heeft wel gelijk.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
“Veel leuker dan of ik wel of niet wereldkampioen ben geworden.”
Ja, dat zegt iedereen die niet goed genoeg is…
brammetjedeb zegt
‘Willen we meer of minder doden?’ ‘Meer! Meer! Meer!’
vaakbenjetebang zegt
Tja, je moet wat om een boekje onder de aandacht te brengen… Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in: het inherente en meer dan reële levensgevaar maakte de coureurs in vroeger tijden wel meer ‘helden’ (bij gebrek aan een beter woord) dan die van nu. Moet je dan weemoedig daar op terugkijken, vinden dat het vroeger beter was en wensen dat het weer zo gevaarlijk kon zijn dat je aan het eind van het seizoen zomaar 4 coureurs had kunnen begraven? Nee, natuurlijk niet. Of stond Kalff dan te juichen toen Bianchi en Hubert de ultieme prijs betaalden in hun auto? Ik mag toch hopen van niet.
mashell zegt
Hmm denkt John de Mol, dat is een leuk idee, een talentenjacht maar met een risico element. Talentenjachten heb je immers nooit genoeg. Ik noem het “Sing for your life”. Wanneer je niet goed genoeg zingt en het staat één van de jury leden niet aan dan wordt je zonder pardon geëxecuteerd. In de eerste ronde is het een vuur peleton, in de 2e ronde elektrocutie en mocht in 3e ronde weggestemd worden dan wordt je ouderwets gevierendeeld.
grandmasterb zegt
@mashel: Meteen invoeren! Dan zijn we gauw van die verschrikkelijke imitatie-zangers programma’s af.
kle500 zegt
@mashell: nu vastleggen voor je je idee kwijt bent!
lekbak zegt
@mashell: zou er dan toch nog iets op tv komen wat wel de moeite waar is om te kijken?
joostdetaalnazi zegt
Wat een domme gast.
Is al redelijk wat jaartjes uitgerangeerd en probeert het gewoon weer eens.
Soort Robert Jensen maar dan zonder YouTube-kanaal.
ouwedibbes83 zegt
@joostdetaalnazi: volgens mij heeft Allard ook een YouTube kanaal met RTL GP waarin ze de F1 race analyseren
joostdetaalnazi zegt
@ouwedibbes83: ook dat nog dus, tot overmaat van ramp.
toniominestrone zegt
@joostdetaalnazi: volgens mij weet je totaal niet wie deze man is, hij heeft meer kennis van zaken dan Mol, Plooy en die andere roeptoeters van Ziggo, misschien eest even “googlen” voor iets post.
joostdetaalnazi zegt
@toniominestrone: ik weet heel goed wie hij is en wat hij allemaal gedaan heeft.
Nog meer?
HB zegt
Toch heeft hij wel een punt. Een beetje gevaar hoort bij de sport, bij het opzoeken van de grens en het laten zien dat je een betere wagenbeheersing hebt dan de rest.
Daarnaast heeft Allard echt wel wat respect verdiend, maar misschien zijn jullie te jong om in de jaren 90 f1 te hebben gevolg. Het commentaar zoals toen van John Watson en Allard Kalff was van een ander niveau.
fapfap zegt
@heinb: Het commentaar van Allard Kalff was geweldig!
kjeld zegt
@fapfap: ik kan hem niet uitstaan, iedere keer met Dakar hoop ik vurig dat hij niet mee gaat van RTL
hans75 zegt
mee eens.. hij is bijna net zo irritant als plooy en mol…
MaartenD zegt
Ik hoor hem en Van de Grind iig 100x liever over de F1 praten wekelijks bij RTL Slipstream dan die droefftoeters van Ziggo
jippie zegt
Tja, ik begrijp het wel: het heeft toch iets heroïsch als een coureur een zware crash ter nauwer nood overleeft met eerste graads brandwonden en vervolgens een paar races later met een zwaar verbrand gezicht en lichaam aan de start staat. Gezien de bedragen die er tegenwoordig mee verdiend worden mag van mij het risico om het niet te overleven best wel wat groter zijn. Helemaal eens dus me Allard.
evdw zegt
Ja en dan zijn we ook meteen af van die gestylde cry-babies als Hamilton af want die durven dan niet meer.
michiel_vandelft zegt
@jippie: “Het risico om het niet te overleven mag groter worden” Hoor je wat je zegt?
joostdetaalnazi zegt
@michiel_vandelft: die Jippie is niet wijs joh haha!
mashell zegt
@michiel_vandelft: hij stelt een oplossing voor de overbevolking voor….
Geen nieuwe overigens, de Romeinen hielden al gladiatoren gevechten, maar het is er wel ééntje waarbij amusementswaarde gerealiseerd wordt. Past wel bij het huidige keiharde tijdsgewricht waarin fouten genadeloos afgestraft worden.
leonlampe zegt
-edit: nutteloze bijdrage, iemand effectief doodwensen doe je maar ergens anders-
jippie zegt
@leonlampe: waar lees jij dat dan?
lekbak zegt
@kle500: niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk. Deze coureurs verdienen bakken met geld puur en alleen omdat er kijkers zijn. Zonder publiek geen rooie cent. Dat is net ff wat anders dan voor niks risico gaan lopen. Het lijkt mij dan ook dat het publiek best een beetje te zeggen mag hebben over de sport. Al gaat het wel wat ver om ze om leven en dood te willen laten vechten…
kle500 zegt
@lekbak: Nee, internet dus gechargeerd, maar het is natuurlijk totaal debiel om een sport saai te noemen omdat deze veiliger is geworden en dus vervolgens voor te stellen de sport actief onveiliger te maken, omdat ze er genoeg geld mee verdienen.
dwfc zegt
Deze mijnheer heeft een punt!
Iemand van de the youngsters al eens zonder stuurbekrachtiging gereden, denk het niet.
Bekijk eens goed de beelden van 30 jaar terug, dan zie je de piloten aan hun stuur veel meer correcties uitvoeren op één race dan nu in één seizoen!
Nu is de wagen zo baanvast door de doorgedreven aerodynamica dat ze cruisen over het circuit.
Het zou een voordeel zijn voor toptalenten zoals Max.
Je kon je tijdens de race veel minder foutjes permitteren, dat zou een optelsom zijn van minuutjes einde race.
Turbo S zegt
@dwfc: precies dat. De auto’s van tegenwoordig zijn gewoon ’te’ goed. De coureur kan veel minder het verschil maken dan vroeger. Ik zou ook graag zien dat dit weer zou veranderen maar zie het eerlijk gezegd nooit meer gebeuren. Waarom zou je je auto moeilijker te rijden maken?
vaakbenjetebang zegt
@mercedesbenze350cdi: dat laatste vraagt Albon zich ook af.
escort77 zegt
Het zou van mij ook best wat onveiliger mogen, maar dan heb ik liever dat een coureur die over het randje gaat in een grindbak belandt waar ie niet meer uitkomt, al die vergevingsgezinde uitloopstroken maken het wat te veilig.
Dat een coureur bij een crash te veilig zou zijn vind ik onzin, ik word niet vrolijk van beelden van Bianchi, Senna, Ratzenberger enz.
mpgc zegt
@escort77: Helemaal mee eens. Had het niet beter kunnen formuleren.
mashell zegt
@escort77: maar maakt dat de race spannender? Dat er nog maar 14 aan de finish komen. De Max Verstappen fans met de oranje brillen moeten dan ook vaak huilen want Max rijdt op het randje en soms er ook overheen.
porker zegt
@mashell: precies ik denk dan terug aan Jos. Door het opzoeken van soms onmogelijke grenzen vond hij relatief vaak zijn Waterloo in de grindbak. Hij had ook braaf rondjes achteraan kunnen rijden. Hij was misschien niet zo goed als Max maar zat in de Benneton dicht op MS. Had flavio hem het jaar laten uitrijden dan was hij echt beter terecht gekomen. Eeuwig zonde.
jensoffbutton zegt
Ik vind dat de wagens niet veilig genoeg kunnen zijn. Hoe veiliger de auto, hoe meer misschien ze dan naar uitdagende circuits kunnen gaan. Dat ze daar dan eens wat ‘losser’ mee om springen.
Een crash waarmee we Jules Bianchi verloren hebben is echt iets dat je uit de wereld wilt, alsof de halo een race minder spannend maakt. Neen man. Idem met HANS.
dees zegt
Hij heeft deels een punt. De halo en Hans zijn goede toevoegingen.
Maar de beperkingen tijdens de race zijn overdreven, je mag niet te verdedigend rijden, aanraking is penalty. Door deze dingen komt het vaak voor dat ze een andere auto gewoon voorbij laten.
De races worden er vaak saai van.
Maar dat is ook vanwege de slecht ontworpen moderne circuits die inhalen bijna onmogelijk maken.
Dat ze dit jaar op een paar oude circuits moesten racen was een giga stap vooruit
mashell zegt
@dees: de moderne circuits met de brede banen maken inhalen juist gemakkelijk. De auto’s maken het lastig. Maar dat is door DRS al heel aardig aangepakt.
kenner zegt
Motogp ftw
sanderz28 zegt
@kenner: dit dus.
porker zegt
Allard vs de tandarts? No brainer. Man heeft toch gewoon een punt.
bartsss zegt
Het lijkt mij alleen al spannender als alleen de grindbakken al terug kwamen. Nu heb je tracklimits dan sta je in de grindbak en is het klaar.
deSjonnies zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Richmond zegt
@deSjonnies: natuurlijk niet, maar als ze dat tegen hem zeggen dan wordt de FOM en FIA beschuldigd van racisme
kle500 zegt
@deSjonnies: en dit is hoe relevant?
Richmond zegt
Offtopic: Ferrari heeft bevestigd dat ze een F2 coureur gaan promoveren naar een stoeltje bij haas. In de komende weken wordt bekend wie. Het gaat tussen Mick Schumacher, Callum ilot en Robert Schwartzman.
karhengst zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
porker zegt
@karhengst: beetje makkelijk scoren of ben je cabaretier
Dizono zegt
Ik heb. Het boek. Gelezen. Maar ik werd gek. van alle punten. Midden in een zin.
ontopic: gelukkig hebben we in Nederland nog gevaarlijk slecht F1-commentaar
mashell zegt
@Dizono: dus Allard heeft wel een punt?
rob5nismo zegt
Ik vind hem altijd wel bekwaam overkomen bij Le mans
scott zegt
Allard heeft eens de 24 uur van Le Mans aan een stuk door van commentaar voorzien. Dan ben je voor mij voor altijd een held.
mustang750supersnake zegt
tja hij heeft wel n punt..maar niet met alles…..de teenslipper-klasse heeft echter wel al n groot deel van zn magie verloren….de wagen s moeten n flink stuk eenvoudiger..minder aerodynamica….circuits moeten op de schop of nieuwe ontwerpen die ECHT vet zijn om n race op te zien….en das nog maar t begin…
mashell zegt
@mustang750supersnake: eenvoudiger wagens, andere circuits… Je beschrijft de formule E.
ruudjuh1986 zegt
De mening van Allard Kalff… Dat is zoiets als positief getest worden voor Corona terwijl je al terminale kanker uitzaaiingen hebt…