Exit één van onze helden van de autosport. Een paar dagen voor zijn 44ste verjaardag kondigt Audi-rijder Allan McNish aan te stoppen met racen op het hoogtepunt van zijn carrière. We zullen hem dan ook niet terug zien in het 2014 seizoen van het World Endurance Championship.
Zijn succesvolle carrière begon 32 jaar geleden in een kart, maar de grootste overwinningen behaalde hij sinds 2000 voor Audi. Hij schreef op zijn naam 29 overwinningen, 18 pole positions, 17 snelste rondes en 4 titels in 11 jaar, wat hem tot één van de succesvolste Audi-rijders maakt. Maar na zijn wereldtitel in de wacht te hebben gesleept met de R18 e-tron quattro, is dit voor hem het juiste moment om de stekker eruit te trekken.
Together with my team-mates Tom Kristensen and Loïc Duval I finished my most successful season in the sports car. Having also won the Le Mans 24 Hours, I can’t wish for more than what we’ve achieved this year. I can look back on a fantastic career that has left no aims unfinished and I’m looking forward to new challenges the future holds for me. Now I’ll have a lot more time for my family. But I’m going to continue to be part of motorsport in various roles, albeit no longer as an Audi race driver.
McNish blijft Audi steunen met zijn kennis, maar zal zelf niet meer achter het stuur plaatsnemen. Naast meer tijd voor zijn familie wil hij zich gaan richten op een rol in management en televisie, wat dit ook moge inhouden. Zijn besluit was al in mei genomen op Spa-Francorchamps, maar kon nog niet weg vanwege het Le Mans circus. Wellicht zien we hem nog terug voor het één of ander zoals de 24 uur van Daytona, maar een echt kampioenschap zit er voor hem niet meer in. We zullen hem en zijn mooie vliegacties missen.
rolov zegt
Ik was op LeMans toen. Erg harde klapper was dat. Jammer dat hij stopt. Maar op 44 wordt het tijd.
Vincegail zegt
@rolov: Tom Kristensen is 46. Heeft pas nog een marathon uitgelopen, dus is nog wel redelijk fit, maar ik verwacht toch dat ie na dit seizoen er ook mee ophoudt.
rolov zegt
@Vincegail: tuurlijk als autocoureur ben je topfit. Als je op het hoogste niveau meerijdt. Maar op die leeftijd wil je je leven niet meer wagen en tijd nemen voor je familie en miljoenen ;)
kjeld zegt
@rolov: Ik denk toch ook dat je reactiesnelheid afneemt. Dan kun je wel fit zijn als in marathon enzo maar scherp zijn is wel erg belangrijk. Maar dat zijn ze vast ook erg.
HZW zegt
Als je zo’n topjaar hebt gehad kan het alleen maar slechter.
44 is een mooi getal om er mee te stoppen.
aventadorsv zegt
@HZW: Je kunt idd alleen maar een racelegende worden als je op deze manier stopt.
rob68 zegt
44? Ja tijd om te gaan leven…
snorrie11 zegt
@rob68: Ik vind het een beetje overdreven om nou te zeggen dat hij geen leven had. Tuurlijk, groot deel van zijn tijd zat in zijn sport. Maar hij had ook gewoon tijd voor een familieleven.
lincoln zegt
kijk em eens glunderen ..
helemaal blij dat ie van zijn leasecontract af is ..
Arnoud zegt
@lincoln:
You ‘ve gotta love cynisism… :-D
Vincegail zegt
“maar de grootste overwinningen behaalde hij sinds 2000 voor Audi”
Winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1998 voor Porsche telt natuurlijk niet mee?
Vincegail zegt
2004 megacrash met Audi R8, Allan naar ziekenhuis, teammaten rijden de rest van de 20+ uur met z’n tweeën uit.
2011 Mega-crash die volledig z’n eigen schuld was (wie haalt er nu 2 auto’s achter elkaar in een bocht? Die Ferrari kon niets anders dan insturen, dus ongeluk was niet te vermijden)
Allan McNish had al beetje vaak veel mazzel gehad dat ie nog leeft, dus zal z’n vrouw ook wel blij zijn dat ie gestopt is!
casey zegt
@Vincegail: en z ’n crash in de Toyota f1 tijdens kwalificatie op suzuka!
lambo4all zegt
@Vincegail: in zijn laatste jaren maakte hij veel fouten, ben nooit zon fan van hem geweest om eerlijk te zijn. Vergeet niet zijn formule 1 crash in japan in de 130r. Dat had ook met twee gebroken benen kunnen aflopen!
alaings zegt
Wis en waarachtig een top-piloot bij wie ik zo ’n beetje een dubbel gevoel heb : soms stroomde er meer adrenaline door z’n koppie dan bloed. Ik vond (en vind) hem nog steeds de meest gedrevene van al de R 18-rijders en vandaar dat ik ook erg verbaasd ben dat ie d’ er mee ophoudt. Maar ja, eindigen “in schoonheid” is toch ’t mooiste wat je kan doen in je loopbaan, niet ?
awesome zegt
Nooit echt fan van zijn rijkunsten geweest, maar de interviews waren altijd openhartig.
Weet je nog? vroeger, op RTL5… Voorspellen met Allan. Hoe flauw was dat.
gtwillem zegt
Blijft een held voor mij. Knalde kneiterhard de 390R bocht uit op Suzuka in een Toyota F1, won Le Mans en was een van de meest constante rijders op Le Mans (check z’n ronde tijden, altijd binnen een seconde, bizar). Voor RTL GP deed hij in zijn Renault tijd (waar hij test rijder was) ‘Voorspellen met Allen’: waar hij van te voren de uitslagen van de kwalificaties en races deed. En er vaak dichtbij zat! (Ok, ene M. Schumacher te Kerpen wist heel constant alles te winnen…)
StijnB zegt
Vergeet niet dat hij in ’98 met Porsche (996 GT1 Evo) de 24 uren van Le Mans al won…