• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Allan McNish in de R8 V10

Auteur: w0o0dy, gepost 2 september 2009 om 23:15 – 28 Reacties

We hebben natuurlijk allemaal vorige week de rijtest van Wouter met de R8 v10 gezien. En net als in veel autoprogramma’s en tijdschriften wist Wouter ons te melden dat hij de R tronic bak niet geweldig vond en dat hij vond dat de auto met de handbak beter zou zijn… Ok, het kan zijn dat je denkt dat het leuker is om met je pookje te spelen, maar sommige mensen weten het beter…

Allan McNish is naast een grappige, toffe peer natuurlijk vooral een behoorlijk snelle coureur (ex F1 en behoorlijk succesvol met Audi in de Le Mans Series en Le Mans). Die mocht laatst op Infineon Raceway met wat gasten aan boord wat boenderen met de R8 V10, MET R tronic! En guess what? Hij kan ons precies uitleggen en laten zien waarom het voor iemand die echt het laatste beetje performance uit de auto wil halen, beter is om “de flipperbak” te kiezen… Kijken we even mee?

Zo nu weet je het. Of is voor amateurs zoals wij zelf schakelen toch leuker en misschien zelfs wel een betere keuze? En dan ben ik natuurlijk wel benieuwd naar het waarom. Dus kom maar op!

Ook interessant!

  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Audi R8 (type 42): álle versies op een rij
  • Mijn Auto video: Audi R8 V10 Plus van Dennis
  • Video: zelfs met een Audi R8 kan een dragrace fout gaan
    Video: zelfs met een Audi R8 kan een dragrace fout gaan

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Allan McNish, Audi, R8, Racing, Techniek, V10, Video

Vorig bericht: « Gloednieuwe virtuele Ferrari-pattas van Henrichot
Volgend bericht: Video: elektrische Audi is coming! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Gert zegt

    2 september 2009 om 23:19

    1 reden is al goed genoeg: Met je linkervoet kunnen remmen.

    Login om te reageren
  2. jan1666 zegt

    2 september 2009 om 23:20

    zelf schakelen geeft het gevoel van meer snelheid dan een automaat

    Login om te reageren
  3. vla zegt

    2 september 2009 om 23:24

    Heb het filmpje nog niet bekeken, maar één ding valt me wel op, daarom dat ik het vlug ff drop: dit komt allemaal uit de mond van een MX5-rijder. ;)

    Login om te reageren
  4. Fenrir zegt

    2 september 2009 om 23:25

    Als je ook eens gewoon beetje wil rondrijden in de auto lijkt me de handbak toch wel fijn. Kun je iig ook nog een beetje soepel schakelen.

    Login om te reageren
  5. kevinw zegt

    3 september 2009 om 00:08

    Ik heb met de R8 op het circuit gereden, handbak en R-tronic. Die R-tronic snokt elke keer met het opschakelen en voor mij persoonlijk is het niet leuk zelfs niet op circuit.

    Doemij die handbak maar.

    Login om te reageren
  6. Clocker zegt

    3 september 2009 om 00:28

    Zie je weer hoe efficiënt zo’n R8 is.
    De ruk bij het schakelen is hier wel duidelijk te zien.
    Nadelig voor het comfort mss, maar geeft toch een meer racy feeling. S-tronic zou natuurlijk nog efficiënter geweest zijn maarjah…

    Mooi filmpje!

    Login om te reageren
  7. Dana zegt

    3 september 2009 om 00:36

    Mooi filmpje!
    Echter, voorkeur voor handgeschakeld of automaat blijft echt persoonlijk. Keihard bewijs dat het één beter is dan het ander is er niet…. In dit filmpje heeft de automaat de voorkeur, is sneller. Ruben heeft liever handgeschakeld, geeft hem meer plezier. Ook goed toch?

    Ik ga ook voor de handbak. Met name bij snelle auto’s heb ik meer het gevoel écht een auto te besturen en aan het werk te zijn. Nadenken wanneer je wisselt, zware koppeling, timen en doorgaans de kick van een mooie gangwissel…. Evengoed, als er voor mij een R8 met R Tronic klaarstaat ben ik erbij :)

    Login om te reageren
  8. Cantago zegt

    3 september 2009 om 01:43

    Die ruk van de volgende versnelling is inderdaad gaaf, inderdaad een “racy” gevoel, maar dat kan ik toch ook met een handbak? Gewoon koppeling er op knallen en flink gassen! Het voordeel van de handbak is dan wel weer dat ik ook zachtjes en vloeiend kan schakelen, en dus heerlijk kan cruisen (of file rijden uiteraard)… En daar komt natuurlijk bij dat je met een koppeling veel meer gevoel (lijkt?) hebt met de auto. En aangezien ik een R8 vooral op de weg zou gebruiken, zie ik alleen maar voordelen voor de handbak! (Maar Dana, ik ben het met je eens, als hij klaarstaat… doe maar hoor(A))

    Login om te reageren
    • SyriX zegt

      3 september 2009 om 02:12

      @Cantago:
      Je begrijpt toch wel dat al dat agressieve schakelen van de bak in zijn ‘race’ mode gebeurt.. als je heel lekker wil gaan cruisen zet je het in ‘normal’ mode wat McNish ook laat zien.

      Login om te reageren
      • Wouter zegt

        3 september 2009 om 09:52

        @SyriX: Nee zelfs in normal mode geeft die bakken enorme klappen.

        Mooi voorbeeld van McNish: schakelen tijdens insturen bochten. Ja dat zal je op de limiet ook echt doen. Vooral in de R-tronic, je ligt er gegarandeerd af.

        Ook mooi bij 2:43, anders zet je de bak even in neutraal. Heel duidelijk dat McNish dus niet dagelijk met een R-tronic bak rijdt.

        @w0o0dy
        “Zelf ook al ervaren, de mx-5 bijna kwijt geraakt aan het eind van een bocht op de limiet omdat ik moest schakelen voor de bocht ten einde was (op nat asfalt).”

        Met een R-tronic was dat dus oog gebeurt. Je hoort gewoon niet te schakelen op zo’n moment. Puur het onderbreken van de aandrijving zorgt al voor onbalans en dat is bij de R-tronic bak overigens nog erger.

        Oh en als je even op zijn site kijkt: http://www.allanmcnish.com/ dan wordt duidelijk wie hem sponsort… en wie wellicht graag wil dat wij de R-tronic bak fantastisch vinden.

        Login om te reageren
  9. M.M.M zegt

    3 september 2009 om 02:07

    Zou een R8 met DSG niet iets zijn?

    Login om te reageren
  10. Duidelijk zegt

    3 september 2009 om 07:22

    Idd… Iedereen klaagt over het schokken van de R-tronic maar die rijden constant in race-mode. Sportief rijden is leuk maar de R-tronic is heel precies in wat voor hard rijden is en wat voor cruisen.

    Ik ben persoonlijk meer voor een automaat dan een handbak. Het comfort van een automaat bij lange afstanden (en dan heb ik het niet over 500km autostrade) groter dan de handbak. Tegenwoordig moet je in België om de haverklap wisselen tussen 30, 50, 70 en soms 90…
    En als je zelf wilt kiezen wanneer die automaat schakeld hebben ze daar tegenwoordig leuke standen voor.

    Login om te reageren
  11. jack zegt

    3 september 2009 om 07:27

    Waarom ik een handbak zou willen:

    Stel, je hebt een mooi weggetje gevonden tijdens het cruisen in z’n hoogste versnelling. En dat mooie weggetje vertoont opeens wat bochten waarvan jij denkt dat je daar toch wel ff lekker doorheen kunt knallen. Dan vind ikzelf het dus leuker om zelf terug te schakelen, anticiperen wanneer je dat het best kan doen, gas bij geven, nadenken over wanneer je op wilt schakelen. Je bent voor mijn gevoel dan wat meer bezig, je moet nog wat meer “werken” dan één keer tegen een flipper aan tikken.

    Waarom ik een automaat zou willen:

    Lekker voor doordeweeks, elke dag weer hetzelfde liedje. Aansluiten bij het stoplicht wat standaard voor jou op rood springt. Daarna snelweg op, waarbij je er direct op herinnert wordt dat 120km/h echt de max is, aangezien het zo druk is dat je niet eens boven de 100km/h uitkomt. Na dat ongeveer 5 minuten gedaan te hebben sta ik stil, maar nog niet op het werk. Dan zou het wel heerlijk zijn om alleen maar m’n voet op de rem te houden.

    Login om te reageren
  12. jack zegt

    3 september 2009 om 07:28

    vervolg:

    Samengevat, een automaat is voor de dagelijks sleur. En een handbak is voor hobby. Voor mensen die een auto rijden om te rijden. En niet voor vervoer.

    Login om te reageren
  13. daviddewijnnl zegt

    3 september 2009 om 08:19

    circuit: automaat
    manual: voor altijd (behalve de fille)

    én de handbak klinkt het mooist:P

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    3 september 2009 om 08:36

    @vla: beetje advocaat van de duivel spelen ;-)

    Jack verwoordmijn persoonlijke voorkeur vrij goed vooral dat je DENKT sneller te zijn, meer móet werken.

    Toch maakt McNish een sterk punt: je hebt eigenlijk meer controle over de auto met sturen en balanceren met de R-tronic omdat jij bij de handbak de onbalans veroorzaakt door gepruts met de koppeling en door dat je je hand van het stuur haalt. Zelf ook al ervaren, de mx-5 bijna kwijt geraakt aan het eind van een bocht op de limiet omdat ik moest schakelen voor de bocht ten einde was (op nat asfalt).

    Mede daarom vind ik deze video heel verhelderend.

    Login om te reageren
  15. Toni zegt

    3 september 2009 om 10:10

    Wat een mietje die gast met z’n helm

    Login om te reageren
  16. Jopie zegt

    3 september 2009 om 10:13

    Iedereen spreekt hier zijn voorkeur uit voor handgeschakeld of automaat. Punt is juist dat de R-tronic een semi-automaat is. Jij bepaalt zelf wanneer je schakelt, je hoeft alleen geen koppeling te gebruiken en je kunt je handen aan het stuur houden. Totale controle dus. Klinkt als de ideale bak.

    Login om te reageren
  17. yo! zegt

    3 september 2009 om 10:18

    ben zelf DCT flipperaar, toen ik Wouter zn commentaar hoorde, dacht ik “tja, die R-tronic is niet de fijnste bak” (wat maakt ie klappen zeg als ik m vergelijk met mn eigen DCT), dus alleen vanwege dat feit zou ik m niet voor t dagelijkse willen.
    Maar voor t circuit maakt t natuurlijk geen bal uit of de klappen hard of zacht zijn, als rijder voel je die toch wel aankomen, en die passagier moet t dan maar slikken.
    t gevoel of je met een pookje mag roeren en 1 hand aan t stuur hebt, of met 2 handen aan t stuur de flippers bedienen, lijkt me evident, maar volgens mij moet daar de Playstationjeugd hier ondertussen toch makkelijker mee om kunnen gaan.
    (Ja ik ben wat ouder, maar wil gewoon techniek proeven ;-)

    Login om te reageren
  18. W1ck3D78 zegt

    3 september 2009 om 10:24

    Vorig jaar met een Lamborghini Gallardo gereden met E-gear. Persoonlijk verkies ik die boven een manuele. Je hebt dan meer tijd om je te focussen op de weg en het gedrag van de auto ipv je handen vrij te moeten maken om te schakelen.

    Login om te reageren
  19. mardec zegt

    3 september 2009 om 10:36

    =Dus de automaat wacht met schakelen? :D

    Login om te reageren
  20. CAFAN zegt

    3 september 2009 om 10:37

    Op het circuit zal ik kiezen voor flippers achter het stuur (wel meedraaiend met steur) dan kun je je handen op het stuur houden en snel schakelen.

    Voor de rest gewone oude handbak.

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    3 september 2009 om 11:02

    @wouter: Wij hebben idd niet de skills om dat te doen maar iemand die echt goed is wèl en dat zie je ook. Hij schakelt echt in die bochten en gaat ook echt hard. Punt is dat hij ook weet dat het schakelen de auto in onbalans zal brengen maar hij vangt dat op door perfect getimde en afgemeten correcties en dus gaat hij er niet af. Niet het onderbreken van de aandrijving is het probleem maar het feit dat je één hand aan het stuur hebt en je dus niet precies genoeg corrigeren kunt op exact het juiste moment.

    Login om te reageren
  22. w0o0dy zegt

    3 september 2009 om 11:11

    overigens scheelt het waarschijnlijk ook als je het gas ietsje lift op het juiste moment en dat zal voor McNish geen probleem zijn. We moeten niet vergeten hoeveel dit soort pro’s beter zijn dan wij.
    Dat geeft ook aan dat voor de meeste eigenaren van zo’n auto de handbak de veilige keuze is. Ook die kunnen niet rijden als McNish.

    Login om te reageren
  23. Jip zegt

    3 september 2009 om 13:53

    @ Vla
    Zeer scherpe opmerking, haha.

    Login om te reageren
  24. berry zegt

    3 september 2009 om 20:05

    voor echt op de limiet issie perfect..
    vooral omdat je remmend en schakelend de bocht in kunt duiken, wat je in principe ook doet(probeert te doen) @ circuit…
    niet voor niks pook naast t stuur of flippers..

    Login om te reageren
  25. F355GTB zegt

    3 september 2009 om 23:06

    Ik denk dat voor de beleving een handbak gewoon leuker is. Je hebt meer het gevoel dat JIJ de auto bestuurt…
    Aan de andere kant, in de file is een automaat wel weer fijn. Maar een sportwagen hoort voor mij een handbak te hebben…

    Login om te reageren
  26. apo zegt

    4 september 2009 om 12:43

    Die wouter begrijpt nix van auto’s! We hebben iemand nodig zoals Allan McNish..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North