Halverwege het vorige decennium baarde tuner MTM opzien met de Bimoto, een Audi TT met twee motoren. Dit truukje is echter niet nieuw, een generatie eerder was er al een Alfasud met dezelfde layout.
Op een zekere dag keek Gianfranco Mantovani Wainer eens kritisch naar het instap-Alfaatje, en bedacht zich toen ‘hmm, needs moar engine’ (in het Italiaans). Dit lumineuze idee bleek ook nog uitvoerbaar, mits de blokken niet te groot waren, en dus kwamen er twee 1186 cm³ boxermotoren, elk goed voor 79 pk, in de Alfasud te liggen: eentje voorin, en eentje waar voorheen de achterbank zat. De Wainer Bimotore 4X4 was geboren, vrij naar de Citroën 2CV Sahara uit de jaren ’60.
Met een beetje extra luchtinlaat werd het achterwerk koel genoeg gehouden, en als alles op rolletjes liep accelereerde deze Bimotore in 8,2 seconden naar de 100, en haalde een topsnelheid van 215 km/u. Dat dit onder het genot van een verschrikkelijke bak herrie in het interieur ging (door de tweede motor) droeg natuurlijk alleen maar bij aan de beleving.
De achterste motor had zijn eigen versnellingsbak, die zich in tandem met de voorste liet bedienen. De motoren konden afzonderlijk van elkaar draaien, maar als het voertuig in beweging was, dan moesten ze beiden ingeschakeld zijn.
In modernere tijden inspireerde het bakkie anderen om ook met een dergelijke setup te experimenteren, zoals dit Alfasud-monster toont, maar het was Wainer die met zijn extreme one-off de ban brak:
Foto’s: onbekende tijdschriftscans, van dit forum.
opabrutus zegt
Prachtig stukje historie!
meneer zegt
klinkt allemaal een beetje omslachtig
axel zegt
Dat zou ik ook wel willen, in mijn auto.
Hupke zegt
Leuk om eens tegen te komen op rally of oldtimer event ofzo, maar ze moeten het niet op m’n stoep parkeren.
Hubert zegt
@Hupke:
Omdat je dan 2 olievlekken voor je deur krijgt?
atimos zegt
Heb ook een keer zn uitvinder bij John Leno gezien alleen dan met een mini. Leuke projectjes :)
desjonnies zegt
Je bent vergeten om iets 100% Nederlands te vermelden :
Jan de Rooy’s Parijs – Dakar DAF uit 1984 met aan ieder eind gewoon een DAF cabine met daaronder een motor en aandrijflijn.
Ding viel helaas uit toen.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Ook v/d Ende had midden jaren 80 een tweemotorig monstertje, dat was een Toyota trouwens.
Ik zal eens kijk of ik daar nog wat pics van kan vinden.
jrk68 zegt
@jrk68:
Deze dus.
E34M5Touring zegt
@desjonnies: Die hele serie Daf Turbotwins hadden toch 2 motoren? Tot aan de 95 aan toe dacht ik.
slowland zegt
@desjonnies: De Rooy heeft later in 86-88 meegedaan met zijn befaamde ‘TurboTwin’.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbotwin
Dit filmpje is legendarisch, waarin hij een Peugeot 405 inhaalt:
http://www.youtube.com/watch?v=9yd0Fis9DeE
notoir zegt
Deze Alfa GTV Bimotore uit ons eigen land is ook de moeite waard
https://www.youtube.com/watch?v=3lLoyrCr8eU
tbone zegt
Goh, waren de Duitsers niét degenen die iets uitgevonden hebben? Joh…
The360box zegt
Citroën deed het volgens mij al eerder met een 2CV van 2 motoren te voorzien in Dakar zodat alle 4 wielen werden aangedreven.
Hubert zegt
@The360box:
Zie text : 2CV Sahara
Arnoud zegt
Mercedes heeft dit ook ooit gedaan met de eerste generatie A-klasse. Ze bouwden twee specials, één voor Häkkinen en één voor Coulthard.
jrk68 zegt
@Original_Arnoud:
Er is er ooit 1 gebouwd door studenten, niet voor Häkkinen en Coulthard.
Dat was gewoon een speciale uitvoering die je gewoon bij de dealer kon kopen, zij het in beperkte oplage.
Een collega van mij had er ooit 1.
turbotoll zegt
Was er niet een Scirocco van VW Motorsport destijds met hetzelfde trucje?
E34M5Touring zegt
Dubsport heeft een Golf 3 met 2 turbo VR6 blokken. 325pk p stuk.
baasbas zegt
Handig. Als hij door midden geroest is kan je met beide delen nog rijden
Ilquadrifoglio zegt
Het concept is al behoorlijk oud. In de jaren ’30 was er al een BiMotore.
http://www.youtube.com/watch?v=ME3m1Rz2RzE
xiran zegt
Is ook ooit met een Peugeot 205 GTI gedaan. 2x mi16 blok. Hij noemde hem de mi32. Monster.
Alfarobert zegt
Ver voor de 2e wereldoorlog had Alfa Romeo al een Bi Motore. Ze hebben er dus al lang ervaring mee.
alfista zegt
@baasbas: voor de rest heb je geen vooroordelen zeker, blijf lekker met je Dacia of Opel Kadett rijden die zonder twijfel roestvrij is…
@tbone: Alfa is uitvinder van common rail diesel, directe inspuiting volgens multi air principe, etc etc. dus veel is gekopieerd door Duitsers die dan met de eer willen strijken!!
danmar zegt
@alfista: De firma Elasis is de uitvinder, een joint venture met Fiat, niet speciaal Alfa Romeo.