Totdat Alfa uiteindelijk helemaal dood is, als je het mij vraagt.
Fiat-topman Marchionne weet altijd mooie verhalen te verkopen, maar in het geval van Alfa zijn het tot nog toe voornamelijk lippendiensten die hij het merk bewijst. Al jarenlang hoor je grootse plannen: nieuwe modellen, nieuwe motoren, en ga zo maar door. In werkelijkheid komt er bar weinig van de grond, en lijkt het er steeds meer op dat Fiat Alfa al opgegeven heeft.
Op de aankomende autosalon van Genève beschikt Alfa nog over 639 vierkante meter standruimte. Eerder dit jaar was dit nog 979 vierkante meter. Hadden ze vorig jaar nog de een-na-grootste stand, nu moeten ze volgens Automotive News Fiat, Lancia-Chrysler, Jeep, Ferrari en Maserati voor laten gaan.
Stond Alfa dit jaar nog in Hal 3, nu staan Ferrari en Maserati op deze stek, en is Alfa verplaatst naar een plek om de hoek in Hal 4. Het plekje dat ze nu krijgen is trouwens Porsche’s oude stand, dat dit jaar zelf dichter tegen VW aanschurkt. Eerlijk is eerlijk, Alfa heeft dit jaar ook bar weinig te tonen, maar daar zit mijn punt juist: Fiat laat het merk langzaamaan doodbloeden en weigert pertinent eens flink te investeren in nieuwe modellen. In plaats daarvan draait Alfa al een tijd verlies, wat de heren bij Fiat meteen een reden geeft het merk van de hand te doen.
CEO Marchionne is momenteel erg druk met Chrysler, en de daaraan verwante geplande opleving van Lancia in Europa. Hoewel ik ook grote vraagtekens zet bij de houdbaarheid van Lancia, is Alfa volgens mij helemaal een dood paard waar alleen voor de vorm nog aan getrokken wordt (nadat Fiat het zelf heeft laten inslapen).
Dus die Giulia, die SUV, die 166-opvolger? Allemaal mooie babbels, maar als ze er komen, dan is de kans aanzienlijk dat ze er niet onder het Fiat-management komen. En dat is jammer voor Alfa. Er valt zo veel meer van te maken, maar kennelijk hebben degenen die het voor het zeggen hebben daar geen trek meer in. Een wereld van verschil met de VW-groep, die juist heel slim hun kennis en modellengamma optimaal over hun dochters uitsmeren (behalve Seat dan een beetje).
johnkeend zegt
wat blijft er nog over?
is er niks meer in 50 jaar?
Tommy2 zegt
Hehe de vrouwen moeten al op de auto’s zitten zo klein zijn de stands! :P
Megakix zegt
@Tommy2: ha, straks met deuren dicht IN de auto :lol:
vale46 zegt
Maserati groter dan Alfa Romeo?
Hier klopt inderdaad iets niet!
Kaje zegt
Nee van het VAG concern worden we blij. De Ctrl,C en V toets moeten daar om de week vervangen worden door slijtage.
rick-k zegt
Waarom een grote stand plaatsen als er niet veel nieuws is, alle modellen lang en breed bij publiek bekend zijn…
Vind die speculatie berichten beetje overdreven
redbart zegt
Typische autoblog reactie, alsof de vloeroppervlakte van een stand de kwaliteit weergeeft wat er staat. Alfa romeo heeft tenminste nog verschillende modellen op hun stand staan, dat kan de VAG groep niet zeggen. O ja, ze verschillen qua afmeting.
Megakix zegt
@redbart: nou, ben sinds mensenheugenis (hoe dom) altijd naar de Rai geweest, maar de laatste keer dat Alfa nog iets had zat’m in de GTA versies van de 156 en de 147. De 8C kon je snel omheen rennen…wordt niet in grotere oplagen verkocht. Kortom, het zegt wel degelijk wat !
custom-concepts.nl zegt
Het merk/DNA van Alfa Romeo is naar mijn mening krachtiger en op de lange termijn meer geld aan te verdienen dan een omgekatte Chrysler als Thesis opvolger. Alleen de gedachte al….Een Thema 8.32 blijft leuk! De Stratos wordt door een externe industrieel op de markt gebracht…De Delta is mooi, anders, maar ik mis al langer een HF Integrale….
Bij Lancia denk ik aan modellen van vroeger, bij Alfa Romeo denk ik aan vroeger en kijk ik uit naar de toekomst….
Zeroo zegt
Het lijkt mij beter verkopen en net als lamborgini er weer wat moois van proberen te maken.. Er zit genoeg potentie in en voor die personen die zeggen dat de passie dan weg is dat heeft niks met Italië of Duitsland te maken maar met de uitstraling en de wegligging meer niet.. En dat zit toch ook best goed bij lambo en de rsjes ..Haal ze uit hun lijden.
laurensje zegt
Betaalbaar exclusief, zeker gebruikt. Prima toch!
Tim zegt
Valt al ergens te zien wat de vloerindeling van Geneve zal zijn? De eigen website laat weinig los…
Fout zegt
Beetje matige post dit…, wat kort door de bocht. Het is niet omdat een merk een jaar eens geen model uitbrengt, een merk die 100 jaar bestaat, dat het op een failliet afstevent.
Bij mijn weten is de 159 TI nog steeds één van de mooiste wagens in zijn segment en veel origineler dan wat de meeste Duitsers (BMW buiten beschouwen gelaten) de laatste tijden op de markt brengen.
Daarnaast heb ik de indruk dat je de 8C vergeet die aantoont dat ze nog steeds lef, en kapitaal hebben alsook dat de Guiletta vorig jaar op hun stand stond, vers van de pers en dat ze deze toen in de spotlight moesten zetten. Nu is er geen nieuw model, so what
Wouter zegt
@Fout: 8C. Als concept getoond in 2003 en als productieversie in 2006. Het is echt een hele gave auto, maar het nieuwe is er wel een beetje vanaf.
Verder is het modellenaanbod en aanbod aan motoren helaas schraal en heel veel nieuws lijkt er ook niet in de pijplijn te zitten, behalve de belofte dat er wellicht nog een keer een SUV komt.
Maksimum zegt
@wouter: Autoverkopen EU gaan ook redelijk rustig. Om dan niet direct nieuwe modellen om de oren te gooien snap ik wel een beetje. Zeker bij Alfa wat nooit FIATS grootste volume merk zal worden. Natuurlijk zijn ze ook hard bezig met USA-Italia een beetje UStalia te maken. Ik hou hoop in Sergio! Als de autoverkopen straks wat lopen en USA wat beter samen zit zijn er zo wat nieuwe modellen; 169, Guilia en SUV. Hoe snel is economie afhankelijk. De tijden van donkerblauw porno leer komen er weer aan!
heidekonijn zegt
@Maksimum: Gelukkig zit de concurrentie ook stil. Not.
ferry832 zegt
Het klopt dat al jaren beloofd wordt dat er nieuwe modellen komen maar voorlopig is het allemaal een groot vraagteken. Het enige wat redelijk zeker is, is dat de Guilia komt maar wanneer weet niemand.
Voor alleen een Mito en een Guilietta heb je niet veel ruimte nodig. Het is volgens mij nog nooit zo zuur geweest bij Alfa. Erg zonde en het wordt steeds moeilijker om concurrerend te blijven op deze manier. Ook de merktrouwe klanten moeten ergens anders gaan kijken als ze een ander auto dan de Mito en Guilietta zoeken, zie die maar eens terug te krijgen.
mashell zegt
@ferry832: Het is volgens mij nog nooit zo zuur geweest bij Alfa
Jawel, ze hebben ooit een Auto met Nissan design gehad.
ferry832 zegt
@mashell: Ja, sorry die heb ik als een soort traumatische ervaring weggestopt. Dankzij jou komt die ervaring weer boven. Dank daarvoor.
Nou ja, de tweede zure periode dan.
integralechubasco zegt
@ferry832:
volgens laatste prognoses komt de Giulia zeker in 2012…
ferry832 zegt
@integralechubasco: Nog even op een houtje bijten dan. Op Autoweek las ik eind 2012, begin 2013.
Atenza zegt
@ferry832: 2010: MiTo (B-segment), Giulietta (C-segment), 159 (D-segment), GT en Brera/Spider. 2000: 147 (C-segment), 156 (D-segment), 166 (E-segment), GTV/Spider. 1995: 145/156 (C-segment), 155 (D-segment), 164 (E-segment), GTV/Spider. Nou nou nou wat was het voorheen zóveel anders zeg..
ferry832 zegt
@Atenza: De 159 is alleen nog maar beperkt leverbaar, de GT, Brera en Spider zijn niet meer en de 166 was al niet meer.
Anno nu zijn er maar 2 modellen beschikbaar. Plus de beperkte ( want maar leverbaar met 2 motoren ) 159.
Niet echt om over naar huis te schrijven toch.
CARS zegt
Tja, dit jaar is, niet geheel ten onrechte, Lancia aan de beurt om groots uit te pakken.
Na al het Alfa geweld rondom het 100 jarig bestaan is er daar ook weinig te melden.
Kwestie gewoon van goed afstemmen op elkaar.
Volgend jaar, met de opvolger van de 166 zullen we het VAG hopelijk voor eens naar het rijk der fabelen verwijzen v.w.b. het een vinger in de pap krijgen bij Alfa.
SHFT zegt
Triestig, het wordt tijd dat ze de wegen terug komen opfleuren!
Jimmie zegt
Oppervlakte afhuren kost geld. Alfa heeft niks nieuws te showen, waarom dan zo’n teringgrote stand huren?
De Giullietta is een gigantisch succes en van de 159 zullen ze wel geleerd hebben dat als je een auto introduceert met overgewicht, dat die auto het imago blijft houden ondanks 100+ kg verloren te zijn.
mashell zegt
Misschien weet Alfa al wel dat die shows steeds minder belangrijk worden. Een auto lanceer je niet meer op een show ver weg via de bladen en TV, maar via het internet en de dealer.
Bert zegt
Met de strekking an sich ben ik het op zich wel eens, maar je moet ook eens nadenken hoe lang het duurt om een modellen lijn in productie te krijgen.
Stel dat Marchionne 4 jaar geleden dit gang gezet zou hebben (wat later is zelfs) dan zou dit betekenen dat volgend jaar pas de eerste tekenen van leven te bezichtigen zijn.
Dan is dit een beetje dommig van je om dan Marchionne op praatjes van dit en afgelopen jaar aan te pakken als je niet eens begrijpt hoe lang het duurt voor een auto van schets naar productie gaat.
Dat dit hele verhaal een jaar of 3 te laat in gang is gezet klopt dan wel aardig, het was al langer bekend dat Alfa wel een aantal hele magere jaren zou krijgen.
Saya zegt
Dit stukje is ook een beetje geschreven om de Alfa fans hier uit hun tent te lokken.
Ik denk niet dat Sergio Marchionne het kan maken om Alfa te laten verpieteren, hij is nu al niet erg populair in Italië maar dan zal hij toch echt moeten emigreren naar de door hem zo bewonderde VS.
Verder heb ik medelijden met alle Lancia,Alfa en Fiat dealers die het de eerste 2 a 3 jaar zonder echte showroom lokkers moeten doen en ik ben bang dat er veel gaan zijn die dit niet gaan redden.
snelste zegt
liever 1 alfa op 10 vierkante meter dan honderd wagens voor het volk
blubbar zegt
Gelukkig dat dit autoBLOG heet, want de posts zijn van een puberaal en kortzichtig niveau. Als je het nog niet gemerkt had. Alfa is bezig met hun volledige line-up te vernieuwen. Eerst was er de Mito, dan de Giulietta en in 2012 de Giulia, mogelijks met achterwielaandrijving. Daarna komt de intrede in de VS met Giulia, Mito 5 deurs en Giulietta. Alfa was in november trouwens het meest renderende Italiaanse merk in Europa.
robbie zegt
@blubbar: Yippie, eind 2012/begin 2013 mogen we misschien ooit iets nieuws van Alfa verwachten. Dat soort verhalen horen we nu al jaren. Tot die tijd moet de 150 doorstrompelen met 1 dieselmotor en 2 benzinemotoren.
En dat Alfa het zo ‘goed’ doet in Europa is niet echt en verrassing. Vorig jaar deden ze het extreem slecht, dus het jaar daarop doe je het vervolgens iets beter.
PS Mitsubishi verkoopt bijna net zoveel en groeit nog veel harder ;)
integralechubasco zegt
@robbie: Wat maakt jou het nou uit wanneer ze met een nieuwe auto komen… een alfa zal je toch nooit kopen… 8)
robbie zegt
@integralechubasco: waarom zou ik dat nooit doen? Het wel een zwak voor (oudere) Alfa’s. Maar zou er denk ik eerder eentje leasen dan (nieuw) kopen. Die afschrijving he ;)
Imom zegt
Aha,nog een klein beetje geduld en dan eindelijk betrouwbare en normale Alfa’s in het zicht.
blubbar zegt
@Imom: Het moment dat een Alfa ‘normaal’ is dan is het geen Alfa meer..
trigger565 zegt
@Imom: kruip jij maar in je gewone Polo of Golf om vervolgens tijdens het naar huis karren te zagen over de betrouwbaarheid van Alfa…Je hebt er blijkbaar nog nooit een gereden..Oh, en het laatste wat een Alfa moet zijn, is gewoon. Laat de saaiheid maar aan VW over.
Raptor zegt
Wat ze hier nog steeds niet snappen is dat Alfa geen échte sportauto’s meer mág bouwen van mama Fiat. Daar hebben ze Maserati voor. En als je nog exclusiever wil heb je Ferrari. Dat heeft iemand die daar werkt me vertelt toen ik in Arese was. En eender welke autoliefhebber en autokenner die ook maar iets van de geschiedenis van Alfa weet heeft er respect voor het merk. Vergeet bijvoorbeeld niet dat Enzo Ferrari begon bij Alfa. En dat zelfs een grote meneer als Henry Ford zijn hoed af nam voor Alfa. Ook Top Gear en Fifth Gear zijn er meestal enthousiast over. En iedereen die zaagt over slechte kwaliteit en problemen heeft de laatste 20 jaar in een grot gewoond. Groeten van een BMW rijder.
de sjonnies zegt
@Raptor:
Nee Raptorrie, Alfa moet blijven doen waar ze Meesters in WAREN:
De Sports-Saloon.
En tuurlijk is de 159 een heerlijke Sports Saloon, maar de motorisatie laat momenteel te wensen over. Te weinig goede benzine motoren, met de Diesels waar ze eerst een voorsprong hadden op de rest van de wereld (uitvinders van de common rail) zie ik Alfa weer achterop raken qua prestaties.
Alfa’s moeten op papier eigenlijk Audi killertjes zijn, net ff meer jus net ff meer smeuïg.
Kijk maar naar Alfisti, de meesten wilen gewoon een lekkere vier deurs
w0o0dy zegt
Het heeft er alle schijn van dat Autoblog een schema heeft om met regelmaat dit soort pro-“verkoop Alfa aan Vag” borrelgeleuter te plaatsen… betaald VAG er soms voor? Met wisselende auteurs herkauwen van een lulverhaal. Sorry maar dat is zelfs voor Autoblog beneden niveau.
Henk Z32 zegt
Alfa maakt al jaren verlies.. dus logisch dat Fiat daar nu niet meer in investeert maar zich meer richt op Chrysler.
Als Alfa van de markt verdwijnt zal dat een groot verlies zijn voor de homo-gemeenschap.
integralechubasco zegt
@Henk Z32:
er zijn meer homo’s die Henk heten dan homo’s die alfa rijden.
lincoln zegt
@integralechubasco: + @de sjonnies ..
all hail you guys ..
in the quest to save autoblog.nl from retardness ..
de sjonnies zegt
@Henk Z32:
Nee Henk, niet voor Homo’s, maar voor mannen die hun borstkas NIET scheren !
Voor mannen die zich niet schuwen voor het nodige gezichtshaar
Voor mannen waar vrouwen voor zwijmelen als ze in hun Armani pak langsrijden.
Voor mannen die in het casino alles op rood zetten en winnen.
Voor mannen die anti ANWB zijn
Voor mannen die de deur open houden voor een vrouw.
Voor mannen die 1 wenkbrouw kunnen optrekken.
Voor mannen die nog kunnen lopen na 1 fles whiskey
Voor mannen waar andere mannen graag een praatje mee maken.
Voor mannen die niet bang zijn voor vrouwen met rood haar.
Voor mannen die kunnen koken
Voor mannen die een bloedhekel hebben aan stofzuigen
Dat soort mannen Henk.
En dat ben jij niet.
Hectorae86 zegt
@de sjonnies: Voor mij dus, sterke reply overigens :)
JPM zegt
Triest heren, triest. Het begint nu een beetje op te vallen. Om de zoveel tijd een ‘Alfa gaat ten onder’ verhaal om wat reacties uit te lokken. Hetzelfde geldt voor om de zoveel tijd de BMW-Audi discussie op te laaien. De meesten hadden dat al een jaar door maar nu begint het toch heel opzichtig te worden.
Specht zegt
@Henk Z32
Dus jij bent homo en je rijd alfa?
joris zoon zegt
lul verhaal dit!
Orichy zegt
Stoken in een slecht huwelijk is altijd vermakelijk.
Als jullie zo goed weten, dat het al lange tijd uit de tent lokken is, waarom blijf je er dan op reageren, Alfisten?
Niet erg handig en zo blijkt dat Autoblog jullie gevoelige snaar, nog lang niet lang genoeg heeft aangeraakt.
OT: Het is een visie die mij niet kan boeien en van welke eigenaar Alfa ook is, het zal altijd een strijd blijven om Alfa gangbaar te houden. Maar dat geldt voor elk merk, als het minder wordt met de aandacht van de consument.
@Mashell: Misschien is wat je zegt wel enigszins waar, maar dan niet puur bewust, maar ingegeven door kostenbesparende maatregelen.
Harry zegt
Tja, als Alfa nou eens begon met gewoon betrouwbare auto’s te maken ? Mooi zijn ze wel, vooral de 159, maar kwalitatief gewoon schrootbakken. Als je een Alfa koopt ben je tweemaal blij : de eerste maal de dag dat je hem koopt en de tweede maal (en dan hele blij) de dag dat je hem verkoopt.
jp zegt
@Harry: LOL, hahaha ik heb zelf een 147, schitterende auto, maar ik begrijp precies wat je bedoelt. Als je een alfa koopt moet je begroten dat je hem twee keer kunt kopen. ;)
Bert zegt
@Harry: Jij praat echt peop.
Ik heb een GT probleemloos gereden en een 159, ook zonder problemen.
Waren heerlijke auto’s met 0 problemen!!!
Zelfs minder problemen als ik ooit heb gehad bij wat voor merk dan ook,
en ik heb best wat autos versleten… koop gemiddeld elke 2 jaar een nieuwe of bijna nieuwe.
Atenza zegt
Guiletta is nieuw en de Giulia komt er ook aan. Twee belangrijke modellen. Dat er een 5-deurs MiTo komt in de vorm van een nieuwe generatie was ook al bekend. Wat een dom ‘nieuwsbericht’ zeg. En zo’n stand zegt idd helemaal niets
Wollie zegt
Alfa is het enige merk uit de groep dat het afgelopen jaar vooruitgang boekte. Het is ook het enige merk waarin VW écht geïnteresseerd is. Wat er hoogstwaarschijnlijk zal gebeuren is dat Alfa én Iveco in een monsterdeal verkocht worden aan VW/MAN. Fiat wil in de eerste plaats af van Iveco, het meest verlieslatende deel van de groep. Als ze een investeerder vinden die een gezond én een ongezond deel samen wil kopen, dan onstaat er een akkoord.
Emc zegt
Het gaat inderdaad niet echt goed met alfa. Ze maken mooie wagens, maar de verkoopaantallen van de 159 en de brera vallen erg tegen. Voornaamste reden is/was het te hoge gewicht.. Maar de mito is wel mooi, maar ik zou em zelf niet aanschaffen, is mij iets te ‘popperig’ net als de fiat 500 trouwens. Met strakkere en stoerdere lijnen was het een groter succes geweest.
Atenza zegt
@Emc: volgens mij zegt dat hoge gewicht niet zoveel? Opels zijn al jaren moddervet maar die koopt/least ook iedereen. Alfisten zijn er ook weer niet zóveel om een merk hoog te houden. Gros van de 156 kopers waren ook gewoon leasesletten die zin hadden in eens wat nieuws. Zelfde geldt voor de Guiletta
Bert zegt
@Atenza: Groot probleem van de “echte” alfisten. Een alfa moet volgens bepaalde mensen 500 kilo wegen, een Porsche eruit rijden, probleemloos zijn… en voor een prikkie 8e hands te koop zijn, want nieuwe autos kopen alfisten bijna nooit.
Emc zegt
Wat ik bij de huidige alfa’s mis is een model als de 33 en 75. Die stralen sportiviteit uit, en de moderne alfa’s vind ik een te lief uiterlijk hebben. De laatste mooie alfa vind ik de 147.
Vincenzo zegt
En daar gaan we weer….de vag fanboys blijven maar dromen.
Het is weer duidelijk dat je teveel hebt zitten roken. Je kunt niks onderbouwen en neemt de stand als leidraad…wat moeten ze dan doen fietsenmaker? 15 x Mito neerzetten?
Blijf jij en de rest nou maar lekker in de golf zitten, liefst nog een beetje stoer kijken erbij, ben je helemaal het mannetje.
Megakix zegt
Probleem om géén Alfa te rijden, ligt voor mij in het ontwerp van het interieur; veel te rondklokkig, veel te dufkleurig en saai…en je wilt een auto die ‘goed smoelt’. Sowieso van buiten, maar óók van binnen. En op de binnenkant kan ik een eeuw lang kritiek schrijven…
Bert zegt
@Megakix:
Zo had ik bijna een Lambo gekocht, maar het interieur leek zo op een A4…
toch maar niet gedaan dan…wanker :)
Megakix zegt
@Bert: … was vast zo’n omgebouwde A4 ? :lol:
Spiderman zegt
Beetje vage aanleiding, die kleinere stand op een beurs. Toyota en Nissan komen straks niet naar de Auto RAI, zijn die merken ook op sterven na dood soms?
Als Alfist heb ik best zorgen over de gezonde toekomst van het mooiste merk in autoland, maar je kunt ook zoeken naar negatieve berichten. We hopen maar dat de Fiat baasjes (steeds weer een nieuwe) hun beloften waarmaken…
Lancia Lover zegt
Wat een nieuws dit zeg. Is toch logisch dat als je niets nieuws te laten zien hebt en je in moeilijke tijden moet bezuinigen dat je geen mega grote stand huurt? Geneve mag dan wel internationaal een belangrijke beurs zijn, het zal waarschijnlijk de Zwitserse Alfa-importeur zijn die dit heeft besloten…
Michiel zegt
Hoe komt het dat de artikels van ‘sir smokalot’ altijd zo pessimistisch zijn ? Alsook over subjectief , vaak op een storende manier … Wat is er gebeurd met die mooie artikels van Michiel VandenBrinck etc. ?
Citrofiel zegt
@Michiel: Jaah, we misschien @michiel van den brink!
sir_smokalot zegt
Ik heb alle reacties eens rustig nagelezen, tijd voor een verweer:
1) De loze beschuldiging van fanboyisme neem ik sowieso niet serieus. Er zijn altijd ‘experts’ die in de meest uiteenlopende zaken meteen een voorkeur voor de Duitse merken menen te zien, zonder iets van de achtergrond van de auteur te weten. Reacties als ‘Blijf jij en de rest nou maar lekker in de golf zitten, liefst nog een beetje stoer kijken erbij, ben je helemaal het mannetje’ leggen het niveau van de reaguurder pijnlijk bloot. Grappig is helemaal dat ons wordt verweten op gezette tijden over dit onderp reacties uit te lokken met suggestieve teksten, en daarmee feitelijk een herhalingsoefening uit te voeren, terwijl zij juist degenen zijn die altijd maar dezelfde ‘VAG-fanboy!’ plaat op zetten.
2) Ik geef raguurders gelijk die zeggen dat er niet zo veel te tonen is, en daarom is een grote stand ook niet nodig, maar zoals ik in het artikel al aangeef: daar zit ‘m de crux juist. Je kunt niet ieder jaar nieuwe modellen te tonen hebben, dat begrijp ik best, en Alfa is qua afzet een stuk kleiner dan de Duitse merken, als we dan toch de vergelijking met de Duitsers maken. Maar het heeft net als de submerken van VAG een groot concern met erg veel mogelijkheden achter zich staan. En die mogelijkheden worden niet benut. Neem de opvolger van de 166. Die had er al lang moeten zijn! En als zijn opvolger dan nog een paar jaar op zich laat wachten, gooi er dan op zijn minst een grondige facelift tegenaan. Plak het ding vol met LED’jes, schaaf hem qua lijnenspel bij zodat het geheel weer een beetje modern oogt, en voila! In plaats daarvan moeten we het nog steeds met om de week wisselende verhalen doen of de opvolger en nou wel of niet komt.
3) Als je kijkt naar de merken in de FIAT-groep, dan heb je Ferrari en Maserati voor (super-)sportief, Lancia (een merk waar eigenlijk ook al jaren niks mee wordt gedaan, maar waarvoor Marchionne wel de meest fabelachtige verkoopdoelstellingen voor de toekomst hanteert. Wederom: eerst zien, dan geloven) moet de luxe evenknie van Chrysler worden, met een gerebadgde 300C als vlaggenschip. Hiermee vervalt meteen het bestaansrecht van de 166-opvolger, want die gaan in elkaars vaarwater zitten.
Jeep wordt waarschijnlijk meer geïntegreerd in het Europese verkoopnetwerk, maar eigenlijk is er nauwelijks een Europese markt voor. Wellicht dat de auto in landen als Rusland wat meer bestaansrecht heeft, maar in het door milieuregels geplaagde Europa is er weinig ruimte voor een Jeep. Wellicht dat het met een hybride/elektrische variant wat gaat worden, maar met de grote concurrentie voor wat betreft relatief zuinige grote SUV-achtigen vraag ik me af of dit de investering waard zou zijn.
Een Alfa Romeo-SUV daarentegen, mits scherp en onderscheidend gestyled, heeft in mijn opzicht wel degelijk een toekomst en potentiële afzetmarkt. Maar de kans dat er een Maserati-SUV komt is groter. Hiermee kan de Amerikaanse markt ook nog eens goed bediend worden, wat wederom een sta-in-de-weg is voor Alfa op het wereldtoneel.
Bij VAG heeft Alfa wat mij betreft evenmin bestaansrecht, die hebben hun honken al goed afgedekt. Hiermee valt het roemruchte merk wat mij betreft tussen wal en schip. Bovendien vraag ik me af of het voor VAG goed zou zijn om nog meer merken op te slokken. Hiermee zou een automotive variant van wat in de Internationale Betrekkingen als ‘imperial overstretch’ wordt aangeduid om de hoek komen kijken.
In mijn artikelen probeer ik niet te azijnzeikerig te doen, maar als ik een mening heb dan ventileer ik die, ook al is hij negatief (hoewel ik zelf meer subjectief realistisch zou zeggen). En het Alfa-verhaal baart me zorgen. Hier neem ik de standgrootte als leidraad, maar dat is natuurlijk maar een klein radertje in het hele proces dat volgens mij al tijden geleden is ingezet. Als je het mij vraagt hebben Marchionne en Piech tijdens een goede lunch al lang en soort van verdeling gemaakt, zoals Churchill en Stalin dat in 1944 ook met Europa deden.
Megakix zegt
@sir_smokalot: lekker bij elkaar gebabbeld Sir…Punt is dat jouw stukjes tot de ‘beste’ van de AB’ers behoren, simpelweg omdát je een mening ventileert. Robbie schrijft vanuit een oeverloze dosis kennis. Alwood schrijft dúsdanig voor interpretatie vatbare teksten, dat je altijd wel gein aantreft op zijn stukjes.
Zo heeft iedere schrijver een eigen kijk en insteek. En dat waardeer ik ten zeerste. Jij bedient je absoluut niet van pessimisme; dát is de interpretatie van een niet-realistisch persoon.
Amen
de sjonnies zegt
@sir_smokalot:
Vrees dat je gelijk hebt.
Maar als ik de Italiaanse soap rond de FIAT groep zie, kan ik alleen maar parellellen zien met het destijds uit de grond gestampte British Leyland.
Austin wilde niets met Rover, Rover wilde helemaal niet met Triumph en Triumph haatte MG.
Ik ben van mening dat de culturen bij FIAT, Lancia en Alfa
en Ferrari de boosdoener zijn.
Maar ik dag je uit : schrijf een stuk over de paralellen en de verschillende culturen, ik ben benieuwd.
de sjonnies zegt
@sir_smokalot:
Oh ja, jij geeft een mening en weet vuurtjes goed aan te wakkeren, vandaar de vele emotionele reacties.
heidekonijn zegt
@sir_smokalot: Damn straight. Dat Ferrari meer modellen heeft als Alfa, zegt voldoende. Jouw analyse geeft ook nog eens aan dat ze minder ruimte krijgen dan de andere FGA merken. Enough said.
Daarbij komt : de markt veranderd : Alfa had in de 80’s een modellen pallet dat breder was dan dat van pakweg BMW, nu komen ze nog niet aan een vijfde van het aantal modellen van de concurrentie. Vrééémd dat ze niet meer verkopen dan?
Hopen dat ze verkocht worden. Aan VAG? Mij een biet. Voor mijn part aan chinezen. Niemand doet het slechter dan FGA.
Atenza zegt
@sir_smokalot: leuk verweer maar dan slaat je bericht nog nergens op. Je koppelt een plekje op Genève namelijk met de toekomst van Alfa wat gewoon nergens op slaat. Ik denk dat Alfa het ook liever anders ziet hoor. En was de Guiletta dan geen nieuw model? Die hebben ze beloofd en die is uiteindelijk ook gekomen. En de MultiAir motoren (van Fiat) hebben zich ook wel bezig, toch? Of heb je lopen slapen? Dat de 159 echt komt is ook wel duidelijk. Dus flutbericht weer van je
Atenza zegt
@Atenza: bezig=bewezen. En 159 moet 159-opvolger zijn
Atenza zegt
@sir_smokalot: overigens is het Alfa Romeo verhaal nu wel zo uitgekauwd. Om de haverklap komt er weer een VW pipo die roept dat ie interesse heeft in Alfa en de hele (emotionele) discussie is weer losgebarsten. Imo voegt dit geschreven stuk dan niets toe
.
Enkele jaren geleden dacht men dat FIAT zélf het jaar niet meer zou halen. De verkopen waren dramatisch. Tot de Panda kwam en ze waren gered. Lancia doet het superslecht en daar zijn ze nu mee bezig. Alfa Romeo wil echt wel nieuwe modellen hebben maar denk dat FIAT daar een stokje voor heeft gestoken. Lancia moet dood (is het al jaren) en Alfa moet gewoon de sportief/luxemerk worden van de groep
gvr zegt
@harry
wat een bs harry
mijn GT heeft 253000km op de teller staan zonder probs…(nieuw gekocht)
Auto&Ricambi zegt
Wat staat in Geneve op de Alfa stand? deze:
http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpressnews/260896/alfa_revives_curvy_giulia.html?CMP=NLC-Newsletters&uid=2350e1dbe69ad42cc8607391195d3a67
heidekonijn zegt
@Auto&Ricambi: Een mens kan alleen maar hopen dat dit een slechte photoshop is van een getunede ford mondeo. Als ze dit uitbrengen, is het binnen het jaar finaal gedaan met ze.
integralechubasco zegt
@Auto&Ricambi: ziet er vet uit…
ferry832 zegt
@Auto&Ricambi: Ik ben niet zo`n fan van de huidige designlijn van Alfa maar die Guilia ziet er toch wel gelikt uit.
Atenza zegt
@ferry832: is een photoshop/impressie dus zegt nog niks
Granturissimo zegt
Alfa’s roesten al in de folder toch?
Squadra zegt
Autoblog komt weer met een heerlijk Bullshit verhaal,
Sjonge jonge zeg jullie maken echt je eigen nieuws hier. Je kan ook zeggen dat de volgende Nissan GTR een Laguna gaat worden. Alfa Romeo heeft in 2012 heel veel nieuws en als momenteel niet super veel te melden hebt kun je miljoenen gaan investeren maar dat heeft weinig zin. Lancia moet dit jaar in de spotlight staan.
Ciao
Squadra
Atenza zegt
Nogmaals:
w0o0dy zegt
@Atenza: nog duidelijker is het als we de launches van Chryslers en Fiat en Lancia erbij zetten Alfa heeft geen echt nieuws dit jaar, Fiat,Chrysler en Lancia (3 nieuwe modellen….) des te meer….
Lancia
w0o0dy zegt
@w0o0dy: en volgens jaar zal Alfa de grootste stand krijgen en de aandacht opeisen… met waarschijnlijk 3 primeurs en een facelift voor de Mito…
Atenza zegt
@w0o0dy: ja je kan moeilijk verwachten dat elk merk elk jaar diverse nieuwe modellen gaat introduceren..
hape zegt
@smokalot
“Plak het ding vol met LED’jes, schaaf hem qua lijnenspel bij zodat het geheel weer een beetje modern oogt, en voila! ”
Nu val je lelijk door de mand. De 159 is nog steeds de mooiste in z’n klasse, de Mito en Giulietta zijn net op de markt en hoewel smaken verschillen zijn ze ontegenzeggelijk modern gelijnd.
Volhangen met ledjes.. da’s iets voor petjes, niet voor Alfa rijders. Smaken verschillen, ieder merk z’n doelgroep.
Atenza zegt
@hape: uhm de Guiletta heeft toch echt LEDjes.. enne, dagrijverlichting is vanaf 2011 verplicht en daarvoor zijn LEDjes de meest zuinige oplossing. Wen er dus maar aan. Ze zitten echt niet op auto’s omdat het alleen maar een trend is
sir_smokalot zegt
@hape: Ik had het ook over de stokoude 166, en niet over de 159. Verder was de opmerking een beetje ironisch bedoeld, als verwijzing naar hoe de meeste andere fabrikanten hun modellen ‘updaten’.
Mellie zegt
Ik vindt het wel jammer ik denk dat als Fiat een gedurfde investering doet en een paar mooie betaalbare modellen neer zet er zeker wel iets moois uit voort bloeit ik hoop echt dat dit merk gewoon in leven wordt gehouden.
Hilbert zegt
Ze moeten terug naar de roots, dat wil zeggen in de jaren,50 &,60 van de vorige eeuw [wat lijkt dat lang geleden].Toen Alfa en Lancia hun weg gekozen hebben gewoon door zetten ze hadden of hebben nog steeds het probleem het produktie antallen moet naar de 500.000 stuks..[Alfetta-Gulietta]enz.. ende FFF…
kevin zegt
-edit: lekker wegblijven dan-
Citrofiel zegt
@kevin: Kijk anders deze video eens. Om maar wat te noemen. Het verschilt per blogger hoe er wordt gereageerd op Italiaanse wagens, blijkbaar tref jij de verkeerde.
heidekonijn zegt
Alfa’s werden bedacht, ontworpen, fijngeslepen en voor een deel in elkaar gezet, door deze mensen. Mensen die het al decennia deden. Mensen die het werd geleerd door hun ouders en grootouders. En die werd het geleerd door Vitorrio Jano, Carlo Chiti, Guiseppi Merosi en Enzo Ferrari. Dit zijn de mensen die Alfa Romeo tot Alfa Romeo maakten.
NIET één of andere bankier of rijke erfgenaam uit Turijn.
En met déze mensen in VW nu in gesprek, gisteren nog.
http://www.youtube.com/watch?v=9O9PPuZD_r0&translated=1