Alfa-restomodder Alfaholics heeft naast hun vele Giulia’s nu ook een oude Spider. En hij is prachtig.
Onder de kunst van het restomodden vallen ook verschillende categorieën. Het makkelijkste is vaak een crate engine, meestal van Amerikaanse makelij, in een oude bak plempen. Leuk, want dat is vaak hoe je de ultieme restomod creëert: nieuwe techniek, het oude lijnenspel. Toch kan het ook met iets meer finesse en een bedrijf dat daar erg goed in is, is Alfaholics.
Alfaholics
De Engelse Alfa-specialisten zijn bekend van het werken aan de Alfa Romeo Giulia uit de jaren ’60, maar alles wat met Alfa Romeo te maken heeft passeert de revue. Zo heeft Alfaholics recent de laatste hand gelegd aan hun nieuwste project. Dit is de Alfaholics Spider-R 101.
Alfaholics Spider-R 101
Deze lichtblauwe Spider begon zijn leven als een ‘gewone’ Alfa Romeo Spider die Alfaholics volledig heeft gerestaureerd. Tijdens het opbouwen is er het één en ander veranderd. Om mee te beginnen ligt voorin wel een hele verantwoorde motor. De 2.0 liter grote Alfa Romeo “Nord” motor die we kennen van een hele hoop modellen van het merk. In de Spider-R goed voor 200 pk. Lekker authentiek zonder gelijk een hot rod te maken van deze Spider. Het gaat in theorie om een standaard Nord-motor, met aangepaste gaskleppen en een Motec-managementsysteem.
Naast een lichtgewicht vliegwiel en een aangepaste koppeling is er een breed scala aan authentieke Alfaholics upgrades toegevoegd aan de Spider. Nieuwe aandrijfstangen en een heus LSD om de wielen aan te drijven. Een nieuwe set veren, nieuwe wishbones, GTA-R remmerij, een op maat gemaakte sportuitlaat en zelfs een volledig op maat gemaakte benzinetank. De 15 inch Alfa-wielen lijken authentiek, maar het zijn ook volledig eigen magnesium wielen met enkel de naafkappen van het origineel overgenomen.
Om het geheel af te maken is het interieur voorzien van nieuw leder, voor de stoelen, deurbekleding en het dashboard. Een Mohair-kap voor als het regent maakt de creatie af.
Deze bijzondere Alfaholics Spider in Azzurro Amalfi is een uniek ding. Wat er gaat gebeuren qua verkoop en of er meer komen, is nog niet bekend. Voor nu is dit blauwe exemplaar de enige en wij worden er aardig hebberig van.
SpiderIV zegt
Heb wat oud Alfa spul en dat Alfaholics moet ik eigenlijk niet bekijken. Word ik te hebberig van 🥴🤣
ar166 zegt
Wat voor oud Alfa spul heb je, als ik vragen mag?
SpiderIV zegt
Oudste een Giulia uit 1966 en oa, dat moet je aanspreken een 166V6 3.2.
ar166 zegt
Oh wauw! Erg gaaf. Wat voor blok ligt er in de Giulia?
Heb zelf ook een 166 3.2 gehad, hele fijne auto. Meer autobahn-cruiser dan bochtenridder, maar was toch wel 1 van de fijnste auto’s die ik ooit gehad heb. Wat een geluid zit daar in!
kniesoor zegt
Benieuwd hoe ze die 200 peekaa precies uit dat blok wurmen. De door Carly Pellinkhof onder handen genomen Squadra Bianca 2-liters kwamen tot 190 peekaa, als ik me goed herinner. En weinigen zijn zo capabel als Carly als het op het scherpstellen van deze blokken aankomt.
seggie zegt
Inderdaad, 200 pk lijkt me wel heel veel. Misschien een typo?
Robert zegt
Het is een goede (Italiaanse) traditie om het aantal pk’s lichtelijk te overdrijven 😉
Dat gezegd hebbende is dit weer een heel fraaie restomod. En who cares of er nu 180, 190 of 200 pk onder de kap ligt. Dat verschil ga je echt niet merken als je dit met de kap open rijdt over leuke B-wegen, fraaie heuvelparkoersen en zonnige stadsboulevards.
mc96 zegt
200 bekt beter dan 190 😀. Ik zou die 200 maar met een korreltje zout nemen. Squadra Bianca, dat waren mooie tijden. Daar stonden een aantal mensen aan de start met belachelijk professioneel geprepareerde auto’s aan de start 😀.
spidermann zegt
Mijn serie 3 zonder kat had standaard 130 pk. Dasr nog eens 70 pk erbovenop zonder chiptuning en/of turbo lijkt mij ook wel erg veel.
simonferrari zegt
Beter dan dit gaat het niet worden. Prachtig!
geelbarrel zegt
Zeer fraai. Nergens een maniacale retro-tunificatie. Ik blijf een bijzondere bewondering houden voor deze auto. Zal niet hetzelfde bouwjaar zijn of precies t model maar die styling: in de originele film “The Day of the Jackall” (1973) geniet ik van zn voorkomen.. https://youtu.be/dLpoLC_WNyc
pjotr zegt
Nah, die stoelen zijn verkeerd en wat moet je in vredesnaam met 200pk in zo’n soort auto?
Alfaholics schiet te ver door, een fris twee litertje met snelle nokkenassen en 150pk is meer dan genoeg in zo’n auto. Steek het overgebleven geld in een leukevakantie aan de Amalfikust, daar heb je meer aan 🙂
wimof zegt
Toeval of niet, ik ben vandaag zo ééntje tegengekomen, met een dame van middelbare leeftijd achter het stuur.
wernerv8 zegt
Eindelijk een restomod waar geen 20inch wielen onder geschroefd zijn