Het is een Alfa met achterwielaandrijving, atmosferische motor en een bloedmooi koetswerk. Beter wordt het niet.
Van een kunstwerk een nog mooier kunstwerk maken. Het is een gewaagde en gedurfde move. De Alfa Romeo Giulia GTA is zo’n kunstwerk. Een bijzondere Ferrari, Lamborghini of Pagani maken is niet moeilijk: je verhoogt simpelweg de prijs. Maar destijds was de Giulia GTA tegen een prijs gebouwd en alsnog kwamen ze met dit kunstwerk op de proppen bij Alfa Romeo in de jaren ’60.
Gracieus
Nu moet je in de meeste gevallen niets met zo’n klassieker doen. Die moet je gracieus oud laten worden. In negen van de tien gevallen is het resultaat niet echt een verbetering. Maar soms, heel soms, dan is zo’n complete verbouwing wél een vooruitgang. Zoals bij deze Alfaholics Giulia GTA.
Restomod
Alfaholics is een Britse restomodder. Ze doen in feite wat Singer doet voor Porsches 911. Beide ideën zijn overigens weer geleend van Eagle, dat als eerste op grote schaal klassieke E-Types ging verbeteren. Uiteraard hebben we het complete Eagle-verhaal gedocumenteerd voor jullie.
Alfaholics Giulia GTA
Terug naar de Alfaholics Giulia GTA. De petrolheads uit Clevedon pakten een heel aardige Giulia GTA 1300. Deze werd helemaal gestript en gerestaureerd. De 1.3 motor werd vervangen door een 2.100 cc grote Alfaholics GTA-R motor. Werkelijk alles aan deze motor is groter, beter en sterker: gasklephuis, MOTEC-ECU en nog een hele hoop hardware. het resultaat is dat de motor van de Alfholics Giulia GTA nu geen 95 pk levert, maar 230 stuks.
GTA-wielen
Uiteraard worden deze krachten naar de achterwielen overgebracht. Dat gebeurt middels een nieuwe transmissie met extra korte overbrengingen en een sperdifferentieel. Uiteraard kreeg het onderstel een uitgebreide upgrade, evenals de remmen. Rondom liggen 15×7 GTA-wielen. De enige dissonant zijn de LED-koplampen. Kom op jongens, dat kan echt niet. Daar moeten lampjes in die amper beter presteren als kaarsjes.
Interieur
Het interieur is ook helemaal aangepakt. De combinatie van een grijs exterieur en rood interieur is erg chic. In het interieur kun je nu ook genieten van wilton tapijten van wol (lekker zacht!), nieuwe sportstoelen, verwarmbare voorruit en nieuwe airconditioning. Ook zien we een rolbeugel voor extra veiligheid c.q. stijfheid.
Het mooiste is hoe ingetogen fraai deze auto is. Ja, hij is iets aangepast, maar alles is precies binnen de perken gebleven. Het enige dat niet binnen de perken zal vallen is de prijs. Er zit een enorme hoeveelheid werk in de projecten van Alfaholics en dat zie je terug in de prijs. Een conversie als deze kost al gauw 100.000 pond. Meer kan ook.
posthumus zegt
Een NSFW tagged was op z’n plaats geweest. Dit is toch gewoon ultiem!
imarinos zegt
Wat een beauty… maar voor dat geld kun je ook ander leuk speelgoed kopen lijkt me.
mennok zegt
@imarinos: Uiteraard. Het is alleen de vraag of het leukER is.
leaper035t zegt
@imarinos: Lijkt me voor iemand die al heel wat leuk speelgoed in de garage heeft staan en eens wil afwisselen.
Robert zegt
@imarinos: voor dat geld kun je ook 400.000 lollies van een kwartje kopen, voor mijn part. Wat is je punt?
Je wilt een klassieker rijden, misschien zelfs wel als daily driver, die tóch iets betrouwbaarder is dan pak-em-beet… een ouwe Alfa; dan is dit toch een waanzinnig gave oplossing? Goed, dit kost serieus knaken, maar dit is ook bepaald geen serieproductie.
jaapiyo zegt
Het is veel geld. Maar ik vind het nog haast meevallen als je kijkt naar Singer, Eagle et cetera. Want man man man wat een fraai ding. Als je een aftands Bertje helemaal goed laat restaureren elders ben je ook tienduizenden Euro’s kwijt. En dan heb je niet alle goodies.
kevertje zegt
Even los van deze conversie kunnen we alleen maar vaststellen wat een knappe, eigenzinnige wagen dit was. In een tijd dat fabrikanten nog echt het verschil konden maken en in z’n natuurlijk ‘jus’ zou ik hem nog meer liefhebben dan in deze yuppie-versie. Tegenwoordig monteert iedereen dezelfde onderdelen en opties van dezelfde fabrikanten, het meest eigenzinnige maar tegelijk onmogelijke is de software en alles kan, naar niets is zo tijdloos en origineel als in deze Alfa. Je had er in die tijd geen tuner met vreemde aanhangsels en dure ingrepen voor nodig om de show te stelen.
Vincegail zegt
Chris Harris trapt een Alfaholics GTA-R op z’n staart :D
https://www.youtube.com/watch?v=9BuZmJmpTdk
flow82 zegt
@Vincegail: ik zeg prima geluid voor een viercilinder! Krijg spontaan zin om te rijden :)
tenaci zegt
@Vincegail: wat een geweldig filmpje. Wat een enthousiasme en ik begrijp hem volkomen!
mpgc zegt
Echt een
mpgc zegt
Was sprakeloos van deze mooie Alfa ?
toniominestrone zegt
Fantastische rijmachine, ziet er gelikt uit.
nerius zegt
Prachtig! Dit is voor mij trouwens een perfect huwelijk: https://stanceworks.com/2015/05/a-new-modus-operandi-jason-jakovacs-sr20-swapped-alfa-romeo-2000-gtv/
geelbarrel zegt
Heerlijk spul van Alfaholics…! Frontline Developments (voortgekomen uit Costello) doet zoiets met de MGB en MGB GT. Ook bijzonder fraai
cossiekiller zegt
Alleen nog die gigantische, lelijke nummerplaathouder er af halen alsjeblief.
deSjonnies zegt
@cossiekiller
Dit is misschien wel het enige orginele onderdeel van deze wagen enis historsich verantwoord, tot 1971 hadden de |talianen verplicht vierkante nummerplaten achter en voorop die kleine maffiaplaatjes.
viezefreddyw zegt
Ik volg de gasten van Alfaholics al een tijdje op de voet en een auto als dit is mijn absolute droom. In het rood en dan is hij voor mij helemaal perfect. Wat een fraaie machines.
tenaci zegt
@viezefreddyw: flink sparen en je Ferrari als inruil? Of doe je die niet meer weg?
viezefreddyw zegt
@tenaci: Zeg nooit nooit, maar die zie ik mezelf niet gauw weg doen.
deSjonnies zegt
Ik zou zeggen koester je 159 1750 TBI, geloof me!
viezefreddyw zegt
@deSjonnies: Tja ach, ik rijd er lekker mee rond. Fijne auto. Dat koesteren geloof ik allemaal wel, zeiden ze ook over mijn 164 toen ik hem net had…
jaso013 zegt
Het geluk gehad dat dit model in een rode uitvoering onze trouwauto was. Jammere alleen was dat ik de auto zelf moest ophalen bij de eigenaar (30 minuten rijden), dat ik geen chauffeur had op de dag zelf en de Auto ook weer zelf terug moest brengen. Ja echt af moeten zien… heerlijk wagentje!
BlauweVolvoS40 zegt
Beter presteren dan*. Kom op willeme, dit ben ik niet van je gewend
dwfc zegt
@willeme
Ik ben er zeker van dat je dit stukje met klamme handjes hebt geschreven,
verscheidene malen van pen hebt gewisseld daar deze te glibberig werd en 2 nachten hebt liggen kreunen in bed :-)
ttr6 zegt
Prachtig. Volgens mij is dit een twin spark motor uit de laatste 155 series die ze gigantisch tunen. Lekker toerenbeest, net als het origineel.
jaccovdzaag zegt
Nee, dit is nog een 75 motor. Is te zien aan de plek waar de verdeelkap zat, voorop de cilinderkop.
Paul58 zegt
Wel een droom auto voor mij dit. Hoe Chris Harris geniet in het filmpje zegt genoeg. Hij vind het zelfs leuker rijden dan een McLaren 720 op het circuit. Gewoon helemaal af. Sound, speed en cornering. Ohja en looks;)
Wel redelijk prijzig pff
pjotr zegt
Alfaholics is echt niet zaligmakend. Op zo’n auto horen carbs. 170pk is daar goed mee te halen. Ben je voor de helft van het bedrag ook klaar. Er zijn in NL genoeg Alfa specialisten die je voor dat bedrag een super rijdende originele auto leveren. Just my 2 cts.
lekbak zegt
@pjotr: inderdaad. Een stel carburateurs klinken net ff weer wat rauwer. En geluid is vele malen belangrijker dan wat extra pk’s als je lol wilt hebben. Alles draait namelijk om de beleving.
kniesoor zegt
@pjotr: Meen begrepen te hebben, dat de door Carly Motors getunede 2 liter in de Squadra van David Hart indertijd zelfs rond de 190 pk zat. Met carbs. Dat zou ook voor mij de voorkeur genieten boven een inspuiter. Al zal zo’n laatste misschien smeuiger lopen, het geluid van een blok met carbs is onvervangbaar.
jaccovdzaag zegt
Klopt. Op zo eentje als deze plaatsen ze ITB’s, zoals op de foto’s, met een losse ECU. Reageert net zoals carburateurs, maar fijner af te stellen :)
karaya zegt
Beetje voorbarige en ongeïnformeerde reacties.
Ze leveren een 2.1L kit voor de Nord óf de Twin Spark motor.
De Nord versie heeft carburateurs en 215 pk, de TS inspuiting en 225 pk.
Kan me niet voorstellen dat de specialisten die genoemd worden eenzelfde niveau bereiken als Alfaholics. Goedkoper ongetwijfeld maar dit is voor degene die gewoon het beste wilt.
Overigens heeft Gordon Murray naar verluid ook een paar vingers in de pap bij dit bedrijf.
alloallo zegt
prachtig! Kent iemand een bedrijf die restomod maakt van Maserati Biturbo (= namelijk mijn guilty pleasure).
Dutchdriftking zegt
Heerlijk dit! Als ik nog eens geld heb koop ik dit IPV een nieuwe M5 OID,
mashell zegt
De wielen lijken wel een paar maatjes te groot.
karaya zegt
Daar hebben ze een goede reden voor:
https://www.alfaholics.com/race-parts/105-series/wheels/7×15/
hans75 zegt
volgens mij is de basis trouwens geen GTA.., maar een ‘normale’ GT junior..,
De GTA is normaal al onbetaalbaar, met aluminium deuren en panelen, heeft andere deurklinken..
deSjonnies zegt
Zag het ook al, een echte GTA kost zo’n beetje zijn gewicht in goudstaven.
’t is wel een vroege brievenbus neus maar ook die kan omgekat zijn want het dashboard is ook een cloon van de latere GT/ GTV’s
albertjan zegt
@deSjonnies: bijna; dit is het overgangsmodel van Giulia naar Junior, heeft nog de scalino koets, maar al wel het nieuwere dashboard, hangende pedalen etc van de Junior. Een echte GTA is makkelijk te herkennen aan de minimale iele deurgreepjes die uitsteken ipv de lompere naar binnen vallende als op de foto’s.
bpc zegt
We mogen blij zijn met de opkomst van restomoders, met de richting waarin de moderne auto’sde laatste jaren gaan zullen we er als liefhebbers nog dankbaar om zijn in de toekomst
rollingstoned zegt
Dit is een hele fraaie automobiel.
clubbtraxx zegt
Belachelijk mooi ding dit. Zou ik graag in de garage hebben hoor.
En tenminste een Alfa met de nummerplaat op de juiste plek, in het midden!
sfv82 zegt
Deze hoort in mijn droomgarage.
jdpetrolhead zegt
Werkelijk prachtig. Hebben!