Wat ik altijd erg leuk vind van het Duitse Auto Motor und Sport is de wijze waarop ze telkens twee auto’s tegenover elkaar zetten die doorgaans zeer aan elkaar gewaagd zijn. Ditmaal werd de Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 tegenover de Nissan 350Z in stelling gebracht…
Zoals we van AMS gewend zijn, wordt er een zorgvuldige en uitvoerige vergelijking gedaan, waarbij er altijd weer 650 punten te verdienen zijn. Ik ga niet proberen om het spannend te maken en verklap dus meteen maar de clou: De Nissan heeft gewonnen met 438 uit 650 punten, maar het is absoluut een foto-finish, want de Alfa scoort niet minder dan 425 punten.
Lees de volledige vergelijking op auto-motor-und-sport.de.
SimonMc zegt
Persoonlijk ben ik voor de nissan 350z, ook al heeft die de v6 uit de renault vel satis ( of was het nu omgekeerd? ).
Ik vind dat de nissan 350z er gewoon prachtig uitziet, en de brera vind ik zelfs nóg mooier…maar dat betreft alleen de voorkant, de achterkant vind ik persoonlijk een misser…Ik weet niet goed waarom, maar ik vind het niet passen bij die wagen.
Ik denk wel dat de brera kwalitatief een pak beter is afgewerkt dan de 350z.En daarmee bedoel ik het interieur e.d.
O.D. zegt
In de nieuwe Autovisie staat dat vergelijk ook en ook daar wint de Nissan het. Had ik toch niet helemaal verwacht dat het zo zou gaan lopen voor de Brera!
Parcival zegt
Naast de Goddelijke lijnen van de 350Z en de wegligging die toch echt op een veel hoger plan ligt is het natuurlijk ook zo dat Alfa verlies maakt en naar alle waarschijnlijkheid haar auto’s op een goedkopere manier produceert dan Nissan (top 5 notering betrouwbaarste merk bij de TUF). Op termijn zullen de Alfa’s dus wel de nodige gebreken vertonen, ik zou dat niet aandurven. Persoonlijk vind ik de Brera een slap aftreksel van de concept-Brera, eigenlijk gewoon een 147 die iets ingedrukt is, bijna een hatchback.
n.c. zegt
ik ben een alfa liefhebber en het enige wat mij bij de nieuwe brera tegenzit zijn de prestaties. door het hoge gewicht verbruikt hij veel te veel,en is hij te traag en daarom verliest hij veel punten te opzichte van de concurentie. maar als het aankomt op schoonheid dan vind ik persoonlijk dat de alfa een van de mooiste coupe’s op de markt is. en wat kwaliteit betreft doen ze het nu al veel beter maarja dat zie je dan weer aan zijn prijskaartje.
Christoff zegt
ik wacht wel op de nieuwe TT die hopelijk komt met de 3.6l VR6 uit de amerikaanse vw fabriek met 300PK met quattro-aandrijving. Dan zou hij gemakkelijk winnen van de alfa en de nissan zowel van wegligging,afwerking en snelheid.
dekster zegt
ik zou geen enkele van de twee kopen maar gwn de nieuwe tt
Reiner zegt
Op punten wellicht, maar op karakter kan zo’n japannertje het natuurlijk nooit winnen van een Alfa.
w0o0dy zegt
wat dacht je van de opmerking dat de 350Z bij regen maar beter thuis kon blijven? Het regent gelukkig niet zo vaak in nederland…. ehm….. Wel jammer van de vele kilo’s van de Brera…. als ze daar nou eens wat aan doen….
Ary zegt
kwestie van of je voor pure italiaanse karakter gaat of voor de echte pure coupe met looks van een bodybuilder
smaakversterker zegt
Brera is een designmisbaksel… dus de nissan wint op alle vlakken
n.c. zegt
dan ben jij 1 van de weinigen die hem niet mooi vind . de brera is al genoeg in de prijzen gevallen als mooiste coupe van het moment. er waren eerst geen plannen om deze wagen in productie te nemen . maar omdat zoveel mensen hem zo mooi vinden is hij toch in productie gegaan. maarja smaken verschillen…..:-I
JeffreyG zegt
voor mij is dit een moeilijke
de brera en de 350z zijn even mooi
maar ik denk dat de brera veel meer grip op de weg heeft
maar de 350z veel sportiever
laten we maar voor de italiaanse schoonheid gaan
maar de 350z blijft bovenaan staan als het gaat om mijn favoriete wagens :)
SimonMc zegt
@Christoff : een TT winnen van een 350z?In je dromen zeker…Dat ding heeft nog niet eens deftige grip in de bochten.
Of herinner je je de dodelijke accidenten niet meer met de eerste audi tt’s?Dat klein stripje op de koffer houdt gewoon gans die auto op de baan.
Trouwens, de 350z is wel heel goed voorzien voor zijn prijs : 1 van de 10 beste krachtbronnen ter wereld (ooit benoemd ), brembo remmen,…om maar 1 van de dingen te noemen.
En om dan nog maar over zijn prachtige uitstraling te zwijgen!
heidekonijn zegt
Vooral verbruik van Brera valt me nogal tegen, misschien op papier niet belangrijk voor een sportwagen maar in het echte leven is het toch telkens weer even slikken aan de pomp.
Maar goed, het gerucht gaat dat er zowel een een Z zal komen met een V8 als een Brera GTA met meer PK en minder gewicht.
Rematch!
Alfa man zegt
Ik zou misschien wel de alfa nemen. Het is jammer het te moeten zeggen als alfa man, maar wie momenteel Alfa koopt moet een JTD kopen. De laatste Twin sparks zijn zeer onbetrouwbaar en draaien zo in soep, en de prestatie’s waar de Alfa motoren bekendheid verworven zijn heden een stuk slechter dan hun directe concurrenten….om daar maar te zwijgen over het verbruik. Eigenlijk kan het ook niet anders, als je een Opel motor als basis gebruikt. Zonde voor de mooie geschiedenis van het merk.
heidekonijn zegt
Als jij een Alfa man bent, zou je beter wat meer over je merk lezen, want het is de V6 die gebaseerd is op een GM blok (Holden, niet Opel, btw) en niet de TwinSparks. Die motoren zijn nog maar een paar maanden uit, en dat je al zou weten dat ze onbetrouwbaar zouden zijn.. glazen bol misschien?
Maar ach, op 1 april..
SimonMc zegt
@Heidekonijn : zou het dan niet kunnen dat die v6 ook van opel komt, aangezien GM opel bezit??
Vandaag ook de chevrolet versie zien rijden van de Opel sintra, had ik nog nooit gezien eigenlijk…
Nou ja, opel wordt dan ook als een 3-tal merken op de markt gebracht : opel, chevrolet en vauxhall.
heidekonijn zegt
What’s in a name natuurlijk: GM bezit oa Opel en Holden. Holden is de enige GM subsidiairy die niet structureel ziek is, een hoog marktaandeel heeft op zijn thuismarkt en ook op sportief vlak al decennia lang (lokaal) resultaten haalt. Het type auto’s waar ze zich op toeleggen zijn grotere middenklassers (dus geen Corsa’s met een andere badge zoals bv Vauxhall). Zeggen dat Holden = Opel is zowat hetzelfde als te zeggen dat Volvo = Aston Martin (behoren beide tot Ford). De blok is ontwikkeld en wordt geproduceerd door Holden in Australië, naar Italië verscheept en krijgt daar een andere cylinderkop (dat klinkt misschien weinig maar is zo’n beetje half de motor) van Alfa zelf. Die V6 komt dus niet van Opel, net zo min als een Aston V12 uit een Volvo V40 komt. Moest men bij Fiat/Alfa het gevoel hebben dat Opel behoorlijke motoren kan maken, lijkt het me dat ze die niet zouden laten verschepen vanuit Australië.
Overigens wordt er ondertussen een Vectra op de markt gebracht met een Cadillac badge. Lachen.
w0o0dy zegt
overigens heeft Alfa meer techniek aan Opel(GM) geleverd dan andersom. Vooral op het gebied van de turbo diesels, dat zijn inmiddels bijna allemaal “Alfa motoren” (qua ontwerp, wie de componenten maakt dat is weer een heel ander verhaal).
hehehe zegt
alfa rulez, de nissan is lelijk…en nog maar niet van een k** audi aka moffen bak TT te spreken , want dat kan je helemaal geen auto noemen
jens zegt
@hehehe, kaka audi tt een moffenbak. dan wil ik wel eens weten met wat jij rijdt!
Als je echt het woord kaka niet durft uitspreken dan weet ik wat voor sisi je wel bent en weet ik genoeg over je voorkeur van auto
dekster zegt
ik denk dat hij klote bedoeld
@hehehe
geen auto noemen? de oude tt was gwn een hit en blijkbaar ben je gefustreerd omda je geen kan bekostigen.
jens zegt
nee dekster, denk kaka
hij schrijft “k** audi AKA …”
zet aka voor audi en je bekomt …
dekster zegt
omg hoe zielig kan je zijn==>zo zielig dus
jens zegt
???
Flo430 zegt
Die Nissan is echt een koopje, mn pa had vandaag proefrit gemaakt en ik was mee.:D maar die auto is veeeeeel mooier dan de brera
joey zegt
ik vind het allebei mooie bakken maar ik zou zelf voor de nissan gaan
tffy zegt
De manier waarop hehehe schrijft geeft aan waarin hij zelf rijdt. 10 jaar oude opgeleukte Honda civic met een extreem hoog sjonnie gehalte
tffy zegt
Hoewel qua datum al een wat oudere topic is dit nu voor ons actueel. wij rijden een bijna 3 jaar jonge 350Z, van nieuw af aan.
Het is weer tijd voor iets nieuws.
De Brera ‘was’ een optie en sinds vorige week afgevallen om wat er aan vele negatieve punten naar voren komt. Afwerkingsniveau, bijv. lasnaden, laat te wensen over. Traag en gedateerd CD navigatiesysteem wat door veel eigenaren vervangen is voor een Pioneer systeem. Stoelen met onvoldoende zijdelingse steun. Stoelframe rammelt erg snel zowel hoorbaar als voelbaar, sleutel in sleuf en startknop is dubbel op, telefoonsysteem ook gedateerd en nutteloos.
Dit hebben wij zelf ook geconstateerd en wilden zelfs geen proefrit maken, zinloos omdat er na aankoop nog eens ettelijke duizenden euro’s gespendeerd moeten worden om het Nav en telefoonsysteem te vervangen
Zijn zaken waar je wel voor betaald omdat het niet zonder te bestellen is en ook zaken die eigenlijk niet dat doen wat je ervan mag verwachten.
Ander punt, ben maar 185 cm lang en heb toch te weinig vrije ruimte tussen hoofd en de zijkant van de dakhemel.
Moeten we ook nog eens horen de wagen NOG dorstiger is dan onze 350Z en door de 4WD goed rijd. Laat staan met uitsluitend 2WD.
Dan toch liever de vernieuwde 2006/2007 350Z bestellen???.
De vernieuwingen zowel motorisch/technisch als cosmetisch liegen er niet om. Nav systeem is zelfs mooier en beter dan ons huidige mooie Alpinasysteem, standaard bluetooth aansluiting voor een telefoon, alleen nog maar een cradle? bestellen en het werkt net als nu via het stuur. M.a.w. alle kleine onvolmaaktheden zijn weg en ook de buitenzijde is op details aangepast, oogt nu nog stoerder.
Keuze uit 2 merken is geen keuze dus de TT V6 gereden. Super maar kreeg geen sportwagen gevoel. Het was alsof ik in een soepel rijdende snelle A6 aan het rijden was. Perfekt voor diegenen die een snelle wagen zoeken met 4WD die bijna zichzelf rijdt maar ik kies toch voor een wagen waar ik wat moet doen i.p.v. rondkijken. De TT V6 zal waarschijnlijk ook afvallen ( is nu 60/40 V/T).
Gaan we nog 1x kijken naar en rijden in totaal iets anders, de BMW 3 serie Coupe.
Geen sportwagen maar en sportcoupé, dat gevoel had ik ook meer bij de TT V6. In dat geval en als dit de keuze wordt dan liever ook iets mer ruimte luxe om mij heen.
MVG
TFFY