In december 2004 konden we nog melden dat er weinig hoop was voor een productieversie van de Alfa Romeo 8C Competizione. Nu blijkt dat de V8 carbonbody supercar, meer dan twee jaar na de introductie in Frankfurt 2003, weleens echt gemaakt kan gaan worden…
Channel4 schrijft dat Alfa’s nieuwe CEO, Antonio Baravalle, heeft laten weten: “It is my dream to do it… we have cut the budget for our advertising campaign and will do the 8C instead, because it is a perfect way to promote the Alfa brand. Sergio Marchionne [president of Fiat Auto] says if the figures add up, do it.”
Details worden op dit moment nog uitgewerkt maar de motor zal waarschijnlijk worden gebaseerd op de huidige Ferrari en Maserati V8. Doel is een krachtbron van 440pk, de prijs is nog onbekend…
Antonio Baravalle liet ook weten dat Alfa volgende maand zal beslissen over het platform van de nieuwe Alfa 149 (via autoblog.it).
Friedrich zegt
Ik zeg: direct doen! Dit is een van de meest mooiste auto’s van Alfa ooit. Ik durf wel te zeggen, een van de mooiste auto’s van het moment. Zal wel een bedreiginkje kunnen worden voor bijv. Maserati.
Jori zegt
Zeker mee eens…………. gewoon in productie.
Bij de looks van deze auto vallen alle andere wagens in het niets. Schitterende auto, altijd al gevonden en dat zal voorlopig wel zo blijven. Perfect!
fubar zegt
wonderschoon
dekster zegt
prachtige bak
maar ik ken die neus van ergens
fubar zegt
ja die neus mercedes begon ermee met de slr nu zie je t overal maar echt een hele mooie auto future classic
dekster zegt
ook maar dit bedoelde ik eigenlijk
Friedrich zegt
Ook een wonderschone auto. Met name de 3200GT met boomerang-vormige achterlichten. Je hebt idd een punt. De neus lijkt er een beetje op. Een sportieve neus zullen we maar zeggen dan.
dekster zegt
@Friedrich
in mijn buurt woont er iemand die hem heeft en als je hem in het echt ziet dan valt het op dat de neus te “klein”(hoe zeg je dat als de proporties niet kloppen?) is tegenover de achterkant
Friedrich zegt
@dekster
ok, da’s mogelijk, het is natuurlijk ook al een ouder model en de mode is weer wat veranderd. Minder goede proporties zal bij de 8c zeker niet het geval zijn. Heb hem op de laatste RAI gezien. In het echt is ie nog mooier en in balans dan op de foto’s. Jammer dat ik toen geen stoel bij met had, anders was ik er toen een uurtje voor gaan zitten.
JPM zegt
Mooie auto maar die velgen horen niet op zo’n italiaan. Ik vind het wel goed dat Alfa een auto boven de Brera zal plaatsen want die is ook flink tegen gevallen wat sportiviteit betreft. Ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
GlenNVD zegt
Veel mooier dan de Brera… dus produceren die handel!
Franqie zegt
Vooral vanaf de zijkant en de achterkant vind ik echt super
dide zegt
had iedereen kunnen bedenken
estingo zegt
volgens mij heeft er iemand geen verstand van alfa (JPM) want de snelste brera is er nog niet vriend…. ER moet nog een gta komen dat geld ook voor de 159… dus ik weet niet waar je het opbasseert dat eignelijk de brera tegen valt maar goed, mijn mening
estingo zegt
Nog even over de 8C want dit is zeker een goeie stap van alfa als ze dit produceren. Eigenlijk zouden ze zo’n soort auto in een bekende hollywood film moeten kunnen plaatsen, nog meer publiciteit. mar iig een geil ding
luwek zegt
als ik zo’n auto hep…hep ik geen vriendin meer nodig
JeffreyG zegt
het was mij al duidelijk dat hij in productie gaat
als alfa dat niet zou doen waren ze wel heel erg dom bezig
iedereen vind hem prachtig, dus waarom ook niet
JPM zegt
@ estingo
Nee het klopt dat de snelste er nog niet is. Maar het was eerst de bedoeling van Alfa om die auto standaard met een v8 uit te voeren, niet met zo’n zielige v6. Standaard is het nieteens een sportauto, meer een goedkope gt. Het had super kunnen worden maar ze gingen voor de verkoopcijfers, zoals ik ook zou doen trouwens.
Christoff zegt
mooie bolide. die moeten ze in productie brengen (en ik ben geen alfa fan)
Z-Rider zegt
Dit is inderdaad een hele mooie auto. Een goede stap van Alfa Romeo.
@dekster zegt
Neus van Tuscan?
dekster zegt
nee dat denk ik niet
w0o0dy zegt
ik ben wel een Alfa-fan en ik zie hier geen echte Alfa in. Ja de auto heeft wel wat, misschien is ze zelfs wel mooi te noemen. De basis vorm klopt wel, maar er zijn teveel dingen die voor mijn gevoel net niet kloppen. Voorbeelden: de spiegels, de grille en de koelings-openingen in de voorkant en de vorm van de ramen. De hele achterkant is veel teveel Corvette. In Amerika zou zo’n auto denk ik hele goede verkoopcijfers kunnen halen en daarom moet Alfa het misschien maar doen. Maar als het aan mij ligt moeten er nog een aantal echte Alfa-design kenmerken in.
w0o0dy zegt
de auto heeft wel iets weg van de 612 en de nieuwe 599 van Ferrari (qua basisvorm, knijp je ogen maar eens een beetje dicht en kijk nog eens…)
dekster zegt
@W0o0dy
ken jij soms geen getunde amerikaans die op de basis van een corvette is gemaakt? en die hier op lijkt
Jeremy zegt
Lijkt mij een knipoog naar de Alfa Romeo Giulia TZ van 63′-66′, die trouwens Alfa veel overwinningen bezorgt heeft in legendarische wedstrijden zoals de FISA Cup in Monza in 1963, de 12 uur van Sebring, de 48ste editie van de Targa Florio, de 100 km van de Nürburgring, de 24 uur van Le Mans, de Ronde van Frankrijk, de Beker van de Alpen en de Ronde van Corsica. Hij lijkt er in elk geval hard op.
w0o0dy zegt
geen corvette als basis maar lijkt wel op de 8C
http://img295.imageshack.us/img295/291/panozesperantegtlm1oh.jpg
Jeremy zegt
Lijkt hier hard op, lijkt daar hard op. Ik denk dat Alfa eerder in zijn eigen history gaat kijken dan naar een Amerikaanse Panoz
Friedrich zegt
@WOoOdy
Je noemt je dan wel een Alfa-fan, maar ik heb mijn twijfels. Het is denk ik zelfs nog meer een Alfa dan de Brera. Ik denk bijv. (naast de genoemde Giulia TZ) aan de Alfa 33 Stradale uit 1968, 8c 2900 uit 1935 en de Disco Volante uit 1953. Het front heeft ook duidelijke stijlkenmerken van de Guilietta. Waar ik je gelijk moet geven zijn de achterlichten. Deze waren decennia lang strepen, nu ronde lichten, maar een beetje vernieuwing mag toch wel of niet?
dekster zegt
@W0o0dy
dat bedoel ik maar ze hebben een ander model dat er beter op lijkt
Jeremy zegt
Dacht ik ook zo ja.
Jeremy zegt
Die laatste was voor Friedrich bedoelt.
w0o0dy zegt
volgens mij weet ik zelf het beste waar ik fan van ben…. en met type aanduidingen smijten kan iedereen
Jeremy zegt
Nog nooit van die type aanduidingen gehoord mischien???
Friedrich zegt
@WOoOdy
Ik wil je plaatjes er ook nog wel bij doen voor jou hoor. Als plaatjes kijken voor jou makkelijker is. Maar als Alfa-fan ken je de auto’s natuurlijk ook wel als ik alleen de type noen.
w0o0dy zegt
in plaats van arrogant te doen kun je volgens mij beter niet proberen in te schatten wat ik wel en wat ik niet weet. Je kent mij namelijk helemaal niet.
Rob zegt
Op de tweede foto doet ie me aan een Z4 denken.
Maar een mooie auto. Zeker uitbrengen wat mij betreft.
dekster zegt
@Friedrich & Jeremy
W0o0dy hoeft zich toch niet te bewijzen tegen jullie
@W0o0dy
ik kan goed begrijpen dat je hier geen alfa inziet (ik ook niet) maar volgens mij wil alfa nu plots 40jaar terug in de tijd gaan, na al die blitse en coole nieuwe modellen
Alwood zegt
oe, laten we ergens afspreken en het uitvechten >-P
ik vind em trouwens wel stijlkenmerken hebben van alfa, maar vooral veeeeel mooier dan alles wat ze tegenwoordig ferrari en maseratie noemen!
Smaakversterker zegt
Kijk nu doet alfa zn naam weer eer aan, ipv brolwagens uit te brengen a la Brera…
stiggie zegt
zeer mooie bak maar rijdt ie net zo goed als dat ie er uit ziet
Friedrich zegt
@dekster
T.a.v. het eerste punt: akkoord
T.a.v. het tweede punt: what’s the point; het is een bloedmooie auto, er staat Alfa op en het heeft (volgens Woody en jou weliswaar weinig) Alfa-kenmerken. Daarmee is het een Alfa.
Pietr zegt
@ smaakversterker
Brera’s zijn helemaal geen brolwagens maar zijn knap!!
http://users.pandora.be/bewanted
Friedrich zegt
@Alwood
Thx voor de ondersteuning.
@WOodOy: ik hoef je helemaal niet te kennen en die behoefte wordt ook steeds minder.
dekster zegt
@stiggie
ik denk dat hij gemaakt op het chasis van die maserati die ik eerder toonde
en de handeling is toch ver van slecht bij die wagen
dekster zegt
@Friedrich
respecteer toch iedereen zijn mening
GlenNVD zegt
Het is gewoon een mooie wagen, dat zou ik feite niemand kunnen ontkennen. Als hij in productie gaat zullen er uiteraard nog wel wat veranderingen aan de look plaatsvinden om hem misschien wel meer Alfa te maken, maar lelijk is ie zeker niet
Jeremy zegt
Even duidelijk maken dat ik WOoOdy’s mening zeker respecteer, maar dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens moet zijn met hem. En mijn mening is dat dit een pure moderne Alfa is met duidelijke stijlmerken van Alfa’s verleden.
yeah zegt
Beeldschoon, maar wat wordt de plaats van de nummerplaat aan de voorkant??
dekster zegt
@Jeremy
van jou weet ik dat, maar ik had het tegen Friedrich
William zegt
Eindelijk eens wat meer officiële duidelijkheid. De 8C gaat inderdaad in productie, dat was al een tijd lang duidelijk. De 149 wordt namelijk een soort 8C, maar dan als vijfdeurs. Je kunt een eenmalig museummodel moeilijk als designbasis nemen. Pas als de 8C een écht model is, heb je direct een impuls voor de 149-verkopen, daar moet immers het brood mee verdiend worden. De 149 komt trouwens op het premium-onderstel.
w0o0dy zegt
@ Friedrich iemand belachelijk proberen te maken getuigt van weinig stijl (beetje off-topic, aan de andere kant gaat de discussie over stijl ;-))
@Jeremy: natuurlijk kijkt Alfa niet naar Panoz, maar de Esperante GTLM lijkt qua lijnen wel veel op de 8c, of niet?
De historie van Alfa kent vele hoogtepunten juist omdat het design steeds vernieuwend blijft, niet door stukjes te kopiëren van oude klassiekers. Daarbij levert het een auto op die weliswaar mooi is, maar ook gelijk ouderwets. Een beetje als de laatste Ford GT naast een Focus zetten, ook al is de GT nieuw, hij blijft een remake van iets dat al gedaan is terwijl de Focus duidelijk een paar decennia later ontworpen is…
Friedrich zegt
@dekster
Ik respecteer ieder zijn mening, maar ik geef mijn contra-argumenten. Ik noemde nl. een aantal oude Alfa’s die duidelijk verwantschap tonen met de 8c Comp. Vervolgens wordt neerbuigend gereageerd door een medeblogger, door mijn argument af te doen met te zeggen dat iedereen wel een paar typeaanduidingen kan noemen. Dat is het hele punt.
Friedrich zegt
Nu is WOoOdy echt niet meer te volgen. Eerst zegt mijn geachte medeblogger dat de 8C te weinig typische Alfa kenmerken heeft, in de bijdrage van 21:23u is het dat de Alfa te veel aan oude modellen doet denken. Ik ben benieuwd naar de toelichting. (dit is niet bedoeld om iemand af te zeiken, alleen om even de meningen scherp te hebben). De mijne is denk ik wel helder (zie bijdrage om 19:03)
Wouter (autoblog) zegt
@Friedrich & W0o0dy: zullen we weer over deze schitterende Alfa (let op persoonlijke mening) gaan hebben?
Type aanduidingen zijn zeker welkom en foto’s ook. Sterker nog: misschien moeten we daar maar eens een artikel aan wijden.
Wat ik erg boeiend vind, is wat Alfa’s plannen nu zijn. Gaat de 8C Competizione er toch komen? Dan heeft Alfa drie coupe’s in het modellen gamma, die elkaar deels (qua prijs etc) overlappen. Is dat een goed plan?
Carlover zegt
leuke auto voor 007 misschien?! zie eerdere post.
007 zegt
Da’s een stuk beter dan de Mondeo. Veel te gewoon.
dekster zegt
@Friedrich
misschien bedoeld hij typische kenmerken tegenover d alfa van de laatste jaren niet die dingen uit de oude doos
w0o0dy zegt
volgens mij hoort een echte Alfa verrassend van ontwerp te zijn. Iets waaraan je moet wennen en later ga je het geniale in het ontwerp pas zien en het pas echt waarderen. Een ontwerp dat jaren lang oogstrelend is. Dit is fraai maar bestaat uit alleen maar oude ideeën en het sluit nergens aan bij de rest van de moderne Alfa’s. Ja hij heeft wel wat elementen die geleend zijn van oude Alfa’s maar is het daardoor een Alfa….of juist niet?
Sacha zegt
Hij is iig geval mooier dan de Maser Gransport Coupe dinges.
Jeremy zegt
@WOoOdy: Ja weet je, ik begrijp wel wat je bedoelt en wat je zo leuk vind aan de moderne Alfa’s. Maar ik hou wel van een moderne sportwagen die wat retro stijlkenmerken overneemt van zijn voorouders. Zoals bijvoordbeeld ook de nieuwe Ferrari 599 GTB langs de achterkant duidelijke stijlkenmerken overneemt van de Ferrari 275 GTB van vroeger.
(kijk maar naar de enkele achterlichten) Maar ik kan ook begrijpen dat niet iedereen voor dat een beetje retro in een nieuw design is, dat zijn nu eenmaal smaakverschillen.
(en het past ook niet op “elke” sportwagen natuurlijk, maar op deze Alfa vind ik het gewoon prachtig)
Ik ben trouwens niet voor niets “ook” een Oldtimer fan.
;-)
w0o0dy zegt
ik ben ook een oldtimer fanal heb ik er (nog) geen.
autoblogger zegt
@Wouter: denk dat de prijs van deze 8C een flink stuk hoger komt te liggen, maar inderdaad… als dit doorgaat dan is Alfa zeer aanwezig in de coupe/sportwagen markt met een GT, een Brera en een 8C…
w0o0dy zegt
voor de prijs moet je denk ik vooral richting de Maserati Coupe kijken. Ik denk dat je de vergelijking met Jaguar en Aston Martin (DB7 met name) kunt maken. De auto’s hebben overeenkomsten maar richten zich op een andere koper, een iets ander segment. De prijzen van Jaguars zijn een stuk lager en de auto is ook minder exclusief dan de Aston Martin. De Maserati kost meer dan 120.000 euro maar de duurste Brera kost 48.000. Het gemiddelde van die twee bedragen is ongeveer 85.000 euro… dat zou wel eens kunnen kloppen als richtpunt voor de prijs van een 8C (met V8 misschien nog iets meer).
René zegt
Splitframe platform in carbon fiber.
w0o0dy zegt
is dit het platform voor de 8C? Lijkt erop alsof dit bedoelt is voor een middenmotor..of krijgt de 8C een kofferbak van 500 liter?
René zegt
Hoezo een kofferbak van 500 liter? Op de foto is de voorkant van de auto met kreukelzone te zien.
(Kijk even naar het linkje)
René zegt
(het verhaal is al in 2004 geschreven, dus er staan ook dingen in die inmiddels achterhaald zijn)
w0o0dy zegt
het lijkt me dat de (double) wishbones aan de voorkant zitten omdat je wel moet kunnen sturen… Dus kijken we vanaf de achterkant naar voren.
w0o0dy zegt
Idd op de foto’s van de link zie je dat de wielen die hier dichtbij staan indraaien. Aparte constructie.
w0o0dy zegt
Goed nieuws voor de fans: de spider komt waarschijnlijk ook (als de 8C in productie gaat, dat hangt nog af van de berekeningen) Hier alvast een linkje naar een foto van de 8C spider (concept) http://img106.imageshack.us/my.php?image=8cspiderconcept6be.jpg
René zegt
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1459672d.jpg
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1459672c.jpg
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/2421-4.jpg
Alwood zegt
volgens mij heeft hij voor ook dubbele wiggelroedes, het lijkt of er bij het rechtervoorwiel in het verlengde van de (donker)grijze balk een dik rond scharnier zit.
beetje achter/naast de veer.
Alwood zegt
en op die cabrio zitten wél alfa wielen :-P
autoblogger zegt
De 8C Competizione op video: http://www.youtube.com/watch?v=Fd09AbVWpZA
heidekonijn zegt
8C *zou* (ik werk helaas niet in Arese) op basis van een Maserati GT staan, wel met koolstof koets en compressor krijgen dus een pak lichter en meer pk’s. Het getoonde onderstel lijkt me voor een dwarse motor voorin te zijn met versnellingsbak achterin en eventueel 4wd (moeilijk met motor dwars voorin, maar niet onmogelijk). Zoals de Nuvola proto dus, die werd aangekondigt met een modulair onderstel (zoals Lotus / Aston dat nu al doen in alu) en die wat mij betreft als inspiratie kunnen dienen voor de TVR Tuscan. Wielen lijken ook erg op die van de Nuvola.
w0o0dy zegt
het onderstel van de Brera en de 159 is zo opgezet dat het voor-, achter- en 4 wielaandrijving kan gebruiken, zou dat dan niet de logische keuze zijn?
heidekonijn zegt
@woody
Kan zeker zo zijn, maar het onderstel op foto lijkt me nogal ‘op maat’ te zijn, gezien de gebruikte materialen en vormen. Niet wat ik onder een Brera of 159 zou verwachten. Lijkt meer op wat er onder een Vanquish zit. Maar met Alfa weet je nooit natuurlijk (positief bedoeld)
kjell zegt
ja in productie nemen
Remco zegt
een maserati quarttoporte is pas mooi en dat geluid al helemaal >_<