Volgens Autoweek heeft Fiat-topman Sergio Marchionne de opdracht aan Alfa Romeo gegeven om met een klein model te komen. De nieuwe auto zou moeten gaan concurreren met Mini. Sportiviteit blijft hoog in het vaandel, maar de auto mag niet groter worden dan vier meter. De Alfa Sud, die je ziet op de foto hiernaast, was 3.89 meter en dus wordt deze illustere naam wellicht weer afgestoft.
De plannen schijnen serieus te zijn. Een groep studenten van het Turijnse Instituto d´arte applicata e design is vast bezig kleimodellen te maken. Technici onderzoeken de mogelijkheden voor een platform dat 200 pk zou moeten kunnen verwerken.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
heidekonijn zegt
Op pistonheads hebben ze het al over het onderstel van de grande punto. Bweurk, net als je denkt dat Alfa er weer bovenop geraakt beginnen ze met dat soort ongein, een gepimpte fiat.
William zegt
Is reeds geplaatst: http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/18/kleine_alfa_coupe_op_komst
AutoWeek is weer lekker snel met het nieuws…
autoblogger zegt
Ja wouter, hoe zit dat? Dat andere bericht was ook van jou;)
Deze week was er overigens wel nieuws over een kleine coupe, italiaspeed had wat afbeeldingen van mogelijke modellen uit bologna: http://www.italiaspeed.com/2005/motor_show/bologna/alfa_romeo/models/bologna_gallery/bologna_gallery.html
autoliefhebber zegt
Alfasud = roesten in de folder. Zo’n naam plak je toch niet op een nieuw model? Verder is dit initiatief niet zo gek. Alfa heeft altijd het meeste succes gehad met relatief kleine modellen die veel vermogen persten uit kleine motoren. Bv. Guilietta Sprint uit de jaren zestig, die was ook niet veel groter dan 4 meter of zelfs korter.
William zegt
@heidekonijn, inderdaad op het onderstel van de Grande Punto. Zie ook AutoScoops, waar het bericht er precies een maand staat: http://www.autoscoops.net/index.php?misc=search&subaction=showfull&id=1132484400&archive=1134899274&cnshow=news&ucat=5&start_from=&fullstory=on&only_active=true
Hans de Kok zegt
Jeh, wat origineel, roesten in de folder. Het is duidelijk dat jij nog nooit in een Sud gereden hebt. De Alfasud is baanbrekend geweest in de ontwikkeling van voorwielaandrijvers, gaat als de brandweer, stuurt als een kart en is nooit geevenaard op dat terrein. Niet voor niets opgenomen in de top 100 van auto’s uit de 20e eeuw!
Superkoerier! zegt
Helemaal eens met Hans dat de Sud een belangrijke auto is geweest voor de geschiedenis van de (Europese) auto, maar laten we wel wezen: kwalitatief stelde het allemaal niet veel voor. Tegenwoordig schijnt het anders te zijn, ook al zie je dat nog niet terug in de leaseprijzen.
autoliefhebber (de einige echte) zegt
Inderdaad was de Alfasud een belangrijke auto in zijn tijd, in feite had hij geen concurrenten. Maar kwaliteit is ook belangrijk en op dat punt had hij zo’n slechte naam – slechter dan alle andere Afa’s omdat hij in een nieuwe fabriek in Zuid-Italie werd gebouwd als een soort werkgelegenheidsproject voor arme boeren die lopende bandproduktie niet gewend waren – dat het uitstekende ontwerp ondergesneeuwd raakte door alle kwaliteitsproblemen.
Java zegt
Fantastisch idee,
Onmiddelijk bouwen, mooie motoren erin en een knap design. Wat BMW flikt met Mini moet Alfa Romeo ook kunnen, is tenslotte heel wat origineler dan een retro Mini, ondanks het feit dat het een grappig autootje is………
Gr
Java
john zegt
ja sud ik heb er 2 gehad echt heerlijke auto’s waren dat je kon hem zo en haakse bocht er mee maken deed het sudje niets maar na 20 jaar moest die toch echt naar de sloop bleef maar lassen jammer hoor maar bouw maar en nieuwe hoor!ik wil hem wel
tijgertje zegt
een goed idee!ik vind het wel leuk zo van die kleine speelvogels..waarbij je echt het gevoel hebt van het rijden.
autoblogger zegt
De Alfa Sud is wederom in het nieuws, het model onder de 147 zou nog dit dit jaar op de Autosalon van Parijs te zien zijn (oktober).
Via http://www.autoexpress.co.uk/news/65934/alfasud_ready_to_return.html
harvey zegt
De Alfasud was de eerste auto (naast de lesauto) waar ik in reed, dus ik wist niet dat er zoveel slechte auto’s op de markt waren. Ik heb in de 25 jaren daarna NOOIT meer in zo’n goeie auto gereden, en dan goed in de betekenis van goed rijdend. Wegligging: fantastisch. Motorvermogen: verbluffend. 180 km/u met een 1186 cc motortje. Verbruik: hoe is het mogelijk: als ik rustig aan deed, en dat deed ik doorgaans, haalde ik zó 1 op 16.
Laat maar komen, die nieuwe Sud! Netjes verzinken, en dan wil ik er een!
Fulco Heres zegt
Wat zal ik hier nog aan toevoegen. Toen al die jongetjes in hun Golfjes en Manta’s en Capri’s reden. Zag ik mijn eerts witte sud verlaten achter op het terrein van de dealer staan. Ik was meteen verkocht. Als je heel erg hard ging kwam het kontje een beetje om. Maar had ik al die jongens met die grote monden,,Je hoort hem roesten!” al ver achter mij. Ik heb er nog 10 gehad. En natuurlijk een sprint en een 33 1.7QV en een 164 3.0 QV. maar de tijd met de sudjes zal ik nooit vergeten! Bloodstollend, gewoon.
Ferry Bultje zegt
Ik heb een collega gehad in E’oord die een witte sud had, daardoor is de koorts overgeslagen en rij nu na bijna 30jaar nog steeds alfa en hoop nog een keer de nieuwe “sud” te mogen rijden. ‘k heb nu een 75 Indy van 1992. Magnifiek.