Deze zagen we niet aankomen, maar Alfa Romeo verkoopt beter dan Jaguar op het moment. Ongelooflijk.
De ‘liefhebbersmerken’ hebben het een beetje zwaar op het moment. Dat komt voornamelijk omdat er simpelweg te weinig liefhebbers zijn. Merken als Lancia, Rover, MG natuurlijk Saab konden in hun oorspronkelijke vorm onmogelijk de broek ophouden. MG en Rover zijn tegenwoordig luxe badges op Chinese middelmaat en Lancia maakt nog wat Ypsilons voor de thuismarkt.
Maar dat laatste ging niet eens zo verkeerd. Zo konden we mede delen dat Lancia meer Ypsilons verkoopt dan alle modellen van Alfa Romeo bij elkaar. Vandaag hebben we weer zo’n speciale mededeling voor je: Alfa verkoopt beter dan Jaguar! Serieus waar. Dat melt het doorgaans uitstekend ingelichte Autocar.
Alfa Romeo verkoopt beter dan Jaguar
Nu is het overigens niet een al te beste score, want zowel Alfa Romeo als Jaguar doen het erg slecht op het moment. Alfa Romeo stagneert een beetje, terwijl Jaguar een vrij val lijkt door te maken.
Het gekke is Jaguar heeft auto’s met grotere marges en een groter modelgamma. Ga maar na, er zijn sedans (XE en XF), crossovers (E-Pace en F-Pace), een sportwagen (F-Type) én een elektrische auto (de I-Pace).
Daarmee moet je tocht een aardig marktaandeel in je klasse kunnen pakken, iets dat niet helemaal lukt. Met name de XE en XF doen het dramatisch. Van de Jaguar XE werden er in juli 2021 in heel Europa 33 exemplaren verkocht! 33! In juni 2022 was dat nog 38 exemplaren. Je gaat het niet geloven, maar de Jaguar XF verkoopt nóg slechter. 28 stuks in juli en 21 stuks in juni.
Nogmaals: in héél Europa, niet in Nederland. Ter vergelijking, van de Alfa Romeo Giulia worden er sowieso 500 exemplaren per maand verkocht. Alsnog lachwekkend weinig, maar substantieel meer. De Giulia verkoopt 10 keer beter dan de Jaguar XE en XF bij elkaar.
Nieuwe strategiën voor beide merken
Bij Alfa Romeo was er ook sprake van een flinke daling de laatste jaren, maar deze lijkt zich nu iets te stabiliseren. De komst van de Alfa Romeo Tonale moet juist kunnen zorgen voor een stijging in de verkopen. Beide merken zullen een andere strategie gaan volgend in de toekomst.
Alfa Romeo is onderdeel van Stellantis. De kans is dus groot dat het merk met gedeelde (elektrische) techniek aan de slag kan en dan daarop eigen carrosserieën kan zetten. Qua segment zal Alfa Romeo echter blijven waar het zit: een beetje tussen Cupra en Audi in als het ware.
Bij Jaguar zullen ze moeten gaan wennen aan de lage verkoopcijfers. Dat merk heeft namelijk aangegeven het hogerop in de markt te gaan zoeken. Het mismanagement bij dat merk is een nieuw artikel waard, want de elektrische XJ (die perfect in dat plaatje past) is op het laatste moment geschrapt en in de prullenbak gegooid. Jaguar wil zichzelf nog een keer opnieuw uitvinden en een soort Bentley-concurrent worden. We wensen hen daar veel succes mee.
Meer lezen? De toekomst van Alfa Romeo is voorlopig nog veilig!
SpiderIV zegt
2 merken met een geweldige geschiedenis! En jammer genoeg weinig heden en weinig toekomst.
vondudenstein zegt
XF, XE en XK zijn gewoon kneiter oude bakken.
De F type is nog steeds waanzinnig, maar heeft een beetje een hit or miss smoeltje gekregen.
Het merk lijkt gewoon stil te staan. Vooral die XF had al lang vernieuwd moeten worden. Om over de XK maar te zwijgen
kniesoor zegt
Wordt de XK überhaupt nog gemaakt dan ?
caprio zegt
Van de week de Tonale zien rijden. Hij heeft een hele mooie neus maar daarmee houdt het ook op. Hij staat te hoog op de poten en heeft een te smalle carrosserie. Het lijkt erop dat alle maten van de Jeep Renogate overgenomen moesten worden. Daar wordt een Alfa fan niet warm van. Dus de toekomst van Alfa zie ik met zo’n slechte kopie nog niet één twee drie erop vooruit gaan.
racerx zegt
Precies mijn gedachte, maar de gemiddelde alfa fan is zo wanhopig dat ze dit ook mooi gaan vinden. Althans, die indruk krijg ik in bepaalde kringen…
alfa147ti zegt
Voor kant en binnenkant zijn wel mooi maar zij aanzicht en achterkant kloppen voor mij niet daarom drie weken geleden maar weer een nieuwe Giulia gekocht nummer twee.
alfa147ti zegt
Voor kant en binnenkant zijn wel mooi maar zij aanzicht en achterkant kloppen voor mij niet daarom drie weken geleden maar weer een nieuwe Giulia gekocht nummer twee.
goodvibrations zegt
Giulia rijdt ook enorm veel beter. Tonale viel mij tegen 🙁 had anders graag de plug-in gewild. Veel plezier met je giulia pracht auto!!
(ooo--V--ooo) zegt
Woohoo! Dan heb ik over 12-15 jaar misschien nog keuze ook op de tweede-/derdehands markt :)
Dutchdriftking zegt
Aha, volgende auto wordt dus een XF station.
LaLancia zegt
Dat zelfs de Britten nauwelijks een XE of XF kopen vind ik toch wel schokkend.
Dat Alfa meer verkoopt verbaast me op zich niet, want het zijn over het algemeen goedkopere auto’s dan Jaguars. Met een auto als de Tonale spreek je een veel breder publiek aan. Hopelijk slaat-ie goed aan, want het blijft een schitterend merk. Ben superblij met m’n Giulia!
mashell zegt
Hoe gaat dat dan in de Jaguar fabriek? Hoeveel de werknemers maar twee dagen per maand te komen?
frederik zegt
Op zich is de i-pace echt een fraaie auto (afgezien van dat het een suv is) maar je kunt hem niet nemen omdat het laden zo belabberd gaat. Fix dat even zou ik zeggen, fris hem op en hoppakee.
mashell zegt
Een nieuwe iPace laadt met 11kW AC en 100kW DC. Niet bijzonder maar ook niet heel slecht. Jaguar heeft het allemaal bijzonder openhartig beschreven:
https://www.jaguar.nl/ownership/electric-driving/100kw-charging-facts.html
De reden dat de iPace niet verkoopt is de prijs. Audi e-tron, iX3, EQC en vooral die Ioniq 5 en EV6 bieden meer voor minder geld.
auto62 zegt
Nu het aantal lease auto’s terug loopt zie ik het somber in voor zowel Jaguar als Alfa Romeo. Ik zal er in ieder geval niet mijn centen op stuk slaan. Een postkoets is ook geschiedenis en wordt niet meer gebruikt.
goodvibrations zegt
Tijd voor nieuwe EV’s en plug-ins.. zie Mercedes en BMW..