Kijk, dat is lekker. Alfa verkoopt 1.700 Giulia’s. Drie keer raden aan wie.
De Alfa Romeo Giulia is het bewijs dat marketing gewoon nodig is, ook bij een uitstekend product. De manier waarop Alfa Romeo zijn comeback forceerde met deze fijne sportsedan is merkwaardig. Want de Giulia rijdt uit de kunst, de motoren zijn puik prijs-technisch is het niet eens zo’n heel verkeerde aanbieding.
Helaas blijven de verkoopcijfers een beetje achter. Sinds de introductie van de 159-opvolger zijn er in Nederland iets meer dan 2.000 van verkocht. Au! Sterker nog, in 2006 (niet eens het beste jaar van de 159) werden daar meer van verkocht in 1 jaar dan van de Giulia over 5 jaar.
Alfa verkoopt 1.770 Giulia’s
Daarom is het goed om te horen dat Alfa Romeo toch eventjes 1.770 Giulia heeft verkocht. Dat meldt Auto Editizione (aanradertje voor de doorgewinterde Alfist en neutrale petrolhead). De nieuwe eigenaar is in alle gevallen de Italiaanse overheid. De 1.770 exemplaren moeten namelijk de vloot van de Carabinieri verversen.
De auto in kwestie is een Alfa Romeo Giulia met de 2.0T motor, achterwielaandrijving en de achttraps automaat. Het is een zogenaamde ‘Super’-uitvoering. Dus een heel decente, niet overmatig sportieve versie. Precies zoals collega @jaapiyo ‘m graag zou willen hebben. De auto’s zijn donkerblauw (uiteraard) en voorzien van een rode streep. Het is in elk geval duidelijk welk land de gaafste politieauto’s heeft.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de Alfa Romeo gekozen wordt door de Carabinieri. Al sinds de jaren ’50 worden de sedans van Alfa Romeo gebruikt. Ook de Alfa 159 werd gebruikt. De Italiaanse elite-politie heeft al enkele snelle Quadrifoglio’s (auto op de afbeeldingen hierboven ) in de vloot.
Dan nog even de specificaties van de Alfa Romeo Giulia van de Carabinieri. De 2.0T motor is goed voor 200 stampende pk’s en 330 boomomwortelende newtonmeters. Daarmee kan de vederlichte (1.404 kilogram wegende) sportsedan in 6,6 flitsende seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid bereiken van een nauwelijks te bevatten 230 km/u.
Met dank aan Ruud voor de tip!
goodvibrations zegt
Toch genoeg mensen die weten dat het een goede auto is. 2e hands prijzen zijn hoog! (helaas ;-))
r525 zegt
Bij Alfa krijg ik altijd hetzelfde gevoel als ik bij Lexus heb: Iedereen hem wil kopen / leasen, kan het niet. Iedereen die dat wel kan wil het niet.
bischero zegt
@r525: is leaseauto, dus afhankelijk van voorselectie werkgever. Die wil bij vertrek werknemer geen ‘gedoe’ dus kiest veilig mandje; VAG, BMW, MB, PSA. Liefst grijs, dat wil 80% van de leaserijder.
Same hier, daarom dus een noodgedwongen VAG product voor de deur, tot einde contract, dan welkom mobiliteitsbudget en hallo Giulia. Ti sicuro ✌️
rufctr01 zegt
@bischero: hier ook zo’n VAG product voor de deur. Ik snap niet dat mensen het kopen, het rijdt en zit voor geen meter🤦🏻♂️
Edge zegt
Gebruiken ze nou een Quadrifoglio voor de persfoto’s terwijl ze Supers geleverd krijgen? Of zouden er wellicht ook een aantal Quadrifoglio’s naar de Carbonara gaan voor het serieuzere achtervolgingswerk? Of… zijn het Supers met Quadrifoglio remmerij, zodat de Carpaccio meer stopkracht heeft dan de gemiddelde automobilist?
vpowert zegt
Jep! Ik dacht precies hetzelfde. De fotootjes op AutoEdizione zijn van een niet-Q, met halogeen koplampen. De Italianen doen geen achtervolgingen in het donker.
willeme zegt
@edge: Wij hebben geen rechten op die foto’s. Deze kwamen het dichtste bij ;-).
vpowert zegt
Fantastico! Deze auto verdient het om meer verkocht te worden.
Overigens: voor de Italianen zal dit toch ook een openbare aanbesteding zijn geweest? Hoe kunnen die Italianen een aanbesteding precies zo schrijven dat de Giulia er het beste uit komt (en daar mee weg komen)? Of zou Alfa Romeo gewoon de beste aanbieding gedaan hebben binnen het eisenpakket?
De Carabinieri mag nog wel met hun Giulia even langs Nunspeet, want Squadra Tuning maakt van die 200pk zo 310pk (en van 330Nm zo’n 470Nm). Sneller is beter. Papi di poupi!
basman147 zegt
In Nederland konden de aanbestedingen ook zo geformuleerd worden dat alleen PON eraan kon voldoen, in Italie hebben ze gelukkig wel smaak!
bischero zegt
@basman147: en daarom rijden ze MB. Logisch!
basman147 zegt
Dit speelde al eerder, toen het aan het licht kwam mocht Pon bij de laatste aanbesteding niet meer meedoen.
https://www.ftm.nl/dossier/corruptie-affaire-politieautos
jippie zegt
@vpowert: ach ja, openbare aanbesteding… zo besluiten ambtenaren in Groningen om elektrische bussen in China te bestellen terwijl er in Nederland een fabriek staat (VDL) om die dingen te produceren. Een beetje chauvinisme, dat zouden we hier ook eens wat vaker moeten doen.
por100 zegt
Inderdaad gewoon toeschrijven aan alfa romeo. Ik zou het wel weten als ik het eisenlijstje moet opstellen:
De standaarduitvoering dient een carbon cardanas te bezitten, klaar.
Maar het is ook gewoon een hele goede keuze, hoewel een Q4 in Noord-Italie geen overbodige luxe is. Voor 50 mille een iets minder interieur, maar verder veel betere hardware dan een bmw van 65K.
lithiumion zegt
@vpowert: serieus pompen ze bij ST 50% extra pk’s erbij?!
Dutchdriftking zegt
Wat blijft het toch een geniaal ding. En doodzonde dat er geen sportwagon is.
ghini zegt
@dutchdriftking: 1
mashell zegt
Het is natuurlijk puur chauvinisme, anders hadden ze wel Mercedes B-klasses gekocht.
Paul58 zegt
@mashell: heerlijk toch voor de Italiaanse agenten. Lijkt mij toch een erg leuk voordeeltje om in zo’n Giulia te rijden ipv een B klasse of een VW Passat oid.
mashell zegt
Die agenten zijn allang blij dat ze droog zitten in een auto. Sommigen moeten er met een motorfiets, fiets, te paard of, hoe vernederend, als een BOA te voet hun rondjes draaien.
bischero zegt
@mashell: Carabinieri te voet of op de fiets. Hahaha ik kom niet meer bij. Je bedoelt de Municipale denk ik. Die hebben niets te maken met het elite corps die in deze auto’s gaat rijden.
doublechevron65 zegt
@mashell: eens kijken hoe de uitschrijving is verlopen… 😎
ghini zegt
Had toch wel verwacht dat de Giulia beter zou verkopen. Jammer!
z4coupe30si zegt
@ghini: nee joh. Autokopers of -leasers kijken tegenwoordig alleen maar naar infotainment systemen en andere (onnodige) LED achtige opties.
Rijdersauto’s zijn uit ano 2021.
dree16v zegt
Gaaf hoor, dat levert een beter straatbeeld op dan die lelijke b-klasses met wieldoppen en lelijke sidebars
ericc zegt
Groot gelijk om “made in Europe “ te kiezen. Zouden alle europese landen moeten doen! Zo blijft het belastingsgeld in Europa en kunnen belastingbetalers hun job houden.
bischero zegt
@ericc: eens, en dan ook local heroes first.. of KM0 duurzaam 😎
pvg100 zegt
Ik weet dat er heel wat leenwoorden uit het engels zijn die in het nederlands voorkomen, en ben er niet per se tegen, maar ik denk toch dat betere en bestaande alternatieven zijn dan “decente”.
dray zegt
Geef eens een fatsoenlijk alternatief dan?
racerx zegt
Uitstekende keuze, rijdt uit de kunst, vrij betrouwbaar (check de statistieken maar) en het ziet er natuurlijk puik uit. Als je de uniformen van de heren en dames van de Carabinieri kent weet je dat ook looks een criterium is geweest bij de verwerving van een nieuwe vloot.
Blijft zonde dat er geen SW is, die had ik sowieso gekocht. Nu moet ik weer terug naar een BMW 3…
mc96 zegt
Denk niet dat die politie Supertje in 6.6 sec naar de 100 km/u gaan. Zelfs niet met een chippie. Politieauto’s zitten doorgaans vol met materiaal 😄
sabrerator zegt
Zeer stijlvol. Zoals Italianen dat zo goed kunnen. Even de streepjes aanpassen aan de lijn van de auto. Zo hoort dat.