Nee, die zagen we eerlijk gezegd niet aankomen, maar het gaat dus wel mooi gebeuren (mits het geen 1 april-grap is). De vorig jaar onthulde Alfa Romeo Zagato TZ3 Corsa zal in gelimiteerde oplage worden gebouwd. En verbouwd, want het origineel staat op basis van de Alfa 8C, maar de aangekondigde straatversie (Stradale!) krijgt een Dodge Viper-onderstel aangemeten.
En dat betekent meteen dat er geen 4,2 V8 van Maserati meer onder de motorkap te vinden is. De pk’s zullen afkomstig zijn van het welbekende Viper-blok. Tien cilinders, 8.4 liter inhoud en een vermogen van 612 pk. Klinkt als een upgrade, maar het maakt de TZ3 wel stukken zwaarder. Bovendien wordt de bolide langer en breder. Het gewicht zou volgens AutoBild zo’n 600 kilo toenemen, wat dan weer aardig jammer is.
De toekomstige Alfa TZ3 zal bij Zagato in Italë worden gebouwd, alleen is nog niet bekend hoeveel exemplaren er in elkaar worden geschroefd. In plaats van een Viper met Alfa-genen, komt er volgend jaar dus een Alfa Zagato TZ3 met Viper-genen. We houden je op de hoogte zodra er meer info naar buiten komt…
stationcar zegt
Mmmm, ik denk toch echt aan een 1 april grap, dit klinkt me niet logisch in de oren…
Mielie zegt
-edit: check!-
Opzich vind ik het een goed idee om deze wagen in productie te nemen, maar de uitwerking is niet geweldig. Een Viper is gaaf, maar de magie van de Alfa gaat een beetje verloren.
gschoots zegt
@Mielie: Ik snap dit ook werkelijk niet, het hele idee van coachbuild is dat je een bestaande auto pakt en daar een alternatieve body op zet. Dus betere namen voor deze auto zijn Dodge Viper Zagato of Zagato TZ3 (als eigen productie). Volgens mij kunnen ze nog beter een wat goedkoper basis model Alfa nemen (Brera, 159) en daar dan iets mee maken want dit is echt onzinnig. Het is alsof Glickenhaus zijn P4/5 ineens Porsche zou noemen…
mout zegt
Zullen ze blij mee zijn, bij Zagato. Om met zo’n bastaard te worden geassocieerd.
+ 600 kg… Kan ik net zo goed mijn schoonmoeder meenemen.
KUYL zegt
Het rare is dat een standaard Viper 1565KG is en een 8C 1560KG. Dus waar die 600KG ineens vandaan komt????
Den zegt
@KUYL: je weet toch dat amerikanen altijd wat vet hebben op de dijen.
xilver zegt
@Den: Nieuwe nachtmerrie gevonden… je word bedankt…
Laue zegt
m.a.w. ze gaan een bodybuilder in een tutu hijsen…
mout zegt
De eerste inschrijving voor het concours d’elegance et obesitate is zojuist binnengekomen.
DennisS65B40 zegt
Dat bandje ligt er niet helemaal lekker op… Spannend als je met 250+ over de Autobahn knalt!
Yeelen zegt
Vergeet niet dat de originele TZ3 ongeveer 850 kilogram weegt, 1450 kg is nog altijd niet veel. De gewichtsverdeling lijkt mij een groter probleem.
mrdjm zegt
Dat kan toch niet jongens, een Alfa logo op een Zagato koets die op Viper techniek staat!
Citrofiel zegt
Waaaat?
Dit had ik ook niet echt verwacht. Hopelijk is het toch geen grap… *fingers crossed*
mout zegt
@Citrofiel: He, vandaag heb je weer een heel ander kapsel dan gisteren :lol:
Citrofiel zegt
@mout: Wie zegt dat? Ik heb bewust dat deel van mijn hoofd van de foto gesneden… ;)
ascari15 zegt
@Citrofiel: LOL
zeevink zegt
Als dit waar is, dan is het ooit zo mooie en stijlvolle Alfa Romeo ten dode opgeschreven. Evenals het Lancia van weleer. Jammer erg jammer.
BmwMPower zegt
Het zelfde als de volgende 1 aprilgrap; Aston Martin komt met een model tussen de Virage en DBS…
Nee, we weten wel dat de Amerikanen en Italianen samenwerken, maar dit wordt ‘em echt niet.
Ik zeg een grote grap!
august zegt
Tiefus wat een vergissing, maak dan niets!
salberts93 zegt
in deze auto gaat de magie van Alfa verloren omdat je een schone body hebt met Amerikaanse techniek, dit is geen lekker sturende lichtvoetige Italiaan meer, en de Viper magie gaat verloren omdat je nu wel de gemene techniek hebt maar niet de gemene looks. wat mij betreft is dit de grootste vergissing van de Italianen sinds ze besloten zich bij de duitsers aan te sluiten
love4sportcars zegt
wat een aardslelijk hok zeg
is er al een prijsuitrijking geweest voor lelijkste auto van 2010/2011??
Hupke zegt
Dit is zoiets als het empire state building ombouwen tot het Gugenheim, maw. niet zo’n goed idee.
SHFT zegt
Obvious 1 april grap is obvious…
KoFFiE zegt
Geloof er niks van, hoewel het geen slecht platform zou zijn om op voort te bouwen, klopt de motor gewoon niet. Waarom er een 8.4l blok in persen wanneer je het amper iets van voordelen biedt en een zwaar gewichtsnadeel? Een Alfa met een ‘bigger is better’ american muscle blok? Yeah right… Daar hoort een gesofisticeerd motorblokje in thuis…
En wat is de bron van Autobild?
Mutina zegt
3e alinea: Italië i.p.v. Italë
Edge zegt
Marchionne zal wel wat onderdeeltjes van de Viper hebben liggen ofzo, want ik zie totaal geen logische reden om de TZ3, een (in verhouding) lichte auto, nu ineens wel op de markt te brengen en dan ook nog op basis van de Dodge Viper.
Dit toont ook maar weer eens aan dat Marchionne totaal geen waarde aan de historie van Alfa hecht. Ik begin zo langzamerhand toch te twijfelen of Alfa niet in betere handen is bij VAG
carabo zegt
Auw auw auw, niet doen Alfa! Met dit soort onzin richten ze een merk ten gronde, begin van het eind. Een Alfa verdient op zijn minst Italiaanse techniek. Zonde van deze prachtige body mocht het op een Viper chassis/blok terechtkomen.
Laat die Italo/America combos maar over aan lui als De Tomasso.
288gto zegt
@carabo: …en Bizzarini (Grifo met Corvette V8 blok)
Stopwearingpants zegt
Misschien bedoelen ze het onderstel van de nieuwe nog te konen viper? De fabriek maakt op dit moment helemaal geen viper onderdelen meer, of worden er bestaande vipers voor dit ding opgeofferd?
Stromboli zegt
Kleine correctie: de basis van de TZ3 is niet de 8C, maar de Gillet Vertigo!
ascari15 zegt
Extra pk = goed
Extra gewicht = niet goed
Hoop toch dat Alfa hem niet te zwaar maakt.
En denk niet dat een zware V10 bij een Alfa past.
mercedesclsfan zegt
hopelijk doen ze dat niet… zou hetzelfde zijn als spaghetti maken met chineese noedels.
The360box zegt
Ik vind een V10 zo simpel uitgekozen, het past zo in zo niet in een Viper= muscle dus V8, en helemaal niet in een Alfa, dan liever een 4 cilinder.
Dimglor zegt
Zou wel fantastisch nieuws zijn.. maar ik vind het wel raar dat ze dat Viper onderstel nemen.. Kunnen ze niet gewoon die wagen bouwen zoals ie nu is… Want ik lees al een bredere wagen en een gewicht die 600 kilo zwaarder is… Zou wel eens een heel andere auto kunnen worden…
Cantago zegt
600 kilo er bij en GEEN Maserati blok meer? Dat is balen…