De elandtest is ook voor de Alfa Tonale een hele uitdaging. Zoals dat voor elke auto is, maar hoe doet de teennagel het eigenlijk?
Tot 1997 had nog niemand van de elandtest gehoord. De Mercedes-Benz A-Klasse maakte furore door om te rollen in een snelle uitwijkmanoeuvre van Teknikens Värld. Een combinatie van stuggere vering en standaard ESP zorgde ervoor dat de kleine Mercedes-Benz stabiel werd. Maar ook voor andere auto’s was en is de elandtest een beruchte opgave.
Bij KM77, de Spaanse tegenhanger van Teknikens Värld, doen ze in principe dezelfde test. Ze rijden met nieuwe auto’s en onderwerpen deze aan de elandproef. Niet alleen is het van belang of de auto deze slalom aankan, maar ook met welke snelheid en misschien nog wel belangrijker, hoe de auto zich houdt. Onlangs was een Alfa Romeo het lijdend voorwerp.
Alfa Tonale elandtest
De Alfa Romeo Giulia kwam er zeer goed vanaf. Een relatief laag gewicht, ideale gewichtsdistrubitie, laag zwaartepunt, precieze en directe besturing gecombineerd met achterwielaandrijving missen hun uitwerking niet. Hoe doet de Alfa Romeo Tonale het dan?
Het is immers toch de Alfa Romeo onder de compacte premium crossovers. De auto in kwestie is de Tonale met de 131 pk sterke viercilinder, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en zeven voorwaartse verzetten. Ondanks die bijzonder bescheiden aandrijflijn, was de auto een speciale uitvoering (de Edizione Speciale) met enorme 20 inch patta’s en 235/40 20 Pirelli P Zero-banden!
En wat was de snelheid dan?
Heel veel heeft het niet mogen baten, want de behaalde prestaties waren niet denderend. De reden is de elektrische assistent, het ESP. Normaal gesproken is deze juist veel te duidelijk aanwezig en remt ‘ie de boel te veel af. Daar was nu geen sprake van.
De testcoureur merkte op dat de ESP juist helemaal niets deed, waardoor het lastig was om de controle te behouden op hogere snelheden. De hoogst behaalde snelheid is 74 km/u, niet heel erg denderend voor een auto op Pirelli P Zero-rubber.
Dat is vrij opmerkelijk, want een veelgehoorde klacht is dat het ESP juist te vroeg en/of te heftig ingrijpt. In dit geval was juist een beetje remwerking op een achterwiel gewenst voor iets meer stabiliteit. Aan de andere kant: als het probleem vooral softwarematig is, kan Alfa het vrij eenvoudig aanpassen.
De video kun je hieronder bekijken:
De rijtest met Wouter hebben we uiteraard ook voor je:
Meer lezen? Dit zijn alle Alfa Romeo crossovers door de jaren heen!
ghengiskhan zegt
Ach, de aantallen elanden die je in Italië tegenkomt zal niet erg groot zijn. Zie het probleem niet zo.
baardmijt zegt
Maar het is geen Ypsilon, ik vrees dat deze ook buiten Italië wordt verkocht.
(ooo--V--ooo) zegt
Zeker, maar ik vrees niet in grote getalen
rollingstoned zegt
-edit: Dankjewel!-
Als het inderdaad een softwarematig probleem is dan is het vrij eenvoudig om het op te lossen.
William zegt
Op de tweede foto staat de horizon wel erg scheef. Verbijsterend dat professionele fotografen en de Stellantis marketing mensen zulke fouten maken.
z3cabby zegt
Dat is geen fout, maar een bewuste keuze. Door de camera te ’tilten’ ontstaat er meer dynamiek in de foto. Een bekende techniek om snelheid in foto’s te krijgen! Het is eerder een fout als de horizon maar een heel klein beetje scheef staat. In dat geval is het vaak een amateur of een pro die te weinig oog heeft voor wat recht is.
potjak zegt
Ik denk eerder dat een “creatieve” contentmanager (buiten Alfa Romeo) de plaatjes naar smaak heeft “bewerkt”.
racerx zegt
Teennagel… briljant. 😂 Even een software update uitrollen en klaar, vind het nog steeds geen mooie auto (geldt voor 99% van de crossovers en suv’s).
mashell zegt
Aan de flank vind ik het een heel sterk design, maar van voren en achter valt zo verschrikkelijk op dat de wagen te smal is voor deze hoogte.
racerx zegt
Dat is exact hoe ik er ook over denk, vreemd geproportioneerd…
gwnbmw zegt
tja, ik vind dit altijd een, om het op zijn minst te zeggen, bijzondere en weinig zeggende test. geen idee hoe de Spanjaarden hem doen, maar bij de originele test (waarbij dus de a klasse omrolde), werd het gaspedaal nooit losgelaten en er werd zeker niet geremd. dat lijkt mij toch het eerste wat je doet als je uitwijkt voor een groot gevaarte op de weg, keihard op de rem trappen.
flyerbunch zegt
Update?
Aon zegt
En het eerste wapenfeit is
Motor E scooter van Mattel.
Hahaha klink ik gek?
mopar70 zegt
Ja.
Ilquadrifoglio zegt
Teennagel?!
dondeboer zegt
in het Engels Toenail, en dat lijkt op Tonale.
Ilquadrifoglio zegt
Je moet het ook niet op een Engelse manier uitspreken. Veyron en Chiron zijn ook altijd vermakelijk