Het succes is afhankelijk van de prijs. Hoe goedkoop is deze Alfa Tonale Edizione Speciale?
De Alfa Romeo Tonale moet de redding van Alfa gaan worden. In eerste instantie moeste de Giulia en Stelvio dat gaan doen, maar dat is niet helemaal gelukt. Althans, qua verkoopcijfers. De auto’s zijn beide wel echte Alfa Romeo’s. Dat lijkt met de Tonale ietsje minder te zijn, maar misschien is dat beter ook.
De nieuwe Tonale mikt namelijk meteen op het meest populaire en hete segment: dat van de premium compacte crossovers. Dt is een felbevochten segment. Niet alleen vanwege de omvang van de markt, maar ook de marges voor de fabrikant. Alfa Romeo viert de introudcite van de Tonale meteen met een speciale uitvoering.
Uitrusting Alfa Tonale Edizione Speciale
Deze heet (adem in) Alfa Romeo Tonale Edizione Speciale. Dat betekent dat ‘ie is voorzien van salami, champignons, paprika, ui, verse mozzerella en tomaten.
Daarmee bedoelen naast de genoemde ingrediënten we een rijke uitrusting en een 130 pk sterke viercilinder die is voorzien van een 48V-ondersteuning met 15 kW (20 pk) en 55 Nm. Deze ondersteunt met name in stadsverkeer wanneer je telkens vanuit stilstand moet accelereren.
Wielen
De ‘Edizione Speciale’ krijgt meteen een hoop lekkernijen mee vanuit de fabriek. Denk bijvoorbeeld aan 20″ lichtmetalen wielen, rode remklauwen, Full LED-matrixverlichting, alcantara interieur en adaptieve cruise control. Het infotainmentscherm is daarbij voorzien van navigatie, Android Auto, Apple CarPlay en een 10,25 scherm. De telefoon kun je draadloos opladen en de achterklep opent zich automatisch. Voor je neus is er een 12,3 inch instrumentarium voor nog meer info en overzicht.
Kortom, een complete uitvoering met dikke wielen en een bescheiden benzinemotor. Dat is een mode dat in Nederland wel moet scoren, toch? Veel gaat namelijk afhangen van de prijs. Die is nu ook bekend! Je hebt de Alfa Tonale Edizione Speciale voor 46.080 euro.
Prijzen concurrentie Alfa Romeo Tonale Editizione Speciale
- Audi Q3 35 TFSI S Edition (150 pk) | € 54.347
- BMW X1 sDrive18i M Sport (136 pk) | € 53.574,20
- MINI Countryman John Cooper Works Aut. (136 pk) | € 45.611
- Mercedes-Benz GLA 180 AMG Line (136 pk) | € 54.721
- Volvo XC40 T2 Core Aut. (129 pk) | € 46.999
De Alfa Tonale Edizione Speciale is dus relatief scherp geprijsd. In veel gevallen moet je bij de Duitse concurrentie nog behoorlijk geld toeleggen om op gelijke uitrusting te komen. Dus wellicht toch een succes? Laten we het hopen!
Meer lezen? Dit zijn alle Alfa crossover door de jaren heen!
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
erwingrunn zegt
Best wel een scherpe prijs. Al zullen we dat in de verkoop aantallen niet terug zien.
bernoulli zegt
Prima uitvoering zo. 👍
bermtoerist zegt
Wat een prijzen. In het hele segment trouwens.
Ik draag alfa echt wel een warm hart toe, maar voor dit geld kocht ik een kia ev6.
katoenboer zegt
@bermtoerist: en daar moet je blij mee zijn?
bermtoerist zegt
Blijer dan na 45 mile voor het voorportaal van een scootmobiel ((c) Bas van Putten) te hebben neergelegd.
En dan ook nog maar 130 pk hè. Mijn 156 had nog meer.
Richmond zegt
@bermtoerist: hoe is dat een concurrent?
mokummaser zegt
Aangezien ik vind dat de Stelvio een betere beoordeling verdient copy paste ik nog even mijn Stelvio “gebruikers review” van gister.
Deze Tonale prijs is inderdaad scherp, scheelt 40k met een Stelvio en meer vermogen heb je in NL niet nodig. Ik denk een goede aanbieding dus, maar ik ben bang dat veel Calvinisten hier toch voor een Kia of Skoda gaan. Zie je zo’n Alfa in meer frivolere contreien dan denk je vaak wat mooi. Maar de grijze Hollander kiest liever een grijze auto. Helaas.
Ik heb jaren Maserati’s en (minder moderne) Alfa’s gereden. Alles wat je leest of ziet (YouTube) over deze merken klopt, het goede, leuke en het slechte. Ik wilde een SUV kopen en hoewel ik een voorkeur voor Italiaans heb werd ik ontmoedigd door de reviews van de Stelvio. Ik heb toen gefocust op RR, Q7 en X5, maar vond ze te groot, te zwaar, te complex. De RR te tricky, de Duitsers te saai. Toch maar eens naar de Stelvio gekeken. De Levante vond ik qua design te veel op de Aziatische en Amerikaanse markt gericht, dat heeft Maserati beter gedaan met de Grecale.
De Stelvio blijkt wat mij betreft in heel veel opzichten veel beter dan de reviews deden vermoeden. Comfort is heel hoog. Zelfs met 20 inch velgen rijdt hij als een vliegend tapijt en is hij heel stil. Wegligging en stuurgedrag is QuickSilver, heel agile maar ook stabiel. Dus geeft plezier en vertrouwen. Brouwkwaliteit is heel goed en nauwkeurig. Functioneel en logisch maar ook flair in het interieur. Wat wel heel veel uitmaakt is de uitvoering en kleurstelling. Zwart interieur en base stoelen missen de Italiaanse flair. Maar neem de sportstoelen, kies voor rood of chocolade leer en titaan afwerking en Italiaanser wordt het niet. Cardanas is van Carbon. Deuren, voor en achterklep zijn van aluminium waardoor hij licht is in vergelijking met concurrenten. Alle veiligheidssystemen zitten er op, maar je kan zaken uitzetten die afleiden. Het navigatiesysteem is mooi geïntegreerd en functioneert uitstekend, waarom die kritiek? Een IPad achtig systeem leidt enorm af, je moet je in een auto concentreren op het rijden, niet op infotainment. Ik heb dat scherm vaak helemaal uit. Hij is ruim. Ik vind het design onderscheidend en mooi. Het is een totaal onderschatte auto, erg jammer. Een Stelvio geeft je zoveel meer plezier dan bijvoorbeeld een Volvo XC 60. Ik had een Quattroporte V, net als mijn overbuurman, er stonden er dus 2 in de straat. Ik rijd nu de Stelvio en krijg een zelfde gevoel als in de QP. Mijn buurman niet in zijn XC60, hij is er nooit aan gewend. Voor mij was de Stelvio dus een revelatie, de beste auto die ik gehad heb. Spread the word.
Ilquadrifoglio zegt
De Stelvio is inderdaad een zeer fijne auto. Jammer dat met de Tonale niet voor dezelfde aanpak is gekozen. Beste rijervaring in het segment, gecombineerd met een goed design.
Richmond zegt
@Ilquadrifoglio: omdat het de stelvio niks oplevert? Vrijwel niemand koopt ze. Dus die aanpak is niet de juiste gebleken.
DeWitteCondor zegt
@benja01: idd. 70k voor een medium crossover met goede, maar niet erg bijzondere, afwerking is ook wel wat gortig. Zeker met de traditionele Alfa afschrijving …
DeWitteCondor zegt
@dewittecondor: waar ik nog aan wil toevoegen dat ik de Stelvio wel een mooie auto vind. De tonale is wat geforceerd in mijn ogen.
racerx zegt
De Giulia en Stelvio schrijven niet af als een traditionele Alfa, ze zijn kwalitatief goed en gewild als occasion. Jammer dat ze nieuw niet fantastisch verkopen.
Ilquadrifoglio zegt
Begrijpelijke reactie. Echter is een goede auto in dit segment niet voldoende, ontzettend veel draait namelijk om begeerte. Een groot onderdeel van die begeerte begint bij imago, dat bij Alfa Romeo nogal matig is.
Ik verwacht dat ook de Tonale niet al te best gaat verkopen. De Duitse 3 zijn imago-technisch veel sterker en onmogelijk te verslaan. De enige manier is om net als de Koreanen een zeer complete auto voor de fractie van de prijs te leveren of om als merk juist boven het Premium segment te opereren.
Overigens heeft niet alleen Alfa Romeo dit probleem. Jaguar en Lexus verkopen eveneens zeer matig. De keuze van Jaguar om het premium segment te verlaten en op Bentley niveau te opereren is de enige juiste om te overleven. Beperkte productie met de kwaliteiten waar de merken groot mee zijn geworden.
giulia64 zegt
@mokummaser: ik heb even moeten zoeken naar een exemplaar zonder zwart interieur en ben zeer tevreden met het chocolade bruine interieur. Je beschrijving klopt helemaal.
tweetyv6 zegt
@mokummaser: Eind 2018 ging de keuze voor mij tussen een Maserati Levante of een fully loaded Alfa Stelvio.
Het is de laatste geworden, Alfa nr. 5 in de verzameling.
Heerlijke 2.0T met een kleine 300pk.
Bruin/grijze buitenkleur, chocoladebruine comfortstoelen en de deurpanelen en het dashboard in zwart leer met bruin stiksel. Adaptive CC, panoramadak, Harman/Kardon installatie, de zeer fijn aanvoelende schakelflippers, stoelverwarming op de achterbank.
Super auto waar ik nog steeds met een gimlach in- en uitstap.
DeWitteCondor zegt
Wat een geld. Net zo groot als een megane estate maar wel 1,5 keer zo duur. Ik zie het er niet aan af. Alfa ziet zichzelf geloof ik als ‘premium’ tegenwoordig, maar dat lijkt zich vooralsnog vooral in de prijs te uiten.
Ilquadrifoglio zegt
Alfa Romeo is historisch gezien het merk voor de beau-monde. Het premium segment is eerder een degradatie dat al een paar decennia aan de gang is.
DeWitteCondor zegt
@Ilquadrifoglio: dat valt volgens mij wel mee. Tuurlijk, paar uitzonderingen daar gelaten. Maar de meerderheid van de afgelopen 60 jaar zijn gewoon modaal met een sportief sausje. Ik heb er 2 gehad.
Ilquadrifoglio zegt
Daarmee doel ik vooral op de pre-war Alfa’s. Het mooie aan het merk is dat zelfs een Bugatti Chiron equivalent in de traditie zou passen. Ook enkele post-war modellen als de TZ’s en Tipo 33 was slechts voor enkelen weggelegd. Na de overname van Fiat ging het pas echt slecht en was de positionering voor niemand meer duidelijk.
Hubert zegt
De achterklep opent automatisch?
Ik heb er liever eentje die opent als ik dat wil.
outlook zegt
@Hubert: ha ha ik moest glimlachen
Richmond zegt
De concurrentie klopt niet; voor 45k heb je een countryman Cooper s met 178 pk.
cossiekiller zegt
Wel een gemiste kans om deze donkergroene niet met een bruin interieur te maken…
geelbarrel zegt
@cossiekiller: de Prins Bernard uitvoering!
Focus zegt
Bij Tonale komt nummerplaat onder koplamp bestuurderskant, werkelijk geen gezicht.
Voor de rest wel leuk voor Alfa liefhebbers (denk ik) heb niets met deze auto verder.
tortuga zegt
@Focus: dit was ik aant zoeken, op de foto’s is het niet te zien waar die zou moeten komen! Hopelijk valt het mee van zicht
polpol33 zegt
Als Sylvana S er een wil dan haak ik af.
jaapiyo zegt
Teveel auto op te weinig wielbasis, dikke frontoverhang, amechtig motortje. Nee ik wil ‘m gaaf vinden maar het is ‘m net niet. Wel liever dan de sneue concurrentie, maar dat zegt meer over die concurrentie.
tmenges zegt
Vind het neusje wel gaaf, verder vind ik m van sommige hoeken nogal op een MiTo lijken.
simon83 zegt
Deelt deze auto nog iets van PSA zoals platform of motor?
jaapiyo zegt
Platform met Jeep Compass en Commander. Ook gelieerd aan 500X en Renegade. De basis van het platform is zelfs nog gebruikt voor de Grande Punto en Opel Corsa uit die tijd.
Alfonso_Alfist zegt
Prijs en performance inflatie zeg.. 46k voor een SUV die nauwelijks ruimer is dan een Giulietta, heb hier nog een 170pk diesel staan van 10 jaar terug en nieuwprijs die 12k lager was. Of ander kant van het spectrum mijn leasert een electro XC40 Twin met ruim het dubbele vermogen voor 12k meer en in Duitsland een super gunstige bijtelling. De Tonale een aardige poging maar zonder EV aandrijving kansloos in deze tijd.
grandmasterb zegt
Auto’s van 10 jaar geleden waren goedkoper omdat ze minder veiligheidseisen hadden en ook de uitrusting veel simpeler was, tegenwoordig tel je niet meer mee als je geen uitgebreid digitaal dashboard en entertainment systeem hebt. Er komen ingetwijfeld nog wel sterkere motoren in dit model.