Nieuwe streefdatum voor de officiële herintroductie van het roemruchte, maar in rap tempo afbladderende, Italiaanse merk: Sint-Juttemis / als varkens vliegen / als MVV landskampioen wordt 2014. Want: geen fatsoenlijke modellen crisis.
De terugkeer van Alfa naar de VS wordt vaker uitgesteld dan Duke Nukem Forever. Maar het verschil is dat laatstgenoemde eindelijk is gelanceerd, en dat we nog steeds wachten op de terugkeer van Alfa in de VS (zitten we daar eigenlijk wel op te wachten?). Laten we het even kort op een rijtje zetten: sinds de jaren ’50 werd Alfa verkocht in de VS. In 1995 werd de export over de oceaan gestaakt, met als laatste model de 164. Maar nog geen decennium later doken plannen op om het merk te herintroduceren in de US of A.
Eerst was het de Engelstalige Alfa-website die meldde “The long-awaited return of Alfa Romeo to the United States market should take place by 2007, with a range of new models.” In 2006 bevestigde Sergio Marchionne dat Alfa terug zou komen. Toen werd het even stil, op een paar 8C’s na. Vervolgens werd het eind 2009. Nope. Nou ja, 2011 dan. Nu-uh. 2012? Hellll no. Dan gaat 2013 toch zeker wel lukken? Forget it.
En dus hebben we nu een nieuwe streefdatum: 2014 (twee-duizend-en-veertien). Ik verzin het zelf niet, het staat er echt. Maar laten we ook realistisch zijn, welke types worden er nu nog gemaakt, nu ook de hoogbejaarde 159 uit productie is? De MiTo en de Giulietta. Nou niet bepaald de auto’s waar de Amerikanen warm voor lopen denk ik.
En omdat de poep bij Alfa kennelijk nog niet genoeg de ventilator had geraakt: toekomstige modellen worden vanwege de slechte economische vooruitzichten geschrapt of uitgesteld. De mid-size SUV komt er niet, de kleine SUV wordt een jaar opgeschoven naar 2013.
Ook de Giulia wordt doorgeschoven, van 2012 naar 2014, en ook de Spider gaat naar 2014 (was 2013). Het enige dat niet wordt vermoord of verplaatst is de 4C. Zegt Alfa, bij monde van CEO Harald Wester. Hoe zou dat zijn, CEO spelen van een bedrijf dat strak aan de leiband van Marchionne wordt gehouden, en keer op keer de worst van nieuwe modellen voor je neus zien bungelen maar er toch eigenlijk steeds niet bij kunnen? Het lijkt mij vrij vernederend, maar misschien is Wester wel van het slaafse type.
Door deze negatieve ontwikkelingen zijn de jaarlijkse targets met 20% teruggeschroefd naar 400.000 exemplaren (van 500.000 dus, stelletje Einsteins). En op VW, voor Alfa zelf momenteel de beste optie, hoeven ze ook niet te rekenen. Ze hebben het zelf keer op keer stellig af gehouden, maar nu is ook VAG-Godfather Ferdinand Piëch om: de miljardair heeft aangegeven voorlopig zijn buikje vol te hebben, en er even geen nieuwe toevoegingen aan zijn Duitse imperium bij te willen hebben. Bovendien lijkt VW gewoon met Seat door te willen gaan: in Frankfurt presenteerde het de IBL en ook is de nieuwe León volop in ontwikkeling.
Ja, die Duitsers. Het mogen dan ‘unf*ckable lard-arses’ zijn, ze kunnen wel auto’s verkopen. Maar daar hadden we het niet over. Ik vraag me af of de top bij Fiat nou zelf nog serieus denkt dat Alfa Romeo meerwaarde heeft voor hun concern. En als dit niet zo is, waarom blijven ze dan maar doormodderen? Angst voor de machtige Italiaanse vakbonden? Wie het weet mag het zeggen.
Foto credits: Autojunk.nl
stationcar zegt
‘En op VW, voor Alfa zelf momenteel de beste optie, hoeven ze ook niet te rekenen.’ –> Hoe kóm je erbij dat VAG de beste oplossing is voor Alfa?!?! Zou jij dat nou écht een goed idee vinden, Alfa verpesten met VAG eenheidsworsten? Oude Audi’s introduceren als Alfa’s, dat soort dingen???
Man man man… als je dat écht meent is het niet best…
AudiQuatro zegt
@stationcar: suzuki is ook van vag,daar merk je toch ook niets van??
stationcar zegt
@AudiQuatro:
Wat klets jij nou weer? Suzuki is zéker niet van VAG, VAG heeft 20% aandeeltjes, dat is heel wat anders!
technopatat zegt
@AudiQuatro: suzuki is voor 20% van vag, dus nog 80% anderen die zeggen wat te doen ;)!
Freewarefreak zegt
@AudiQuatro: Suzuki is helemaal niet van VAG. Ze hebben amper 20% v.d. aandelen. En Suzuki baalt er van.. dus dat gaat ook geen langlopend gelukkig huwelijk worden. De scheidingspapieren liggen al klaar.. let maar op. Binnenkort is het voorbij.
Ik snap Fiat niet met Alfa. Ze willen het niet kwijt. Maar ze doen er niks aan om een mooi modellengamma op te zetten. Ze hebben nu 2 auto’s. En over 3 jaar.. een Guilia en Spider er bij. Nou big deal. Dat zet zoden aan de dijk. Zo blijft het een zorgenkindje.
Aangezien we hier de overname drang van VAG aanhalen.. Piëch is er klaar mee. Ook vanwege de overname problemen met Porsche. Dat vind ik nou interessant. Zou iemand (Robbie de database) daar eens een uiteenzetting over kunnen geven? Wat gaat daar dan allemaal mis? Waarom is dat zo’n probleem voor VW?
Wie er ook voor Alfa gaat zorgen.. Fiat of VAG of wie dan ook.. ik gun het merk dat het weer gaat floreren. Want mooi zijn ze wel. De Giulietta is een magistrale mooie auto, iedere dag geniet ik weer op de snelweg als er één voorbij komt. Super!
Vanquish zegt
@Freewarefreak: Ik snap Fiat ook niet. Als ze winst willen maken moeten ze hét liefhebbers merk toch laten opbloeien? Onderstellen hebben ze al, motoren hebben ze al, dus dan zouden de kosten toch best mee moeten vallen? Waarschijnlijk zijn ze bang om nu te investeren, maar als ze er nog langer mee wachten zie ik het er niet beter op worden!
mout zegt
@AudiQuatro: Jij bent blijkbaar wel van VAG. En daar merken we veel te veel van!
wimmm zegt
@stationcar: was het ooit met je eens, maar je moet toch erkennen dat fiat nou niet bepaald heeft laten zien iets om alfa te geven… Als ze zo door gaan sterft het merk een stille dood en dat is wel het laatste wat we willen! Dan kun je toch beter VAG als baas hebben…
stationcar zegt
@wimmm:
Je hebt wel gelijk, als ze zo doorgaan sterft het merk een stille dood, maar is dat ook niet zo als VAG de boel overneemt? Dan rijden er ongetwijfeld nog jaren lang Alfa’s rond, maar dan a la Saab de laatste jaren, en dat is niet echt wat je moet willen denk ik.
wimmm zegt
@stationcar: Ik denk dat VAG wel zo slim is om een merk als Alfa staande proberen te houden. Alfa is wat anders dan bijvoorbeeld seat, dat niet zo’n reputatie als alfa heeft.
En is VAG niet ook heel goed in MERKEN verkopen? Het gaat bij audi, vw (maar ook bmw en merc) lang niet alleen om de auto, maar zeker ook om de badge!
In zekere zin is dat bij Alfa net zo, alleen heet het daar ziel, emotie, enz.. (geen kritiek overigens, ik doe r zelf ook aan mee..)
Volgens mij moet dat onder VAG toch een stuk beter gaan dan dat het nu gaat.
Ik geloof dat marchionne ook niet meer zoveel om ziel en emotie geeft de laatste tijd. Zie lancia… als dat de toekomst van Alfa is onder Fiat, geef dan de boel maar aan VAG hoor!
Esprit_de_Flandre zegt
@wimmm: Met hun auto emoción is het toch niet echt gelukt. Ik weet niet of ze het met Alfa beter zouden doen…
Quintin zegt
Hoe bruut is die Alfa Romeo Giulia Squadra op die foto…
http://www.youtube.com/watch?v=YAv0aTIr4Yk
T16 zegt
Beste sir smokealot, goed lezen is moeilijk
een aantal modellen is al in 2013 op de markt, zoals de 4C, een MiTo 4-deurs en de kleine SUV. Bedenk ook dat Alfa nu alle tijd heeft om de modellen goed te testen en te verbeteren. Goed gerijpte vruchten i.p.v. gehaaste missers. kwaliteit kost tijd.
http://www.fiatspa.com/it-IT/investor_relations/investors/presentazioni/FiatDocuments/2011/UBS%20Auto%20Show%20Investor%20Conference%20-%20Frankfurt%20%28Sep%2014%202011%29_site.pdf
Hieronder een samenvatting van autoedizione:
De SUV komt begin 2013 op de markt en wordt een lichtvoetige auto’s met vier en/of voorwielaandrijving.
De Giulia eind 2013: De Giulia wordt een volwaardige D-segment auto. De Sportwagon zal begin 2014 in de showroom staan. Volgens het management is er een goede reden waarom de Giulia anderhalf jaar later dan oorspronkelijk de markt zal betreden. Dit model zal alles in zich hebben wat bij het merk past. De Giulia zal kostenbesparend tot stand kunnen komen.
De 4C in 2013: Harald Wester zei in zijn speech dat de 4C de brug naar het nieuwe Alfa Romeo is en dit model komt begin 2013 op de markt. De eerste Alfa Romeo die de terugkeer van het merk in de VS markeert.
De MiTo krijgt begin 2013 een facelift.
De nieuwe MiTo vijfdeurs in 2013: Een compleet nieuw B segment model met vijf portieren debuteert in de tweede helft van 2013.
De Giulietta krijgt midden 2014 een facelift en als je het icoontje op de sheet mag geloven, komt er uiteindelijk ook een GTA versie boven de QV.
De Spider in 2014: Een Spider zal begin 2014 op de markt verschijnen en is een echt lichtgewicht met veel vermogen op de achterwielen. De Spider zal het merk nog meer body geven en zit in het ‘H segment’. Vermoedelijk wordt dit de 6C.
De introductie van een topmodel in 2014: De opvolger van de 166 staat al een tijdje hoog op de agenda bij Alfa Romeo; Dit model zal in de tweede helft van 2014 de markt betreden en heeft achterwielaandrijving en V6 benzine en dieselmotoren. Dit model uit het hogere E-segment staat voor vermogen en comfort en wordt samen met andere vergelijkbare producten uite groep geproduceerd om de kosten te drukken. De komst van dit model markeert in 2014 tevens een grondige uitbreiding van het aantal Alfa Romeo dealers op mondiaal niveau. Maar liefst 30% meer dealers. Ook in Europa wil men flink gaan uitbreiden qua netwerk en marketing.
Tot slot valt er aan de sheets af te lezen dat de 159 tot eind volgend jaar leverbaar zal blijven. Bekijk hier de hele presentatie.
N.B. een met zorg gekozen tweedehands Alfa rijdt ook heel fijn.
Vanquish zegt
@T16: Van jouw verhaal word ik dan een stuk vrolijker!
kungfupanda zegt
@T16:
Geloof niet alles wat autoedizione schrijft. Zijn een stelletje dromers daar. Kijk maar in de geschiedenis van die site waar ze dezelfde soort “voorspellingen” als waarheid betitelde onder de noemer : “van onze geheime insiders”. En zet die voorspellingen uit tegen de waargemaakte feiten. Dan blijkt autoedizione in geen geval betrouwbaarder dan autoblog. (terwijl ze daar zo graag op afgeven)
On-topic : Fiat verdiend het niet meer om Alfa in bezit te hebben. Er zou in italie een wet moeten zijn die ervoor zorgt dat je een merk moet afstaan wanneer je zo’n historisch merk laat wegrotten. Want dat doet Fiat nu.
Zelf zou ik graag Alfa in het bezit zien hebben bij Renault. De manier waarop zij het merk “Renault-Sport” in de markt zetten is precies wat Alfa in een ver verleden aan imago had. Toen je nog een rolkooi op de optielijst had staan zeg maar.
En de fransen zijn gelukkig ook nog steeds een beetje eigenzinnig in hun ontwerp. Die weten heus wel hoe ze met Alfa om moeten gaan.
Ilquadrifoglio zegt
@kungfupanda: Dromers? :-D
Misschien moet je de situatie beter begrijpen alvorens je conclusies trekt. De Fiat Group veranderd namelijk vaker van plannen, dan mijn buurvrouw van partner (vaak dus). ;-)
heidekonijn zegt
@Ilquadrifoglio:
Geen dromers maar copywriters die betaald worden om alles maar dan ook alles te schrijven -waar of niet- om fga en de grote leider in een goed daglicht te stellen. Zo goed als niets van hun ‘hoera’ voorspellingen zijn uitgekomen, maar ook valt op hoe eerdere statements en harde feiten verdraaid worden. Dat gaat even goed maar op den duur vallen de maskers. Als je ze hiermee confronteert wordt je gewoon gewist.
Ot : we zijn bijna twee jaar verder. Fga heeft cash nodig voor chrysler en zoekt waarschijnlijk nog steeds een overnemer voor alfa. Mogelijk doet vw weer serieus mee want ze houden zich opnieuw kalm. Ondertussen zou fga wel gek zijn om nog geld te steken in alfa gezien dat enkel rendeert voor de koper. Een projectje als de4c is goedkoop en perfect om de aandacht af te leiden.
Ilquadrifoglio zegt
@heidekonijn: Copywriters die betaald worden? Door FGA in Lijnden zeker? Laat me niet lachen.. Die ‘hoera voorspellingen’ en productplannen kwamen/komen van Fiat zelf. Maar helaas is hier de laatste jaren inderdaad weinig van gekomen :-( Veel mooie beloftes van de Meo en Cravero destijds zoals bijvoorbeeld GTA’s en achterwielaandrijving. Was vandaag nog op Spettacolo Sportivo en wat was die oude tijd toch mooi..
heidekonijn zegt
@Ilquadrifoglio:
Ten eerste komen van fga enkel berichten als ‘we verkopen nooit, enkel voor het juiste geld’ en ‘de 159 was een fout’. Ten tweede is het marchionne die ondertussen al jaren fga bestuurd, en niet zijn voorgangers of middenkader.
kungfupanda zegt
@T16:
Een vierdehands Alfa is trouwens ook nog steeds heel erg fijn. ;)
densjo zegt
Lamborghini behoort tot het VW concern, die modellen zie ik qua uiterlijk niet veranderen (wel qua motorgeluid als ik de Reventon hoor). Dus lijkt mij een goede keuze voor Alfa.
mout zegt
@densjo: Nou, onder VAG zien de modellen er toch wel ff anders uit dan voor die tijd. Maar ze zijn nog wel mooi!
raphael zegt
Kijk het uitstellen heeft natuurlijk ook mede te maken met de fusie van Fiat en Chrysler. Ze moeten platformen gaan delen met elkaar. Daar was eerst bij de Giulia geen rekening mee gehouden. En ze willen het echt goed doen dit keer. Geen halve auto, Marchionne heeft gezegd dat ie mooi, betrouwbaar en goedkoper moet worden om te produceren. Ik ben blij dat ze er de tijd voor nemen.
Daarnaast doet de Giulietta het goed en de Mito deed het tot voor kort ook niet slecht. Dan komen over iets meer dan een jaar de Mito 4 deurs en inderdaad de mini SUV. Volgens mij ontwikkeld met een Dodge.
Kijk de wereldeconomie zal komend jaar en waarschijnlijk begin 2013 nog vrij instabiel zijn. Marchionne gebruikt die tijd om alles op orde te krijgen, om de juiste auto’s te maken. En als de autoverkopen weer aantrekken dan is Alfa (ook Fiat en Chrysler) klaar om te knallen.
Truttenschudder zegt
Vreselijk irritant dit. Bah. Ik wil die auto’s ZIEN, RUIKEN, VOELEN, PROEVEN.
Het is net KIA, ik ken het verhaal er achter, maar ik wil potverdomme die optima hier zien!
mashell zegt
Hoezo werken ze wel aan de volkomen overbodige 4C en wordt de Guila uitgesteld? Willen ze dan echt geen geld verdienen?
amateur zegt
leuk dat mijn foto/spot gebruikt wordt, toch nog eer van mijn werk.
binkie zegt
tja.. 2014 of 2013, beide is erg aan de late kant voor de Giulia. Mijn dealer baalt als een stekker dat hij niks kan leveren in dat segment (behalve restvoorraad importeur) ook al verkocht de 159 niet goed. Ik hoop dat het weer een echte Alfa wordt die de concurrentie kan laten schrikken zoals de 156 dat deed. Maar voorlopig wens ik mijn dealer veel sterkte toe en ben ik blij dat Mito en Giulietta het redelijk doen.
fastshifter zegt
Een paar jaar geleden schreef ik al dat ze beter Alfa en Lancia samen konden voegen:
– Ypsilon
– Mito
– Giulietta
– (nieuwe) 159
– niueww Thema/169
– en die nieuwe SUV
en de rest zo snel mogelijk vergeten. Dan hadden ze nu een mooie line-up gehad.
Maar ja niet luisteren, he? ;-)
TuttiAlfisti zegt
Alfa Romeo CEO Harald Wester speelt misschien nog onder 1 hoedje met BMW, waar hij vandaan komt. Met steekpenningen de concurent Alfa Romeo laten doodbloeden in plaats van opbouwen.
Er blijft niet veel van het merk over.