De lentekriebels en het sjansgedrag van Mazda en Alfa Romeo zijn aan het einde van de zomer nog steeds niet opgebrand. Sterker nog, Mazda-baas Takashi Yamanouchi heeft verklaard dat er volop plannen worden gemaakt om samen met de Italianen een sportieve roadster te ontwikkelen. Want synergie is nu eenmaal een must, zeker in nichemarkten.
In mei kwamen de automerken tot een overeenkomst om bij Mazda’s fabriek in Hiroshima vanaf 2015 gezamenlijk roadstertjes van de band te laten rollen, die worden aangedreven op de achterwielen. Nu keuvelde WhatCar in Moskou even met Mazda-designer Akira Tamatani en hintte opnieuw naar een 1.3-liter viercilinder onder de kap met, je raadt het al, drukvulling in de vorm van een turbo. Het vermogen zou hiermee uitkomen op 200 pk, terwijl het gewicht van de auto naar de 1.000 kg wordt getrokken. Dat is zo’n 100 kilogram lichter dan het huidige model, maar zwaarder dan eerdergenoemde geruchten over het ietwat onrealistische getal van 800 kg. Verder zal Mazda op de MINI- en FIAT 500-tour gaan door een berg personalisatie-opties aan te bieden. En, eigenlijk veel interessanter, er wordt een hardcore variant aan het gamma toegevoegd die gestript is van gewichtige zaken.
En wat zijn Alfa’s plannen? Welnu, dat de Italianen een andere body op de auto zullen zetten was al bekend. De gezamenlijk ontwikkelde LOLmobiel wordt dus geen gezapige rebadge (daar krijgen ze sinds de Arna nog altijd hoofdpijn van). Ook opteert Alfa Romeo andere motoren dan Mazda. Welke dat zijn is alleen nog onbekend. Wellicht dat de nieuwe 1.8 Turbo onder de motorkap past.
Wat wel naar buiten is gekomen is dat Alfa hun roadster, de nieuwe Spider, meer upscale in de markt gaat zetten. De Mazda- en Alfa-derivaten worden dus geen directe concurrenten van elkaar, simpelweg omdat Alfa er een hoger prijskaartje aan hangt.
Verder werd tegenover WhatCar nog een interessante uitspraak gedaan: als de samenwerking succesvol blijkt kunnen de merken motorentechniek gaan uitwisselen. Dus TwinAir voor Mazda en SKYACTIV-tierelantijnen voor Fiat.
ramshoek zegt
Goed dat ze samenwerken.
Goed dat het twee verschillende auto’s worden. Dat hadden ze met GT86 en BRZ ook moeten doen…
dappers zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
JamesBond007 zegt
Dat wordt dan een explosief goed karretje dan als het daar vandaan komt! Ben benieuwd.
oli4k zegt
Wow. Wat is er gebeurd? Zijn ze gestopt met wiet roken tijdens meetings bij Fiat?! Gaat dit dan de eerste echte Alfa sinds de SZ worden?
Vanquish zegt
@oli4k: Lol
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Aan dit verhaal zie je goed hoeveel kunstgrepen eraan te pas komen om nog een ‘leuke auto’ te produceren…
Vincegail zegt
Bentley Arnage of Alfa Arna?
Vincegail zegt
@Vincegail: Alfa Arna by Jeremy Clarkson
http://www.youtube.com/watch?v=cmWWixyuRmw
michelyman zegt
Ik kijk liever uit naar de nieuwe MX-5 dan de Spider. Mazda heeft iets hoog te houden met de best verkochte roadster!
bofkont zegt
@michelyman: De Mx5 is een leuk wagentje en bied veel waar voor zijn geld. Ook de betrouwbaarheid is top.
Maar echt geweldig kun je een MX5 niet noemen, en mooi ook niet. Maar dat laatste is mijn persoonlijke mening.
Ook dat het de meest verkochte roadster is vind ik een minpunt. Op elke straathoek staan er minimaal 10 ;)
Dus doe mij absoluut de Alfa maar!
Heb er in het verleden dan ook zes van gehad en de laatste 10-15 jaar is de betrouwbaar echt goed te noemen.
robinio zegt
@bofkont: Dat je hem niet mooi vind is denk ik juist de kracht van de auto. De auto laat niet zien dat je veel geld hebt, is niet stoer en hoeft zijn uiterlijk niet ‘waar te maken’.
Zie de GT-86, met het uiterlijk van een GT-86 zal je zien dat je continue uitgedaagd wordt bij het stoplicht vanwege het snelle uiterlijk terwijl je niet voldoende geweld onder de motorkap hebt liggen. Het is net als de MX-5 een rijders auto en geen race auto, alleen qua uitstraling zou je anders denken.
ivomx5 zegt
@michelyman: Ik snap sowieso niet dat Alfa denkt dat er behoefte is aan een luxere variant wanneer de betere goedkoper te krijgen is.
voytekbe zegt
@ivomx5: Je spreekt jezelf tegen. Luxe variant… MX-5 staat niet gekend om zijn geweldige afwerking of mooi interieur. Ziet er allemaal erg goedkoop uit.
robinio zegt
@voytekbe: Hoeft ook niet, het is net niet zo Spartaans als een Lotus, en dat is precies goed. Leren stoeltjes, radio, dak open, klaar.
topless zegt
@voytekbe:
Niets mis mee.
Vanquish zegt
@ivomx5: Beter? Knap dat je dat nu al weet! Kijk eerst maar eens wat Alfa ermee doet ;)
zeeuw zegt
Klinkt goed, Italiaanse flair met Japanse techniek.
JamesBond007 zegt
Hiroshima.. Mm.. benieuwd hoe die er dan uit komt te zien..
bofkont zegt
Damn 1000 kg en 200pk zijn hele leuke specs.
En helemaal als het een Alfa is!!
nokia zegt
@bofkont:
Er is nog niet bekend welke motoren.
De mazda gaat voor een 1.3 met 200PK.
De 4c Spider komt ook nog met een gewicht van 900KG en motoren tot 300PK
Verwacht dat de Spider er komt met 1,4 MA van 170PK als instapper en ergens stopt met een 1750 van 250PK om de 4C met 300PK niet in het vaarwater te zitten.
mmot05 zegt
Hmm, ik verheug mij erop (spider bedoel ik dan hé) :-)
bullgod76 zegt
Klinkt allemaal erg leuk.
Nu alleen nog zorgen dat die Mazda wel betaalbaar blijft en liefst nog goedkoper dan het huidige model, want die is eigenlijk net iets te duur voor zo’n autootje als dit.
StijnB zegt
Als die meerprijs meevalt hebben we er alvast een leuke spider bij!
jzaero zegt
Alfa romeo met de 1.8 Turbo? De 245pk versie zou echt een prachtblok worden in deze auto! Wat een prachtig pakket moet dat worden, 1000kg en zoveel pk’tjes om door de achterwielen te sturen. Limiet zal ook wel vrij laag liggen bij deze auto’s dus zeker plezier to the max! Alfa Spider, ik heb alvast een oogje voor je ;)
rogierrs zegt
dit kan eigenlijk alleen maar een succes worden. twee merken die bekent staan om hun goed rijdende auto’s.
Tonnie zegt
Ik zou hoe dan ook voor de mazda gaan, alfa romeo is gewoon kansloos de laatste tijd. En dan zeker die cabrio’s. Veels te zwaar en veels te duur. En dan nu samen zo’n model ontwikkelen en alfa romeo gaat m dan duurder in de markt zetten dan mazda? Wtf?!
sergedutemps zegt
Ik denk dat de nieuwe spider ons allemaal positief zal gaan verrassen.
Ik zie de spider graag komen, krijgen we eindelijk weer een Ferrari (458) voor de gewone man.
robinio zegt
Ik zou voor de Mazda gaan, maar misschien dat ik wat vooringenomen ben omdat ik er nu al een bezit.
mellie zegt
ben benieuwd naar het interieur van de auto qua italiaans design
Ilquadrifoglio zegt
Ik wacht liever op de 4C…
jordy14 zegt
Ben erg benieuwd baar deze 2 wagens.