Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne is ontevreden over het uiterlijk van de Alfa Romeo’s die de Amerikaanse markt moeten gaan veroveren. Daarom komen de auto’s niet volgend jaar in de Amerikaanse showrooms, maar op zijn vroegst in 2013.
De introductie van de Giulia (opvolger van de 159) is eveneens naar 2013 verschoven. Marchionne vind de auto zoals hij nu op de tekentafels ligt niet mooi, en datzelfde geldt voor het uiterlijk van de opvolgers van de Chrysler 200 en Dodge Avenger. Deze twee modellen moeten onderhuids veel gaan delen met de Giulia. De topman noemde de introductie van de 159 eerder ook al een vergissing.
De eerstvolgende Alfa die op de markt komt is een SUV die onder andere de BMW X1 moet beconcurreren. Dit is een rebadged Jeep Compass/Patriot, zelfde liedje als bij de Chrysler 300 Lancia Thema dus. Tezamen met de te kleine MiTo, Giulietta en verouderde 159 is het modellenaanbod te karig om een dure marktintroductie in de V.S. van het merk te kunnen verantwoorden.
Ook weet Fiat nog niet waar de Alfa Giulia geproduceerd gaat worden. In 2010 zei men nog dat de fabriek in Italië komt, tijdens de laatste presentatie werd de V.S. als productieland genoemd. Het lijkt erop dat plannen die veel geld kosten nog steeds naar voren worden geschoven. Zou Marchionne dat nog steeds doen omdat hij er nog steeds niet uit is of hij het merk aan Volkswagen wilt verkopen?
Overigens is Alfa sinds 1995 (op één uitzondering na) al niet meer leverbaar aan de overkant van de grote plas, en wordt de mogelijke herintroductie al sinds 1995 keer op keer uitgesteld. Kunnen we hieruit concluderen dat Alfa Romeo al sinds 1995 lelijke auto’s maakt? (via autonews)
RickB zegt
Nee, die Amerikaanse auto’s hebben vooraan gestaan!
Jeroen297 zegt
lekker alfa naar de verdoemenis helpen en ze lelijk vinden… Straks willen ze ook nog een SUV.. wacht, die komt :’)
Laue zegt
Amerikaans en Italiaans Design staan nu eenmaal haaks tegenover elkaar.
HDM zegt
Als je in de VS alleen kans maakt met grote hoekige saaie SUV’s en pickups, dan kom je er denk ik sowieso niet aan.
Laue zegt
@HDM:
In de states hebben ze alleen maar saaie,grote,hoekige pickups….
)
JamesBond007 zegt
@Laue: die challenger ( of charger, zie het niet zo goed in de zon ) is anders namelijk ook wel erg hoekig vergeleken europeanen.
Maja, dat ze geen alfa’s daar willen komt gewoon omdat ze bang zijn dat GM minder verkoopt. En ja, als je dat niet hardop durft te zeggen en toch met een reden moet komen.. Tja dan kan je dit soort kreten verwachten. GM verkoopt eindelijk weer een beetje lekker na de recessie en is nog niet hersteld. Ze hebben dan zeker nog tot 2013 nodig om weer een beetje op koers te zijn. Ze kunnen geen concurrentie hebben op het vlak betaalbare auto’s.
Dat is de enige reden lijkt mij.. Want ze verkopen daar ook lelijke toyota’s, en ander spul dat niet de hoogste “mooi” factor hebben.
Dus ja, gewoon negeren dit gelul joh, wij hebben er geen last van en genieten WEL van alfa’s.
Esprit_de_Flandre zegt
@JamesBond007: GM? Chrysler bedoel je? Denk niet dat FiatChrysler wakker ligt van lagere verkopen bij GM…
JamesBond007 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Oeps. Verkeerd gelezen.
Atenza zegt
@HDM: Nissan Altima, Honda Accord, Toyota Camry, Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Fusion en Hyundai Sonata zijn idd hoekige SUV’s en pickups..
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Laten we niet vergeten dat Nissan, Honda, Toyota, Ford en Hyundai daarnaast OOK grote hoekige SUV’s en pick-ups maken. Zonder die als US-Image Boosters zouden die grote sedans ook een pak minder verkopen.
En dat is nu dus net het probleem met Alfa. Alfa maakt Europese auto’s, en alleen Europese auto’s. Om in de US succesvol te worden moet je specifieke US-auto’s maken: grote SUV’s, grote pick-ups, grote sedans. Je kan in de marge dan nog wel een paar kleintjes aanbieden, maar die drie categorieën maken je merk…
Atenza zegt
@Esprit_de_Flandre: Tucson (ix35), Santa Fe en Veracruz kan ik niet bepaald hoekig noemen. Maar goed.. ja de vraag naar pick-ups en SUV’s en CUV’s is er groot maar zo oog voor normale sedans. De cijfers van maart laten echt niet vooral hoekige en saaie pickups zien… http://bestsellingcars.wordpress.com/2011/04/06/usa-march-2011-nissan-altima-best-selling-passenger-car/#more-4392
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Nee, ze zijn niet allemaal even hoekig, maar ze moeten vooral vrij groot zijn. Wat voor ons een grote SUV is, is daar met moeite een ’tussenslagsje’.
En die “die drie categorieën maken je merk” bedoel ik niet zo zeer in termen van verkoopcijfers van dat soort vehikels, maar qua imago. Een merk dat in de US geen serieuze aanbiedingen heeft in die klasse wordt een beetje als een kneusje aanzien. Een merk dat niet echt serieus kan genomen worden. En Alfa heeft (voorlopig) geen enkele in die categorieën…
VW heeft dit ook opgemerkt, vandaar de nieuwe US-Passat, de rebadge van de Voyager naar Routan en binnenkort de Amarok…
Atenza zegt
@Esprit_de_Flandre: en toch zijn de best verkochte SUV’s gewoon midsized SUV’s ;) Honda, Nissan en Toyota snappen wel bv dat ze een echte minivan moeten hebben (die duidelijk groter zijn dan onze MPV’s). De Routan is volgens mij aardig geflopt. Maar Marchionne heeft gewoon gelijk dat de US markt nog niet haalbaar is met alleen een B, C en D-segment auto en later een compacte SUV
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Routan lijkt geflopt, maar is het niet volgens mij. Ik denk dat VW heel goed wist dat de Routan geen kaskraker zou worden. Waarom het dan toch doen? Om het merk VW in dat segment te lanceren. Je hebt dat segment nodig om met de Amerikaanse merken mee te spelen, en dus moet je daar een auto hebben, ongeacht de kosten-baten analyse. Het is een lange-termijn-operatie. Wat ze nu verliezen op de Routan maken ze over 20 jaar ruimschoots goed met de derde of vierde generatie van de VW-US-minivan…
Alwood zegt
Een MiTo en Giulietta zijn ook gewoon onwijs lelijk, lijkt me alleen dat ze een 159 nog wel kunnen waarderen…
Als Marchionne de Giulia van de tafel heeft geveegd ben ik trouwens wel benieuwd naar die schetsen :P
jackl zegt
@Alwood: Ja en die Volvo in je afbeelding is echt een plaatje ;)
Als er 1 merk is dat mooie wagens uitbrengt is het Alfa wel. Wekt begeerte en jaloezie op. Al die andere grijze muizen auto’s hebben dat niet.
Alwood zegt
@jackl: mooi he, die Volvo? ;) Ach, ik hou vooral van de jaren 70/80/90 vormen: grote (platte) neus en genoeg carrosserie achter de achterwielen, niet te hoog.. Heeft de 159 ook, mooie wagen, maar verder :s
imba zegt
@Alwood: Zeg wel even erbij dat jij dat vindt,en niet namens de rest spreken graag.
trigger565 zegt
@Alwood: Je behoort dan toch tot de midnerheid denk ik. Maar goed, ieder zijn smaak, ik vind Volvo dan weer gewoon vreselijk. Zeker de oudere…
desjonnies zegt
Juist in de States zijn vele Alfisti te vinden.
Als Marchionne de huidige Alfa’s lelijk vindt, moet hij zelf opstappen, hij is immers de baas.
Verder zou Alfa er goed aan doen om de oude vertrouwde vierkante nummerplaat achterop te laten terugkomen.
’t is een ode aan oude Italiaanse ontwerpen ( in Italie was een vierkante nummerplaat achter verplicht) en geeft een leuke nostalgische link ipv al die nummerplaten op de achterbumper te popnagelen.
Laue zegt
@desjonnies:
Zelf opstappen, zelf nieuwe ontwerpen of Alfa verkopen.
JamesBond007 zegt
Jongens jongens, maak je niet druk! Des te meer mooie alfa’s op ons continent te zien!
raphael zegt
Huidige Alfa’s zijn gewoon erg Europees gestyled. Wij kunnen dat hier waarderen maar de Amerikanen weer niet. Overigens geef ik Marchionne wel gelijk, de man weet waar hij het over heeft, als je Alfa aan iemand kan overlaten is hij het wel.
cheetacars zegt
@raphael: Een Italiaan die van Amerikaanse auto’s Lancia’s probeert te maken, daar heb jij vertrouwen in? Interessante keuze.
OT Hmm, blijkt maar weer wat voor smaak die Amerikanen ontwikkeld zouden hebben in ruim 200 jaar.
VAG zal niet de meest spannende baas zijn voor het merk, maar met Bentley en Bugatti hebben ze wel aangetoond de geschiedenis in de gaten te houden, misschien is het huidige VAG beter voor Alfa dan het huidige FIAT. Het liefst natuurlijk een Italiaans bedrijf wat Alfa zou houden, maar in Marchionne heb ik niet veel vertrouwen meer.
raphael zegt
@cheetacars: Realisme. Dat is wat Marchionne ons leert. Jij bent een van de velen die misty-eyed kijkt naar een merk als Lancia of Alfa en de good old days. Terwijl je stiekem zelf in een (ikweethetiseengok) VAG product rijdt. Lancia kan niet overleven op de manier hoe het nu gaat. Dat moet anders, pijnlijk maar waar. Marchionne is droog en nuchter genoeg om dat te zien.
Overigens is hij de perfecte mix voor Fiat-Chrysler. Hoewel Italiaans is hij opgegroeit in Canada en is net zo Canadees als Italiaans.
nielsvanderweiden zegt
@raphael: Ik denk niet dat Marchionne ingrijpt omdat de styling te radicaal zou zijn, eerder het tegenovergestelde. Waarschijnlijk valt of staat de toekomst van Alfa met het aanboren van een nieuwe markt, want met alleen Europa redt het merk het niet. Alfa is echter jarenlang afwezig geweest in de VS en moet dus bij nul beginnen. Een eerste indruk kun je maar een keer maken. Als Europees merk met pedigree, denk aan een soort poor man’s Maserati, mag Amerika (maar ook Europa) toch wel wat van de nieuwe Giulia verwachten.
Het zal alleen best een lastig verhaal worden omdat de Giulia zijn platform moet delen met de opvolgers van de Chrysler 200 en de Dodge Avenger, auto’s met een totaal ander eisenpakket, zeker op het gebied van kosten. Op zich is het niet erg dat de Giulia daardoor wat later komt, maar de 159 zingt nu wel heel hopeloos zijn laatste jaartjes uit. Automotive News heeft het over een prognose van 10.000 verkopen… per jaar. Dat wordt de komende jaren misschien nog wel minder. Daar kan die fabriek toch nooit van draaien?
Marchionne is geen specifieke automan, hij is manager en zoekt simpelweg naar een manier om Alfa geld te laten verdienen, iets dat volgens mij in geen jaren is gebeurd. Idem voor Lancia.
Overigens, een Arna is zo fout dat hij weer cool is ;)
cheetacars zegt
@raphael: Chrysler is niet veel succesvoller in Europa dan Alfa Romeo, een Chrysler met Alfa logo’s zal de trouwe Alfa-fans ook niet echt stimuleren. Hetzelfde verhaal bij Lancia. Ik weet dat het karakter nauwelijks verkoopt tegenwoordig, daarom ook mijn voorkeur voor de VAG. Zij hebben bijvoorbeeld van Bentley een perfect bedrijf gemaakt dat goed verkoopt, terwijl de good old days in ere blijven. Alfa zou dan weer een spannender merk kunnen worden.
Terwijl, als je een Chrysler pakt en daar Lancia logo’s opplakt, je het in mijn ogen totaal verkeerd doet, dat zal geen recordverkopen regelen. Vergeet niet dat Chrysler nu ook verdwenen is in Europa en Lancia dat volledig moet vergoeden.
desjonnies zegt
@raphael:
volgens mij he, volgens mij, is het zeer, zeer chique om in de VS Europees te rijden.
Mercedes Benz, BMW, Volkswagen, Volvo, Saab, Jaguar, Porsche en Audi pompen miljoenen en miljoenen in marketing om dit image in stand te houden.
Amerikanen hadden zelfs handel in de zeventiger en tachtiger jaren om de door hen gehate USA specs te verwijderen en er een Europeaan van te maken.
Ook Peugeot en Renault deden er ooit goede zaken ; maar door een starre ‘we are French we know better houding’zijn ze met de staart tussen de benen vertrokken.
Terwijl Peugeot een heuse succesvolle race-serie met de 505 had opgezet in de USA.
De S klasse Mercedes, de 7 serie BMW : allemaal voor Amerika, een beetje voor ons.
Dus……….
raphael zegt
@desjonnies: Tuurlijk is Europa luxe voor Amerikanen. Daar is niet eens marketing voor nodig. Maar Alfa’s zijn niet traditioneel Europees gestyled, maar een beetje apart. Amerikanen houden niet van apart. Kijk naar de koplampen van een Giulietta, ik vind ze prachtig maar ik denk dat de gemiddelde Amerikaan ze maar niets vind. Een S-Klasse 7 serie of A8 zijn ontzettend conservatief gestyled dus een vergelijk daarmee lijkt me lastig.
the-budel-guy zegt
en dat is maar goed ook anders krijg je vna die alfa’s met 56 inc velgen en met goud beplakte ramen
Burdy zegt
Het zegt meer over de amerikanen dan dat het over alfa zegt.
BrutaalAapje zegt
Marchionne is serieus de weg kwijt. Wie gaat nu zijn eigen product publiekelijk afzeiken? Wie wil er nu een auto kopen van een bedrijf waar de CEO de auto een vergissing noemt? Stel dat je Alfa Romeo zou willen verkopen, dan zijn deze opmerkingen dodelijk voor eventuele onderhandelingen. Christ! Deze man moet snel de mond gesnoerd worden want dit kost geld…
Marchionne zeilt de 159 af terwijl ik het juist een van de mooiste auto’s vind die er om dit moment rondrijden. Ik ben geen echte Alfa-fan want ik vind niet elke Alfa mooi maar dit model juist wel. De Mito en de Giulietta zijn in mijn ogen dure tegenvallers met zeer matige verouderde materialen. Misschien perfect voor onze amerikaanse vrienden… Alhoewel, auto’s in de States zijn zo belachelijk goedkoop daar gaat een dure Alfa(’tje) echt geen grote aantallen verkopen…
raphael zegt
@BrutaalAapje: De uitspraken zijn veel genuanceerder dan men hier zegt. Zoek ze eens op en het verband, dan zie je dat wat hij klopt gewoon waar is.
Je zou je ook eens kunnen verdiepen in Marchionne en FIAT. Hij is juist de man die het van de ondergang heeft gered maargoed verder kijken dan je neus lang is is ook lastig he?
BrutaalAapje zegt
@raphael: Ik ga voor mijn info naar mijn vrienden van Autoblog. Leuke blog waar je het AUTONIEUWS kunt volgen. Ik heb nu eenmaal niet de tijd om alles uit te spitten. Ieder zijn hobby. Misschien zou je Autoblog een veeg uit de pan moeten geven. En aangezien jij het beter weet is het misschien interessant om er iets over te posten. Kijk, dan hebben we ook nog wat je post…
Esprit_de_Flandre zegt
@BrutaalAapje: Nooit al je geld op één paard zetten. Zn dus nooit al je info bij slechts één blog halen…
Atenza zegt
@BrutaalAapje: ze typen wel vaker dingen die ze zelf verzinnen om zogenaamd grappig te zijn. Maar de waarheid zit dan wel ergens in het midden. Zie gewoon de link naar de bron. Meneer Marchionne vind ze niet te lelijk. De styling is gewoon niet sprekend genoeg voor de Amerikanen. En zeg nou zeg, met een lompe MiTo kom je er niet. De Giuletta is de fraaiste 5-deurs hatchback misschien maar dat is omdat de concurrentie niet al te fraai is…
barney zegt
Amerikanen zijn bijzonder masculine, Alfa en Italianen feminine. Gevalletje niet te matchen dus.
Dikke man zegt
heb dan nog liever dat volkwagen het overneemt, die gaan vast met meer respect om met alfa Romeo dan de Italianen zelf, je wilt toch geen jeep compass met een alfa logo :S
tvrspeedsix zegt
Tja ik weet niet of je eigen product afzeiken nu zon geslaagde aktie is,… En ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik vind/vond het 159 design geslaagder dan de 8C lijnen van tegenwoordig.
Om een voorbeeld te geven van een Combinatiedesign van Italianen met Amerikanen:
http://www.youtube.com/watch?v=YukgmphqR6g&feature=player_detailpage
niet echt een “mix made in heaven” als je het mij vraagt. Welke mix wel geslaagd is, is die van Die Tomaso met een Amerikaansblok.
http://www.youtube.com/watch?v=ig75zwb3b6M&feature=player_detailpage
Jochempie zegt
Ik ben het wel met ‘m eens. Alfa’s zijn lang niet zo mooi als ze zouden kunnen of horen zijn.
VantageR zegt
Jammer dat er zulke mensen aan de top van grote autofabrikanten staan. Hoe kun je de 159 nou een vergissing noemen? In mijn ogen is het de mooiste sedan in zijn segment.
bobb zegt
@VantageR: Hij zal de zwaarlijvigheid en de motorenkeuze bij de introduktie bedoelen, de 159 is nu pas gerijpt. Maar heeft altijd de lichtvoetige stijl van de 156 gemist.
Apache zegt
Waw. Als ik een 8C of zelfs gewoon een 159 toon aan een Amerikaan is de reactie gewoonlijk dat ze hem supermooi vinden. Die 159 is perfect zoals die is voor de Amerikaanse markt; uitgesproken, hoekig, eigenwijs. Kwaliteit doet er niet echt toe (Hoewel, voor een nieuw, onvertrouwd merk…)
ccvw zegt
Vind het wel raar hoor. Alfa’s moeten een uiterlijk krijgen dat meer bij alfa past en vervolgens willen ze een SUV introduceren. Dat past toch totaal niet bij alfa?
tvrspeedsix zegt
@ccvw: Nope maar helaas wel bij Amerika
Atenza zegt
De 159 is mooi maar de 156 was Italiaanser om te zien. Lijnen die we nu ook weer op de Giuletta vinden alleen helaas met zo’n lompe neus. De MiTo is een walgelijk puddingbroodje. Tuurlijk ga je die niet exporteren..
spiderman zegt
Er is niks lelijks aan de huidige Alfa’s, ook de Mito en de Giulietta zijn mooier dan heel veel andere auto’s. Met de 159 is in de huidige versie (1750 TBi) helemaal niks mis, geen enkele reden meer om die af te vallen. Een rebadge SUV gaat het merk niet helpen, dat soort oefeningen mislukt altijd, zie destijds bij Saab. Alfa moet bij zijn roots blijven en auto’s bouwen die passen in de traditie van destijds de Giulia, Bertone, Spider en later de Alfetta, de 156 en de GT: niet perse perfect, maar wel met een hart en een echt Italiaanse uitstraling.
Atenza zegt
@spiderman: komop zeg.. dit mooi? Als het geen Alfa was dan werd ie tot de grond gelijk gemaakt vanwege zijn enorm ‘volle’ neus met blije koplampen en te grote wielkasten
Esprit_de_Flandre zegt
@Atenza: Mja, der is iets van. Moest het een Suzuki zijn, het zou weggelachen worden. Inclusief de naam. Wat een badge al niet kan doen…
Citrofiel zegt
Wat een type is het toch, die Marchionne. Hopelijk weet hij écht wat goed voor het merk is en is dit geen loze beslissing.
mashell zegt
Marchionne heeft gewoon gelijk, net als Steve Jobs heeft hij een verschrikkelijke kleding smaak maar weet wel waar de markt echt op zit te wachten.
tvrspeedsix zegt
@mashell: Nou hé, die Lancia’s van tegenwoordig echtte toppertje’s! (muv de Delta)
Atenza zegt
@tvrspeedsix: alsof ze ervoor zo geweldig waren.. in de jaren 90 was ook bijna niks bijzonders van ze. Ook gewoon vrij ingetogen auto’s
heidekonijn zegt
@Atenza:
Jah, lekker rustig.
http://farm5.static.flickr.com/4046/4430666852_56bb180c3e.jpg
db87 zegt
Ik denk dat het tijd wordt dat Marchionne eens gaat opstappen en gaat aankloppen bij een ander autobedrijf.
heidekonijn zegt
@db87:
Eerder een tabakfirma. Dan kan hij met recht en reden zijn eigen produkten afzeiken.
vincenzo zegt
Wat zit iedereen hier te zeuren over Italiaanse smaak en USA smaak?
We hebben het land ontdekt! Velen hebben een Italiaanse achtergrond…komt echt wel goed. Een goeie Juul neerzetten en naar de overkant ermee. En hou nou eens op met dromen over vag…blijf maar gewoon in je polo grasmaaier rijden.
sir_smokalot zegt
Vraagje: hoe kan je een territorium dat al miljoenen jaren bestaat en waar nota bene al eeuwen mensen wonen ‘ontdekken’?
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Iets waar je geen weet van hebt, en op een bepaald moment heb je er wel weet van, op dat bepaald moment ‘ontdek’ je iets. Dat andere mensen daar al weet van hadden, maakt niets uit.
Zo heeft iedereen hier ooit AB.nl ‘ontdekt’, de één eerder dan de ander. En zo zal @vincenzo ooit ‘ontdekken’ dat zijn gras niet korter wordt door zijn Polo…
TuttiAlfisti zegt
Een Amerikaan zie ik niet snel in een Mito of Guilietta rijden. Maar wel in een 4c, 4c spider, 8c, 8c spider of Guilia die ook in cabrioversie leverbaar wordt. Net zoals BMW, Mercedes en Volvo dat doen met hun modellen.
Je hoeft volgens mij niet altijd een nieuw wiel uit te vinden om te verkopen. Gewoon een alternatief bieden die beter rijdt of oogt. De 2 punten waar Alfa altijd op scoort.
TuttiAlfisti zegt
Een beetje vreemd op dit forum dat Autoblog wel Alfa Romeo op allerlei manieren de grond in schrijft, maar als je het verdedigt je berichten worden verwijdert.