Aangezien de meeste autofabrikanten nog geen wiel verkopen en importeurs met enorme voorraden onverkocht staal blijven zitten worden havens nog wel eens gebruikt als opslag. Zo ook de haven van Antwerpen waar Frits Kroymans nog een kleine 2.800 auto’s heeft staan. Onlangs moest Kroymans surseance van betaling aanvragen en werd bekend dat het bedrijf in Nederland alleen al 4.000 onverkochte auto’s op voorraad heeft staan.
In Antwerpen staan op het moment ongeveer 1.200 Alfa Romeo’s opgeslagen waar al maanden niets mee gebeurt. Naast de onverkochte Italianen in België staan er in de haven van Rotterdam zo’n 1.600 Cadillacs en Hummers te wachten op een nieuwe eigenaar. En zoals het er nu uitziet blijft dat nog wel even zo. Maar er is hoop in deze tijden van CreditCrunch. Volgens de G20-top zal de economie eind 2010 weer aantrekken.
Met dank aan Luc en Jean voor de tip!
Autofans.be zegt
Valt dat in aantallen niet goed mee? 1600 cadillacs & Hummers, en kroymans met 2.800… ik had ze in hogere kwantiteit verwacht
Benjamin1 zegt
Hier is een aantal dagen al iets over geschreven
En Alfa’s roesten heus niet zo snel, beetje onzin artikeltje dit?
FiXeR zegt
Ik wil er best eentje kopen. Als ze er toch vanaf moeten neem ik er wel eentje over voor 1000,- :P
Jimmie zegt
Laat de discussie maar weer los barsten over Alfa en het fabeltje van roest die al jaren niet meer voorkomt itt bijv Mercedes… :)
Alfablog.nl zegt
Alfa Romeo’s zijn verzinkt… Weer wat geleerd Ricardo ;)
Autofans.be zegt
Voor 1000? Ik denk niet dat de alfa’s er de toestand hebben zoals de afbeelding doet schijnen. Als ze ze nog willen verkopen, zullen die wel mooi ingepakt in een loods staan
Laurens zegt
Series II Guilia’s roestten idd iets harder?
OT: bij elke Alfa in mijn bezit die total loss gereden zijn waren de lasnaadjes nog brandschoon :-)
damster zegt
Flauw & lijkenpikkerij AB!
Knoopie zegt
Euh.. Misschien doelen ze niet meteen op het fenomeen roesten? Maar meer op het idee dat er niks met de auto’s gedaan wordt? En om nou de uitspraak wortel schieten bij auto’s te gebruiken.. Anyway, er staan zat merken weg te roesten in de haven, op een circuit en noem zo maar op..
Groetjes
sacha zegt
Het is een kwestie van tijd voordat deze auto’s met enorme kortingen op de markt komen. Eerst moeten er wat schakels failliet gaan om de voorraden bij de curator te doen belanden. Als de fabriek ze dan niet terug wil (wat me onwaarschijnlijk lijkt) komt er een dappere ondernemer die die auto’s voor weinig overneemt en ergens voor weinig in de markt duwt.
Mochten de voorraden nog van de fabrikant zijn dan geldt hetzelfde, de fabrikant wil ze niet terug en dan komt die ondernemer weer om de hoek.
De kortingen zullen spectaculair zijn maar niet dramatisch omdat de fabrikant eisen zal stellen aan het prijsbeleid.
Helaas gaat hier een hele tijd overheen omdat geen van de schakels belang heeft bij enorme korting (of het gewoonweg niet kan financieren). Pas als er echt geen andere mogelijkheid is zullen ze op de één of andere manier in de markt gedumpt worden. Pas dan zal de fabriek (of een andere schakel) die het zich kan veroorloven zijn verlies nemen.
Henk he... zegt
Als deze voorraden met kortingen in de markt worden geduwd, zal dat waarschijnlijk niet in Europa zijn. Merken willen nl. niet graag dat hun producten goedkoper dan de inkoopwaarde worden verkocht. Dat zie je nu ook al met bijvoorbeeld merkkleding. Merkkleding die niet verkocht is, gaat naar een opkoper en deze zal het onder de originele inkoopprijs doorverkopen aan bijvoorbeeld het Oostblok of Azië.
Grote kans dus dat onverkochte Alfa’s, BMW’s, etc. straks voor een prikkie te koop staan in India of Rusland…
Laurens zegt
@sacha
helaas kan ik op die foto van de Antwerpse haven niet zien of er een 159 3.2 JTS Sportswagon met TI pakket tussenstaat :-) Mag zelfs rood zijn.
Kan ik hem wel via jou reserveren?
Dank.
bmw zegt
Er zijn hier toch wat Alfisten met lange tenen: “staan wegroesten” is een uitdrukking die helemaal niets zegt over Alfa’s, maar duidt op de impasse…
Voor 20.000 EUR koop ik een 159 2.2JTS. Welke dealer gaat akkoord? :-)
johnny t-jet zegt
een auto blog met een toenemend telegraaf gehalte verwijdert zich steeds verder om wat het gaat : autos’.
matt zegt
Voor de mensen die de cijfers niet spectaculair genoeg vinden: In de haven van Zeebrugge (bekend voor zijn auto-opslag) staan meer dan 175.000 onverkochte wagens… da’s al wat anders.
En @ Benjamin, Jimmie, Alfablog,.. : Ja hoor, men bedoelt hier letterlijk roesten, maak je maar boos… :)
Ivo zegt
mmm ben nog op zoek naar een Brera van € 15.000 haha.
lincoln zegt
had iemand al melding gemaakt van het feit dat Alfa niet in de haven wegroesten .. en dat het niet echt locatie gebonden is .. voor een Alfa ..
Alfablog.nl zegt
@ lincoln
Nee, is nieuw voor ons! Zeker gezien het feit dat ze verzinkt zijn.
RubenBaeten zegt
@lincoln: Ik hoor net dat Alfa’s verzinkt zijn! Zou dat betekenen dat ze niet roesten?
Laurens zegt
@lincoln
je hebt gelijk :lol:
Voor roest is zuurstof nodig, het proces wordt versneld door waterdamp, zout en andere “katalysatoren”. Beschadigde zinklaagjes zijn ook riskant. Afgezien van wat extra luchtvochtigheid en zout misschien, idd geen condities die specifiek zijn voor een haventerrein.
Maar goed dat Amerikanen erkennen dat hun auto’s zo “crap” zijn dat het overdreven is daar een laagje zink op aan te brengen om ze makkelijker voor het nageslacht te bewaren, blijft er meer van dit relatief schaarse metaal over voor de auto’s die er toe doen ;-)
Erik zegt
Wat betreft het aantrekken van de economie eind 2010, vergeet het maar. Luister vooral niet wat de G20 zegt, die zaten er tot nu toe bij alles naast.
Neem deze man liever voor serieus.
http://www.youtube.com/watch?v=Q2qDW34Fr64
Alfablog.nl zegt
@ Ruben Baeten
Dat is wat de praktijk uitwijst…
ManicManiac zegt
Benjamin : wat doe jij eigenlijk op deze site man? Altijd moet je wel iets van kritiek geven ofzo. Je bent een heel vervelend ventje weet je het… Nee? Wel, dan weet je het nu.
OT : die auto’s zullen ze uiteindelijk wel kwijt raken hoor, dat is het probleem niet. Het probleem is echter inderdaad de termijn die ze nodig gaan hebben òm ze kwijt te raken. Maar goed, een onder-de-tafel deal met een Oost-Europese importeur ofzo zou toch ook al wel wat zoden aan de dijk kunnen brengen.
Laurens zegt
Een van de vele voor(oor)delen die ik zie in het hebben van een Alfa is dat nou juist die Oost-Europese criminelen er geen belangstelling voor hebben! Slaapt lekker rustig ;-)
lincoln zegt
@Laurens ..
waar komt het idee vandaan dat ik de huidige USA auto,s een warm hart toedraag ??
o.k. .. in de jaren 50/60/70 toen die fabrieken tot de rijkste industrieen behoorde .. maakte ze de ongeevenaarde goede auto,s .. die inderdaad geen zinklaag nodig hadden ..
getuige dat er zoveel harde auto,s nog van over zijn ..
ik heb volgens mij ook al een paar keer aangegeven veeeeel meer respect te hebben voor compacte zuinige en goedkope auto,s ..
Laurens zegt
@lincoln
weet ik veel, denk je dat ik van iedere blogger een lijstje bijhoudt van persoonlijke voorkeuren. Misschien zit de verwarring in je nickname?
Maak er “opa lincoln” van :lol: en ;-)
Italiaanse auto’s roestten overigens in Italië ook nooit! Als je ze in NL maar goed liet tectyleren, was er ook hier geen probleem.
Qua voorkeur voor moderne auto’s zitten we 100% op een lijn, mits de overheid maar geen rare subsidieregelingen verzint om de innovatie te verzieken.
ManicManiac zegt
Laurens : point taken. Maak er dan een Aziatische importeur van ofzo ;)
heidekonijn zegt
Zo, volgende week een artikeltje ’te zware Alfa’s in Antwerpse haven’, en de week erna ’te hoge Alfa’s in Antwerpse haven’, en daarna ’te dure…
Zo kun je idd wel een blog vullen ja. Heel interessant ook.
damster zegt
Iemand koffie?
lincoln zegt
@Laurens ..
om het cirkeltje rond te maken ..
dankzij subsidies staat alfa nu bekent als roestbak (alfasud periode) ..
ManicManiac zegt
heidekonijn : klik ‘ns hier. Dank u.
ManicManiac zegt
Ah jammer, wel te verwachten dat ie niet ging werken natuurlijk… :)
In dat geval : doe is ff ALT+F4 heidekonijn…
vla zegt
Aight, vlaatje is erheen met een koevoet! Ik neem slechts nog eventjes orders aan, dus zeggen jullie maar welke in welk kleur! :P Maar je zal er wel de roest van af moeten schrepen, en mss de zetels opnieuw overtrekken. Tenzij ze staan weg te kwijnen, dan moet ik wat meer uit de kast halen. Dat kost je dan ook wat meer.
6C Jordy zegt
Waarom de drukte om roest?
Zet elke wagen op de brug en er is ergens wel roest te vinden.
(hint, uitlaat, hint)
De meeste kantoorpikkies hier snappen/weten het alleen niet.
Laurens zegt
@lincoln
eens. Dat deel van Italië heeft dan ook weer veel weg van Amerika, weliswaar in een heel andere periode dan de ’60’ies.
lincoln zegt
@VLA .. een rood/bruine voor mij dan maar ..
Ramshoek zegt
Verspreid over de wereld staan (vele) tienduizenden wagens van allerlij merken in een haven of ergens op een overslag terrein te wachten.
Da’s trouwens iets van alle tijden. Wie herinnert zich niet de luchtfoto’s van een of ander vliegveld in Engeland waar vele honderden MG / Rovers geparkeerd stonden.
ps. de ‘Alfa’s roesten weg’ titel is inderdaad een beetje stemmingmakend.
Laurens zegt
@lincoln
:lol:
@ramshoek
Alfisti staan daar boven.
OT: mijn eerste was idd een rood/bruine guilia.
RenesisHP zegt
Ook al rot hij onder je reet vandaan, als echte autoliefhebber geef je daar niet om.
Vreemd genoeg begin ik nu aan mezelf te twijfelen. :? :oops:
Laurens zegt
@mx5/rx8owner
:lol:
Je houdt er echter wel een paar mooie stoelen aan over voor de in te richten autoblog TV studio ;-)
heidekonijn zegt
@ManicManic
Link is idd in lijn met deze post.
Doe jij eens ctrl+alt+del, knopje rechtsboven klikken.
Jesper zegt
@ Vla:
Een 159 3.2 JTS in kleurtje antraciet aub, kan ik chippen? ;)
Laurens zegt
@jesper
alles op afbetaling toch, bij de jeugd?
phil zegt
Weet iemand waar in de haven die alfa’s staan?
DRU zegt
Ik dacht altijd dat auto’s in Nederland besteld werden en dan pas geconfigureerd met de optielijst etc.
Pjotr zegt
@Dru: niet als het aktiemodellen zijn, bv. de Business-modellen
Henk zegt
dat gebeurt al als de auto de fabriek/schroothoop nog niet verlaten is
RenesisHP zegt
@Laurens.
“Je houdt er echter wel een paar mooie stoelen aan over voor de in te richten autoblog TV studio”
??? Ho is ff, ik ben maar een reaguurder. ;)
H zegt
Alsof ze voor de crisis wel goed verkochte (.)Alfa’s
sebastianchubasco zegt
@jesper
ik zou chippen aan Squadra massimo overlaten :)
Frits K. zegt
Uit zeer betrouwbare bron in Hilversum: “Kroymans gaat compleet failliet” dus inclusief financial/leasing die tot nu toe buiten schot is gebleven.
De verwachting is dat het faillssement deze week wordt aangevraagd.
Dus iedereen die voor Kroymans werkt kan deze week het definitieve woord krijgen.
Succes allemaal.
VivelaFRANCE zegt
“…eind 2010”, dan pas? Ik hoop toch echt dat de economie al dit jaar is bijgestuurd!
Benjamin1 zegt
@ Frits K(roymans
Woensdag zeker of niet?
Multicar zegt
Multicar kan er nog wel een paar gebruiken voor de export .
Mao zegt
@ Vive la france
Dit jaar ? Dat meen je niet echt toch?
Kijk anders ff dat filmpje van Erik, als je ff tijd heb dubbelklik op het filmpje en ga voor de grap ff kijken naar de gerelateerde filmpjes. Mischien niet allemaal 100 % waarheid, maar zeker interressant om te kijken en de andere kant van et verhaal te zien.
Het is niet voor niets dat Obama een tweede campagne aan et voeren is, om de populairiteit van zijn plannen te verhogen.
Kort door de bocht; VS heeft te veel geld geleend en wil dat gaan bestreiden door heel veel geld te lenen. Maar dan ook echt heel veel geld !!!
http://www.youtube.com/watch?v=62Vsgl6SUZ0
BananaFlip zegt
Surseance tot 2010?
De G20 hebben het zelf gezegd…
Kan Kroymans in ieder geval op de AutoRAI komen.
Al zal dat nu wel niet meer lukken.
latino zegt
Steeds meer auto’s hebben last van roest
Steeds meer auto’s hebben last van roest. Uit onderzoek van het Zweedse Corrosie Instituut blijkt dat op 40% van de auto’s van eind jaren negentig roestplekken voorkomen.
Gevoelig
Het gevoeligst zijn de Hyundai Accent, de Ford Focus en Mondeo en de Mercedes E-klasse. Bij 10% gaat het om ernstige roestvorming waarbij zeker de helft van het plaatwerk roestplekken hebben.
Opel
VW
BMW
vla zegt
@ lincoln
Maakt niet uit welk model? Ik zal zien wat ik kan doen, maar ik weet niet hoor: er zijn tegenwoordig minder oude lullen, en dat kleur is toch wel echt wat oude lullen kiezen hoor! Dat las ik onlangs nog.
@ Jesper
Now we’re talking! :D Chippen doe je maar achter de verkoop, ik hou niet zo van naakte mannen.
SimonMc zegt
@latino: dat volkswagen busje, is dat niet gewoon rat style?
Franco zegt
Hm,
Komen ze niet terecht bij de Domeinen oid.?
Maar die karren verkopen zal een hele klus worden? Wie gaat er de volle pond of zelfs met enige korting, een auto kopen die maanden stilstaat?
6C Jordy zegt
Geef mij maar een goeie korting ervoor.
Even de vliegroest van de remschijven trappen en gaan!
Staat er nog onverkocht restant van de 166 tussen?
Tombnolz zegt
Daarnet was dit ook een onderwerp in het nieuws. Ze filmden de Alfa’s, maar ik zag vooral Fiats… Héél veel Bravo’s ook.
Ik dacht dat er alleen auto’s werden gemaakt op bestelling. Bestellingen van klanten of concessiehouders. Maar blijkbaar bouwen alle merken maar auto’s zonder dat er klanten zijn, met deze catastrofale feiten tot gevolg. Ik hoop dat ze er in betere tijden hun lessen uit hebben getrokken…
@ latino: wat achterlijke foto’s man, ik ga zelfs niet uitleggen waarom, maar de E-klasses van de 2 generaties terug roesten echt al-le-maal.
E30s38b38 zegt
Roest?? nooit van gehoord op mn e30
6C Jordy zegt
Roest kun je ook niet horen……
Wel voelen en zien.
Laurens zegt
Naast religie, zijn voetbal en auto’s voor het mannelijk geslacht de belangrijkste bijzaken in de wereld :-)
OT: jammer van die Alfa’s van Kroymans, ze zijn waarschijnlijk slechts een van de eerste.