Goed nieuws voor de Italiaanse economie.
Italiaanse fabrieksarbeiders hoeven niet te vrezen voor hun baan. Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gaat in gesprek met de vakbonden en de partijen hopen tot een goed economisch resultaat voor Italië te komen.
In zijn laatste strategieplan pleitte Sergio Marchionne voor meer autoproductie in Italië. Zijn opvolgers respecteren het plan van de eerder dit jaar overleden FCA-topman en voorzien meer werkgelegenheid voor het Zuid-Europese land. Bronnen die bij de ontwikkelingen staan laten weten dat toekomstige modellen van de FCA-merken gewoon in Italië van de band gaan rollen. Italiaanse fabrieksarbeiders hoeven zich dus geen zorgen te maken dat het concern auto’s in een ander land gaat produceren.
FCA is onder meer van plan om de nieuwe Alfa Romeo SUV, nieuwe modellen van Jeep en de Maserati Alfieri in Italië van de band te laten rollen, aldus de bronnen tegenover Reuters. Aanstaande donderdag heeft Pietro Gorlier, de Europese chef van FCA, een ontmoeting met de vakbonden, waar onder meer over de voorstellen gesproken gaat worden.
De fabriek van het concern in Melfi, in Zuid-Italië, produceert momenteel de Jeep Renegade. Daar moet straks ook de Jeep Compass van de band gaan rollen. Eerder dit jaar, in augustus, werd de productie van de Fiat Punto in deze fabriek gestopt. Met de komst van de Compass moet de werkgelegenheid behouden blijven. Een nog aan te kondigen nieuw model van Jeep moet uiteindelijk ook in het land geproduceerd gaan worden. Daarnaast zal de Pomigliano-fabriek de productie van de Fiat Panda behouden. Sinds 2011 rolt de best verkochte auto van Italië hier van de band. Voorheen werd de hatchback geproduceerd in Polen.
De Mirafiori-fabriek van Fiat blijft tevens een belangrijke rol spelen. De elektrificatie van de 500-lijn zal vermoedelijk in deze fabriek de hoofdrol krijgen. In deze fabriek produceert men ook de Maserati Levante. De toekomstige nieuwe Alfa Romeo SUV deelt naar alle waarschijnlijkheid het platform van de Levante en kan dus tevens in de Mirafiori-fabriek gebouwd worden.
FCA wil het huidige bedrijfsresultaat tegen 2022 verdubbeld hebben. Dit wil het concern bereiken door onder meer 45 miljard euro te investeren in elektrische en hybride auto’s.
potver7 zegt
Misschien ook eens investeren in continuïteit in de modellengamma? Een fatsoenlijke b- of c-categorie hatchback ontbreekt volledig. Dan kun je wel 45 miljard investeren in electrische auto’s, maar dan moet je wel auto’s hebben waar je die techniek in kan stoppen.
desjonnies zegt
@potver7:
Nee, je begrijpt de Italiaan gewoon niet, die doen alles staccato (los van elkaar) gillend en schreeuwend naar elkander (wat gewoon hun manier van communiceren is) en zwaar hierarchisch georganiseerd.
Maar als je geluk hebt en je laat de creativiteit de loop, dan komen er de mooiste ideeen en designs uit die cappuchino koppies ! Misschien is een anglo saksisch georganiseerd bedrijf wel de doodsteek voor de Italiaanse manier van doen. Omdat het weinig ruimte laat voor individualism en creativiteit.
rollingstoned zegt
@desjonnies: espresso koppies eerder, cappuccino is meer iets voor Nederlanders…
ttr6 zegt
Productie uit Polen naar Italie….interessant. Overigens laten ze de 500 (hun moneymaker) nog wel in Polen produceren? Dit soort beloftes van “wij blijven in …..produceren (vul zelf maar in) vaag en vaak zijn het loze beloftes. Kan ook niet anders. Niemand kan de toekomst voorspelen daarom is het alleen maar voor de bühne.
dare2think zegt
Italië is een zinkend schip. Dat is niet meer met een paar goedlopende bedrijven in het meer welvarende noorden te redden.
desjonnies zegt
@dare2think:
Italie was altijd al de EU in miniatuur vorm..
mikje90 zegt
@dare2think: Alfa romeo en Maserati, zijn ben ik bang niet meer te redden. Erg zonde, maar wel een logisch gevolg als je niet mee wil met elektrische auto’s en geen nieuwe modellen introduceert.
oranje123456789 zegt
Elektrisch aangedreven auto’s kunnen ze missen als pest, dat Maserati komt met elektrische auto’s ok … Maar alfa romeo moet zich houden bij benzine/diesels met design, stel u voor dat alfa romeo eens een echte hot hatchback zou gaan maken. Iedereen wil er eentje. Elektrisch rijden blabla, het is en blijft niet betaalbaar voor de bevolking alsook die schone bronnen waar al die elektriciteit moet vandaan komen, aub man, wake up! Fun question: hoeveel energie heeft een windmolen die elektriciteit opwekt nodig? Zowel productie als opstart verbruik mee in de antwoorden aub. Laten we het type windmolen nemen dat nu in productie is gegaan om aan de mont st michiel te zetten.
Esprit_de_Flandre zegt
@oranje123456789: “stel u voor dat alfa romeo eens een echte hot hatchback zou gaan maken. Iedereen wil er eentje.”
Willen wel, maar wie koopt ‘m?
Elektrisch rijden niet betaalbaar voor de gewone man? 100 jaar geleden was een benzine-auto ook niet betaalbaar voor de gewone man. Dat is ook gaandeweg veranderd…
Hoeveel energie heeft een windmolen nodig? Ik weet het niet juist, maar ik durf wedden dat de bron waar jij je cijfers haalt heel bevooroordeeld is en gerust wat durft morrelen aan de data.
Om een tegenvraagje te stellen: hoeveel energie is nodig om een gascentrale te bouwen? Want de pro-fossiele anti-groene lobby gooit graag op dat er veel staal en beton nodig is voor windmolens, en daarmee dus veel energie en veel CO2-uitstoot. Wat ze niet vertellen is hoeveel er nodig is voor een kolen-, gas- of kerncentrale. Wat ze ook wel eens aan de kant durven schuiven is hoeveel energie er nodig is om een ton kolen of een kuub gas uit de grond te halen…
Serieus: aangezien je verwijst naar “het type windmolen … om aan de mont st michiel te zetten” wil dat zeggen dat je het antwoord al denkt te kennen. Toon me even waar je dat antwoord gehaald hebt. Heel benieuwd…
piebepost zegt
@oranje123456789: Zo is dat! Mocht je morgen nog met de postkoets door de Dorpsstraat komen: De groenteboer heeft de bloembollen in de aanbieding.