Is dit de eerste stap naar winst of de eerste stap naar verkoop aan de Volkswagen Group?
Op zes mei wordt het volgens bronnen binnen Alfa Romeo officieel aangekondigd: Sergio Marchionne gaat Alfa Romeo als zelfstandig merk laten opereren in een poging het merk nieuw leven in te blazen. Dit betekent dat het merk niet langer onderdeel zal uitmaken van de jaarrekening van Fiat maar dat het als zelfstandig opererend bedrijf gaat werken net als Ferrari en Maserati, twee merken die na het verkrijgen van hun zelfstandige status nu de twee meest winstgevende labels zijn van het Fiat imperium.
Het verzelfstandigen van Alfa Romeo moet er mede voor zorgen dat er eind 2015, begin 2016 weer winst wordt gemaakt door het merk dat afgelopen jaar het aantal afleveringen van nieuwe auto’s met 56% zag dalen tot 74.000 auto’s, een niveau dat niet meer gehaald was sinds de jaren ’60. Hoewel Marchionne reageert met een “no comment” lijkt het verzelfstandigen een logisch vervolg op de eerdere geluiden dat Alfa Romeo een exclusievere status moet krijgen om te kunnen concurreren met premium merken als BMW, Mercedes, Jaguar en Audi. Om met die merken te kunnen concurreren zullen er echter eerst eens nieuwe auto’s moeten komen want met de 4C en het zoveelste actiemodelletje van de Giulietta of MiTo gaan ze het niet redden.
De MiTo vijfdeurs is er nog steeds niet, evenals de nieuwe Spider. Daarnaast had de Giulia er dit jaar al moeten komen maar voorlopig lijkt het erop dat Alfa Romeo nog tot 2016 moet voortborduren op de eerder genoemde MiTo, Giulietta en de nicheauto die de 4C is. Tel dat op bij het feit dat Alfa Romeo al jaren een blok aan het been is van Fiat en je zou kunnen denken dat dit niet een stap is in de richting van winstgevendheid voor Fiat maar een stap in de richting van verkoop aan de Volkswagen Group. Het is immers veel makkelijker om een losstaand merk te verkopen. Als er daarnaast nog wat schetsen zijn van toekomstige modellen (naar verluidt nu nog maar zes in plaats van zeven: een compacte en grote SUV, een mid-size en grote sedan, een grotere coupe en een tweezits roadster) die her en der rondslingeren tijdens de onderhandeling kan je proberen de prijs voor de Duitsers nog een beetje op te drijven. Om Alfa Romeo succesvol te krijgen is minstens 5 miljard euro nodig volgens financiële analytici. Dat is een flink bedrag voor een bedrijf dat na de acquisitie van de Chrysler Group afgelopen januari naar verwachting nu zo’n 10 miljard euro in het rood staat.
Op zes mei worden Marchionne z’n plannen uit de doeken gedaan en zullen we met zekerheid weten of Alfa Romeo zelfstandig wordt.
upstream zegt
Logische stap voor VAG:
1) zo kunnen ze Audi meer opschuiven naar het luxe-segment en Mercedes bekampen.
2) kunnen ze een sportievere achterwielaangedreven Afla inzetten om BMW te bekampen…
jaapiyo zegt
@upstream: Euhm…Dan wel alleen als ze de Audi’s ook eindelijk op een RWD platform zetten, anders is de Alfa divisie meer premium dan de Audi divisie.
upstream zegt
@jaapiyo: De Alfa modellen die nu in ontwikkelingsfase zitten zijn gebaseerd op het achterwielaangedreven Chrysler 200 platform (alhoewel door het vele uitstel men nu weer spreekt over het nieuwere voorwielaangedreven CUSW platform)
Audi heeft niet zo een uigesproken sportief imago dan BMW, daarom dat Audi makkelijker op te schuiven is naar “de Mercedes zijde”. In het A6, A8, E- klasse, S-klasse segment hebben de meeste mensen geen idee van de aandrijving ;-)
torsen zegt
@jaapiyo: In mijn ogen zou Audi net zo goed kunnen stoppen als ze hun autos als achterwielaandrijvers gaan ontwikkelen omdat ze daarmee de hele Audi filosofie om zeep zouden helpen.
Vooral gewoon lekker als 4WD ontwikkelen. Laat de BMW en Mercedes hun X-drive en 4-matic maar vanaf achterwielaandrijving naar 4WD ombouwen.
Ontopic: Lijkt mij een goede zet van Fiat. Hoop dat het ze lukt om van Alfa weer een merk te maken waar ik hebberig van word.
Zoniet mag VAG of wie dan ook van mij hun best gaan doen om er iets leuks van te maken.
super zegt
@torsen:
het audi 4wd systeem met torsen diffs is behoorlijk verouderd aan het raken ivgm de concurrenten, en die transaxle waardoor de motor helemaal voorin zit moeten ze ook eens vanaf.
Maar anyway, het lijkt mij dat de meeste audis met fwd en niet 4wd worden verkocht.
heidekonijn zegt
@jaapiyo: Volgens journalist Georg Kacher (CAR, AMS…) zou het idee zijn : Alfa voegen bij Audi – Lambo ( momenteel samen ) en daarmee voldoende aantallen kunnen bereiken met nieuwe modellen om een rwd platform winstgevend te maken. Audi repositioneren naar Mercedes klanten, Alfa positioneren naar BMW klanten, Lambo om alles wat daarboven valt te dekken. Premium markt sorted.
sandniggah zegt
@upstream:Alfa verkopen aan Aziaten komt niet bij je op ?
exotic zegt
Ten eerste wil ik graag zeggen dat dit idd een erg logische stap zal zijn, daarnaast zal het ook zeer zeker een goede zaak zijn als VAG het merk overneemt(haters shut up). Kijk maar naar wat voor successen lamborghini heeft geboekt.
Ten tweede wil ik vertellen dat ik het erg zou kunnen waarderen als Alfa Romeo zichzelf even goed toont aan de wereld. Het is zo een geweldig merk, maakt niet uit wie het overneemt als ze maar fatsoenlijk back in the game komen, ben ik blij.
desjonnies zegt
@exotic:
Lamborghini = niche product
Alfa Romeo = massa product.
Zoals Enzo Ferrari ooit zei : ” Er zullen altijd een paar honderd idioten zijn die mijn auto’s willen kopen “
exotic zegt
@desjonnies:
Je hebt gelijk over Lamborghini, maar het mooie aan Alfa is juist het feit dat ze op meerdere fronten aanwezig waren. Ze hadden massa producten 146,155, etc, maar ook auto’s als de prachtige 8C of de Montreal uit 1960.
De potentie is er, maar het bedrijf heeft gewoon een kickstart nodig. Het zou ERG zonde zijn om zo een fantastisch merk met zo een geweldig geschiedenis te zien verdwijnen.
Ik zeg: “Go VAG, Alfa needs you!”
jrk68 zegt
@exotic:
Er is toch echt maar 1 Duitse Fabrikant waar Alfa beter van zou worden en dat is BMW, de Alfist zit niet te wachten op een ondersturende Golf derivaat.
Dat heeft trouwens niets te maken met je simpleton “haters” mening maar puur met wat iemand die Alfa een warm hart toe draagt graag zou zien. Als ik echt een VAG derivaat zou willen dan biedt SEAT die mogelijkheid ook.
Over SEAT gesproken, daar probeert VAG al 20 jaar Alfa van te maken en daar falen ze al even lang in, puur omdat ze niet snappen wat een sportief ingestelde koper wil. Zij denken nog steeds in al hun arrogantie dat zij bepalen wat de koper wil….
tupperware zegt
@exotic:
Als ik dezelfde VAG bril op zou hebben als jij kan ik mij voorstellen dat je ook eens in je leven een mooie auto gereden wilt hebben.
Als autoliefhebber vind ik het een onzalig plan, er zijn al genoeg merken verVAGgelt..
desjonnies zegt
Waarom zou de VAG groep in vredesnaam zijn vingers willen branden aan Alfa Romeo?
Er is geen plaats voor, SEAT is een soort van surrogaat Alfa en het is duidelijk dat SEAT niet echt lukt binnen het VAG concern.
Alfa is nooit een echte allemans vriend geweest, geen lease toppertje maar de kleinere 33 modellen werden goede verkocht omdat ze qua prijs en prestaties gunstig afstaken t.o.v. de
concurrentie.
Verstandiger zou het wellicht zijn om Alfa platformen te laten delen met Chrysler cq Dodge.
Kun je -eindelijk- in de VS je rentree maken.
Maar indien de nieuwe Spyder die samen met Mazda wordt ontwikkeld als Fiat Spyder wordt uitgebracht en niet als Alfa, kun je er gif op innemen dat Alfa gaat verdwijnen.
eklasse zegt
@desjonnies: dat er niemand op een alfa zit te wachten is nu toch wel duidelijk na 20 jaar proberen en weer weggaan. Daarnaast zeg je dat VAG geen plaats heeft in de merken range maar bij Chrysler wel. Terwijl de Amerikaanse merken juist behoorlijk hebben moeten snijden in het aantal merken. Tenslotte het idee dat Seat een soort AR is is achterhaald. Seat is op dit moment een Skoda voor mensen die een Skoda niet pruimen. Zelfde auto andere sticker.
In mijn ogen is VAG de redder van AR. Ik hoop het want 20 jaar geleden mocht je me nog als fanboy rekenen. Een wederop standing a la Jaguar. Dus ZONDER die retro mito en guillietta svp maar vernieuwend lambo design!
eklasse zegt
@eklasse: 1e zin: + in de USA
weem zegt
@eklasse: Eens. Seat is door VW weggezet als een budgetmerk met sportieve ‘aspiraties’, in de praktijk verschilt het daarmee echter inderdaad niet veel van Skoda behalve de wat sportievere vormgeving en minder gericht op puur praktisch ontwerp.
Alfa daarentegen kan met een fraaiere afwerking, betere materialen, en design dan Seat naast de VW of Audi modellen worden gezet, iets wat ze n.m.m. met Seat zelf hadden moeten doen.
Maar er blijft bij VAG m.i. het risico dat ze het toch weer te veel proberen te uniformeren, en Alfa zich daardoor niet genoeg kan onderscheiden van de overige VAG merken, en alsnog ondergaat.
Rob zegt
@desjonnies:
Alfa deelt nu toch al een platform met de Dodge? De Dart is toch op de Giulietta gebaseerd?
En veel meer dan dat platform kan Alfa Romeo eigenlijk ook niet delen….
upstream zegt
@desjonnies: SEAT is vooral interessant voor VAG omdat SEAT heel goedkoop productiecapaciteit levert in Spanje voor de VAG groep. Oa de Polo kunnen ze op deze wijze goedkoop produceren voor de lokale markt (Spanje, Italië) zonder veel transportkosten…
sandniggah zegt
@upstream: Europese autoverkoop groeit niet meer beste man .
desjonnies zegt
@sandniggah:
Correct.
En in Europa is het downsizen en masse bezig.
En willen we geen auto’s meer in het Passat/508/Mondeo/ segment.
Maar een gillende drie-cilinder.
Kijk maar naar Ford, kijk maar naar Renault, bij beide merken hebben de Focus resp. de Megane de plaats ingenomen van de Mondeo en de Laguna.
ardonjr zegt
Als ze nu een keer een opvolger voor de 159 sportwagon zouden komen. Dan verkopen ze vanzelf een stuk meer. Wat een mooie auto is dat.. en als we die dan allemaal gaan leasen. Dan komt het helemaal weer goed en kunnen ze bij Alfa ook weer andere modelletjes gaan maken. Ze moeten gewoon weer met een goede auto komen die de leasewereld omarmt en waarop ze dus geld verdienen voor andere projecten.
eklasse zegt
@ardonjr: volgens mensen die er wel verstand van hebben kost dat dus 5 miljard.
riddertevoet zegt
Het lijkt me wel een garantie voor succes om met FIAT techniek de concurrentie met BMW en Mercedes aan te gaan. Het uitgesproken Alfa design lijkt me ook niet iets waar ze in het premium segment op zitten te wachten.
heidi zegt
@ridder te voet: Van het uiterlijk van bijv. een BMW 2 kunnen ze bij Alfa Romeo alleen maar dromen.
tupperware zegt
@heidi:
Je bedoelt dus eigenlijk dat het platform van de BMW 2-serie het perfecte platform zou zijn voor Alfa om daar een echt mooie auto van te maken.
Hoewel ik best een liefhebber ben van BMW viel de 2-serie mij in de echte wereld best een beetje tegen.
hdla zegt
@heidi: Nou heb ik juist het idee van alle nieuwe BMW’s dat ze allemaal iets van de 159 weg lijken te hebben. Maar dan lelijkere en lomper.
weem zegt
Lijkt me toch duidelijk dat Alfa in de etalage staat hiermee, en niet dat Fiat geloof heeft in dat Alfa het op zichzelf kan gaan redden zoals dat wel met Ferrari en Maserati is gelukt.
Laatstgenoemden zijn historisch grote merken in een niche segment waarin je je kan onderscheiden met spectaculair design en prestaties, en met de hoge verkoopprijzen die daarmee gemoeid zijn ook nog winst kan maken.
Alfa zal juist moeten opereren in een superverzadigde markt die een auto wil die vooral als daily driver moet kunnen functioneren (betrouwbaar en enigszins zuinig), iets waar Ferrari en Maserati zich minder druk over hoeven te maken voor de afzet voor hun auto’s, hun klanten hebben andere prioriteiten bij de aanschaf.
Ik denk dat Alfa kan profiteren van de moderne techniek, en het betere kwaliteitsimago van VAG (hoewel de haters hier waarschijnlijk wel weer op zullen losgaan), maar zoals ik hierboven ergens al schreef zal te veel uniformering met de bestaande VAG stal om de ontwikkelkosten laag te houden er mogelijk toe leiden dat Alfa zich niet kan onderscheiden als merk en alsnog ten onder gaat. Alfa moet hardcore design worden, met een uitdrukkelijke nadruk op sportieve prestaties en weggedrag, dus geen halfbakken poging zoals in het verleden bij Seat.
jrk68 zegt
@weem:
Alfa kan profiteren van het betere kwaliteitsimago van VAG?
Dat is toch wel de grootste onzin die ik vandaag gelezen heb. Als er 1 groep is met een uiterst dubieus kwaliteitsimago dan is het wel VAG. Jij gelooft toch zelf niet dat een Alfist zit te wachten op DSG bakken die om de haverklap in de soep draaien en op TSI motoren die al versleten zijn voordat je van de dealer naar huis gereden bent.
Nee, een overname door VAG zou Alfa alleen maar ellende brengen en VAG betrouwbare moderne techniek.
weem zegt
@jrk68: Zoals ik al voorspelde, de eerste hater. Ga jij nou maar je betrouwbaarheidsstatistiekjes eens beter bekijken tussen Fiat, Alfa en VAG producten.
Er zijn problemen geweest met DSG en TSI, maar dat krijg je als je nieuwe technieken gebruikt. Hadden ze beter kunnen doen ja, maar inmiddels zijn jouw soort aannames achterhaald. Slap de meute napraten over hoe slecht de kwaliteit van VAG is kan iedereen, en is buitengewoon populair op dit blog helaas.
VAG is zeker niet de beste, maar alleen de Japanners scoren beter, en die gaan Alfa echt niet overnemen.
tupperware zegt
@weem:
Zoals ik hier al vaker geschreven heb spreek ik louter uit eigen ervaring.
Mijn ervaringen met Alfa en Lancia door de decennia heen zijn ook niet altijd probleemloos geweest maar in het zeldzame geval dat er iets was dan werd dat netjes opgelost.
Beide zaken die ik helaas niet over VAG kan zeggen, daar heb ik meer ellende mee gehad dan met die Italianen en telkenmale kreeg je dan te horen dat dingen nu eenmaal stuk kunnen gaan en dat ze deze klacht echt nog nooit gehoord hadden.
weem zegt
@tupperware: Ik heb ook absoluut m’n problemen gehad met m’n VW’s, en ben op momenten ook zeker ontevreden geweest dát die problemen zich voordeden, en hoe deze werden opgelost (hoewel het uiteindelijk wel altijd wérd opgelost).
Maar het probleem is dat er door commenters hier doorgaans allerlei anekdotisch ‘bewijs’ wordt aangehaald waarom merk A beter zou zijn dan merk B omdat die persoon daar toevallig ervaring mee heeft (en vice versa overigens), maar wordt dat dan wel ineens als de uniforme waarheid gebracht. Ik ken, net zo goed als jouw ervaring, mensen die nóóit meer een Alfa zouden kopen vanwege alle problemen die men ermee heeft gehad, anekdotisch dus, ik ben meer benieuwd naar harde data.
tupperware zegt
@weem:
Zomaar een onderzoekje uit Duitsland.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/24/jd-power-onderzoek-duitsland-alfa-romeo-op-plaats-twee
Zo zijn er nog legio onderzoeken te vinden die mijn ervaringen bevestigen, maar ik ben dan ook een autoliefhebber zonder merk voorkeur.
weem zegt
@tupperware: Dat ‘zomaar’ lijstje uit Duitsland van je is een waarderingssonderzoek, geen betrouwbaarheidsstatistiek waar we het hier al de hele tijd over hebben.
Alfa staat op 2, terecht ongetwijfeld, de autoliefhebber in mij vergeeft ook veel tekortkomingen in een auto die me verder wel heel erg aanspreekt, en een sympathiek merk als Alfa spreekt nu eenmaal veel mensen aan, ook mij.
heidi zegt
@weem: Je hebt gelijk. De Golf 7 is vele malen mooier dan iedere Alfa die er nu te koop is.
m550d zegt
Er wordt in het artikel een speculatieve vraag gesteld en het overgrote deel van de reacties gaat over de aanname daarvan. Grappig. Was te verwachten met Marchionne aan het roer, de Italiaanse versie van onze Victor Chateau d’Air.
sandniggah zegt
@m550d: -edit: nutteloze bijdrage-
mipmip zegt
@m550d interessante indirecte vergelijking met saab … misschien dat er chinesen zijn die alfa overkopen?
upstream zegt
Vraag is ook, waar zullen ze nog Alfa’s produceren, de twee echte Alfa productiesites bestaan niet meer:
Arese: gesloten
Pomigliano d’Arco: omgevormd tot FIAT panda productiesite
Huidige productie zit in twee FIAT fabrieken: Cassino & Marafiori. Marafiori is enkel gespecialiseerd op kleine platforms en Cassino is een enorme grote productiesite/vakbondsbastion met 6000 werknemers die slechts op 30% van het volume draait. Beide sites zijn ook nog echt interessant in een overnameplan.
upstream zegt
@upstream: niet interessant bedoelde ik
desjonnies zegt
@upstream:
Och, ik zit vaak op auto carriers (schepen die alleen maar auto;s vervoeren) en verbaas me iedere keer waar er in Europa auto’s worden gemaakt en door wie.
BMW’s en Mercedessen uit de VS, Ford Transit’s uit Turkije om er maar een paar te noemen.
Spanje produceert veel kleine bestellerts voor de rest van Europa en Mercedes Sprinters als Dodge Van naar de VS
heidekonijn zegt
@upstream: Arese is gekocht door …VW. Met eerdere interesse getoont door Mercedes, naar het schijnt. Die laatsten zouden in de jaren 70 een bod hebben gedaan op Lancia, btw.
heidekonijn zegt
Wat er ook van komt, lijkt op een eerste stap in de juiste richting.
utr1984 zegt
Maar mensen hebben toch nauwelijks nog een beleving bij een bepaald merk? Een echte merkliefhebber bestaat bijna niet meer. De enige reden waarom sommige merken nog winst maken is door paar zuinige modellen.
tupperware zegt
@utr1984:
Dat komt doordat er bijna uitsluitend eenheidsworst uit de fabrieken gekotst wordt.
Gelukkig zijn er nog een paar merken over waar beleving wel een belangrijk aankoopargument is. Alfa was ooit 1 van die merken en heeft zeker de potentie om dat weer te worden.
De wereld is groter dan het saaie calvinistische bolwerk dat Nederland heet, echt waar, verdiep je eens in hoe mensen buiten onze landsgrenzen een auto beleven..
mossendorp zegt
Iedereen die vroeger een alfa gehad heeft of er nog steeds 1 heeft weet wat een plezier je kan hebben(rij zelf nu een 75). Achterwielaandrijving, dat mooie geluid, dat ondeugende! Ik denk dat de meeste oud alfa rijders naar bmw zijn over gegaan na de komst van voorwielaandrijving. Als alfa weer een succesvol merk wilt worden moeten ze terug naar die tijd. Ik hoop zo dat dit mooie merk blijft bestaan en weer succesvol word!
Een liefhebber..
heidekonijn zegt
@mossendorp: Vreemde is dat die analyse al bestaat van bij de introductie van de 155, maar dat sindsdien ipv bijsturen ‘het genie’ Marchionne en zijn voorgangers het alleen maar harder fout hebben laten gaan. Vraag me af of die gasten enige interesse in auto’s hebben. Het enige wat BMW heeft moeten doen is de brokken oprapen.
Alfa werd gekocht om het uit de handen te houden van de concurrentie, maar de Alfa klanten werden aan die concurrenten overgelaten… Hoeveel MBA’s heeft een manager daarvoor nodig vraag ik me af?
hdla zegt
Het is allemaal een kwestie van marketing tegenwoordig. Laten de Duitsers daar nou heel goed in zijn.
ar156 zegt
Totale onzin om weer de VAG-groep erbij te halen. Wie de FCA, dus Marchionne, op de voet volgt (Autoblog.nl zou beter moeten weten) weet dat het NOOIT zal gaan gebeuren dat Alfa Romeo wellicht richting VAG gaat. Nogmaals speculatieve onzin. AR wordt net zo belangrijk als Maserati nu is. Marchionne blijft nog circa drie jaar aan het roer, één van zijn laatste opdrachten is AR weer gezond te maken en mondiaal op de kaart te zetten. FCA heeft Alfa juist straks hard nodig om over ca. twee jaar tot de grootste spelers ter wereld te horen, met op jaarbasis 6 miljoen verkochte auto’s. Voor de criticasters, 6 mei as. wordt het wereldwijd bevestigd.
bofkont zegt
Geloof er niets van dat Alfa verkocht gaat worden, de 4c is de mooiste auto in het sportieve betaalbare segment naar mijn mening!
lapoelkan zegt
Sorry maar Autoblog is de enige die meteen deze zeer suggestieve tekst schrijft dat VAG het gaat overnemen, alleen aan de hand van het bericht dat Alfa Romeo een zelfstandig merk wordt. Bij Maserati is dit volgens mij ooit gedaan (gekocht en zelfstandig merk) en zo gebleven omdat het overgenomen is door Fiat maar nooit is opgenomen in de holding Fiat.
Alfa en Lancia zijn wel direct een onderdeel en worden dus meegenomen in de resultaten van Fiat. Door Alfa Romeo zelfstandig te maken is het voor Fiat mogelijk betere resultaten te halen, en een betere beurskoers te realiseren. Te vergelijken met de Bad Bank en de Good Bank van verschillende bankjongens waar iedereen in NL een bankpas van heeft en een hypotheek. Na de afsplitsing van Alfa kan Fiat betere resultaten halen samen met Chrysler, terwijl Alfa verlies kan lijden totdat de nieuwe modellen range klaar is. Door betere resultaten zal de hoop zijn dat de koers zal stijgen waardoor er meer geld beschikbaar komt om modellen te realiseren.
Niemand weet natuurlijk nog wat er in mei bekend gemaakt gaat worden, maar ik begrijp niet waarom de suggestie nu is dat VW dan meteen de tent gaat overnemen, alleen omdat Alfa een zelfstandig merk wordt. Misschien wordt het tijd dat Autoblog eerst dieper op de materie in gaat, alvorens een artikel te plaatsen. Zelfs jullie zuster autoblog.com noemt het “long shot”
Een blog en tendentieuze teksten schrijven is natuurlijk hartstikke leuk en heel leuk om lekker tegen aan te schoppen, maar dit soort grote berichten is niet echt van journalistieke waarde, en ik vind het ook erg beïnvloedend.
norge zegt
@lapoelkan: Welkom bij de Auto Bar, waar alle “specialisten” in de autowereld uw dagelijkse autoproblemen erger maken. Dit stukje geeft de mening van de auteur weer ….Niks meer en niks minder. Autonieuws van de straat noemen ze dat.
ar156 zegt
@lapoelkan: Helemaal gelijk, jij snapt het. Irritante aan deels ongefundeerde journalistieke geroeptoeter is, een heel leger nog luider gaat mee speculeren.
doewap zegt
Ik denk dat deze schrijver bij Forbes het bij het rechte eind heeft, scheiding van merken om reputatie besmetting te stoppen en AR als concurrent voor Audi/BMW. Fiat brood&boter in EU en Chrysler in VS, Jeep als global brand.
http://www.forbes.com/sites/neilwinton/2014/04/28/marchionnes-fiat-chrysler-plan-will-defy-global-rivals/
norge zegt
Als AR beurs genoteerd wordt kan VAG natuurlijk altijd een paar aandeeltjes kopen.