Betekent dit dat de MiTo een opvolger krijgt? Nee.
‘Premium’ auto’s waren van oudsher grotere auto’s. Rond de milleniumwisseling kreeg BMW echter een briljante inval: wat als we nu eens een compacte premium auto neerzetten? De rest is geschiedenis.
Bij Alfa Romeo dachten ze: wat Mini kan, kunnen wij ook. Dit resulteerde in de MiTo, die maar liefst twaalf jaar in productie is geweest. Hoewel de MiTo zeker geen flop was, heeft dit model geen vervolg gekregen. Net zo min als de Giulietta. Daarmee zijn de compacte auto’s uit het gamma van Alfa Romeo verdwenen.
Dat zal echter niet zo blijven. De Italianen gaan onder de hoede van Stellantis het gamma weer naar onderen uitbreiden. De Stelvio krijgt om te beginnen een kleiner broertje in de vorm van de Tonale. Dat zullen jullie inmiddels wel weten, want er komt zo ongeveer maandelijks een bericht dat deze auto is uitgesteld.
Alfa’s CEO Jean-Phillipe Imparato hint er nu echter naar dat er nog een compacter model komt. Deze zal op zijn beurt onder de Tonale gepositioneerd worden. Deze auto moet opnieuw de concurrentie met Mini aangaan.
Betekent dit dat het een B-segment hatchback wordt? Nee, natuurlijk niet, want we leven in 2021. Het wordt dus een cross-over. Dit zou dan de derde cross-over worden van Alfa Romeo. Als we even niet opletten bouwt Alfa straks alleen nog maar cross-overs.
Er is ook al een naam bekend. Volgens Italiaanse media gaat de kleinste Alfa Romeo Brennero heten. Dat klinkt aannemelijk, aangezien de Stelvio en de Tonale ook hun naam te danken hebben aan een bergpas.
Alfisti zullen niet direct staan te springen bij het horen van dit nieuws, maar je kunt niet zeggen dat het een onverstandige keuze is van Alfa Romeo. Ja, wij zouden bij Autoblog ook het liefst zien dat Alfa met een 6C komt, maar de schoorsteen moet ook roken.
pomoek zegt
Als je op Alfa Romeo googled krijg je dit te lezen: Alfa Romeo – Het merk van de emotie.
De spijker op zijn kop. Veel meer is het niet. 2 modellen. En doen of het er 6 zijn.
Over Spykers gesproken. Alfa Romeo.
ghini zegt
@pomoek: over Spyker gesproken. Die merkrechten zouden toch eindelijk echt verkocht worden?! Ik snap die curator niet. Waarom zou iemand meer geld in Spyker willen steken als je er jokkebrok en luchtkastelen bouwer Victor Muller erbij moet nemen? Ik zou iig liever alles over willen nemen en zelf een nieuw plan uitvoeren.
str8six zegt
Tja, zoals alfa altijd doet: nu roepen om vervolgens een decennium later aan te kondigen dat het model toch niet komt of wordt uitgesteld met nog een decennium.
mashell zegt
Of vanaf nu gaat het anders. De Fransen maken wat moois op basis van de Peugeot 2008 en de Italianen mogen het produceren. Al doen ze dat maar half zo briljant als ze van de 208 een Corsa hebben weten te bakken, dan komt dat wel goed.
Edge zegt
Ja, inderdaad. Ik vond dat ze die nieuwe Corsa op basis van de 2008 toch aardig snel op de markt hadden.
Edge zegt
Laten we Alfa Romeo vooral niet te vroeg afschrijven. Nu FCA met PSA gefuseerd is tot Stellantis, hebben ze een warenhuis vol prachtige techniek tot hun beschikking. Platforms, aandrijflijnen, alles ligt al klaar bij PSA. Alleen even een Alfa Romeo koets tekenen, in de DS-schappen kijken voor wat meer premium leer en klaar is Carlo.
str8six zegt
@Edge: daar teken ik voor! Prachtige auto’s maar ze voegen vaak niet de daad bij het woord. Wellicht dat Stellantis daar idd verandering in brengt. Zou mooi zijn.
meneerdemeneer zegt
@Edge: Tja, zo makkelijk is dat in Duitsland, zelfs in Frankrijk. Maar in Italië krijgen ze dat niet van de grond.
Jammer is dat!
lithiumion zegt
Ergens in triest; AR maakte de mooiste auto’s ooit en het enige waar men AR van kent is het roestspook en uitstellen van modellen…
Paul58 zegt
@lithiumion: eens, zelf gelukkig niks van aangetrokken toen ik mijn eerste kocht. Tot op de dag van vandaag altijd plezier gehad en vele Alfa’s gehad. Blijven voor mij toch echt heerlijke auto’s met erg lekker en sportief weggedrag. Af en toe een uitstapje gemaakt, keer naar BMW, Saab en VW maar toch altijd terug weer teruggekomen bij AR.
martinus.tussengas zegt
Alfa wie?!
Paul58 zegt
@martinus-tussengas: Brennero?
kennone zegt
Ik rij nu zo’n ding, kan je vertellen dat qua rijden de mini van dat bouwjaar wel echt beter rijd maar gek genoeg minder betrouwbaar is.
rwdftw zegt
Maak mij maar wakker als ik daadwerkelijk een proefrit in een nieuw model van Alfa Romeo kan maken. Of als het merk wordt opgeheven. In ieder geval welke het eerst komt.
bernoulli zegt
Las ook ergens een Alfa CEO die aan het roeptoeteren was over een elektrische Giulia die in 2 seconden op de 100 zat ergens in 2027. Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk bij facelift 9 van de 2.0 diesel.
vetnek zegt
“you can’t be a true petrolhead until you’ve owned an Alfa Romeo” – J. Clarkson
rutgerg zegt
@vetnek: wel waar. Ik had een echte haat liefde verhouding met mn 156 1.8 twin spark. Het airbagklepje liet steeds los. De bak kraakte bij het terugschakelen naar zn 2e versnelling. Hij liep stationair niet echt regelmatig… de katalysator moest vrij snel vervangen worden om door de apk te komen. Maar wat was t een fijne auto. Met zn prachtige rode klap sleutel… die ook steeds uit elkaar viel nu ik eraan denk.
Paul58 zegt
@rutgerg: je hebt dus ervaring gehad met een tweedehands auto? Als je dit als haat/liefde ziet heb ik dit met minimaal 4 automerken;)
goodvibrations zegt
De overgang naar elektrisch lijkt mij een perfect moment om 1 basis te maken voor heel stellantis, zonder dat je pijnlijke concessies moet doen op techniek van alfa. Laat Alfa zich maar bezighouden met een goed onderstel en een mooie ex- & interieur. Beetje het Cupra van de Stellantis groep..
vpowert zegt
Prima plan! Het valt of staat met de uitvoering, maar het plan lijkt me top. Op basis van de het e-CMP platform van de 2008/DS3 Crossback/Mokka kan Alfa vast wel iets leuks maken. Het B-SUV segment kent weinig premium aanbod; eigenlijk alleen de DS3 Crossback en de Audi Q2. Daar lijkt me wel ruimte voor meer. De MINI Countryman en Mercedes-Benz GLA zijn meer C-segment SUVs. Hopelijk is er op het e-CMP platform ook een wat krachtigere elektromotor mogelijk voor wat meer Alfa waardige prestaties.
p993 zegt
Pijnlijk…ander woord schiet me niet te binnen
Je gunt het ze zo met een autohart, wetend dat het toch weer niet gaat lukken…