Als liefhebbersmerk verkoopt Alfa Romeo te weinig, dus daarom willen ze geen liefhebbersmerk meer zijn.
Veel autoliefhebbers zijn wel fan van Alfa Romeo, maar er eentje kopen? Ho maar. We kiezen met z’n allen toch weer massaal voor Duitse auto’s. Op de Autoblog-redactie gaan we ook niet helemaal vrijuit wat dat aangaat.
Aan de ene kant is het natuurlijk prachtig dat je als merk te boek staat als liefhebbersmerk. Tegelijkertijd moet je ook auto’s verkopen. Dat is toch waar de schoen een beetje wringt bij Alfa Romeo. Ze kunnen absoluut geen vuist maken tegen de Duitse concurrenten. Dat ze maar een beperkt aanbod hebben helpt natuurlijk ook niet.
Alfa Romeo is daarom bezig met een drastische koerswijziging, zo blijkt uit een interview van Autocar met Damien Dally. Hij is de baas van Alfa Romeo UK. Alfa Romeo wil minder een “emotioneel merk worden en meer een rationeel merk,” zo verklaart hij. Dat is precies wat we niet willen horen.
Dally zegt nog meer dingen die we niet willen horen. Het merk wil zich namelijk meer op vrouwen en gezinnen gaan focussen en niet meer alleen op mannen. Op die manier moet Alfa een breder publiek aanspreken. En zo meer auto’s verkopen, want daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Volgens Dally is de Tonale al een stap in de goede richting. Dit is namelijk een bereikbare auto met een bescheiden 160 pk. Dat er daaronder ook nog een instapper is met maar 130 pk noemt hij niet eens. Maar hiermee laat Alfa in ieder geval zien dat ze niet alleen sportieve auto’s bouwen. Het merk heeft volgens Dally namelijk een te sportief imago.
Volgend jaar komt Alfa Romeo ook nog met een compacte cross-over onder de Tonale. Die past natuurlijk helemaal in de strategie van een breder publiek aanspreken. En vanaf 2027 willen ze alleen nog maar elektrisch auto’s gaan bouwen. Op die manier raken ze de emotie wel kwijt.
Aan de ene kant is het natuurlijk volkomen begrijpelijk dat Alfa Romeo zich wil richten op populaire modellen. Dat zullen ze bij Stellantis ook leuk vinden. Maar ze moeten natuurlijk wel oppassen dat ze niet hun complete merkidentiteit overboord kieperen.
Als bij Alfa Romeo slim zijn houden ze op z’n minst de illusie levend dat ze een liefhebbersmerk zijn. De uitspraken van meneer Dally zijn in dat kader absoluut niet handig. Nu lijkt het net alsof Alfa Romeo haar hele imago om zeep gaat helpen. Wat misschien ook wel gewoon zo is, maar dat terzijde.
Bron: Autocar
Richmond zegt
Wat is de toegevoegde waarde van het merk dan? Het design?
Paul58 zegt
Dat is persoonlijk lijkt mij? Het design speelt daar zeker in mee echter ben ik ook helemaal weg van de rij-eigenschappen van een aantal modellen. Zowel in echt klassieke alfa’s van de jaren 60/70 (ver vooruit in techniek) als in wat modernere Alfa’s zoals de GT, 156 en 166.
Twee weken terug (na lang zoeken) een Giulia uit 2018 2.0t gekocht na veel vergelijken en proefrijden. Ik heb de auto hierin vergeleken met een 3 serie, a4 en een mazda 6. Het is gewoon een heerlijke auto met een idioot goed stuurgevoel. Buiten rij eigenschappen en looks heeft het voor mij gewoon wat extra’s, wellicht ook door de mooie geschiedenis.
Bij het lezen van dit artikel ben ik ook iets wat bang dat de Giulia de laatste echt Alfa is met het Alfa DNA. Hopelijk kan Alfa hierin een mooie middenweg vinden waarin het een breder publiek aanspreekt maar wel met nog een speciale Q(V) versie voor de nieuwe modellen.
(ooo--V--ooo) zegt
Was het ooit een mannenmerk?
Laten we nu niet doen alsof “liefhebbers” altijd mannen zijn (wat de titel suggereert).
En de vrouwelijke autoliefhebbers die ik ken hebben (of hadden) allemaal wel (iets met) Alfa’s.
petroldrinker zegt
Wij hebben ze gelukkig wel geholpen met de verkoop van 1 auto… onze stelvio quadrifoglio 😎
sportabgasanlage zegt
‘onze Stelvio’? Échte mannen hebben een eigen auto. Of bedoel je met ‘onze’ de auto van je vader/moeder?
woutah zegt
Wat een rare opmerking. Waarom zouden man en vrouw (of man en man of vrouw en vrouw etc.) niet een auto mogen delen en daar trots op zijn? Die ‘echte mannen’ mentaliteit zit niemand meer op te wachten.
racerx zegt
Volgens mij heeft betrokkene zelf ook een prima vervoersmiddel… dan nog, had mijn ouwe maar een zo’n dikke wagen.
mjpamsterdam zegt
Geef het toch op ! Bouw Opel’s en PSA-zooi ! Vergeet Italië! Vergane glorie !
pa045 zegt
Amsterdam. Dat is pas vergane glorie!
mashell zegt
Hij zegt dus heel ingewikkeld dat er gewoon een Giulia station voor de gezinnen had moeten zijn.
En Alfa, als je voorop een grille monteert die “vrouwelijke schaambeharing zoals gebruikelijk in 1977” moet voorstellen dan trek je daar een heel specifiek maar ook beperkt deel vooral mannelijke cliëntele mee. Misschien nog eens overdenken?
Elise zegt
En wat voor associaties heb je zoal bij een Ford Edsel?
Dutchdriftking zegt
Vrouwen en gezinnen. Een station?
rwdftw zegt
Hoe maak je een Alfa vrouwvriendelijker?
Nou, je maakt een make-up spiegeltje voor de bestuurster standaard. Ik maak geen grapje, een Giulia heeft standaard alleen een make-up spiegeltje aan de passagierszijde. Die voor de bestuurder/ster is een optie. Net als een neerklapbare achterbank.
pa045 zegt
Mijn vrouw heeft nog nooit een bank neergeklapt. Is toch meer een mannending.
spidermann zegt
Inbelievablefuckable
drtim zegt
Als je vrouwen binnen wil halen maak je toch gewoon een nieuwe Mito..
degrotemuis zegt
Wat een geweldig plan! De 147, MiTo en Guilietta rijders in mijn omgeving waren destijds vooral vrouwen. Dus terug naar de tijden dat de 147, MiTo en de Guilietta net zoveel in het verkeer te zien waren als de Polo en Golf! O nee, dat was toen ook niet zo, behalve in Italië zelf misschien.
Er is op zich niet veel mis als een volume merk ook de lagere segmenten bedient, daar lijken tegenwoordig toch al de echte volumes te zitten. Maar probeer dan in ieder geval nog de merkwaarden aan te houden.
Robert zegt
“meer op vrouwen en gezinnen gaan focussen (…) een breder publiek aanspreken”
Begin eens met het aanbieden van een Giulia SW en een opvolger van de Giulietta. Dat moet voor ‘een rationeel merk’ toch niet zo moeilijk zijn?
karhengst zegt
Wat strategie, beleid en statements betreft zou ik zeggen dat ze hun doel al lang bereikt hebben. Veel wispelturiger wordt het in ieder geval niet.
Wat Alfa nodig heeft is een visie, en vervolgens een management team wat ook daadwerkelijk hierop doorpakt. Niet een merk wat na de eerste poging de handdoek in de ring gooit. De MiTo en Guilietta waren leuke auto’s, die af konden rekenen met het imago als onbetrouwbaar. Kan je er de vruchten van plukken, zijn er geen opvolgers.
De Guilia bewees een toffe auto te zijn. Moest een bereikbare supercar zijn, wat helaas niet het geval was. Ferrari’s zijn duur, maar ook Jag/Beemer/Benz prijzen zijn niet per sé bereikbaar. Als je een markt wilt aanboren, helpt een scherpe prijsstelling en dat ontbrak. Evenals een station. En nu weer de SUV’s. De Stelvio was veel te laat en bedient enkel het premium segment. De Tonale is een decennium te laat en uitgebracht in een tijd van economische onzekerheid.
Stick to your guns.
sportabgasanlage zegt
Kijk naar het F1-team van Ferrari en je begrijpt dat gezond verstand, een vooruitziende blik en een goede strategie nou niet bepaald eigenschappen zijn die Italianen doorgaans bezitten. Het is chaos en emotie die regeert. Dat zie je overal in Italië: in de politiek, in het verkeer, in het bedrijfsleven, in converstaties, etc.
Het enige wat Italianen tot in de puntjes hebben geregeld is goed eten, lekkere wijn, mooi design en knappe vrouwen, euh.. auto’s.
rogerzz zegt
Wat is er gaande in de vergrijzende EU en wat voor auto’s willen/kopen die? Boomers die nep-SUV-tjes willen met kleine 1.4 turbootjes, de Capturs, Kona’s, Mokka’s, de ‘stoere’ Aygo X Cross, Puma, 3008, en ga maar door.
Nou dat gaat Alfa dus ook doen, klein SUV’tje met een 120pk motor dus. Een Giulia die met de 3-serie en A4 moet concurreren is een lastige markt, maar van een Captur, Aygo X Cross of 3008 win je snel als de prijs een beetje okay is en de styling op zijn Alfa’s is :)