In een wereld van SUV’s blijft de traditionele sedan blijft belangrijk voor Alfa Romeo.
Zonder crossover of SUV in het gamma ga je als automerk keihard ten onder. Vandaar dat merken als Maserati, Ferrari, Lamborghini en noem ze allemaal maar op één of meerdere van die hoge rakkers in hun gamma hebben. Ook Alfa Romeo moest eraan geloven.
Eerst was daar de Stelvio. Toen kwam de Tonale en daar komt binnenkort de Milano bij. Maar, benadrukt crossover, Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato tegenover Autocar, “we worden geen SUV-merk”.
Moeilijke woorden van een merk waarbij het meerendeel van het gamma bestaat uit hoge auto’s. Imparato wil vooral het bestaansrecht van de D-segment sedan verdedigen. Om specifieker te zijn, de Giulia. Het huidige model gaat over een paar jaar met pensioen en zijn elektrische opvolger blijft een sedan. Dat wil de CEO ons op het hart drukken in dit interview. Zelfs als de hele wereld kiest voor SUV wil Alfa Romeo vasthouden aan de berline, aldus Imparato
Giulia station?
De heilige graal voor alle Nederlandse petrolheads is een Alfa Romeo Giulia Sportwagon. Al sinds de Giulia in zijn huidige vorm onderdeel uitmaakt van het gamma van het merk is er vraag naar een station. Alfa Romeo heeft die stap nooit durven zetten.
Het merk zegt nooit nooit. In het interview spreekt Imparato over de mogelijkheid over een combinatie van sedan en station met de nieuwe Giulia. Oftewel, de CEO blijft vaag, maar sluit het niet helemaal uit.
..But I also acknowledge that there were many suggestions that there should be a station wagon version of the Giulia. Maybe there’s a tipping point between the sedan and the station wagon with a new Giulia
Alfa Romeo CEO Jean-Philippe Imparato
Alfa Romeo wil dat de Giulia bij zijn waarden blijft en de naam niet ten grabbel gooien. Het is een vermoedelijke sneer naar andere merken, die wat minder heilig doen met bekende namen. Denk aan bijvoorbeeld Ford met de Mustang Mach-E en de Puma.
Nieuwe modellen
Volgend jaar is de onthulling van de nieuwe Alfa Romeo Milano. In 2025 en in 2026 volgen nog twee nieuwe D-segment auto’s, waar de volledig elektrische Giulia er één van is. Weer een jaar later, in 2027, volgt er een grote auto in het E-Segment.
Ze zitten in elk geval niet stil bij Alfa Romeo. Na een lange tijd een magere line-up te hebben bestaande uit de Giulia en de Stelvio gaat het merk nu doorpakken. Onder de vlag van Stellantis poept het merk de komende jaren er een hoop nieuwe modellen uit.
Robert zegt
De Alfisti onder ons kunnen waarschijnlijk alleen maar hopen dat de toekomstige Alfa Romeo’s niet enkel gerebadgede Stellantis modellen, zoals wat bijvoorbeeld Lancia enkele jaren terug overkwam.
Richmond zegt
Ze zullen geen aparte platforms ontwikkelen voor Alfa.. dus de opvolger van de Giulia zal op de basis komen van de 508
Gele Koplamp zegt
Ach, van de FIAT-platforms hebben ze ook altijd wat leuks weten te maken
HZW zegt
Dat gaat nu ook weer gebeuren, als de geruchten kloppen wordt de Nieuwe Lancia Ypsilon een Opel Corsa derivaat.
mashell zegt
Maar die Corsa is toch een 208 derivaat? Heel knap gedaan maar eigenlijk is het gewoon dezelfde auto waar zelfs de portieren dezelfde vorm hebben.
rollingstoned zegt
https://media.1815.io/topgear/i/width=1280/2017/02/alfa-romeo-giulia-sportwagon.jpg
Laat maar komen ;-)
shibby zegt
Desnoods een Giulia obv een 508 sw, ik ben voor
bmwadept zegt
Simpelweg een PR praatje om de DNA van Alfa te onderstrepen. Als Stellanis alleen SUV platformen in aanbieding heeft. Dan zal Alfa ook SUV’s in haar line up nemen.
Wat betreft stations. Helaas is dat markttechnisch niet interessant.
PunicaOase zegt
Wordt dat niet gewoon een 408/508 met Alfa-looks :-(
ghini zegt
Prima als ze nog eea upgraden
ghini zegt
+1 voor Giulia wagon!
alfa147ti zegt
Moeten ze het niet zo gaan doen zoals bij de nog te onthullen Milano, als ik de foto’s mag geloven dat mag de naam Alfa niet dragen, Alfa is dom dat geweest dat er geen Giulia S.W is uitgebracht, heeft weer veel klanten gekost, ik had bijna na mijn vorige Giulia ook weer een S.W van een ander met gekocht maar die Giulia is zo fijne rijders auto dat ik afgelopen jaar er toch maar weer een heb gekocht, hopelijk blijft dit in de toekomst ook en niet een Peugeot met een ander embleem de tijd zal het leren, maar ik hou me hart vast.
Elise zegt
Ik heb de mijne nu 5,5 jaar en kan er geen afscheid van nemen. Ik zou niet weten welke auto die nu op de markt is een waardig opvolger is.